Permalänk
Medlem

Datordelar runt 10k

Tja!

Dags att uppgradera datorn, då jag har psu, chassi och hdd så är det cpu, gpu, modekort och ram som behövs.

Tittat runt lite och känner väl att det kan va svårt och lägga pengar på det nyaste gpu kortet när jag har en sån snäv budget. Tar gärna emot tips kring vad som ändå funkar och kommer att funka i 5-6 år framåt. Gäller framför allt gaming och inte krav på maxad ultra i spelen men så att de änså flyter.

Finns det någon som har bättre koll än mig på vad som är prisvärt idag? (Va 7 år sedan jag byggde min förra dator så har egentligen noll koll på vilka delar som är bra utan att man köper det dyraste)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-on:

Tja!

Dags att uppgradera datorn, då jag har psu, chassi och hdd så är det cpu, gpu, modekort och ram som behövs.

Tittat runt lite och känner väl att det kan va svårt och lägga pengar på det nyaste gpu kortet när jag har en sån snäv budget. Tar gärna emot tips kring vad som ändå funkar och kommer att funka i 5-6 år framåt. Gäller framför allt gaming och inte krav på maxad ultra i spelen men så att de änså flyter.

Finns det någon som har bättre koll än mig på vad som är prisvärt idag? (Va 7 år sedan jag byggde min förra dator så har egentligen noll koll på vilka delar som är bra utan att man köper det dyraste)

Tack på förhand!

Jag tror att det är bra om du berättar vad du har för PSU och storlek på chassi. Sedan borde du köpa en SSD också, om du inte har det.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle78:

Jag tror att det är bra om du berättar vad du har för PSU och storlek på chassi. Sedan borde du köpa en SSD också, om du inte har det.

Ja de är sant, haha! Psu 750w och chassi är midtower i think, aldrig haft problem att få plats med delar i den och haft utrymme över. Va säkert 15 år sedan jag köpte skiten och byggt om den 2 gånger efter det. Har ssd!

Permalänk
Medlem

@X-on:

Skulle avråda att återanvända din PSU om det är 15 år gammalt det kan vara en säkerhetsrisk för övriga komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@X-on:

Skulle avråda att återanvända din PSU om det är 15 år gammalt det kan vara en säkerhetsrisk för övriga komponenter.

Överdrev nog lite, men 9år iaf. Okej? Men om det är fullt fungerande så förstår jag inte varför den skulle behöva bytas ut?
https://www.dustinhome.se/product/5010117513/tx750w?ssel=fals... är den här iaf.

Permalänk
Medlem

Om du inte kan återanvända ditt nätaggregat, gör jag något som går emot min princip - övertrassera budgeten.

Vägrar du kliva över 10 000, satsa på ett begagnat 1080 för 3500-4000 kr.

https://imgur.com/a/L2ktgAY

RTX 2070, 16GB ram i 3000mhz och CL15, 6 kärnor med 12 trådar och ca 500gb SSD, som prestandamässigt duger gott för speländamål.

ca 10 500kr, en relativt framtidssäker maskin.

Permalänk
Medlem

Gör ett bygge med Intel och ett med Ryzen så har du ett par alternativ. Båda hamnar en bit över budget men i båda fall är det inte värt att gå ned i pris då detta påverkar prestanda. I fallet med Ryzen har du valet att köra en 2600 + bra kylare som klarar överklockning eller en 2600x med stockkylare, för att inte gå allt för mycket över budget.
INTEL

RYZEN

Permalänk

Jag är mer åt hållet att ha en mer framtidssäker grund som kommer att hålla i 5år.
Gpu köper man mer ofta än andra delar i burken. I5 brukar inte hålla i många år amd sämre.
Så jag tycker att du köper ett begagnat 1070 gpu till detta bygge.
Sen får du mer stålar tillbaka om du skulle köpa i7 än i5 bättre kylare osv för i5 lär du inte få någit tillbaka. Kollar du på den gamla 4790k så går dom för 1500kr minst när de kostade 2700kr för 5 år sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jag är mer åt hållet att ha en mer framtidssäker grund som kommer att hålla i 5år.
Gpu köper man mer ofta än andra delar i burken. I5 brukar inte hålla i många år amd sämre.
Så jag tycker att du köper ett begagnat 1070 gpu till detta bygge.
Sen får du mer stålar tillbaka om du skulle köpa i7 än i5 bättre kylare osv för i5 lär du inte få någit tillbaka. Kollar du på den gamla 4790k så går dom för 1500kr minst när de kostade 2700kr för 5 år sen.
https://komponentkoll.se/bild/BLyii.png

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med om allt du skriver. Nästan alla historiska i7:or med K på slutet är fortfarande någorlunda användbara och eftertraktade. Not so much med i3/i5/AMD om det har mer än något år på nacken.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem

Ny tid, ny build, samma tråd!

Hej!

Då jag fick nej från damen här hemma (gemensam ekonomi och stundande bröllop) i april då jag skapade tråden så har jag nu lyckats efter många om och men lyckats få ok. Jag har tittat runt lite bland de trådar som skapats det senaste och plockat ihop en dator jag tror ändå är OK.

Har hänt en del sen april som jag fattat det? T.ex. så är amd ryzen 3600 cupn man rekommenderar och inte intel varianterna? Här är iaf det jag plockat ihop från er och det jag egentligen undrar nu är om det finns något som jag kan dra ner på? Jag har egentligen fortfarande en budget på 10k men vill också känna att den är relativt framtidssäker där med kan jag gå över med 2k kanske. Har även bestämt att allt ska bort och allt ska bli nytt (förutom en sdd som jag har windows på och som jag förstått det är jäkligt svårt att föra över till en ny ssd?)

SÅ efter all text,
fråga 1: finns de något jag kan dra ner på som gör de lite billigare?
fråga 2: är det en ok build eller är något helt åt helvete?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av X-on:

Hej!

Då jag fick nej från damen här hemma (gemensam ekonomi och stundande bröllop) i april då jag skapade tråden så har jag nu lyckats efter många om och men lyckats få ok. Jag har tittat runt lite bland de trådar som skapats det senaste och plockat ihop en dator jag tror ändå är OK.

Har hänt en del sen april som jag fattat det? T.ex. så är amd ryzen 3600 cupn man rekommenderar och inte intel varianterna? Här är iaf det jag plockat ihop från er och det jag egentligen undrar nu är om det finns något som jag kan dra ner på? Jag har egentligen fortfarande en budget på 10k men vill också känna att den är relativt framtidssäker där med kan jag gå över med 2k kanske. Har även bestämt att allt ska bort och allt ska bli nytt (förutom en sdd som jag har windows på och som jag förstått det är jäkligt svårt att föra över till en ny ssd?)

SÅ efter all text,
fråga 1: finns de något jag kan dra ner på som gör de lite billigare?
fråga 2: är det en ok build eller är något helt åt helvete?

https://komponentkoll.se/bild/ZBLjw.png

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Tror också du klarar dig på kylaren som följer med.