Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Men du förstår att det är olagligt?

Dunno , vart så när man knegare som resemontör runt om i södra sverige

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att du ska lyfta detta till facket, kanske även innan ditt samtal med chefen så att du har någon som backar dig, tag även kontakt med andra instanser som det tipsats om i tråden. Om inte för din skull så kanske för de som kommer ta din plats nästa år osv. De har ju uppenbarligen fifflat med detta i flera år vilket inte är ok.

Jävla sätt att utnyttja folk i början av sin karriär, fy fan rent ut sagt.

Hoppas allt löser sig för dig iaf!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Tycker ändå att du ska lyfta detta till facket, kanske även innan ditt samtal med chefen så att du har någon som backar dig, tag även kontakt med andra instanser som det tipsats om i tråden. Om inte för din skull så kanske för de som kommer ta din plats nästa år osv. De har ju uppenbarligen fifflat med detta i flera år vilket inte är ok.

Jävla sätt att utnyttja folk i början av sin karriär, fy fan rent ut sagt.

Hoppas allt löser sig för dig iaf!

Exakt, har man kört eget så länge så VET man vad som gäller, man är också fullt medveten om situationen hos personer som är nyutbildade och är på första jobbet. Jag köper inget skitsnack från de.

Vill du vara kvar som anställd där bör du som sagt åtminstone kontakta facket, går ju om inte annat att få råd därifrån.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Skrämmande att se så många (påstått) vuxna människor som anser att det är ok med en 65-timmars vecka för en person som är 16 år. Även om man bortser från de lagliga aspekterna så måste man väl ändå inse att det inte är ok för någons första jobb?

Visst jobbar jag också ibland 65-timmars veckor (och mer) men jag är inte 16 och på mitt första jobb, jag är erfaren inom mitt yrke, jag är vuxen och jag känner mina gränser. Vi anser inte ens att en sextonåring bedöms ha omdöme nog att köra bil, rösta eller ingå avtal så varför anser vi att man ska kunna jobba mer än två dagar mer än majoriteten av vuxna gör per vecka?

Fullständigt absurt, regelvidrigt och inget som bör uppmuntras. Arbetsgivare som dessa är avskum som utnyttjar det faktum att ungdomar inte alltid har koll på regler och som inte sällan vill tjäna egna pengar och vara till lags för att få komma tillbaka nästa sommar. De vill visa att de duger och belönas med att utnyttjas.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

@MH25: Håller med till fullo.

Gissningsvis är arbetsgivaren van att komma undan med detta, vilket i så fall gör det ännu värre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

@MH25: Håller med till fullo.

Gissningsvis är arbetsgivaren van att komma undan med detta, vilket i så fall gör det ännu värre.

Jo man är ju inte direkt förvånad. Har känt folk i restaurangbranschen i runt 15 år nu och det TS beskriver är ju mer regel än undantag, tyvärr.

Det är väl inte direkt okänt att restaurangbranschen kan vara stökig...

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jo man är ju inte direkt förvånad. Har känt folk i restaurangbranschen i runt 15 år nu och det TS beskriver är ju mer regel än undantag, tyvärr.

Det är väl inte direkt okänt att restaurangbranschen kan vara stökig...

De e inte okänt men det betyder inte att det är rätt, jag kan iallafall säga att jag har fått bättre tider och ledigheter nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen123:

De e inte okänt men det betyder inte att det är rätt...

Exakt. Två fel, att det är stökigt och olagliga arbetstider, blir inte ett rätt. Skulle säga att det är en av de viktigaste sakerna jag verkligen fått lära mig under mitt arbetsliv, även om jag då jobbar inom en helt annan branch. Jag har sett väldigt många dåliga beslut tags på grund av dåliga situationer, och det värsta är att det låter motiverat och går att sälja in tills man tar ett steg tillbaka och verkligen ser på situationen. Exempelvis är det sista en stressad situation behöver är ett stressat och förhastat beslut.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen123:

Jobbar för restaurang å cafet men är nu på deras andra restaurang i arkösund

Skickades från m.sweclockers.com

Jobbar du ända där ute finns det inte så mycket transporter att åka där ifrån med heller för du är ute i Världens ände skulle man kunna säga(en väg som heter så där ute) har gjort mycket jobb där ute fast inte denna sommaren än som tur är för det brukar vara konstiga problem.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förutom att det är direkt olagligt så ska du även (i andra hand) ha rätt till övertidsersättning om du jobbar övertid. Dessutom ska du ha rätt till ob-ersättning om arbetar helger och nätter.

Glöm heller inte att semesterersättning skall utgå med minst 12% av lönen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Skrämmande att se så många (påstått) vuxna människor som anser att det är ok med en 65-timmars vecka för en person som är 16 år. Även om man bortser från de lagliga aspekterna så måste man väl ändå inse att det inte är ok för någons första jobb?

Visst jobbar jag också ibland 65-timmars veckor (och mer) men jag är inte 16 och på mitt första jobb, jag är erfaren inom mitt yrke, jag är vuxen och jag känner mina gränser. Vi anser inte ens att en sextonåring bedöms ha omdöme nog att köra bil, rösta eller ingå avtal så varför anser vi att man ska kunna jobba mer än två dagar mer än majoriteten av vuxna gör per vecka?

Fullständigt absurt, regelvidrigt och inget som bör uppmuntras. Arbetsgivare som dessa är avskum som utnyttjar det faktum att ungdomar inte alltid har koll på regler och som inte sällan vill tjäna egna pengar och vara till lags för att få komma tillbaka nästa sommar. De vill visa att de duger och belönas med att utnyttjas.

Bästa svaret i tråden hittils.

@granen123: Själv hade jag lagt ner arbetet. Lev livet, pengar kan du tjäna ändå!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen123:

De e inte okänt men det betyder inte att det är rätt, jag kan iallafall säga att jag har fått bättre tider och ledigheter nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Så det löste sig? Pratade du med chefen eller vad hände?
Tolkar det som att det löst sig så det är ju bra isåfall

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förutom att det är direkt olagligt så ska du även (i andra hand) ha rätt till övertidsersättning om du jobbar övertid. Dessutom ska du ha rätt till ob-ersättning om arbetar helger och nätter.

Restaurang har väldigt sällan OB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@bardbard: Det löste sig, jag prata med chefen om det.

Permalänk
Medlem

@granen123: Berätta mer för oss nyfikna! Har schemat blivit reglerat helt och hållet? Får du betalt för övertiden du gjort innan?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av trattgunnar:

@granen123: Berätta mer för oss nyfikna! Har schemat blivit reglerat helt och hållet? Får du betalt för övertiden du gjort innan?

De var ju egentligen bara för mig som det ändrades för då det är mest mig det gäller, de andra är servitörer och de finns det mer utav (de e bara jag o en till kock) men jag får nu ledighet men allt annat som övertid och sånt orkar jag inte bry mig om, att få ledighet räcker för mig då det var mitt problem igentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen123:

De var ju egentligen bara för mig som det ändrades för då det är mest mig det gäller, de andra är servitörer och de finns det mer utav (de e bara jag o en till kock) men jag får nu ledighet men allt annat som övertid och sånt orkar jag inte bry mig om, att få ledighet räcker för mig då det var mitt problem igentligen.

Jobbar du fortvarande övertid?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Jobbar du fortvarande övertid?

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Restaurang har väldigt sällan OB.

Skickades från m.sweclockers.com

Restaurangen var enligt TS ansluten till kollektivaavtal, då har de sannolikt OB

https://www.hrf.net/lon-och-villkor/din-lon/ob-tillagg/

Ersättningen är dock väldigt dålig jämfört med tex Handel som har 50-100%.

Möjligt att många skojjar-krögare fuskar med detta, precis som de försöker fuska med svartförsäljning, arbetstider och allt annat. Men det är i så fall fel och bör rapporteras till nödvändig instans.