AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi"

Permalänk
Medlem

Verkar som skillnaden med vattenkylning inte är så stor som jag hoppades på, kollar lite olika tester men även med powertable modden så man får ut över 2150mhz boost så verkar man prestanda vinst va 7% som bäst inte mycket värt å krångla med. AIB korten kommer ju mest ge en behaglig ljudnivå med andra ord.
Länk till test: https://youtu.be/xYFB3Z0RpLU

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Mycket prisvärda kort, välkommen tillbaka ATI.
Det ser väldigt intressant ut för grafikkort det kommande året. AMD ska tuffa vidare på deras ZEN/Navi koncept och förhopningsvis inta entusiastsegmentet, Intel ska inta marknaden och nVidia kommer förmodligen tvingas släppa sin efterföljare till GP102 aka 1080ti/Titan X.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vash:

Verkar som skillnaden med vattenkylning inte är så stor som jag hoppades på, kollar lite olika tester men även med powertable modden så man får ut över 2150mhz boost så verkar man prestanda vinst va 7% som bäst inte mycket värt å krångla med. AIB korten kommer ju mest ge en behaglig ljudnivå med andra ord.
Länk till test: https://youtu.be/xYFB3Z0RpLU

på siten

#18002916

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Låter bekant det här. Hyfsad prestanda, men kylarna blåser sönder dina trumhinnor på tio minuter. I'll pass.

Mitt 1080 Ti var nog det mest onödiga köpet någonsin. Tyst som en mus, men jag har nog spelat max 10 timmar med det. Dyrt surfkort.

Permalänk
Medlem

Inget spoltjut? Bra jobbat AMD!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@Flopper: Ja? Kollar du videon jag länkade så verkar ju inte resultatet skala bra med överklockningen, visst kul å jaga rekord i 3dmark men det speglar sig ju dåligt i spel resultaten. 5700xt är ett extremt trevligt kort för sin peng men det fanns inga gömda mirakel fps som det började pratas om när powerplay modden kom.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Inaktiv

@Maximo: Du tycker alltså ett grafikkort som kostar för mycket är prisvärd?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vash:

@Flopper: Ja? Kollar du videon jag länkade så verkar ju inte resultatet skala bra med överklockningen, visst kul å jaga rekord i 3dmark men det speglar sig ju dåligt i spel resultaten. 5700xt är ett extremt trevligt kort för sin peng men det fanns inga gömda mirakel fps som det började pratas om när powerplay modden kom.

Presterar som 2080 super for 3000kr mindre, vet inte vad folk klagar på?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@Flopper: Vem klagar? Förutom på kylaren då. Som du måste byta för å köra den klocken med rimlig ljudnivå.... och då kostar det väl inte 3000 mindre eller? plus att du kan skada hårdvaran med den modden, tror inte de personligen men ingen vet säkert vad de gör över längre tid.
Kan det inte bara få va ett bra kort? måste det alltid bli ett OM eller ett MEN om amd produkter. Det ska alltid trumfa allt annat om inte nu men om ett tag eller om 2 år.... Just nu har amd så mycket bra på marknaden så låt det få va bra utan att de måste göra allt annat till skit för halva pengen.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk

Köpte ett Sapphire Rx 5700 och är helnöjd med temperatur, ljud och framförallt prestanda.
Dock ska jag tillägga att jag bytt hela systemet med låda och fläktar och hela maskinen är betydligt tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

@Maximo: Du tycker alltså ett grafikkort som kostar för mycket är prisvärd?

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Presterar som 2080 super for 3000kr mindre, vet inte vad folk klagar på?

https://www.youtube.com/watch?v=r49Ijb7c5Ic

Problemet är att det inte presterar som ett 2080 super, och att det låter som en veritabel hårfön på högsta fart. Men det är helt klart mest bang-for-the-buck i sin klass om man inte tar ljudnivån eller tempen i hänsyn, även om deras eget Vega56 ger mer FPS per krona i budgetklassen.

Största felet just nu är att det inte finns några tredjepartsmodeller med vettig kylare... De kan inte komma snabbt nog!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Problemet är att det inte presterar som ett 2080 super, och att det låter som en veritabel hårfön på högsta fart. Men det är helt klart mest bang-for-the-buck i sin klass om man inte tar ljudnivån eller tempen i hänsyn, även om deras eget Vega56 ger mer FPS per krona i budgetklassen.

Största felet just nu är att det inte finns några tredjepartsmodeller med vettig kylare... De kan inte komma snabbt nog!

Mycket trevligt! Lägg på lite typ 20% GPU Scaling där vid behov så är det klarrrt!

Permalänk
Medlem

Saknar temperaturmätning vid överklockning?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Väldigt bra resultat!

Skickades från m.sweclockers.com