Problem, ingen bild vid bytte från RX580 till Vega 56

Permalänk
Medlem

Problem, ingen bild vid bytte från RX580 till Vega 56

Hej,

Jag sitter på en 2600k i ett MSI Z68A-GD65 gen3 med senaste BIOS (i väntan på ett nytt Ryzen system).
Har ett RX580 som fungerar fint, men så hade Netonnet ett Sapphire Radeon Pulse RX Vega 56 för 2600kr i deras fyndhöra, så jag slog till på det.

Men får inget bild alls när jag testar det nya kortet, känns som datorn inte bootar som den ska med kortet i. Några idéer var det kan vara eller är det så jag fick hem ett trasigt ex?

tack på förhand

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Avstängd

Moderkort bios lite gammalt dvs utan stöd för nyare kort?

sen enklaste att testa i en annan nyare dator om kortet är trasigt eller inte

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Hej,

Jag sitter på en 2600k i ett MSI Z68A-GD65 gen3 med senaste BIOS (i väntan på ett nytt Ryzen system).
Har ett RX580 som fungerar fint, men så hade Netonnet ett Sapphire Radeon Pulse RX Vega 56 för 2600kr i deras fyndhöra, så jag slog till på det.

Men får inget bild alls när jag testar det nya kortet, känns som datorn inte bootar som den ska med kortet i. Några idéer var det kan vara eller är det så jag fick hem ett trasigt ex?

tack på förhand

Sapphire Vega kort och deras firmware kräver att datorn bootas under UEFI med bootdisken partionerad enligt GPT och och inte som Legacy BIOS med disken partionerad med MBR som partionerings-schema. Gå in i kommandotolken och kör den som administratör och skriv sedan följande kommandon:

Diskpart
List disk

Finns det en asterix vid din bootdisk under GPT i listan som visas? Om inte så är den MBR partionerad och troligtvis har du då ställt in i BIOS att boota under Legacy BIOS som det heter istället för det modernare UEFI BOOT. För att styrka detta tryck på Windows tangenten+r och skriv sedan msinfo32. Om det där står att BIOS-läge är äldre/legacy så används Legacy BOOT och inte UEFI.

Då måste du gå in i BIOS och ändra till UEFI BOOT samt konvertera disken till GPT. Du kan göra detta utan att förlora data om du tex följer denna tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=H1pjUXGWUfI

Du måste också se till att köra en BIOS version som har utökat stöd för moderna GPU'er. Ser på MSI's hemsida att bara den senaste BIOS versionen från 2013 har utökat stöd för dessa kort: https://www.msi.com/Motherboard/support/z68agd65_g3

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Moderkort bios lite gammalt dvs utan stöd för nyare kort?

sen enklaste att testa i en annan nyare dator om kortet är trasigt eller inte

Har i dagsläget ett RX580, släpptes samma år som Vega-korten. (Har senaste BIOS från MSI för moderkortet).
Har tyvärr inte tillgång till någon annan dator att testa det nya grafikkortet i.

Skrivet av Joakim Ågren:

Sapphire Vega kort och deras firmware kräver att datorn bootas under UEFI med bootdisken partionerad enligt GPT och och inte som Legacy BIOS med disken partionerad med MBR som partionerings-schema. Gå in i kommandotolken och kör den som administratör och skriv sedan följande kommandon:

Diskpart
List disk

Finns det en asterix vid din bootdisk under GPT i listan som visas? Om inte så är den MBR partionerad och troligtvis har du då ställt in i BIOS att boota under Legacy BIOS som det heter istället för det modernare UEFI BOOT. För att styrka detta tryck på Windows tangenten+r och skriv sedan msinfo32. Om det där står att BIOS-läge är äldre/legacy så används Legacy BOOT och inte UEFI.

Då måste du gå in i BIOS och ändra till UEFI BOOT samt konvertera disken till GPT. Du kan göra detta utan att förlora data om du tex följer denna tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=H1pjUXGWUfI

Du måste också se till att köra en BIOS version som har utökat stöd för moderna GPU'er. Ser på MSI's hemsida att bara den senaste BIOS versionen från 2013 har utökat stöd för dessa kort: https://www.msi.com/Motherboard/support/z68agd65_g3

Spännande, ska testa detta ikväll efter jobbet så får vi se hur det står till. Tack för utförligt svar

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

@Joakim Ågren:

Hej igen, var så varmt idag så drog tidigt
Har kollat nu och C-disken är GPT och kör BIOS-läge UEFI med senaste BIOS 25.8
Någon sista idé eller bara att skicka tillbaka kortet till Netonet?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Testa i en annan dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

@Joakim Ågren:

Hej igen, var så varmt idag så drog tidigt
Har kollat nu och C-disken är GPT och kör BIOS-läge UEFI med senaste BIOS 25.8
Någon sista idé eller bara att skicka tillbaka kortet till Netonet?

Kan det vara så illa att kortet är defekt då det fans på fyndhöranan? Skulle inte vara första gången som någon lämnar tillbaka ett kort som är defekt. Kolla i annan dator, fungerar det inte där så är det fel på kortet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Testa gärna i annan dator. Annars prova med och utan CSM i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av FixT:

Testa i en annan dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av BM-Mods:

Kan det vara så illa att kortet är defekt då det fans på fyndhöranan? Skulle inte vara första gången som någon lämnar tillbaka ett kort som är defekt. Kolla i annan dator, fungerar det inte där så är det fel på kortet.

Skrivet av Korgan:

Testa gärna i annan dator. Annars prova med och utan CSM i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Har tyvärr inte tillgång till någon annan dator :/
CSM, hittar inte något om det i BIOS, vad är det?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

@Joakim Ågren:

Hej igen, var så varmt idag så drog tidigt
Har kollat nu och C-disken är GPT och kör BIOS-läge UEFI med senaste BIOS 25.8
Någon sista idé eller bara att skicka tillbaka kortet till Netonet?

Attans då hade du inte samma problem som jag hade med mitt RX580 från Sapphire. Vilken RX580 är det som du har som fungerar?

En sak till som kan krångla är DP kablar och vissa grafikkort så prova och använd HDMI istället och se om du får bild. Har din monitor inte HDMI så prova använd TV'n istället.

Om detta inte funkar så kan man ju misstänka att någon returnerat ett trasigt kort och att netonnet varit slarviga att kontrollera kortet innan de la ut det i fyndhörnan. Då är det bara att lämna in det antingen för att få pengarna tillbaka eller som garantiärende.

Vad gäller CSM så är det ett yrke Customer Success Manager Skämt åsido det är MSI's beteckning på legacy BIOS (Compatibility Support Module) och det har vi ju redan kontrollerat att det använde du inte utan du använde UEFI BOOT.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

@Joakim Ågren:
Det roliga i kråksången är att RX580 också är ett Sapphire Pulse.
Har provat alla tre DP-uttagen men händer inget, men har faktiskt in testat HDMI-uttaget.

Men grejen är det att när jag har i RX580 så bootar datorn till windows, men inte med Vega-kortet.
Ser det genom att prova koppla in på moderkortets DVI-uttag att jag är i windows med RX580. Men det sker alltså inte med Vega-kortet.

Okej, då släpper jag det med CSM

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av KorvMos:

@Joakim Ågren:
Det roliga i kråksången är att RX580 också är ett Sapphire Pulse.
Har provat alla tre DP-uttagen men händer inget, men har faktiskt in testat HDMI-uttaget.

Men grejen är det att när jag har i RX580 så bootar datorn till windows, men inte med Vega-kortet.
Ser det genom att prova koppla in på moderkortets DVI-uttag att jag är i windows med RX580. Men det sker alltså inte med Vega-kortet.

Okej, då släpper jag det med CSM

För att kolla.
Du får alltså ingen som helst bild med det nya kortet, inget UEFI eller bootmeddelande?
I så fall misstänker jag att någon lat jävel, returnerat ett felaktigt kort, via ångerrätten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För att kolla.
Du får alltså ingen som helst bild med det nya kortet, inget UEFI eller bootmeddelande?
I så fall misstänker jag att någon lat jävel, returnerat ett felaktigt kort, via ångerrätten.

Korrekt, ingen bild alls men fläktarna på kortet snurrar men vill inte boota något eller gå till BIOS. På tangentbordet lyser Num/scroll/Caps-lock och inget händer mer efter man tyckt på on-knappen. (Har så klart kört clear CMOS).
Netonnet säger att alla returnerade saker går igenom en noggran testning innan dom säljer varan igen...
Ska bege mig till Netonnet i eftermiddag med kortet, så får vi se vad dom säger, återkommer.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av KorvMos:

Korrekt, ingen bild alls men fläktarna på kortet snurrar men vill inte boota något eller gå till BIOS. På tangentbordet lyser Num/scroll/Caps-lock och inget händer mer efter man tyckt på on-knappen. (Har så klart kört clear CMOS).
Netonnet säger att alla returnerade saker går igenom en noggran testning innan dom säljer varan igen...
Ska bege mig till Netonnet i eftermiddag med kortet, så får vi se vad dom säger, återkommer.

Ta med dig din egen bildskärmskabel.
Kan tex vara att det funkar med HDMI men in med DP.

Lycka Till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fick byta ut DP-kabeln 3 gånger när jag gick från RX480 ( som hade en del problem med DP också ) till Vega 56, till sist fick jag en Deltaco-kabel att fungera någorlunda.

Nu måste jag bara se till att skärmen startas innan datorn annars får jag ingen bild utan omstart...

Varken MSIs/Samsungs medföljande kablar fungerar med mitt Vega 56, ingen bild hur jag än gör, fungerar dock på en gammal 60Hz bajsmonitor så vettefan, finns flera trådar om just DP-kablar som orsakar jäkligt konstiga fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Fick byta ut DP-kabeln 3 gånger när jag gick från RX480 ( som hade en del problem med DP också ) till Vega 56, till sist fick jag en Deltaco-kabel att fungera någorlunda.

Nu måste jag bara se till att skärmen startas innan datorn annars får jag ingen bild utan omstart...

Varken MSIs/Samsungs medföljande kablar fungerar med mitt Vega 56, ingen bild hur jag än gör, fungerar dock på en gammal 60Hz bajsmonitor så vettefan, finns flera trådar om just DP-kablar som orsakar jäkligt konstiga fel.

Men DP-kabeln fungerar med mitt RX580 och även testat med HDMI från vega kortet utan framgång.
Plus att datorn vägrar boota ordentligt så känns tyvärr som ett dåligt exemplar.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av KorvMos:

Men DP-kabeln fungerar med mitt RX580 och även testat med HDMI från vega kortet utan framgång.
Plus att datorn vägrar boota ordentligt så känns tyvärr som ett dåligt exemplar.

Ja det gör det, du har kört rätt mycket felsökning, som talar för det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Men DP-kabeln fungerar med mitt RX580 och även testat med HDMI från vega kortet utan framgång.
Plus att datorn vägrar boota ordentligt så känns tyvärr som ett dåligt exemplar.

Kan absolut vara så, nämnde bara det då jag stött på exakt samma fel, testade dock inte HDMI då det inte var aktuellt på mina skärmar.

I mitt fall var det fungerande kablar när jag körde RX480 ( bara sporadiska svarta skärmar ibland ) så det är inte alltid svart på vitt, speciellt inte med DP.

Kan vara värt att testa det andra bioset också, finns en switch för det på kortet bakdel ( inte baksida ), är det bara kasst bios så kan man köra det fungerande och flasha om det ursprungliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Kan absolut vara så, nämnde bara det då jag stött på exakt samma fel, testade dock inte HDMI då det inte var aktuellt på mina skärmar.

I mitt fall var det fungerande kablar när jag körde RX480 ( bara sporadiska svarta skärmar ibland ) så det är inte alltid svart på vitt, speciellt inte med DP.

Kan vara värt att testa det andra bioset också, finns en switch för det på kortet bakdel ( inte baksida ), är det bara kasst bios så kan man köra det fungerande och flasha om det ursprungliga.

Jag är glad för alla tips
Provat switchen åt olika håll, så har testat båda BIOS på grafikkortet men hjälpte inte det heller tyvärr.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Fick pengarna tillbaka då dom inte hade någon möjlighet att kolla på det på plats.
Tack för alla som kommit med tips och hjälp

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Och sedan så har Netonet troligtvis lagt ut kortet igen för jag har samma problem med mitt Vega 56 från netonnets fyndhörna. Inköpt 1/8. Ger bios felkod 62 på ett X99 kort.
@korvmos: Kortets kartong var lite sönderriven där man öppnar kartongen. Känns det igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Och sedan så har Netonet troligtvis lagt ut kortet igen för jag har samma problem med mitt Vega 56 från netonnets fyndhörna. Inköpt 1/8. Ger bios felkod 62 på ett X99 kort.
@korvmos: Kortets kartong var lite sönderriven där man öppnar kartongen. Känns det igen?

Det är riktigt lågt om det är så, men tyvärr låter det som att det stämmer.
Han som tog emot kortet råkade riva sönder kartongen lite när han skulle öppna och kontrollerat innehållet.

Tycker synd om dig och känner att det aldrig blir netonnet igen för min del!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X