Sharkoon släpper skärmstativ med rimlig prislapp och plats för förvaring

Permalänk
Melding Plague

Sharkoon släpper skärmstativ med rimlig prislapp och plats för förvaring

För den som har trångt på skrivbordet och ett fast skärmstativ presenterar nu tyska Sharkoon Monitor Stand Pure och Power, som lyfter skärmen och lämnar plats för tangentbordet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå vitsen med denna produkt, visst USB-hubben och laddaren är ju bra att ha.

Men här kommer mina funderingar varför jag tror att denna produkt kommer att floppa:
Vill inte ha skärmen högre än standard, får bara ont i nacken då.
Har man ett stativ som skärmen på bilden har, så kan man ju redan lägga tangentbordet ovanpå utan problem, samt att man slipper ju alla former av storleksbegränsningar som detta kommer med.
Detta är en produkt som var väldigt populär till CRT skärmar, men då en LCD skärm är grundare så får man ju mer yta på skrivbordet framför sig, samt att stativen idag är mycket mer slimma, så finns det som i punkten ovan redan plats för tangentbordet under skärmen.

Finns kanske någon som har nytta av den, men inget för mig.

Permalänk
Medlem

hmm stödjer den trådlösa laddningen snabbladdning så köper jag en.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Har svårt att förstå vitsen med denna produkt, visst USB-hubben och laddaren är ju bra att ha.

Men här kommer mina funderingar varför jag tror att denna produkt kommer att floppa:
Vill inte ha skärmen högre än standard, får bara ont i nacken då.
Har man ett stativ som skärmen på bilden har, så kan man ju redan lägga tangentbordet ovanpå utan problem, samt att man slipper ju alla former av storleksbegränsningar som detta kommer med.
Detta är en produkt som var väldigt populär till CRT skärmar, men då en LCD skärm är grundare så får man ju mer yta på skrivbordet framför sig, samt att stativen idag är mycket mer slimma, så finns det som i punkten ovan redan plats för tangentbordet under skärmen.

Finns kanske någon som har nytta av den, men inget för mig.

Känns som dom flesta över 185 cm brukar lida av problem med att skärmen inte är tillräckligt högt upp. Som det ser ut på min arbetsplats så har var och varannan person lagt en låda under eller dylikt för att få skärmen i lagom höjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Känns som dom flesta över 185 cm brukar lida av problem med att skärmen inte är tillräckligt högt upp. Som det ser ut på min arbetsplats så har var och varannan person lagt en låda under eller dylikt för att få skärmen i lagom höjd.

I så fall hade jag hellre skaffat ett nytt stativ/skärm med bättre justeringsmöjligheter.

Men som jag sa, denna produkt är inget för mig.

Permalänk

Jag har ergotron armar men halvletat efter en liten höjning eller underskrivbordsmontering för mitt midi-keyboard. Denna ser bra ut och är tillräckligt plånboksvänlig för att prova, om min ergodox får plats unde dvs, vilket är lite tveksamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte helt tokigt. Har ibland kört med böcker på vardera sida av en hyllplan som skärmhylla. Det är smidigt så man kan ha saker under skärmen.
Om denna dyker upp i svenska butiker och med detta pris så ja kanske man provar, speciellt USB hubb modellen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

frukostbricka till sängen ifrån ikea fungerar också.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Roligt att ni skriver om Sharkoon som ändå är relativt okända här i Sverige. Personligen kör jag ett liknande skärmstativ i ek, men blev sugen på att byta. Smidigt med trådlösa laddaren och USB-hubben som jag saknar i dagsläget. Har dessutom en Mac Mini skruvad under skrivbordet så har inga portar tillgängligt smidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

visst USB-hubben och laddaren är ju bra att ha.

Precis, men om man har flera skärmar ska man alltså köpa en till varje? Nej, ett skärmställ som bara använder 10x10 cm av bordet är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Precis, men om man har flera skärmar ska man alltså köpa en till varje? Nej, ett skärmställ som bara använder 10x10 cm av bordet är bättre.

Nej. Om man har flera skärmar är produkten knappast avsedd för den användaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva något sådant här fast för mitt elpiano som tar upp stort utrymme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm Jag skulle kunna tänka mig en sån med usb hub. Skönt att kunna gömma undan tangentbordet. Så kan Större del av skrivbordet användas till annat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir en fin present till farsgubben i jul... han fick överta min samsungskärm som helt saknar inställningsmöjligheter, och så har han ett väldigt kluttrat skrivbord...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

I så fall hade jag hellre skaffat ett nytt stativ/skärm med bättre justeringsmöjligheter.

Men som jag sa, denna produkt är inget för mig.

Jag tillhör också de som måste få upp skärmen lite. Ett stativ som inte rör skrivbordet innebär att jag får plats med förvaring under. Ett jätteflexibelt stativ gör inte riktigt det, för då är ändå foten i vägen. Vill man bara upp i höjdled hade jag definitivt avrått från att spendera snormycket på något alternativt stativ eller behöva byta en hel skärm.

Fast jag har svårt att vilja ha just denna. Priset är iaf helt ok. Men man kan köpa en vägghylla på Ikea och skruva fast dessa ben så får man samma sak fast lite mer anpassning i faktiska mått på hur stort stället ska vara. Mitt rymmer två 27" ovanpå sig

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Mitt förslag till dem är att ta fram ytterligare varianter med VESA-fäste med justerbar höjd/lutning/pivot. Förstås en betydligt mer komplex produkt, men då skulle jag nog köpa.

Som de är nu tycker jag att @Teddis förslag är bättre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Expertgissare

Fyra stycken möbelben och valfri skiva på ikeas fyndavdelning som kan sågas till om det behövs är allt som krävs för att få en bra och stabil plattform att ställa skärmar på, plus gott om yta för tangentbord/mus. Bygg sedan fritt med valfri usb-hubb, trådlös laddare (från Ikea?), rgb-kontroller mm så har du skapat något som inte kostar så mycket och som är anpassat för just dig och dina behov

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Inaktiv

Var kan man beställa denna? Har inget behov av USB-hub och min telefon har inte trådlös laddning så räcker med den billiga.

Skrivet av loefet:

Har svårt att förstå vitsen med denna produkt, visst USB-hubben och laddaren är ju bra att ha.

Men här kommer mina funderingar varför jag tror att denna produkt kommer att floppa:
Vill inte ha skärmen högre än standard, får bara ont i nacken då.
Har man ett stativ som skärmen på bilden har, så kan man ju redan lägga tangentbordet ovanpå utan problem, samt att man slipper ju alla former av storleksbegränsningar som detta kommer med.
Detta är en produkt som var väldigt populär till CRT skärmar, men då en LCD skärm är grundare så får man ju mer yta på skrivbordet framför sig, samt att stativen idag är mycket mer slimma, så finns det som i punkten ovan redan plats för tangentbordet under skärmen.

Finns kanske någon som har nytta av den, men inget för mig.

Den för för såna som mig som har en skärm som har alldeles för låg fot och inte går att höja. Just nu står min skärm på en moderkortskartong.

Permalänk

Ett företag som gjort några härliga 5,25"-bestyckade chassin i sina dagar. Kommer här och visar att gammal är äldst!

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Fyra stycken möbelben och valfri skiva på ikeas fyndavdelning som kan sågas till om det behövs är allt som krävs för att få en bra och stabil plattform att ställa skärmar på, plus gott om yta för tangentbord/mus. Bygg sedan fritt med valfri usb-hubb, trådlös laddare (från Ikea?), rgb-kontroller mm så har du skapat något som inte kostar så mycket och som är anpassat för just dig och dina behov

Skickades från m.sweclockers.com

Precis så jag gjort exklusive usb hubben.
Fungerar bra och fick upp skärmstativet utan att jag bumpar in i den hela tiden med musen.

Permalänk
Inaktiv

Ett elegant Zalman DS1000 i svart.
https://quietpc.co.uk/zm-ds1000
De är utgångna och går nog inte längre att få tag på ...

Permalänk
Medlem

Borde komma ut på Tyska Amazon hoppas jag! Lite sugen

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Avstängd

Pfft, en bok eller två duger alldeles utmärkt för att höja skärmen. 📚

Permalänk
Medlem

Ja den här är fullt tänkbar för mig med. Philips 27" 4k skärmen är bra och billig med ips och jag fick ett hyggligt ex men den har den idiotiska nackdelen att helt sakna VESA fäste så man kan inte använda något annat än medföljande fot.
I vart fall om man inte bygger något helt eget som passar gängan på den del av foten som sitter fast i skärmen.

Då det dessutom är trångt på bordet vore det skönt att kunna peta in tangentbordet under stativet när jag inte använder det, frågan är väl om mitt Corsair Strafe RGB silent får plats under den. Får väl mäta upp det eller undersöka om jag har något annat som platsar istället.

Då jag har flera prylar med trådlös laddning känns den varianten intressantast.

Fast med Ikeahylle varianten med ben (bra tips för övrigt)kan man välja mått lite friare så får se vilket det slutligen blir.

Permalänk
Medlem

Detta vore perfekt för mig som använder mitt datorbord till annat än spelade också. Ska köpa direkt när jag ser de i sverige eller på en europeisk amazon

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Är väl kul med USB-hubb om man behöver det och 200kr för det enklare låter helt rimligt, hur som helst är skärmställ inget nytt men en bra produkt. Har själv ett i glas: https://www.amazon.de/gp/product/B0735JY2T6/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Svinbra, får upp skärmen, har plats för att skjuta undan tangentbordet under och ser snyggt ut. Tack vare att det är glas tar det visuellt inte upp lika mycket yta som ex. ett svart ställ skulle göra. Den har dessutom utrymme i bakkant för sladdar så att stället kan stå tätt intill väggen.

Men det finns en uppsjö av alternativ, i glas, metall, trä, plast osv. Bara att leta runt, det är inget nytt som sagt.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk

Jag satte av och pusslade ihop spillbitar av svart granit, för funktion går alltid före form!

Men nu måste jag lista ut hur jag ska fästa två icke vesa skärmar direkt på en granitbit (utan fötter) så dom kommer direkt i kanten på en ikea hemnes sekretär i stället...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EverGrowingNoob:

Jag satte av och pusslade ihop spillbitar av svart granit, för funktion går alltid före form!
https://i.imgur.com/DttUQrx.jpg
Men nu måste jag lista ut hur jag ska fästa två icke vesa skärmar direkt på en granitbit (utan fötter) så dom kommer direkt i kanten på en ikea hemnes sekretär i stället...

Kanske svårt att se på bilden, men ser inte särskilt funktionellt ut 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

hmm stödjer den trådlösa laddningen snabbladdning så köper jag en.

5W

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Säger inte att så är fallet för alla, men många(flesta?) har skärmen oergonomiskt högt upp. Har man flertalet dm mellan skrivbordet och skärmens undersida så måste man vara väldigt lång för att det skall vara optimalt.