Deepcool Macube 550 är avskalat chassi med sidopanel fäst med magneter

Permalänk
Melding Plague

Deepcool Macube 550 är avskalat chassi med sidopanel fäst med magneter

Med få detaljer och utebliven RGB-belysning tar Deepcool sikte på en publik som föredrar avskalade datorlådor, där en magnetmonterad panel av härdat glas hör till höjdpunkterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det känns lite dyrt jämfört med chassis från tex Fractal Design? Jag trodde det var en "budget" chassis tills jag kom fram till delen som nämner priset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Bara jag som tycker att det känns lite dyrt jämfört med chassis från tex Fractal Design? Jag trodde det var en "budget" chassis tills jag kom fram till delen som nämner priset...

Hah ja satans vad dyr den var. Trodde den skulle vara mer i stil med 700 kr. I den prisklassen kan man lika gärna plocka upp den snyggare (och som också är lite onödigt dyr) nzxt h700 imo. ca 1200 från prisjakt just nu.

Sen så tycker jag de borde ha längre PSU shroud, ser konstigt ut när den är avkapad nära mitten. Bortsett från det samt priset så ser den helt OK ut.

Ska bli mer intressant att se hur Phanteks nya p400a blir. De nämnde i en YT kommentar att den ska släppas mid-august.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Avstängd

Magnetism, njä..litar inte hundra på de..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Det skulle vara mer intressant om de skippade glaset och la in lite disk platser eller annat användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Bara jag som tycker att det känns lite dyrt jämfört med chassis från tex Fractal Design? Jag trodde det var en "budget" chassis tills jag kom fram till delen som nämner priset...

Fast FD chassin med glassida är inte speciellt billiga dom heller, norr om 1000kr och då med plastfront.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Magnetism, njä..litar inte hundra på de..

"F'ing magnets, how do they work?"

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast FD chassin med glassida är inte speciellt billiga dom heller, norr om 1000kr och då med plastfront.

Jag sa inte att de var billiga, bara att det finns mycket bättre chassis till samma pris. Om man kikar på tex en R6 TG, den är samma pris, men kommer med 3 (bra) fläktar, mycket bättre tänkt ut "planlösning", och riktigt bra kvalitet. Enklare sagt, det finns ingen anledning till varför man borde köpa en macube över en FD.

Permalänk
Medlem

Gillar inte att så många chassin begränsar bredden så att det bara får plats 120mm fläkt i bakkant. En ensam 140 som utblås räcker så långt i de flesta, även högpresterande byggen. Det händer att även utrymmet för kabeldragning regresserat i samma veva.
Nog för att det är trevligt med mindre lådor, men bredden är väl ändå det sista måttet som är i vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Jag sa inte att de var billiga, bara att det finns mycket bättre chassis till samma pris. Om man kikar på tex en R6 TG, den är samma pris, men kommer med 3 (bra) fläktar, mycket bättre tänkt ut "planlösning", och riktigt bra kvalitet. Enklare sagt, det finns ingen anledning till varför man borde köpa en macube över en FD.

Tror riktpris på R6 TG är 150 dollar (kostar 1700 på många ställen här), dock är det ju lite av en annan produkt. Är väl mer 'C' varianten som är jämförbar (som nog är billigare än denna?).

Är väl lite tycke och smak, tycker Define seriens plåt och plast utseende är bedrövlig. Svårt att se utan att känt på chassit, men tycker detta ser betydligt bättre ut i det avseendet. Hade nog dock valt NZXT H500 famför bägge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tror riktpris på R6 TG är 150 dollar (kostar 1700 på många ställen här), dock är det ju lite av en annan produkt. Är väl mer 'C' varianten som är jämförbar (som nog är billigare än denna?).

Är väl lite tycke och smak, tycker Define seriens plåt och plast utseende är bedrövlig. Svårt att se utan att känt på chassit, men tycker detta ser betydligt bättre ut i det avseendet. Hade nog dock valt NZXT H500 famför bägge.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...
1249

Permalänk
Medlem

Jo jag vet det, men eftersom detta chassit fortfarande inte lanserats än så får man väl jämföra riktpris mot riktpris. Är väl inget som förhindrar någon ÅF att lägga sig under det för detta chassi också. Och igen, ser inte att det är samma målgrupp oavsett. Som sagt är ju C som är konkurrenten (och det talar mer för din poäng då det med största sannolikhet kommer vara billigare än detta). Men IMO så ser detta mer premium ut.

https://www.inet.se/produkt/6902537/fractal-design-define-r6-...

Permalänk
Medlem

Medioker som attan...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur är luftflödet med den fronten egentligen? Ser extremt tight ut på bilderna, eller?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Intressant att ett företag som Deepcool tillverkar ett chassi med dåliga möjligheter till bra airflow. Lite som att Be Quiet skulle tillverka ett helt öppet chassi med plåtar som förstärker ljudet.

Permalänk
Medlem

Va helt hundra på att det var en diskmaskin jag såg på bilden.
Vilken revolutionerande idé att bygga in en dator i samma box tänkte jag!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Bredare låda behövs om man ska ha täckta sidor, annars passar den bara till budgetbyggen som inte kräver så mycket kylning men då faller det på priset. Förvirrande lansering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns ju hundratals lådor som är i princip identiska, så den här är ganska "meh".
Magneter hade jag kunnat limma dit själv, har funnits på skåpluckor i decennier.
Lite onödigt stor låda med plats för enbart små fläktar.
Med nätaggskammare kan det lika gärna följa med ett nätagg.

Trevligt med en ny låda man kan ställa kaffekoppen på, utan att riskera olyckor, måste jag säga, för att inte låta helt negativ.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

MAGNETER!?
Herregud, är det ingen som tänker på de stackars disketterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att den inte har gångjärn när den har magneter.