Permalänk
Medlem

Uppgraderingsförslag på i7-920

Har idag följande dator som jag önskar uppgradera. Egentligen är jag "nöjd" med prestandan men den har börjat stöka alldeles för mycket på sistone.

CPU - Intel i7-920
GPU - Nvidia GTX 1060 6 GB
RAM - Corsair 1600 Mhz DDR3 16 GB
Moderkort - GA-EX58-UD3R
Nätaggregat - CoolerMaster G650M
Lagring - SSD 240 GB
Chassi - oklart, behöver nytt
Avser att behålla GPU, Lagring och Nätaggregat.

Avser att byta till något i senaste i5-serien alternativt AMD:s motsvarande serie då de är billigare? Har hört att Intel har övertag i spelprestanda, men jag lär oavsett vad jag väljer bli nöjd då nuvarande CPU:n är riktigt gammal.

Det jag gör på datorn är 50/50 mellan kontorsarbete så som ut utveckling i Android Studio, Adobe XD, VisualStudio, o.dyl. samt spelande.
På spelfronten är det det för tillfället FIFA och F1 spelserierna som spelas, vilket har gått alldeles utmärkt på nuvarande komponenter egentligen.

Har inte angett någon budget då jag inte har någon aning om hur mycket man bör lägga, men vill inte lägga mer än nödvändigt utan att vara dumsnål om man säger så. Om någon kan rekommendera något uppgraderingspaket samt ett stilrent chassi (inget disco-chassi), antingen mid- eller fulltower, så uppskattas detta

Glömde att ta med lagring i ursprungsinlägget
Permalänk
Medlem

Ryzen 5 3600 + B450 moderkort + 16GB DDR4 >=3200MHz kanske? MSI släpper snart uppdaterade B450 som stödjer Ryzen 3000-serien direkt ur kartong, då äldre B450 behöver uppdatera BIOS, men vissa av dem kan bli uppdaterade med ett USB-minne och utan en CPU.

Kanske en SSD också om du inte redan har en?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

@Decster: Jo, lagring är nyligen införskaffat. Glömde nämna det, men har uppdaterat inlägget nu

Det låter vettigt... tror att Ryzen 5 3600 är bra alternativ för mig. Kikade på detta uppgraderingspaketet på Komplett. Där kör det med ett X570 moderkort. Misstänker att det är uppdaterat med stöd redan, eller är B450 moderkorten bättre att satsa på av någon anledning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Egentligen är jag "nöjd" med prestandan men den har börjat stöka alldeles för mycket på sistone.

Stöka? Som i att hårdvaran är påväg att släppa ut den magiska röken? Eller dålig prestanda?
Dålig prestanda kan fixas rätt enkelt av att sätta i en 6-kärnig xeon i ditt nuvarande moderkort och överklocka. Eller bara överklocka den cpu'n du har om du inte redan gjort det.
Om hårdvaran strular rekommenderar jag också att du uppgraderar till ryzen 3000, klart bättre än något nytt intel ger dig för samma pris. Var bara säker på att det faktiskt är något av det du vill byta ut som strular.
Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@edvinnn Här har du vad du får för samma pris om du köper från olika butiker. Extra trådar och kärnor är trevligt för programmen nu nämner, snabbare RAM, stilrent och ljuddämpat chassi.

B450 är mer prisvärt helt enkelt, det enda negativa är att du måste flasha BIOS med en USB-sticka innan du kan använda Processorn. Detta BIOS har även strulat en del då det är alldeles nytt så det är upp till dig vad du värdesätter.

Permalänk
Medlem

@erikburk: Yes, jag syftar givetvis på den magiska röken!

Nej, strular med att jag inte lyckas hitta en stabil överklockning. Det är bara med överklockning jag kan få önskvärd prestanda nämligen, men det är oväsentligt. Jag har bestämt mig för att uppgradera.

@Muumin: Tack, helt klart intressant att gå upp till Ryzen 7 för så lite extra påslag på priset Visst lär jag behöva köpa till en CPU-kylare?