Permalänk
ASUS Nordic

Nya A-klass med lite teknik- och stylingtillval om du vill ha en bil som känns så modern och lyxig som en bil omkring 300kkr blir just nu.

Om du vill ha mycket bil och teknik för pengarna, bryr dig mindre om varumärke och styling så rekommenderar jag Tiguan Executive Edition med "Active info display" som enda nödvändiga tillval enligt mig. Men lyssnar du på musik så rekommenderar jag även att uppgradera ljudet.

Då har du även fyrhjulsdrift, parkeringsvärmare (underbart om du inte har garage på vintern och du kan ventilera bilen på en varm sommardag via app), adaptiv farthållare med lane keeping (inkl. kökörning), car play, 190 HK och DSG-lådan med 7 olika utväxlingar. Som är mycket responsiv för klassen.

Executive edition innebär att VW skalat ned på utseendet utvändigt, t.ex. alla kromdetaljer är borttagna. Så det låter som att denna passar dig. Kostar omkring 300kkr beroende på ÅF och vilken rabatt de vill ge dig.

Permalänk

@SunQ: Håller inte med där om att seaterna är högljuda, vi har en Seat alhambra (2016 tror jag) och den är inte högljud. Ljudet är olika för alla men den är tystare än t.ex BMW X1 (2016) på motorvägen medan i stan vinner BMW. Vi har även en Mini cooper S (2003) och den låter, det är ju den som är med kompressor. Liten bil men motor (160 hk) är alltid roligt.

Om du vill ha en liten bil skulle jag helt klart rekommenderat en Mini cooper S, de nya (från 05 eller 06 tror jag) sitter det turbo på den istället för kompressor. Cooper känns som en stor gokart (mycket körglädje) och den är behaglig i stan då den är liten som gör den lätt att parkera och kontrollera.

Även om detta inte passar in i dina krav så kan ju rekommendera en gammal Mini cooper S som är manuell, 160 hk med en lite tyngre koppling. Den har mycket körglädje i sig.

Annars skulle jag rekommendera typ Seat Leon Cupra eller något liknande. Själv skulle jag tagit en Alfa Romeo Giulia men då höjs notan lite men helt klart värt det. Riktigt snygg bil om du frågar mig!

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Avstängd

BMW i3 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Självklart är inte carplay det enda teknik handlar om, tog det som ett exempel
Men el blir svårt då jag varken har tillgång i föreningen eller på jobbet. Så det måste vara en bensin/diesel eller likvärdigt som går att tanka smidigt.

Tack, fått en del tips här i tråden som jag ska kolla lite nogrannare på när man har lite tid på kvällarna. Men fortsätt gärna komma med egna erfarenheter!

Hjälper stort!
Ska försöka komma iväg och provköra alla dessa bilar också på någon bilhandlare, ska bara övertala någon polare att följa med så denne kan agera skjuts till och från alla bilfirmor..

Även om du inte har möjlighet att ladda på jobbet/hemma så skulle jag satsa på en laddhybrid för de pengarna. Typ Golf GTE börjar dyka upp på marknaden då leasingtiden gått ut. Ladda på ica då du handlar etc.
GTE är ju en jävligt pigg rackare också.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja slå ett slag för backkameror. I alla städer där det ska parkeras så är detta den enskilt bästa uppfinningen.
Dock så har många bilar kameran placerad "utvändigt" detta gör att när det är mörkt, höst/vinter och slask så kommer kameran naturligtvis vara igensatt och du ser inte något.

Därför skulle jag faktiskt titta på bilar som har kameran bakom ett lock som öppnas när du backar. Golf mk7 eller nya B-klass vet jag har detta.
Andra bilar kan ha kameran på insidan av bakrutan så att du kan dra igång vindrutetorkaren för att ta bort slask och annat - men jag ser detta som en sämre lösning än att ha det bakom en lucka av något slag.

På min Golf från 2013 så har back kameran eller luckan aldrig krånglat och då backar jag in i parkeringsplatsen på jobbet och hemma, så kameran används 4-6 gånger varje dag minst.

Tänk på andra saker som du "vill" ha så att du får med dem när du köper bilen. Jag gjorde misstaget att jag inte tog dragkrok på bilen - fick med nästan allt annat på tillbehörslistan förutom den.
Sedan gick det inte att montera den infällbara dragkroken på märkesverkstaden utan de ville montera en avtagbar - detta löstes genom att få det gjort av ett företag som eftermonterade det, och en resa på 65 mil enkel väg samt hotellövernattning för att fixa detta.

Om du börjar titta på ny bil istället så kommer CarPlay i trådlös variant i några modeller nu.
BMW, MB och VW ska ha det - men inte i alla paket så du måste isf prata med handlaren. Tror VW endast har det i senaste uppdateringen av sina modeller (Passat just nu om jag minns rätt men få får prata med handlaren).

Boende i stad så hade jag framför allt tittat på bilar i Golf klassen, inte alltför stora och relativt enkla att parkera - jämfört med en kombi.

Har åkt Kia Optima i förra veckan och det var en riktigt trevlig upplevelse. Med rätt utrustning så känns den väldigt lyxig, 7 års garanti är också inte helt fel. Dock har jag förstått att de går ganska snabbt som begagnade (ca 1år gamla, 1-1500 mil)

Då ditt behov verkar vara öppet - skriv ner vilka måste funktioner du vill ha och titta sedan bara på de modellerna som uppflyller detta.
Du har fått många förslag i tråden men om de faller utanför vad du vill ha och modellerna kan erbjuda så behöver vi inte diskutera dessa mer...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Min polare fick nyligen byta motor i sin Bmw 118d från 2008 efter haveri vid 14000 mil...

i denna prisklassen ska du kolla den nya mazda 3 eller den nya toyota corollan.

och är absolut inte biased, äger en 2019 Mazda CX-3 och en 2015 Toyota Avensis

tyvärr har många moderna bilar dragit ned betydligt på kvaliten på olika delar i motorn. bmw mecken frågade mig en fråga: vad var bra och varför skaffade man en bil med kamkedja på 80 och 90 talet? just det för att dom höll i många fall hela bilens livslängd ofta med någon enkel kontroll ibland och i värsta fall fick man byta en spännrulle. idag sträcks dom eller går av eller någon rulle i plast spricker isär och det är inte så bra.
enligt bmw killen så är dagens kedjor underdimensionerade och många delar är gjorda i plast som inte bör vara det.
gamla vattenpumpar var tex i metal och man kunde byta ut packboxen och lagret och köra vidare. en polare med sin golf råkade ut för att pumpens "blad" smälte ihop till en stor klump, det roliga var att pumpen inte läckte eller var dålig på annat sätt. eftersom han var fattig student så körde vi tills motorn blev varm, sen gick vi och gjorde något annat ett par timmar för att sedan köra vidare tills vi kom till verkstaden.

tanken är säkert god att få billigare och miljövänligare delar men när det gör så att motorn kan total rasa med enorma kostnader för ägaren som följd känns det inte så bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

tyvärr har många moderna bilar dragit ned betydligt på kvaliten på olika delar i motorn. bmw mecken frågade mig en fråga: vad var bra och varför skaffade man en bil med kamkedja på 80 och 90 talet? just det för att dom höll i många fall hela bilens livslängd ofta med någon enkel kontroll ibland och i värsta fall fick man byta en spännrulle. idag sträcks dom eller går av eller någon rulle i plast spricker isär och det är inte så bra.
enligt bmw killen så är dagens kedjor underdimensionerade och många delar är gjorda i plast som inte bör vara det.
gamla vattenpumpar var tex i metal och man kunde byta ut packboxen och lagret och köra vidare. en polare med sin golf råkade ut för att pumpens "blad" smälte ihop till en stor klump, det roliga var att pumpen inte läckte eller var dålig på annat sätt. eftersom han var fattig student så körde vi tills motorn blev varm, sen gick vi och gjorde något annat ett par timmar för att sedan köra vidare tills vi kom till verkstaden.

tanken är säkert god att få billigare och miljövänligare delar men när det gör så att motorn kan total rasa med enorma kostnader för ägaren som följd känns det inte så bra.

Fan.. ska ut och undersöka mina bilar och se vad de hittat på där, Vet att toyotan är lämplig för taxiverksamhet så hoppas den är byggd på annat än plastdelar iallafall för har sett en del modeller med över 50k mil på mätaren.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Tack för tips, ska lägga med den på minnet. Dock kanske jag inte riktigt behöver en kombi då jag är ensam i hushållet.
Men i vissa fall är kombi snyggare än ej kombi, så är inte helt främmande till dessa bilar.

Har kombin, finns även som sedan. Överlag skulle jag säga, kolla på Kia. Du får massor för pengarna och kommer förmodligen få en bil med flera års nybilsgaranti kvar.

Har själv ägt gamla Picanto, nya Picanto, nya Ceed SW och nya Optima SW.
Innan dess har jag ägt SAAB, BMW, Volvo, Nissan, Toyota och Alfa Romeo så har lite att jämföra med. Men Kia, om man skall köpa en bil "smart", rekommenderar jag till typ alla.
Vill man ha en bakhjulsdriven bil med 300+hk så blir det ju annat att titta på. Men vill man ha en bra bil, mycket utrustning, bra garantier, bra kvalitet osv så är det svårt att slå Kia idag för vad man får för pengarna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Valfri tysk bil.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Fan.. ska ut och undersöka mina bilar och se vad de hittat på där, Vet att toyotan är lämplig för taxiverksamhet så hoppas den är byggd på annat än plastdelar iallafall för har sett en del modeller med över 50k mil på mätaren.

Toyota är väldigt driftsäkra bilar men ofta tråkiga och sega och rätt dåliga på det mesta men du kan räkna med att den håller iallafall.
Är nått med volvo nu att någon plastdel vid insuget smälter, eller om det var audi. Dom drog in massabilar pga det.
Plast kan vara jättebra men på rätt ställen där det inte smälter eller slits ut väldigt snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Toyota är väldigt driftsäkra bilar men ofta tråkiga och sega och rätt dåliga på det mesta men du kan räkna med att den håller iallafall.
Är nått med volvo nu att någon plastdel vid insuget smälter, eller om det var audi. Dom drog in massabilar pga det.
Plast kan vara jättebra men på rätt ställen där det inte smälter eller slits ut väldigt snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollat mina bilar nu, ingen av dom har plast där, verkar vara aluminium

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Lite of topic, men förstår du hur mycket datorkapacitet du kan få för de pengarna! O_o

Volvo har ändå ryckt upp sig interiört och är mest moderna skulle jag vilja påstå när det kommer till touch screens och gränssnitt. VW-koncernen hack i häl men alltid DSG-låda som går rappare och trevligare. Kör själv Passat GTE från 2018 och nöjd. för 300K får du ju fan nästan just en ett år gammal Passat som gått 3000 mil skulle jag tro. Men jag spekulerar, har inte kollat dagspriser på blocket...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Äger en Seat Leon Cupra ST och är sjukt nöjd, har mycket kräm i sig, men är inte allt för törstig om man inte gasar på. Seat har verkligen blivit riktigt bra på senare år

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz