Permalänk
Medlem

"Ny" bil, budget 240-260k

Hej,

Här kommer ännu en sån där tråd som man läst flera gånger.
Men jag är lite sugen på att skaffa mig en vettig bil, trots att man kanske inte helt behöver bil när man bor i Sthlm, men är skönt med friheten att kunna åka på en spontansemester någonstans osv.

Budget: ~240-260k kr (kanske kan sträcka mig upp till 300 men då börjar det sina i sparkontot...)
Växellåda: Automat
Effekt: >140hk

Dessa kritierier säger inte så mycket egentligen. Men vill ha en modern bil, gärna >2017 års modell.
Vill ha möjlighet till Apple Carplay och då man är lite teknikintresserad inte gärna ha en superliten display..

Har kollat en del på VW Golf TSI 150, Audi A3 Sportback och sen ögnat lite på BMW 120 och Mercedes A200.

Alla dessa bilar är relativt lika osv, men sen behöver man hitta en A3 med uppgraderad skärm, likla gäller Mercedes, för annars ser ju den förjävlig ut.

Så som ni märker har jag inte så höga krav utöver insidan
Men tanken är ju att jag ska köra bilen och vill trivas inne i den.

Privatleasing känns inte aktuellt då jag har pengarna att köpa en bil i den här klassen.

Kom gärna med egna erfarenheter av dessa bilar eller ge gärna tips på andra bilar.
Tack på förhand!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Kia Optima SW! Skitsnygg, snål motor, billig i försäkring och skatt, enorm lastkapacitet och det mesta av den nya tekniken. Nu i höst blir GT-Line modellen 3 år gammal och det lär dyka upp en väldig massa begagnade leasingbilar då den är väldigt populär som företagsbil. Jag ska själv köpa mig en då och priserna kommer då ligga under 200tkr. Automat diesel med ca 0,45l/mil verkligt, panoramaglastak elbaklucka, backassistans, adaptiv farthållare mm. Allt man vill ha idag

Finns även som plugin hybrid med bästa räckvidden i klassen (7 mil på el) men kostar då desto mer. I höst kanske 280tkr.

Kolla denna bra videon
https://youtu.be/Rdujj8RP__0

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Kia Optima SW! Skitsnygg, snål motor, billig i försäkring och skatt, enorm lastkapacitet och det mesta av den nya tekniken. Nu i höst blir GT-Line modellen 3 år gammal och det lär dyka upp en väldig massa begagnade leasingbilar då den är väldigt populär som företagsbil. Jag ska själv köpa mig en då och priserna kommer då ligga under 200tkr. Automat diesel med ca 0,45l/mil verkligt, panoramaglastak elbaklucka, backassistans, adaptiv farthållare mm. Allt man vill ha idag

Finns även som plugin hybrid med bästa räckvidden i klassen (7 mil på el) men kostar då desto mer. I höst kanske 280tkr.

Kolla denna bra videon
https://youtu.be/Rdujj8RP__0

Tack för tips, ska lägga med den på minnet. Dock kanske jag inte riktigt behöver en kombi då jag är ensam i hushållet.
Men i vissa fall är kombi snyggare än ej kombi, så är inte helt främmande till dessa bilar.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd

Kanske en Volvo V40 eller eller Mazda 3 kan vara av intresse.
Jag har aldrig haft en Volvo V40 själv och de jag känner som haft den säger att det är lite bullrig men då har dessa personer åkt 80% större vägar och inte bott i Stockholm med en dröm att få komma upp i farter över 30 km/h.

Mazda 3 har jag ägt men då var det en -03 och med tanke på din peng du är beredd att lägga så får du något klart bättre. Trevlig bil att köra redan i min gamla årsmodell.

Provkörde en Polo 1,3 någon gång och tyckte det var det segaste som fanns och hela bilen osade plast. Har nu en Passat -15 och den skulle jag heller inte råda dig att köpa då det finns mycket som inte är bra med den, alltså skulle jag även avråda för golfen också.

Har själv kört en Audi A4 -15 och kan väl inte säga att jag blev superimponerad va något egentligen. Jag skulle inte välja Audi:n iallafall.

Lycka till i biljungeln.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nya Mazda 3 verkar vara trevlig

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har haft alla utom Mercedesen, även om Golfen var förra versionen. Om det är insidan som är viktig är det Audi A3 du skall ha, riktigt trevlig på insidan. Både BMW och Golfen är trevliga på insidan men BMWn är mer åt ”kul att köra hållet” och insidan är formad efter det och Golfen är ju mer eller mindre som en lite mer spartansk A3a.

Jag hade inte helt avskrivit privatleasing då man ibland kan få riktigt bra deals så att det i slutändan blir billigare att ta leasing.

Permalänk
Medlem

Själv är jag svag för Mini, så hade kollat på en relativt ny Cooper om jag haft den budgeten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Du får en Nissan Qashqai ny för den summan. De har alla moderna grejer man kan tänkas vilja ha, kamera runt om, nav med massa teknik, massa utrymme. Enda nackdelen är att det är Renault under huven... välj dieseln om du finner dom intressanta eller 1,3l bensinarn. 1.5 bensinmotorn massa problem med kamkedjan.

Annars e de bara o köpa en äldre bil som har automat o farthållare och sätta i en egen navstereo med carplay och spara massa pengar. Kör en Honda CRZ (ja inte mycket plats fram men massa bagageutrymme) drar knappt 0.4 och får ut 70mil på en tank. Har installerat en Pioneer med nav och backkamera. Funkar fint. Är inte den snabbaste bilen men rör sig som en go kart i kurvorna.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Köp en v60, 2017. R design. Har en 2014 själv och är sjukt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har aldrig haft en Volvo V40 själv och de jag känner som haft den säger att det är lite bullrig men då har dessa personer åkt 80% större vägar och inte bott i Stockholm med en dröm att få komma upp i farter över 30 km/h.

Bor själv mitt i Stockholm och kör sällan i så låga hastigheter ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

Kia Ceed kanske, man får väldigt mycket bil för pengarna.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Ny teknik kanske inte enbart handlar om carplay? Finns en del el-bilar i prisklassen du nämner, t.ex. e-golf / Leaf. Jag tycker du gör helt rätt i som avstår leasing, för som du säger handlar bilar om frihet. Inte bara att åka som man vill, utan även att byta/sälja/modifiera och ändra körsträcka när som helst. Att sitta fast i tre år med ett avtal där dessutom bilsäljaren dikterar vad som anses vara "normalt slitage" upplever inte jag som frihet.

Lycka till med köpet!

Permalänk
Medlem

BMW 3 serie?

https://www.bytbil.com/bil?VehicleType=bil&Makes=BMW&Models=3...

Ofta kan man "enabla" Air play som tjänst i dessa bilar

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Ny teknik kanske inte enbart handlar om carplay? Finns en del el-bilar i prisklassen du nämner, t.ex. e-golf / Leaf. Jag tycker du gör helt rätt i som avstår leasing, för som du säger handlar bilar om frihet. Inte bara att åka som man vill, utan även att byta/sälja/modifiera och ändra körsträcka när som helst. Att sitta fast i tre år med ett avtal där dessutom bilsäljaren dikterar vad som anses vara "normalt slitage" upplever inte jag som frihet.

Lycka till med köpet!

Självklart är inte carplay det enda teknik handlar om, tog det som ett exempel
Men el blir svårt då jag varken har tillgång i föreningen eller på jobbet. Så det måste vara en bensin/diesel eller likvärdigt som går att tanka smidigt.

Tack, fått en del tips här i tråden som jag ska kolla lite nogrannare på när man har lite tid på kvällarna. Men fortsätt gärna komma med egna erfarenheter!

Hjälper stort!
Ska försöka komma iväg och provköra alla dessa bilar också på någon bilhandlare, ska bara övertala någon polare att följa med så denne kan agera skjuts till och från alla bilfirmor..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Kör själv en Seat Leon Cupra ST -17 och måste säga att den är i mina ögon det bästa som går att köpa för dessa pengar.
Jag gav 300k exakt när den var 6 månader och hade gått 300mil, så om du kan acceptera lite fler mil kommer du säkert ner en del till i pris.

Utrustningsmässigt har de flesta cupror nästan allt i utrustningväg.
300hk, 4hjulsdrift, automat, 0-100 på 4,9sek.
Tror jag ger 1400kr/år i skatt...

Finns såklart även golf R kombi, som är i stort sett samma bil, men då kommer man inte undan med dessa pengar för en vettig årsmodell och som ens har hälften av utrustningen som Cupran...

Ska man köra mycket långkörning kanske det är bättre att satsa på något bekvämare dock då den kan vara lite högljudd på motorväg.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Renault Megane GT 205 hk. Trevlig bil om du kan leva med att den ser ut som ett flipperspel inuti. Finns som kupé och kombi.

Blocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Renault Megane GT 205 hk. Trevlig bil om du kan leva med att den ser ut som ett flipperspel inuti. Finns som kupé och kombi.

Blocket

Vilket så gott som "alla moderna" bilar gör. De är mer en dator än en bil idag. Köpte en 2016 års modell och förhoppningsvis så håller den i minst 10 år (lär väl snarare bli kanske 5 i verkligheten)... sen lär man få en j-a ångest när det är dags att skaffa ny bil igen.

A3:an jag hade var riktigt trevlig. Den hade ingen enorm skärm i mittkonsolen, dessutom var den ju nedfällbar så man slapp den helt. Kan störa mig på det ibland i A4:an jag har, där går den endast att stänga av, inte fälla ned.

Nya golf tittade jag också på, men tydligen fanns den interiören endast med "pianosvart blank plast"? Så den valde jag bort omgående. Annars är det en riktigt bra bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vilket så gott som "alla moderna" bilar gör. De är mer en dator än en bil idag. Köpte en 2016 års modell och förhoppningsvis så håller den i minst 10 år (lär väl snarare bli kanske 5 i verkligheten)... sen lär man få en j-a ångest när det är dags att skaffa ny bil igen.

A3:an jag hade var riktigt trevlig. Den hade ingen enorm skärm i mittkonsolen, dessutom var den ju nedfällbar så man slapp den helt. Kan störa mig på det ibland i A4:an jag har, där går den endast att stänga av, inte fälla ned.

Nya golf tittade jag också på, men tydligen fanns den interiören endast med "pianosvart blank plast"? Så den valde jag bort omgående. Annars är det en riktigt bra bil.

Nja, jag tänkte mer på ljuslisterna, inläggen i sidorna på sätena och ratten som känns lite Rally-Kalle 18 bast med jättesnus, kepsen på sned, baslåda och tumring
Jag tycker som sagt det är en jättetrevlig bil, har haft som hyrbil ett par gånger, och den finns med diskretare säten också även om det verkar vara svårare att hitta.
Den var nummer två på listan när jag bytte bil nu, blev en toyota auris istället eftersom den är så mycket förnuftigare ekonomiskt sett *rodnar*

Permalänk
Medlem

@SunQ: vad är du intresserad av för typ av bil? Sportit eller komfortabel?

Är du singel, bor i stan och vill ha liten och komfortabel bil är min spontana tanke en Seat Ateca. Det är kampanjpris på den just nu, kostar från 165k ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@SunQ: vad är du intresserad av för typ av bil? Sportit eller komfortabel?

Är du singel, bor i stan och vill ha liten och komfortabel bil är min spontana tanke en Seat Ateca. Det är kampanjpris på den just nu, kostar från 165k ny.

Man är ju 35 snart så sportigt behöver man kanske inte. Men man vill inte heller ha en fjuttmotor som inte klarar av att köra om en lastbil..

Men ska kolla in Seaten också. Lite dålig erfarenhet av Seat sen tidigare då de få jag åkt i hade extremt hög ljudnivå när man låg i 90+ km/h.

Så därför man kollat på premiumsegmentet.

Men får nog ta och testköra även en Seat nu.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

kolla in https://www.autouncle.se/, väldigt bra sida när man är i bilköpartagen.
går att ställa in massa filter så som storlek,hk och pris

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Självklart är inte carplay det enda teknik handlar om, tog det som ett exempel
Men el blir svårt då jag varken har tillgång i föreningen eller på jobbet. Så det måste vara en bensin/diesel eller likvärdigt som går att tanka smidigt.

Tack, fått en del tips här i tråden som jag ska kolla lite nogrannare på när man har lite tid på kvällarna. Men fortsätt gärna komma med egna erfarenheter!

Hjälper stort!
Ska försöka komma iväg och provköra alla dessa bilar också på någon bilhandlare, ska bara övertala någon polare att följa med så denne kan agera skjuts till och från alla bilfirmor..

test kör alla bilar och kolla gärna upp vanliga fel mm. vet att BMW haft en del motor problem, snackade med en chefsmekaniker för bmw för 2 år sedan som jag mötte i mitt sökande av bil. han älskade märket men sa att den sista vettiga motorn kom ut vid -06 allt efter det var...ja inte bra, han sa åt mig att kika åt asien, han nästa bil skulle bli ett asiatiskt märke om inte bmw började göra bättre motorer igen. backades även upp av mina grannar och ett par kollegor som sammanlagt bytt 5 bmws i loppet av 2 år efter inköp PGA dyra reparationer och som inte ville ha en "klump" i magen varje gång han skulle köra bilen.
så sådant är också viktigt att ha i åtanke, min ena granne hade lagt 90 tusen på bilen i loppet av ett år på bara olika reparationer.

vet inte så mkt om dagens bilar men de är det jag hört, kör själv en peugeot men med en toyota motor under huven. bytt olja ett par gånger och AC knappen glappade lite tills jag sprutade 5-56 på den. har haft den i 4 år i augusti. men den är för billig och för liten för dina behov/krav.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

test kör alla bilar och kolla gärna upp vanliga fel mm. vet att BMW haft en del motor problem, snackade med en chefsmekaniker för bmw för 2 år sedan som jag mötte i mitt sökande av bil. han älskade märket men sa att den sista vettiga motorn kom ut vid -06 allt efter det var...ja inte bra, han sa åt mig att kika åt asien, han nästa bil skulle bli ett asiatiskt märke om inte bmw började göra bättre motorer igen. backades även upp av mina grannar och ett par kollegor som sammanlagt bytt 5 bmws i loppet av 2 år efter inköp PGA dyra reparationer och som inte ville ha en "klump" i magen varje gång han skulle köra bilen.
så sådant är också viktigt att ha i åtanke, min ena granne hade lagt 90 tusen på bilen i loppet av ett år på bara olika reparationer.

vet inte så mkt om dagens bilar men de är det jag hört, kör själv en peugeot men med en toyota motor under huven. bytt olja ett par gånger och AC knappen glappade lite tills jag sprutade 5-56 på den. har haft den i 4 år i augusti. men den är för billig och för liten för dina behov/krav.

Min polare fick nyligen byta motor i sin Bmw 118d från 2008 efter haveri vid 14000 mil...

i denna prisklassen ska du kolla den nya mazda 3 eller den nya toyota corollan.

och är absolut inte biased, äger en 2019 Mazda CX-3 och en 2015 Toyota Avensis

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Nya Mercedes A-klass eller CLA är vad jag hade valt. Ganska mycket teknik i basutförandet men finns mycket mer om man är villig att betala. Billigaste A-klassen med widescreen kostar 262k ny. Men då får man i min åsikt den överlägset snyggaste interiören i klassen. Utsidan är även den snyggast i klassen.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

Behöver du inte en fet infotainment-skärm så är Audi A3 ett bra köp nu, eller privatleasing. Lämnade precis tillbaka min efter tre år(året innan carplay kom, och offlinekartor, vilket sög), och har överlag varit väldigt nöjd. Med S-Line-paketet blir det en helt ny bil, och den slår alla andra bilar i den storleken, förutom nya Merca A-klass. Beroende på hur mycket du spendera, mindre = Audi A3, mer = Merca A, helst en 200 för lite mer motor. Lägg till AMG-line och cockpit widescreen så är du hemma. 360 kamera hade jag nog ansett vara ett krav om du ska fickparkera mycket(boendeparkering i sthlm yey).

Är du kvar i sthlm, åk ut till Olofsson bil i haninge och kika på audi där, du har även vw, seat, skoda osv precis bredvid. Fick en riktigt bra deal på min bil för tre år sedan, och håller på att deala fram ett bra pris för en A6 just nu.

Permalänk
Medlem

Nya Volvo v60/ 90, fantastiska bilar. 18-

Permalänk

Köpte nya Kia ceed Sportswagon GT Line med automat och stora teknikpaketet för två veckor sedan. Har allt du nämner och ryms inom din budget. Kul med helt nytt också, slippa gamla nedfisna leasing säten
7 års nybilsgaranti vilket ger ett fantastiskt andrahandsvärde
1.4 bensinare med turbo på
140 häst 7 stegad automatlåda (riktigt kul med sport läget)
8" skärm med android auto och Apple carplay
Aktiv filassistans , Dödavinkel varnare ja allt man behöver ha
Rätt snygg också om du satsar på GT-line, tycker linjerna påminner om Mercedes c-klass men detta är en ytterst subjektiv åsikt
Helt klart värd att testköras

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Körde två olika 1-serie som daily drivers i cirka 2.5 år totalt. Var generellt sett väldigt nöjd med båda bilarna, en 118d (2012) och en 135i (2013). Nu har jag aldrig haft en iPhone så apple car play har inte varit en grej för mig och kan därför inte uttala mig om hur det funkar/inte funkar men däremot tycker jag att båda bilarna har väldigt bra körkänsla och är bekväma för kortare resor såväl som längre pendling (körde en hel del mellan Sthlm och Skåne, ca 60 mil enkelresa).

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande väldigt nöjd med min Civic Sport+ som jag haft i snart två år. Tyckte den var prisvärd för två år sedan med "sportpaket" (taklucka + "kjolpaket"), adaptiv farthållare, anti-avkörnings-tjafs, LCD-panel med stöd för Android Auto, osv.

Några fler hästkrafter (än 180ish) hade inte skadat men går att lösa med omflashning.

Den bara rullar, liksom. Servat den två ggr och har endast behövt fylla på spolarvätska.

Arslet är ju dock en vattendelare. Vissa dagar när man kommer ut så är det liksom "hellu you fulsnygga badass" medan andra dagar så är det mer... "wtf".

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Alfa Romeo Giulia? Kanske lite över budgeten, men har inte stenkoll på hur begagnatmarknaden ser ut för den modellen

Visa signatur

NZXT H400i, Intel i5 9600k, EVGA Geforce RTX 2070, Samsung 970 EVO Plus