Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinKlemm:

@evirob: Nej det har jag faktiskt inte prövat!

Antingen det eller som @Lagers skriver att routern är kass!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Lagers: Får testa det!
Tips på någon bra router?
Behöver inte vara allt för dyr då jag bara jobbar 50% för tillfället.
Hur bryggar man? bara in ändra till bridge mode eller är det något annat man måste göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinKlemm:

@Lagers: Får testa det!
Tips på någon bra router?
Behöver inte vara allt för dyr då jag bara jobbar 50% för tillfället.
Hur bryggar man? bara in ändra till bridge mode eller är det något annat man måste göra?

Jag kör med Asus AC3200 men är lite overkill. Hade förut en RT-N66U som fungerade mycket bra. Är inte insatt vilka som verkligen är prisvärda men tänk på att ta en som inte är en gammal modell (så den uppdateras) och som har AC. Netgear har börjat med inloggning genom deras servrar och det skulle jag inte välja. har inte läst exakt när man måste logga in, men finns säkert info om det. Netgear gör bra routrar annars.

ComHem kan säkert hjälpa dig med det, annars är det att stänga av NAT och wifi tror jag. Var ju några år sedan jag fixade med det (har fiber och Telia nu).

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinKlemm:

@Lagers: Får testa det!
Tips på någon bra router?
Behöver inte vara allt för dyr då jag bara jobbar 50% för tillfället.
Hur bryggar man? bara in ändra till bridge mode eller är det något annat man måste göra?

Du behöver ingen router för att testa prestandan i bryggat läge, bara koppla direkt till datorn du testar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinKlemm:

@alexander_1986:

https://gyazo.com/d93f8fb72c654fd4d841026816eaff23

https://gyazo.com/a451a3cee7c2dbf1681e8a0c2249f333

https://gyazo.com/21ccc51846a29939ee243df729b5cb36

Där är mina 3 tester jag gjorde för MTR.
Säger mig inte ett skit förrutom att jag ser en 4.2k latency spike ))

Realmen jag spelar på är Ragnaros, väldigt många svenskar där så vetej riktigt.

fpsen är bra, inge prestanda problem där inte.

Hur är ditt nätverk uppsatt egentligen?
Ser först en ping mot en 192.168.0.0/24 adress, sedan en 10.0.0.0/8-adress. Båda är så kallade privata adresser. Den första är din egna router. Den andre känns inte förväntad, jag hade förväntat mig en publik adress eller en CGNAT-adress.
Har du publikt ip eller cg-nat? Erfarenheter från kompisar är att latenser kan få problem vid cgnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du behöver ingen router för att testa prestandan i bryggat läge, bara koppla direkt till datorn du testar med.

Man kan brygga comhems router och testa att bara koppla in datorn och köra lite tester om det uppstår. Bara man ser till att ingenting mer är inkopplat på wifi eller trådat när man testar. Då ser man om felet uppstår då med, tror det var så jag testade när jag upptäckte att routerdelen inte klarade av trafiken. Men sedan skulle jag för säkerhetens och stabilitet köpa mig en finare router ändå.

@KevinKlemm
Kom på. Det är väl kabelmodem vi pratar om? Testade du med olika kablar mellan modem och väggen. De är rätt känsliga vad jag märkt.

en kommentar till Kevin också i samma
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Man kan brygga comhems router och testa att bara koppla in datorn och köra lite tester om det uppstår. Bara man ser till att ingenting mer är inkopplat på wifi eller trådat när man testar. Då ser man om felet uppstår då med, tror det var så jag testade när jag upptäckte att routerdelen inte klarade av trafiken. Men sedan skulle jag för säkerhetens och stabilitet köpa mig en finare router ändå.

Testa först i min bok, de gateways Comhem använder idag är mycket starkare än gamla Netgear CG3100 eller dylikt.

WiFi-prestandan bör också vara bra med senare gateways/CPEs, så det blir lite poänglöst att ersätta med en WiFi-router med snarlik prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Hur är ditt nätverk uppsatt egentligen?
Ser först en ping mot en 192.168.0.0/24 adress, sedan en 10.0.0.0/8-adress. Båda är så kallade privata adresser. Den första är din egna router. Den andre känns inte förväntad, jag hade förväntat mig en publik adress eller en CGNAT-adress.
Har du publikt ip eller cg-nat? Erfarenheter från kompisar är att latenser kan få problem vid cgnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med, vad får du för ip om du sätter datorn direkt i "väggen" ser ut som att du har då privata routerar på rad.

Permalänk

@Snorren:
Har ingen aning vad det är tbh.

Jag har inget uttag direkt i väggen.

Permalänk

@Xake: Från Ett jack till modem till datorn, eller hur menar du?

Permalänk

@Lagers: Ja precis, Det är kabelmodem.
Har testat två olika från väggen, ingen skillnad, har 2 olika nätverkskablar, vet jag har haft dom ett tag, men hur mycket borde det påverka om det är en gammal nätverkskabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinKlemm:

@Xake: Från Ett jack till modem till datorn, eller hur menar du?

Är det LAN eller genom kabeltv-nätet? Vad får du för IP med datorn direkt in i modemet (räcker med första halvan av adressen)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Xake: Är jag dum i huvudet eller vad menar du?
Min internetkabel går från modemet till min datorn, men modemet ju inkopplat med sån här koaxialkabel tror jag det heter.
Mer än så vet jag inte riktigt ^^
83.248.6.177 Den där IPn? eller 192 ipn?

Permalänk
Skrivet av Lagers:

När jag hade comhem för några år sedan så fick grabben massor med konstiga fel när han spelade. så jag började att felsöka vad detta kunde vara.
Då hade jag haft comhems router ett tag. Testade att pinga och fick precis som du massa otroligt långa ping efter jämna mellanrum. Jag kom fram till genom olika undersökningar att själva router-delen i comhems skräp inte klarade av sitt jobb på ett bra sätt. Köpte en Asusrouter och bryggade comhems router och vips så va det borta. Hade superstabil uppkoppling efter det.

Så köp en bra router och brygga modemet så får du både säkrare och stabilare internet.

Jag hade stora problem i FPS spel med Comhem. Pingen var också betydligt högre när man spelade t.ex BF i Tyskland och Ryssland. Allt detta försvann när jag bytte till Bredbandsbolaget. Deras internet är inte stabil för snabba fps, beror iof hur känslig man är, men jag märkte det hela tiden. Surf var det inga problem alls eller t.ex att kolla på tv via wifi , men BF var det en katastrof, allt från att bli kickad från servrar till massiva laggar.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Jag har samma erfarenheter av comhem. Instabilt som resulterade i varierande ping för spelande trots att jag testade 5+ routers och modem. Sedan vi bytte till Bahnhof är det helt bortblåst och allt stabilt.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

@KevinKlemm: Är 83.248.6.177 "ditt ip"? I så fall är det ju inte det du ska använda dig av när du kör traceroute och ping. Kör mot ping.sunet.se t.ex

Sedan så ser din konfiguration väldigt konstig ut. Kollar man på din/dina winmtr så har du 192.168.0.1 som första "anhalt" vilket då är din router/modem. Helt korrekt. Sedan har du däremot 10.190.0.50 vilket är väldigt konstigt.

|------------------------------------------------------------------------------------------|
| WinMTR statistics |
| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
| router.asus.com - 0 | 21 | 21 | 0 | 1 | 11 | 0 |
| ssssss.cust.bredband2.com - 0 | 21 | 21 | 1 | 2 | 9 | 2 |
| ddddd.cust.bredband2.com - 0 | 21 | 21 | 9 | 10 | 16 | 10 |
| fffffff8.cust.bredband2.com - 0 | 21 | 21 | 10 | 12 | 44 | 10 |
| hu0600-lim-kvg15-cr2.se.bredband2.net - 0 | 21 | 21 | 9 | 10 | 12 | 10 |
| hu0600-lim-kvg15-cr2.se.bredband2.net - 0 | 21 | 21 | 9 | 10 | 27 | 10 |
| c2sth-ge-5-1-0.sunet.se - 0 | 21 | 21 | 9 | 12 | 40 | 10 |
| lund-lnd88-r1.sunet.se - 0 | 21 | 21 | 11 | 13 | 26 | 12 |
| vaxjo-vxj-r1.sunet.se - 0 | 21 | 21 | 13 | 15 | 27 | 14 |
| jonkoping-jkg-r1.sunet.se - 0 | 21 | 21 | 15 | 17 | 36 | 15 |
| linkoping-lin3-r1.sunet.se - 0 | 21 | 21 | 16 | 18 | 38 | 17 |
| norrkoping-nkg188-r1.sunet.se - 0 | 20 | 20 | 17 | 17 | 25 | 17 |
| ping.sunet.se - 0 | 20 | 20 | 17 | 18 | 22 | 18 |

Som du ser i mitt fall så kommer jag först till min router och sedan ut på bredband2. Du verkar ligga på något internt nät(10.190.0.50), cg-nat, eller liknande. Det är där det ser väldigt konstigt ut.

Permalänk

@ToddTheOdd: okej okej, är detta en inställning eller någonting jag själv gjort eller är detta helt på comhems sida?

Ah det va min IP enligt "minip.nu"
Jag använde inte den när jag traceroutade osv

Permalänk
Medlem

@KevinKlemm: Testerna du gjorde på "1a" sidan i tråden så använde du dig väl av det? Var dessa jag kollade på också bland annat. Gällande ip 10.190.0.50 vet jag inte varför du har det. https://eu.battle.net/forums/en/heroes/topic/17624192328 Där är en annan som sitter på comhem som har liknande situation gällande traceroute. Du kan väl ringa och kolla med comhem varför du har ett privat IP som du har nu med 10.190.0.50. Om du sitter bakom någon form av cg-nat så kan det var en möjlighet till dina problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinKlemm:

Tjenna Sweclockers!

Jag har på senare tid börjat spela wow igen, märker att jag har nå sjuk input delay.

Det som händer är ; Jag trycker en spell, man ser den är tryckt, men den börjar först max 0.5 sekunder senare vilket resulterar i förlorade GCDs till slut, vilket är sjuk dps loss.
Här är en Link till något jag försökte recorda. ( man ser hur GCDsen snear sönder strax efter eye beam)
https://streamable.com/1i5bo

Någon som vet vad detta kan bero på?
Har gjort felanmälan hos comhem,
MTR, Pathping etc etc hos blizzard.

Kan det hjälpa o fixa ny router än comhems standard?
Flytta LUL?

Har också det problemet att spellsen inte gör något för ens efter ett par sekunder dock har jag telia så jag tror det är WoW i sig som har felet

Permalänk
Medlem

ComHem har för övrigt en helt ok router så tror verkligen inte det är problemet (om din inte är 6 år eller äldre).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

@ToddTheOdd:
Ja men det är Mot blizzards 3x ip adresser som dom bad mig göra en MTR på.

Permalänk

Kan du testa att återställa modemet eller routern?
Prövat att stänga av den en stund?
Ny firmwire kanske finns?

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk

@SE_Larsson:
Testade det igår senast, stängde av och tog en dusch

Permalänk

@talonmas:
Denna har jag nog haft i 2 år iaf, sen hur gammal den är det vet jag inte.

Permalänk

skulle säga att problemet är hoppet till noden/erna med 17s fördröjning...

frågan är ligger problemet hos comhem eller hos någon annan på vägen till blizzards server kan ju lika gärna vara att du blir routad via någon annans server i utlanden som inte comhem styr över så inte säkert de ens kan göra något åt det.

Edit: gogglade några av adresserna med typ 17s ping eller högre och de jag kollade på var alla från blizzard så det är i deras ände problemet ligger så det är dem du ska härja på.

vilka noder man passerar kan ju variera beroende på vilken leverantör man har så kan vara därför du inte upplevde samma fel hos dina päron.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Angående 10.190.x.x så har Com Hems noder och cmtser dessa ip adresser ute i deras nät innan dom kommer utanför Com Hem´s nät. Precis som Bredband2 har noder på vägen har Com Hem noder på vägen, skillnaden är att Com Hem har lokala ip adresser medans Bredband2 har Publika ip adresser på deras noder. Har du Wifi Hub C2 kan du även se att du även har en lokal IPv4 adress i 10.x.x.x nätet för att dom ska kunna komma åt din router/modem. detta i sig är ärligt inget konstigt. Även Telia med flera hanterar lokala ip adresser när dom loggar in på din router från distans för att kolla värden osv.

Men nu vidare till något som är viktigt. hur ser din SNR ut enligt ditt modem/router och vilket router/modem har du?

Permalänk

@kimdahlvid:
Vet jag har en C1 Hub.
Har ingen aning vad SNR är helt ärligt.

https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/com-hem-wi...

Permalänk

Enligt comhem så hittade dom inget fel så ärendets la ner tyvärr

Permalänk
Medlem

Kan vara så som Rouge of darkness säger att problemet inte ligger i Com Hems del, utan i blizzards del, så då är det ofta inte konstigt de inte hittar något fel hos sig.
Har för mig deras HUB-routrar/modem har inbyggd övervakning som gör att det kan se om du tappar paket eller drar iväg i latens, och kan även mäta din hastighet mot servrar hos dem, vilket kan vara vad deras slutsats baseras på.

Utifrån vad som Rouge of Darkness påpekar kan det vara så att problemet ligger med vilka peering-partners Com Hem har, och där med över vilken/vilka peering-partner deras anslutning till Blizzard går.
Detta är ett sådant problem som kan vara väldigt svårt att hitta om inte många kunder felanmäler samma sak, så de får mer data att gå efter för att pinpointa vilken peeringpartner det är (då det kan vara olika beroende på belastning i nätet vid olika tillfällen).

Permalänk
Medlem

När man tittar på Traceroute-utskrifterna ser man att det är två IP-adresser som bidrar tydligt till fördröjningen:
137.221.77.70

ASN: 57976
ISP: Blizzard Entertainment Inc
Host Name: ae3-br02-eqpa4.as57976.net

137.221.78.66

ASN: 57976
ISP: Blizzard Entertainment Inc
Host Name: et-0-0-28-br01-eqam1.as57976.net

Hur ser traceroute ut mot andra adresser som sunet, google eller liknande?