MSI Afterburner OC Scanner (MSI GTX 1070Ti)

Permalänk

MSI Afterburner OC Scanner (MSI GTX 1070Ti)

Var inne på ett MSI forum och har fortfarande inte fått något svar så blir medlem här istället för att försöka få hjälp med detta.
Följande är på Engelska just för att jag bara har kopierat och klistrat in. Vet inte om regler säger att det måste vara på svenska men isåfall får jag skriva om inlägget på svenska, eller iaf översätta till svenska.
(Iom att vi har engelska i skolan ska detta, vad jag anser, inte spela någon roll)

Från ett MSI Forum:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I Tried this OC Scanner thing. I noticed improvements (Ofcourse), but, after a couple of days i saw that the idle temp is above what it used to be (GTX 1070Ti) so i resetted the OC this scanner did. (Ofcourse it should be above, but the point is the resetting of the OC)

The problem i have after resetting it is that the Core Clock (MHz) Voltage/Frequency curve editor did NOT reset. So it is still up at the OC setting. (Thus, Making the idling Temp higher i guess)
Is there any way i can reset it manually? Or what can i do?

(Used to be idling at about 29-31c before the OC Scanner OCed my GPU... now its ALWAYS between 38-41 in idle and, not doing anything but check the temps)

EDIT 1:
A. Uninstalled MSI Afterburner.
B. Restarted PC.
C. Installed MSI Afterburner again, still the same OC:ed Frequency as when i OC:ed with OC Scanner.

PS: Right now idling at about 35-37c. Before this OC Scanning thing it used to be from 30-31c now its around 35-41c. (Idling mind you. Right After the reset of Overclocking it was holding at 38-41c)

No idea on what to do next.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Som sagt, Kan översätta till Svenska men tror inte det ska behövas. (Som sagt, Vet inte om regler säger att det måste vara på svenska)

EDIT: Lite ändrade planer här.
Iaf så ska jag nu ominstallera grafik-drivrutinerna, en ren installation, och sen kolla hur det blir med Temp. Tror inte det blir någon ändring, men iaf.
Testade även spela lite, runt en timme (The Crew 2 om någon undrar) och märkte att temp brukar ligga runt 60c (58-62c) när jag spelar just detta spel. Men märkte att tempen låg runt 50-53c.
(För er som undrar ligger GPU:ns på runt 99-100% vi spelande. Så inget konstigt där)
(Ingen ändring av grafik inställningar i spelet osv. Tycker dock det är märkligt hela grejen. Högre idle temp, men lägre temp vid spelande?! Jag förstår inte ett dugg nu iaf)

EDIT 2: Har nu installerat om drivrutinerna (Ren installation). Märker ingen skillnad i idle temp än så länge.

EDIT 3: Verkar ha löst sej helt efter ominstallationen av MSI Afterburner (Än en gång och rensning på HD/SSD med allt att göra med MSI Afterburner, och även ominstallation av nVidia drivrutiner, Kan tänka mej att något med MSI Afterburner har stannat kvar vid en av ominstallationerna av MSI AB. Något jag har förbisett och inte kollat ordentligt)
Verkar iaf ha löst sej mestadels och ligger nu på 31-32c vid idle (Så nästan vid samma temp som innan OC Scanner)

Tack för hjälpen iaf.

/Daniel

Ytterligare en ren ominstallation av Grafikdrivrutin och även helt rensning av allt att göra med MSI Afterburner
Visa signatur

NZXT 340S Elite == 8700k (Synced all cores)
MSI GTX 1070 Ti (Non-OC i nuläget)
16gb DDR4, 2666mhz (Non-OC i nuläget)

(Väntar inköp av ny skärm (1440p) därefter klockas CPU / GPU /Minnen)

Permalänk

@MrBleepBleep: inne i Nvidia kontrollpanelen-> hantera 3d inställningar, vad har du ställt in under "Läget energisparfunktioner"

det låter ju som att grafikkortet inte klockar ner i idle, kan bero på att det är inställt på "föredrar maximal prestanda"

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Skrivet av JohanssoN85:

@MrBleepBleep: inne i Nvidia kontrollpanelen-> hantera 3d inställningar, vad har du ställt in under "Läget energisparfunktioner"

det låter ju som att grafikkortet inte klockar ner i idle, kan bero på att det är inställt på "föredrar maximal prestanda"

Har kollat det innan. Men iaf så står det på "Optimal Power" (Har windows på Engelska, känner mer bekvämt för mej)

Så det ska inte orsaka denna temperatur skillnaden. (Reset:ade min 3D profil för ungefär 1 vecka sen)

Tack för svar iaf.

Visa signatur

NZXT 340S Elite == 8700k (Synced all cores)
MSI GTX 1070 Ti (Non-OC i nuläget)
16gb DDR4, 2666mhz (Non-OC i nuläget)

(Väntar inköp av ny skärm (1440p) därefter klockas CPU / GPU /Minnen)

Permalänk

@MrBleepBleep: står den på optimal power borde den ju klocka ner, har du dubbelkollat att den gör det? mitt kort går ner på 300mhz i idle

du har inte kvar nån gammal profil kvar i afterburner som startar med windows och drar igång OC igen?

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Skrivet av JohanssoN85:

@MrBleepBleep: står den på optimal power borde den ju klocka ner, har du dubbelkollat att den gör det? mitt kort går ner på 300mhz i idle

du har inte kvar nån gammal profil kvar i afterburner som startar med windows och drar igång OC igen?

Just nu står kortets GPU klocka på 139mhz.

Har även kollat om det finns någon profil kvar men kan inte hitta någon.
Hade även glömt att klicka i att Afterburner skulle starta med windows igår när jag ominstallerade Afterburner.
Så tror inte att någon profil är aktiv.

Visa signatur

NZXT 340S Elite == 8700k (Synced all cores)
MSI GTX 1070 Ti (Non-OC i nuläget)
16gb DDR4, 2666mhz (Non-OC i nuläget)

(Väntar inköp av ny skärm (1440p) därefter klockas CPU / GPU /Minnen)

Permalänk

@MrBleepBleep: okey märkligt, då har jag ingen aning faktiskt, du kanske kan testa att köra DDU, installera om grafikdrivisarna men de känns som ett långskott

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Skrivet av JohanssoN85:

@MrBleepBleep: okey märkligt, då har jag ingen aning faktiskt, du kanske kan testa att köra DDU, installera om grafikdrivisarna men de känns som ett långskott

Har även funderat på detta själv, att ominstallera drivisarna. Och faktum är att jag har väntat med att installera dom senaste från nVidia som just nu påminner mej om att där finns nya drivisar.

Jag gör som så att jag gör en helt ny installation och tar bort allt gammalt och se om det hjälper.
Uppdaterar här om hur det går.
Tyvärr ingen tid för det idag så gör detta imorgon.

Tack iaf för din tid och försöket med att hitta felet.

/Daniel

Visa signatur

NZXT 340S Elite == 8700k (Synced all cores)
MSI GTX 1070 Ti (Non-OC i nuläget)
16gb DDR4, 2666mhz (Non-OC i nuläget)

(Väntar inköp av ny skärm (1440p) därefter klockas CPU / GPU /Minnen)

Permalänk
Medlem

Idle borde inte bli närmvärt varmare av OC. Kör kortet passivt i idle eller med fläkt? Och det kan inte vara så att tempen är högre nu i idle eftersom det är precis skitvarmt väder sen nån vecka tillbaka? Om rummets temp går upp så gör ju såklart komponenternas idle temp det med.

Permalänk
Medlem

Kolla hur varmt du har det inne. Här har jag 27.3grader just nu och med den temperaturen skulle det vara omöjligt att ha grafikkortet rullande i ~30grader t.ex.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Matuta:

Idle borde inte bli närmvärt varmare av OC. Kör kortet passivt i idle eller med fläkt? Och det kan inte vara så att tempen är högre nu i idle eftersom det är precis skitvarmt väder sen nån vecka tillbaka? Om rummets temp går upp så gör ju såklart komponenternas idle temp det med.

Kortet körs med 25% fläkt (idle). Kollade det med och innan jag testade denna OC Scanner så var det lika varmt ute som dom senaste 2-3 dagarna. Och då låg GPUn på ungefär 30c i idle.
Det var efter jag testade med denna scanner, och även tog reset, som tempen ökade i idle.

Visa signatur

NZXT 340S Elite == 8700k (Synced all cores)
MSI GTX 1070 Ti (Non-OC i nuläget)
16gb DDR4, 2666mhz (Non-OC i nuläget)

(Väntar inköp av ny skärm (1440p) därefter klockas CPU / GPU /Minnen)

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Kolla hur varmt du har det inne. Här har jag 27.3grader just nu och med den temperaturen skulle det vara omöjligt att ha grafikkortet rullande i ~30grader t.ex.

Just nu ca 24 grader inomhus. Runt 29-31c i idle innan OC och runt 35+ i idle efter OC (Efter reset av OC då)

PS. Ingen skillnad i temp ute både före och efter OC. (Runt 25-30 ute)

Visa signatur

NZXT 340S Elite == 8700k (Synced all cores)
MSI GTX 1070 Ti (Non-OC i nuläget)
16gb DDR4, 2666mhz (Non-OC i nuläget)

(Väntar inköp av ny skärm (1440p) därefter klockas CPU / GPU /Minnen)

Permalänk

Problem 'mestadels' löst. Kolla "EDIT 3:" i OP ovan.

Visa signatur

NZXT 340S Elite == 8700k (Synced all cores)
MSI GTX 1070 Ti (Non-OC i nuläget)
16gb DDR4, 2666mhz (Non-OC i nuläget)

(Väntar inköp av ny skärm (1440p) därefter klockas CPU / GPU /Minnen)

Permalänk
Medlem

Rumstemperatur påverkar en hel del vilket kan vara bra att ha i åtanke, när jag drar igång AC:n på rummet så faller min idle temp en hel del då bukens intag är nära utblåset på AC:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //