Vad är det billigaste alternativet för att skicka ett litet paket?

Permalänk
Medlem

Vad är det billigaste alternativet för att skicka ett litet paket?

Tjenare, min Zowie mus har nyligen pajat så begärde en RMA från Zowie som godkändes och nu vill de att jag skickar tillbaka den trasiga musen. Bor i Stockholm och musen ska skickas till denna adress..
LetMeRepair Nordic AB
Hallnasgatan 15
752 28 Uppsala
SWEDEN

Har kollat runt lite och det verkar som att det går att skicka med Postnord för 63 kronor för paket under 1kg. Finns det något billigare?
Det stog också detta
"Please make sure to use a freight service which ensures parcel will be delivered directly to the address above."
Hur är jag säker på att dem skickar direkt till den adressen och inte till något post ombud eller annat skit?

Tacksam för all hjälp

Här är hela meddelandet
Dear Mattias,

Your Return Merchandise Authorization Number (RMA) number is: J03608

Kindly follow these essential instructions for sending in your BenQ device to be exchanged by our Authorized service provider; once we will receive the defective unit we will then proceed shipping the replacement:

Please package the device securely with suitable material, and place it in a box to avoid any damage during transport. Please include all manuals, cables and accessories, the device should be returned with all original accessories that accompanied the device.(When using polystyrene as protection, please place the device in a plastic bag to prevent polystyrene particles entering the device)
Clearly Indicate your RMA number on the outside of the packaging you are sending to our Authorized service provider.
We advise you to insure the package, in case the device is damaged or lost during shipment. Articles lost or damaged during shipment by customers, are the sole responsibility of the customer and the carrier chosen to undertake such shipments. BenQ will not be held responsible for any products lost damaged during transit.
BenQ only provides in-warranty repairs for manufacturing faults. If it is determined after a diagnosis is made, that the fault you have experienced, is not considered a manufacturing fault, BenQ reserves the right to charge a repair fee for undertaking any repairs. If this is the case, an invoice will be sent to you together with an explanation.
This RMA number is valid for 14 days, please send the device to our below authorized service partner within the next 2 weeks, otherwise this case will be cancelled. Should you wish to cancel your RMA, please let us know replying to the last email you received from the Customer Support.
Send To:
LetMeRepair Nordic AB
Hallnasgatan 15
752 28 Uppsala
SWEDEN

VERY IMPORTANT:
Please make sure to use a freight service which ensures parcel will be delivered directly to the address above.
We reserve the right to decline to retrieve any and all parcels sent to a service point.
For that reason, please make sure that the intended service delivers straight to us, for any questions please consult the freight company.

Should you require further assistance from my side, or if you have any queries, simply reply to this e-mail and I will get back to you as soon as possible.
Kind Regards,

BenQ Zowie Europe

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Du kanske måste använda någon sorts företagspaket. Kolla även om företaget kräver att du skickar spårbart eller inte.

Permalänk
Medlem

Skicka som brev, antal frimärken efter vikt och två extra om det blir tjockare än 3cm. https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/priser-och-villko...
Paket vill du inte skicka som, för det kommer till utlämningsställe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Tjenare, min Zowie mus har nyligen pajat så begärde en RMA från Zowie som godkändes och nu vill de att jag skickar tillbaka den trasiga musen.

Är musen köpt direkt av Zowie? Är den inte det vänder du dig till återförsäljaren och reklamerar den där istället.
Är den köpt av Zowie ber du dem om en förbetald fraktsedel, du skall själv inte stå för några kostnader.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit: Köpte den på teknikmagasinet. Hur ska jag gå till väga?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mattias10:

@twit: Köpte den på teknikmagasinet. Hur ska jag gå till väga?

Du ska reklamera till Teknikmagasinet, du har inte ingått något köpeavtal med tillverkaren..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Har ett sensor fel typ och hen i kundtjänst nämnde inget om att jag borde reklamera den hos återförsäljaren. Om detta är hur jag bör göra det, hur gör jag det exakt? Ska jag bara dra dit och säga "min mus är knasig, här är kvitto, kan jag få en ny" eller bör jag kontaka kundtjänst och grejer?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Har ett sensor fel typ och hen i kundtjänst nämnde inget om att jag borde reklamera den hos återförsäljaren. Om detta är hur jag bör göra det, hur gör jag det exakt? Ska jag bara dra dit och säga "min mus är knasig, här är kvitto, kan jag få en ny" eller bör jag kontaka kundtjänst och grejer?

Plocka med dig mus och kvitto, knalla in på Teknikmagasinet och förklara problemet. De kommer eventuellt testa musen kort och sedan erbjuda dig en ny likadan mus (om de har några i lager), en annan mus eller slantarna tillbaka. Svårare än så kommer det inte vara.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit: Så det är alltså så lätt? alright, men då drar jag dit imorgon då
Super tacksam för all hjälp

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mattias10:

@mrqaffe: Har ett sensor fel typ och hen i kundtjänst nämnde inget om att jag borde reklamera den hos återförsäljaren. Om detta är hur jag bör göra det, hur gör jag det exakt? Ska jag bara dra dit och säga "min mus är knasig, här är kvitto, kan jag få en ny" eller bör jag kontaka kundtjänst och grejer?

Du kan inte kräva att få en ny direkt för praxis är att säljaren får reparera saker men du ska kontakta butiken där du köpt den och reklamera den.
https://www.hallakonsument.se/lattlast/reklamera-nar-det-ar-f...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte kräva att få en ny direkt för praxis är att säljaren får reparera saker men du ska kontakta butiken där du köpt den och reklamera den.
https://www.hallakonsument.se/lattlast/reklamera-nar-det-ar-f...

Notera dock att Teknikmagasinet lämnar två års garanti på det mesta, vilket gör att de normalt har bevisbördan i två år istället för sex månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Notera dock att Teknikmagasinet lämnar två års garanti på det mesta, vilket gör att de normalt har bevisbördan i två år istället för sex månader.

Nej, bevisbördan är fortfarande enligt lag endast 6 månader. Enda anledning till att den skulle vara längre är om teknikmagasinet i sina villkor skulle välja att förlänga denna, precis som de gjort med garantin(2år istället för 1år). Detta tror jag dock inte en enda seriös återförsäljare någonsin gjort.

Som svar på trådskaparens fråga. Teknikmagasinet kommer att hjälpa dig & mest troligtvis kommer du få en ny. Om du köpte musen väldigt nyligen kommer ärendet troligtvis hanteras som DOA och du får en helt ny omgående.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dybbnan:

Nej, bevisbördan är fortfarande enligt lag endast 6 månader. Enda anledning till att den skulle vara längre är om teknikmagasinet i sina villkor skulle välja att förlänga denna, precis som de gjort med garantin(2år istället för 1år). Detta tror jag dock inte en enda seriös återförsäljare någonsin gjort.

Som svar på trådskaparens fråga. Teknikmagasinet kommer att hjälpa dig & mest troligtvis kommer du få en ny. Om du köpte musen väldigt nyligen kommer ärendet troligtvis hanteras som DOA och du får en helt ny omgående.

Skickades från m.sweclockers.com

Återkom när du har läst:
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Permalänk
Medlem

Jag arbetar med dessa ärenden. Nedan finner du citat ifrån hallakonsument.

"Sexmånadersregeln
Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.

Företaget är inte ansvarig för fel som du har orsakat, till exempel om du inte har följt skötselanvisningar eller om du har vanvårdat varan"

"Säljaren ska informera om garantin
Eftersom det är frivilligt att lämna garanti kan dina rättigheter variera. Säljaren ska ge dig skriftlig information om garantins innehåll, vad den omfattar, vad som krävs för att du ska kunna använda garantin samt att dina rättigheter enligt lag inte påverkas.

Det behöver inte vara säljaren som lämnar garanti, utan det kan även vara exempelvis tillverkaren."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angående att Teknikmagasinet förlängt garantin i ditt tidigare inlägg.

Menar du att Teknikmagasinet som återförsäljare förlängt tillverkarens frivilliga garanti som är på 1 år med 1 år till. Och ger på så sätt kunden 2 års garanti.
I så fall borde du skriva ut det lite tydligare. Annars kan TS och andra kanske tro att det alltid finns en garanti på ett år då du i meningen innan pratade om den lagstadgade reklamationsrätten enligt konsumentköpslagen. Vilket förstås inte är fallet då garanti är frivillig även om det nästan är praxis att ha i branschen bland tillverkare.

Sen om du jobbar med dessa frågor så måste du väl ändå stött på att många företag de facto har flyttat på tidpunkten för när bevisbördan går över på köparen i de flesta fall. Det ville säga ber inte köparen/konsumenten att bevisa hur något gått sönder på grund av fel som ursprungligen uppstått när varan tillverkades eller till följd av tillverkningsprocessen med mera.
Utan mest används när det finns en misstanke om att köparen/konsumenten orsakar skadan t.ex. en mus som delar sig på mitten i två olika delar längst ett sick-sack mönster och köparen/konsumenten hävdar tillverkningsfel.

Skrivet av Dybbnan:

Jag arbetar med dessa ärenden. Nedan finner du citat ifrån hallakonsument. Notera att tillverkarens garanti inte får ge "sämre" villkor än konsumentköpslagen men däremot behöver den inte heller innebära någon vidare förbättring. Jag vet då inget företag som förlängt sexmånadersregeln i sina garantiavtal.

"Sexmånadersregeln
Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.

Företaget är inte ansvarig för fel som du har orsakat, till exempel om du inte har följt skötselanvisningar eller om du har vanvårdat varan"

"Säljaren ska informera om garantin
Eftersom det är frivilligt att lämna garanti kan dina rättigheter variera. Säljaren ska ge dig skriftlig information om garantins innehåll, vad den omfattar, vad som krävs för att du ska kunna använda garantin samt att dina rättigheter enligt lag inte påverkas.

Det behöver inte vara säljaren som lämnar garanti, utan det kan även vara exempelvis tillverkaren."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dybbnan:

Jag arbetar med dessa ärenden. Nedan finner du citat ifrån hallakonsument.

"Sexmånadersregeln
Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.

Företaget är inte ansvarig för fel som du har orsakat, till exempel om du inte har följt skötselanvisningar eller om du har vanvårdat varan"

"Säljaren ska informera om garantin
Eftersom det är frivilligt att lämna garanti kan dina rättigheter variera. Säljaren ska ge dig skriftlig information om garantins innehåll, vad den omfattar, vad som krävs för att du ska kunna använda garantin samt att dina rättigheter enligt lag inte påverkas.

Det behöver inte vara säljaren som lämnar garanti, utan det kan även vara exempelvis tillverkaren."

Skickades från m.sweclockers.com

Suck...

"Garanti kan utöka dina rättigheter

Utöver det skydd som finns i lag kan företaget ge dig en garanti. Företaget bestämmer vad garantin omfattar men om ett fel omfattas av garantin så ska det åtgärdas utan kostnad för dig. Det betyder att det är först efter att garantin har löpt ut som du själv måste bevisa att felet är ursprungligt. En garanti kan alltså ge dig bättre rättigheter än de du har enligt lag."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dybbnan:

Nej, bevisbördan är fortfarande enligt lag endast 6 månader. Enda anledning till att den skulle vara längre är om teknikmagasinet i sina villkor skulle välja att förlänga denna, precis som de gjort med garantin(2år istället för 1år). Detta tror jag dock inte en enda seriös återförsäljare någonsin gjort.
Skickades från m.sweclockers.com

Vänta nu.. Garantier kan fungera på många många sett, men normalt brukar det väl med garanti menas att produkten levereras hel, utan funktionsfel och att den skall fungera under garantitiden vid normal användning. Och vid nyttjande av garantin är det den garantigivande parten som då måste visa på att det är något som inte täcks av garantin. Dvs ett fel som kunden förorsakat eller något som inte omfattas av garantin. Men bevisbördan ligger fortfarande på garantigivaren att påvisa detta.

Det hela med "de första sex månaderna"-regeln kommer väl ifrån vår reklamationsrätt på tre år enligt KKL i Sverige, där bevisbördan ligger på köparen. Men lite "för enkelhetens skull" så ger man konsumenten de sex första månaderna av reklamationsrätten där tillverkaren har bevisbördan för att slippa många enklare tvister och skydda konsumenten lite extra.

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro