Permalänk
Medlem

IP adresser inte längre alltid unika?

Tja

Driver lite spelservrar och har på senaste tiden stött på flera olika personer från både Sverige och Danmark som blivit bannade för dubbelkonton och hävdar att dem inte har två konton fast de delar exakt samma IP på båda på samma dag, under flera dagar.

Typ:
15.00 konto 1 spelar med ip 1.1.1.1
16.00 konto 2 spelar med ip 1.1.1.1
17.00 konto 1 spelar med ip 1.1.1.1 igen

Min fråga är därför, är IP adresser inte längre unika eftersom det är brist på IPV4? Har operatörer börjar dela IP på flera hushåll inom samma områden/städer samtidigt? Hur är det möjligt? Om någon gör något olagligt så kan man inte längre veta vem det faktiskt va? Låter ju dumt? Behöver man ens VPN då? (Om man nu gör något olagligt)

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Många internetleverantörer roterar de publika IP adresser som kunderna blir tilldelade. Det är absolut möjligt att två individer kan ha haft samma IP, iaf om de har samma leverantör. Dock vet jag inte hur det ser ut när personerna är från olika länder, eller ens har olika leverantörer.

Angående det olagliga så håller leverantörerna loggar på vem som innehade en IP adress vid en specifik tidpunkt.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ejziponken:

Tja

Driver lite spelservrar och har på senaste tiden stött på flera olika personer från både Sverige och Danmark som blivit bannade för dubbelkonton och hävdar att dem inte har två konton fast de delar exakt samma IP på båda.

Min fråga är därför, är IP adresser inte längre unika eftersom det är brist på IPV4? Har operatörer börjar dela IP på flera hushåll inom samma områden/städer? Hur är det möjligt? Om någon gör något olagligt så kan man inte längre veta vem det faktiskt va? Låter ju dumt? Behöver man ens VPN då? (Om man nu gör något olagligt)

Det är väldigt ovanligt att privatpersoner får statiska ip av en operatör, det går många gånger inte ens att köpa till denna funktion på ett privatabb utan det behövs företagsabb för det.
Många operatörer har ju tom så ont om adresser att de börjat använda CGN tex Bhnhof gör det.

En ipadress är unik men den är däremot sällan statiskt bunden till ett specifikt abonnemang om för annat än företag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sorry var lite otydlig i tråden först. Har uppdaterat. De har alltså haft samma IP samtidigt. Och det är inte en VPN.

Typ:
15.00 konto 1 spelar med ip 1.1.1.1
16.00 konto 2 spelar med ip 1.1.1.1
17.00 konto 1 spelar med ip 1.1.1.1 igen

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Dom kan ju rent teoretiskt använda vpn från samma leverantör också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Dom kan ju rent teoretiskt använda vpn från samma leverantör också

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte en VPN heller.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Hela vitsen med att operatörer inte delar ut publika IP adresser längre är ju att flera kan dela på samma publika IP adress.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Hela vitsen med att operatörer inte delar ut publika IP adresser längre är ju att flera kan dela på samma publika IP adress.

Så då är det fullt möjligt att den IP jag ser på min server kan användas utav flera personer samtidigt?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Så då är det fullt möjligt att den IP jag ser på min server kan användas utav flera personer samtidigt?

Svar ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Hela vitsen med att operatörer inte delar ut publika IP adresser längre är ju att flera kan dela på samma publika IP adress.

Skrivet av Linus:

Svar ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där har jag aldrig hört talas om. Är det något nytt? Två personer, inte på samma nätverk, kan alltså ha samma publika IP vid samma tidpunkt? Hur fungerar det?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ejziponken:

Så då är det fullt möjligt att den IP jag ser på min server kan användas utav flera personer samtidigt?

Ja men då har du en publik ip som inte är densamma som den som kommer till ditt waninterface, adressen på waninterfacet ska dessutom finnas inom den adressrymd som får användas för CGN dvs 100.64.0.0/10
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tyckte det var lite konstigt och jag satt och chattade med båda personerna samtidigt och båda hävdade att de inte känner varandra men de uppgav båda att de bodde i samma danska stad. Först trodde jag ju att en person trollade mig hårt men enligt loggarna så har de delat samma IP under samma dag under flera dagar och det är inte bara 2 olika personer utan flera stycken andra konton också.

Ett par dagar senare dyker en svensk kille upp och påstår exakt samma sak med en annan ISP och annat IP och konto.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Tyckte det var lite konstigt och jag satt och chattade med båda personerna samtidigt och båda hävdade att de inte känner varandra men de uppgav båda att de bodde i samma danska stad. Först trodde jag ju att en person trollade mig hårt men enligt loggarna så har de delat samma IP under samma dag under flera dagar och det är inte bara 2 olika personer utan flera stycken andra konton också.

Ett par dagar senare dyker en svensk kille upp och påstår exakt samma sak med en annan ISP och annat IP och konto.

Låter som att deras ISP kör NAT som de ligger bakom.

Precis som att du kan ha flera datorer hemma som delar på en IP adress, så kan ISPer låta flera kunder dela på samma publika IP adress.
Inget nytt med det egentligen - NAT har funnits i många år - men i takt med att IPv4 adresserna tagit slut så har allt fler ISPer börjat använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Det där har jag aldrig hört talas om. Är det något nytt? Två personer, inte på samma nätverk, kan alltså ha samma publika IP vid samma tidpunkt? Hur fungerar det?

Funnits i några år och är rätt vanligt numera, googla CG-NAT.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Inga konstigheter alls med detta, Bahnhof är en av de stora Svenska operatörerna som kör med NAT, men man kan enkelt gå in och få en egen IP om man så önskar via http://dhcp.bahnhof.net/

Edit: man får alltså inte en statisk IP av detta utan en publik IP.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men då har du en publik ip som inte är densamma som den som kommer till ditt waninterface, adressen på waninterfacet ska dessutom finnas inom den adressrymd som får användas för CGN dvs 100.64.0.0/10
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

Är inte det endast en rekommendation?

Att ISPer kör NAT är inget ovanligt, och närapå normalt för de som kör mobilt internet.

Men jag ser att detta med NAT på detta sättet är ett sätt för ISPerna att undfly övergång till IPv6.

Min rekommendation skulle vara att istället på spelservern försöka få över användarna till IPv6 om möjligt och dessutom rekommendera dem att kontakta sin ISP för att få tillgång till IPv6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Är inte det endast en rekommendation?

Att ISPer kör NAT är inget ovanligt, och närapå normalt för de som kör mobilt internet.

Men jag ser att detta med NAT på detta sättet är ett sätt för ISPerna att undfly övergång till IPv6.

Min rekommendation skulle vara att istället på spelservern försöka få över användarna till IPv6 om möjligt och dessutom rekommendera dem att kontakta sin ISP för att få tillgång till IPv6.

Även om användarna har IPv6 så finns det tillräckligt många tjänster och servrar som bara stöder IPv4 för att alla användare ändå ska behöva IPv4 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Även om användarna har IPv6 så finns det tillräckligt många tjänster och servrar som bara stöder IPv4 för att alla användare ändå ska behöva IPv4 också.

Ja, men om man börjar med att driva fram att klienterna får mervärde om de kommer in via IPv6 så kan man driva på införandet "nerifrån" genom att trycket på supporten hos ISPerna blir större. De vill inte införa IPv6 för att det inte är nog många som frågar efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Är inte det endast en rekommendation?

Att ISPer kör NAT är inget ovanligt, och närapå normalt för de som kör mobilt internet.

Men jag ser att detta med NAT på detta sättet är ett sätt för ISPerna att undfly övergång till IPv6.

Min rekommendation skulle vara att istället på spelservern försöka få över användarna till IPv6 om möjligt och dessutom rekommendera dem att kontakta sin ISP för att få tillgång till IPv6.

Mycket som "bara" är rekommendation enligt specs inom nätverk som kan ses som mer än bara rekommendation. Handlar om hur det ofta finns mer än en lösning på ett problem, så man "rekommenderar" hur man bör göra för att inte utesluta lösningar för organisationer som behöver en annan.

Cg-nat är i min erfarenhet i Sverige inte ett sätt för ISPer att undkomma IPv6, utan snarare verkar de som aktivt använder CG-NAT vara de som också mer aktivt jobbar för att deras kunder skall kunna köra dual-stack. Detta då cg-nat ofta innebär extra-hårdvara med extra-kostnader gällande licenser mm med högre supportkostnader kopplade till problem som kunder stöter på till följd av cg-nat. Mycket av dem blir lägre om man kan avbelasta cg-nat-delen av nätet genom ex ha mer traffik över IPv6.

Skickades från m.sweclockers.com