MSI:s Max-familj är 400-seriens moderkort med stöd för AMD Ryzen 3000 ur kartong

Permalänk
Melding Plague

MSI:s Max-familj är 400-seriens moderkort med stöd för AMD Ryzen 3000 ur kartong

AMD Ryzen-processorer och moderkort är kompatibla över olika generationer, men vilka moderkort som har stöd ur kartong kan vara otydligt. Nu introducerar MSI en ny serie för att förtydliga detta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då kanske man ändrar inköpet lite då. Tomahawk till Tomahawk Max

Edit:
Kommer nya korten bli mycket dyrare? någon som känner till priset?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hahaha,
Av alla ord väljer de Max... har det missat alla nyheter de senaste året? Boeing?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

B450 Max med ett 2060 Super... Vad kommer sen? DDR4 Ultra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man bortser från namnet, så tycker jag detta är en trevlig nyhet.
Jag pratade med en kompis bara för ca 1 vecka sen som skulle köpa ny dator (ryzen 3xxx + b450 moderkort)

De moderkort som han var intresserad var ej i lager (USB BIOS Flashback) och de som fanns i lager var för dyra för hans smak.

Jag kan se detta uppskattat av många!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Detta tycker jag är jättebra. Särskilt med tanke på priset på X570 just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Lite sent tänkt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt B450M Mortar igår
Hoppas bara att detta inte innebär att de överger de tidigare icke-Max-korten.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, väntar med inköp tills de finns att köpa. Såg att något engelskt företag hade dem som inkommande 30 juli...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trist att de inte uppdaterar något ITX-kort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Inaktiv

MSIs BIOS flashback löser redan problemet med behov av CPU vid flashning.
Min farhåga är att de nu kommer ignorera icke MAX moderkorten. I så fall blir det ingenting mer från MSI.

En positiv nyhet med icke MAX moderkorten är att man slipper MSIs bloatade standard Click BIOS och får istället det mycket bättre Click BIOS (GSE Lite).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Hahaha,
Av alla ord väljer de Max... har det missat alla nyheter de senaste året? Boeing?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja alla slutade ju att äta maxhamburgare i rädsla för att restaurangen skulle störtdyka ner i marken

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om namnschemat på moderkort. Helt ärligt så är de ju sällan bra ändå.
Men tycker det är bra att det finns 400-seriemoderkort där man vet att man har stödet för 3000-serien out of the box.
Tillverkare och butiker har varit alldeles för dåliga på att kommunicera huruvida det finns stöd out of the box på de kort som finns att köpa idag. Vore fint om de hade någon "2.0" eller åtminstone ändra artikelnummer på de som levereras med uppdaterad BIOS.

Permalänk

MSI suger. Speciellt när de tog bor jämför funktionen för alla z370 kort och sen detta:
https://www.msi.com/blog/intel-z370-vs-z390-chipset-how-different-they-are

(min MSI z370 bräda har usb3 gen2)

EDIT: FULA FISKAR GÖR DET IGEN. Msi tog bort "add to compare" funktionen för b450 tomahawk. Den finns nu bara på tomahawk MAX.
HELT OTROLIGT!

Permalänk
Medlem

Intressant att A320 fått support... Kul experiment att spränga VRMen med en 3900X?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Då kanske man ändrar inköpet lite då. Tomahawk till Tomahawk Max

Edit:
Kommer nya korten bli mycket dyrare? någon som känner till priset?

MAX har börjat dyka upp lite här och var i världen enligt Reddit och priset verkar ligga på samma som de nuvarande modellerna eller något under (~50-100 SEK).

Hoppas innerligen inte att de drar in supporten på de gamla korten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Bryr mig inte om namnschemat på moderkort. Helt ärligt så är de ju sällan bra ändå.
Men tycker det är bra att det finns 400-seriemoderkort där man vet att man har stödet för 3000-serien out of the box.
Tillverkare och butiker har varit alldeles för dåliga på att kommunicera huruvida det finns stöd out of the box på de kort som finns att köpa idag. Vore fint om de hade någon "2.0" eller åtminstone ändra artikelnummer på de som levereras med uppdaterad BIOS.

Alla kartonger ska väl vara märkta med klisterlappar som indikerar att de stöder 3000-serien så jag förstår inte riktigt vitsen med denna lansering. I och för sig lite svårt att veta hur det ligger till under en kortare övergångsperiod men om någon månad eller två kan man nog räkna med att alla moderkort är uppdaterade så länge det inte är någon oattraktiv hyllvärmare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

MAX har börjat dyka upp lite här och var i världen enligt Reddit och priset verkar ligga på samma som de nuvarande modellerna eller något under (~50-100 SEK).

Hoppas innerligen inte att de drar in supporten på de gamla korten.

Låter bra

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Alla kartonger ska väl vara märkta med klisterlappar som indikerar att de stöder 3000-serien så jag förstår inte riktigt vitsen med denna lansering. I och för sig lite svårt att veta hur det ligger till under en kortare övergångsperiod men om någon månad eller två kan man nog räkna med att alla moderkort är uppdaterade så länge det inte är någon oattraktiv hyllvärmare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går ju fortfarande inte att se vilka b350 moderkort som har 2x00 serie stöd, om man inte står och håller i kartongen och den har har en klisterlapp.

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

MSI suger. Speciellt när de tog bor jämför funktionen för alla z370 kort och sen detta:
https://www.msi.com/blog/intel-z370-vs-z390-chipset-how-different-they-are

(min MSI z370 bräda har usb3 gen2)

EDIT: FULA FISKAR GÖR DET IGEN. Msi tog bort "add to compare" funktionen för b450 tomahawk. Den finns nu bara på tomahawk MAX.
HELT OTROLIGT!

Jag kan jämföra båda tomahawk-brädorna. Däremot kan jag inte kopiera url och lägga här så att du kan se att det går att jämföra brädorna.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Max har också stöd för snabbare ram.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Är det någon hårdvaru skillnad mellan en MAX och icke MAX modell? Kan man inte flasha sitt icke max kort och sedan ha samma produkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastie:

Är det någon hårdvaru skillnad mellan en MAX och icke MAX modell? Kan man inte flasha sitt icke max kort och sedan ha samma produkt?

MAX-korten har ett eeprom med 32MB minne för UEFI medan icke-max har 16MB minne. Icke-MAX kommer därmed inte kunna flashas med en fil avsedd för MAX.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Alla kartonger ska väl vara märkta med klisterlappar som indikerar att de stöder 3000-serien så jag förstår inte riktigt vitsen med denna lansering. I och för sig lite svårt att veta hur det ligger till under en kortare övergångsperiod men om någon månad eller två kan man nog räkna med att alla moderkort är uppdaterade så länge det inte är någon oattraktiv hyllvärmare.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt ärligt så shoppar jag inte moderkort som jag shoppar på ICA. Jag köper på nätbutiker. Kartongen hjälper föga. Så som sagt. Det kan finnas massa moderkort med uppdaterat BIOS hos de nätbutiker jag tittar runt på. Men det finns inget sätt för mig att se det.

Permalänk
Skrivet av Rocky_MediuM:

Jag kan jämföra båda tomahawk-brädorna. Däremot kan jag inte kopiera url och lägga här så att du kan se att det går att jämföra brädorna.

https://www.msi.com/Motherboard/B450-TOMAHAWK
https://www.msi.com/Motherboard/B450-TOMAHAWK-MAX

"add to compare" finns bara hos mig på den senare.

Permalänk
Medlem

Vore guld att se vilka moderkort hos webbutikerna som har ryzen 3xxx stöd direkt i Bios. Tyvärr är msi en av de fåmed bios flashback funktion. Är inte sugen på x570, inte på msi och heller inte på att köpa en prolle för att flasha om moderkortet. Så jag hoppas absolut på att fler tillverkare följer pronto!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

"The launch date in regards to B450 Max lineups has yet to be finalized yet.
More than likely, these motherboards ought to be available in EU between the 3rd and 4th quarter of 2019.

Regarding the product launch news, please check the following link periodically.
https://se.msi.com/Whats_new/motherboard/all

As for the current availability or the pricing for MSI motherboards in your vicinity,
please refer to the following link.
https://se.msi.com/service/wheretobuy"

Svaret jag fick när jag mailade för några dagar sen och frågade om släppdatum.

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

"The launch date in regards to B450 Max lineups has yet to be finalized yet.
More than likely, these motherboards ought to be available in EU between the 3rd and 4th quarter of 2019.

Mindfactory har Gaming Plus och Tomahawk MAX listade i lager:
https://www.mindfactory.de/Hardware/Mainboards/Desktop+Mainbo...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Om de blir bestyckad med wifi6 så lutar det åt att jag kör ryzen 3900 istället för Intel gen 10

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dual-Tjur:

MSI suger. Speciellt när de tog bor jämför funktionen för alla z370 kort och sen detta:
https://www.msi.com/blog/intel-z370-vs-z390-chipset-how-different-they-are

(min MSI z370 bräda har usb3 gen2)

Men de förklarar även tydligt i texten att det finns flera Z370 moderkort med USB3 gen 2. Skillnaden är att Z390 har stöd för det direkt i styrkretsen - och därmed behövs ingen tredjeparts-kontroller för detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A