Testpilot: Linksys MR8300 – navet i ditt mesh-nätverk

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Linksys MR8300 – navet i ditt mesh-nätverk

Linksys MR8300 är en AC2200 Tri-band router som kommer med mesh-stöd för Linksys Velop-enheter. Testpiloten Björn Endre har satt tänderna i systemet för att se vad det går för.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

MU-MIMO är ännu en ICKE standard som inte ger något mervärde överhuvudtaget, om inte övriga enheter såsom datorer, mobiler m.m. stödjer MU-MIMO.

Så det är inget att sträve efter idag, man bealar bara för något som man inte nyttjar.

MIMO är däremot en annan sak och som funnits sedan 802.11n.

Why You Don't Need MU-MIMO - SmallNetBuilder

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

MU-MIMO är ännu en ICKE standard som inte ger något mervärde överhuvudtaget, om inte övriga enheter såsom datorer, mobiler m.m. stödjer MU-MIMO.

Så det är inget att sträve efter idag, man bealar bara för något som man inte nyttjar.

MIMO är däremot en annan sak och som funnits sedan 802.11n.

Why You Don't Need MU-MIMO - SmallNetBuilder

Nja, MU-MIMO är ju en del av AC-standarden, det skriver de ju t om i artikeln du länkar till? Sen är artikeln från 2017. Och idag 2019 är det ju många enheter som just stöder MU-MIMO. Min Note 9 gör det. Min Mac Book Pro gör det. Min PC gör det.

Men visst vore det intressant att se vad en modern router + en bunt MU-MIMO-kapable enheter kan klara ihop. Nu har jag tyvärr packat ihop allt i detta test och satt upp ett TP-LINk DECO9 system men jag ska se om jag kan hitta på någon bra test där för att se hur det fungerar 2019.

Jag skulle personligen 2019 inte köpa en router som inte har det stödet och jag tvivlar starkt på att det lägger många ören på priset.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Nja, MU-MIMO är ju en del av AC-standarden, det skriver de ju t om i artikeln du länkar till? Sen är artikeln från 2017. Och idag 2019 är det ju många enheter som just stöder MU-MIMO. Min Note 9 gör det. Min Mac Book Pro gör det. Min PC gör det.

Men visst vore det intressant att se vad en modern router + en bunt MU-MIMO-kapable enheter kan klara ihop. Nu har jag tyvärr packat ihop allt i detta test och satt upp ett TP-LINk DECO9 system men jag ska se om jag kan hitta på någon bra test där för att se hur det fungerar 2019.

Jag skulle personligen 2019 inte köpa en router som inte har det stödet och jag tvivlar starkt på att det lägger många ören på priset.

OK!
Självfallet så är MU-MIMO en del av AC standarden, men är den fungerande och bra för det?

Jag skulle älska att se en bunt MU-MIMO kapabla enheter kan klara av, eller kanske INTE klara av. Fastän jag hoppas att jag har fel så lutar jag mot det senare...

Var lite svårt att få fram vad för MU-MIMO Linksys MR8300 har, men det verkar vara 2x2 vilket då betyder arr den supportar EN MU-MIMO enhet om nu faktarutan i min länk stämmer. Jag har ännu inte sett någon test som lyckats motbevisa.
Sen chippet i denna router är förresten från Q1 2017 eller kanske tidigare, den första från Qualcomm med ARM Cortex A7.
Linksys EA8300 fick FCC approval date: 01 March 2017, Linksys MR8300 och Linksys EA8300 har exakt samma hårdvara! Enda skillnaden mellan modellerna är att Linksys MR8300 fått stöd för "mesh" i mjukvaran.

Faktarutan hos smallnetbuilder
MU-MIMO In A Nutshell
MU-MIMO uses a special form of beamforming that is part of the 802.11ac standard. It works in 5 GHz only.
MU-MIMO theoretically enables up to four devices to share the same Wi-Fi airtime. Many 4x4 based designs support only up to three simultaneous devices, 3x3 designs support up to two, 2x2 designs can't support any.
You need both MU-MIMO enabled routers and devices to benefit from MU-MIMO
You need at least two MU-MIMO devices to get any benefit from MU-MIMO
MU-MIMO works only for downlink data (moving from router to device). It provides no benefit for uplink
MU-MIMO works best with strong to medium strength signals
MU-MIMO does not increase range

En graf som visar hur effektivt MU-MIMO kan vara, ibland så kan det ge en vinst men många gånger så ger det tyvärr en förlust.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Här är lite info om chippet.
Det är inget sant tri-band, det kör antingen med 802.11n + 802.11ac (2,4GHz + 5,0GHz) eller 802.11ac + 802.11ac (5,0GHz + 5,0GHz).
Vet uppriktigt inte om något chip har sant tri-band.

https://www.codico.com/en/News/ipq40x8-and-ipq40x9-from-qualcomm.htm

Edit förtydligande klipp från länk:
Two WiFI Radios integrated in parallel
In practice, 2 cores are often assigned to network protocols, and 2 to the application. For those who believe that two cores are too much for the network, it should be pointed out that each component supports dual band and real dual concurrency (DBDC) for the 802.11ac @ 5GHz and 802.11n @ 2,4 GHz standards, i.e. both frequencies can be served simultaneously, which always requires that two WiFi radios (MAC and PHY) are integrated in parallel. An additional feature of these devices is that they support the MIMO 2x2 antenna configuration for 11n, and the MU-MIMO 2x2 for 11ac. The latter has a modulation of 256 QAM, a 5/6 coding rate, and a maximum bandwidth of 80 MHz, reaching a raw data rate of 866.7Mbps. For 802.11n, the device supports a raw data rate of 300Mbps for 802.11n at a maximum bandwidth of 40MHz.

Det är då max 300 Mbps på 802.11n (som även är absolut max enligt standarden)
och
Max 866.7 Mbps på ett 802.11ac band.

Vad det betyder är att:
802.11n + 802.11ac ger 300 + 866,7 = 1166,7 Mbps max
802.11ac + 802.11ac ger 866,7 + 866,7 = 1733,4 Mbps max

Så i praktiken är det en AC1733 och inte AC2200 som inte är möjligt att uppnå då hårdvaran INTE stödjer vad Linksys påstår, nu ska man nog inte gnälla på Linksys då hela marknaden är full av dessa lögner och förvanskningar.

Men ändå rätt fult att påstå 400 Mbps på 802.11n när hårdvaran inte klarar mer än 300 Mbps max.
Allt över 300 Mbps på 802.11n WiFi4 är en direkt lögn från tillverkarna, där jag sett att upp till 800 Mbps anges.
.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Två saker som jag prioriterar med WiFi nätverk:
1. Felfrihet kontinuerligt, hur ofta behövs omstart? 1gång i månaden, 1 gång/år?
2. Energiförbrukning
(3) Livslängd, svårt så klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Två saker som jag prioriterar med WiFi nätverk:
1. Felfrihet kontinuerligt, hur ofta behövs omstart? 1gång i månaden, 1 gång/år?
2. Energiförbrukning
(3) Livslängd, svårt så klart!

nr 1 är också väldigt viktigt för mig, sen såklart vill man gärna att det täcker hela lägenheten/huset där man använder WiFi