Tvist med köpare där Tradera

Permalänk
Medlem

Tvist med köpare där Tradera

Jag sålde en defekt mobile på Tradera .

mobilen var Iphone 7 plus, den var vattenskadad. Jag skriver i beskrivningen att mobilen inte fungerar och det kanske var moderkortskadad.
Någon köper den, efter några dagar sa han att mobilen fungerar inte och han vill ha pengar tillbaka. Han startade disbyte och jag vann det på tradera.
Efter några dagar fick jag meddelande via e-post säger köparen han returnerar mobilen via tradera och jag fick spårning nr på postnord, Jag reserverade mobilen och den var tom inuti ingen kamera inuti, ingen skärm, bara batteri och moderkort. Förresten accepterade jag inte returen men ingen chans.

Jag pratade med tradera, dem sa att jag måsta göra retur dispyt, men jag hittade inte det på tardera.
Nu har jag faktura att betala på tradera.

Behöver tips och råd.

Permalänk
Medlem

Måste väl finnas någon kundtjänst på Tradera du kan kontakta... Han som du sålde till vill ju tydligen blåsa dig då han returnerat den som ett tomt skal. Borde inte vara något problem att vinna den dispyten!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Prata med Tradera igen? De borde kunna guida dig rätt gällande hur du gör en returdispyt.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muthana:

Nu har jag faktura att betala på tradera.

Vad gäller fakturan? vad är det som ska betalas?
Är det avgiften på den ursprungliga försäljningen?

Permalänk
Medlem

@Maxizor: Har pratat med de hur många gånger som helst men får ingen hjälp

Permalänk
Medlem

@Linus: fakturan är en returfaktura. alltså jag ska betala tillbaka pengarna till köparen

Permalänk
Medlem

@LaoLao: tradera säger att paypal äger disbyte så de kan inte göra något åt, paypal säger att tradera äger dispyte.. det blir ord mot ord och ingen hjälper mig heller!

Permalänk
Medlem

Om du vann dispyten hos tradera, hur kan dom då tycka att du ska betala tillbaks pengarna till köparen? Vad har dom för förklaring till det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Om du vann dispyten hos tradera, hur kan dom då tycka att du ska betala tillbaks pengarna till köparen? Vad har dom för förklaring till det?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inget annat än att hålla med. Har du vunnit tvisten så har du vunnit. Väljer han sen att skicka tillbaka varan så är det upp till han.

"Noterat till mej själv. Använd inte paypal hos tradera."

Permalänk
Medlem

@Linus: Efter att jag vann på tradera, han startade disbyte tvister i PayPal, jag pratade med tradera de säger (( Vi kan inte göra någonting eftersom han betalade med PayPal )). Tradera säger du måste göra retur dispyt. Men det finns ingenting som retur dispyt på tradera.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att du skall kontakta polisen om bedrägeriet (polisanmälan mot personen, inte tradera) parallellt med dialogen med tradera så att de kan avskriva detta.

Det är ju uppenbart någon som försöker att sätta detta i system, tradera är förmodligen bara en av många ställen denne försöker att stjäla saker (då detta de facto är en stöld av din egendom) av människor.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Administrativ avgift

@Muthana: personen har alltså betalat med paypal via tradera ?

Dvs du har sålt via tradera men fått betalt via paypal. Då bör du lösa allt via paypal , hur fick du telefonen i retur ? Kollid ? Varför tog du ens emot den ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag hade för mig att det är meningen att betalningar med PayPal på Tradera ska gå via Traderas PayPal-konto (payment <på> tradera.com) till säljaren istället för från köparens konto direkt till säljaren, så att Tradera ska kunna avgöra dispyter istället för att PayPal ska göra det.
Om man får direkt från köparen så bör man neka betalningen eller betala tillbaka på något sätt, men det kanske inte går att göra längre utan att förlora pengar ... (det var läääänge sedan jag behövde göra det så jag har ingen koll).

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.