Permalänk
Medlem

Uppgradering av PC

Hejsan som ovanstående titel lyder så tänkte jag uppgradera min fästmös dator nu tills BL3 släpps.

Men känns som alla dator delar på andra andrahandsmarknaden är skyhöga speciellt om man kolla via dem som går som standard sidor blocket/tradera etc.

i hennes dator sitter nu en i7 2700k överclockad.
ett GTX 660
och 8gb ram

Det jag försöker hitta är moderkort, plus cpu även en ny gpu borde räcka vad jag hittat so far med ett 970. dock ligger ju priser på GPU's helt sjukt högt även processorer på andrahandsmarknaden ligger ju galet högt någon som har tips vart man kan få tag i fungerade grejer för ett rimligt pris, helst en K modell eftersom jag oftast överklockar allt jag kan.

Tack på förhand! må gott

Permalänk
Medlem

Det bör räcka att uppgradera grafikkortet, att börja med i alla fall. Hur kraftfullt är nätagget? Eller har du redan köpt GTX 970? Den borde ge en prestandaboost på minst +100%!

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Släng in lite mer RAM nu när de börjat gå ner i pris så kommer du se en prestandaökning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Det bör räcka att uppgradera grafikkortet, att börja med i alla fall. Hur kraftfullt är nätagget? Eller har du redan köpt GTX 970? Den borde ge en prestandaboost på minst +100%!

Skrivet av Spicebeast:

Släng in lite mer RAM nu när de börjat gå ner i pris så kommer du se en prestandaökning också.

Tänker att det är ju lite segt om jag ändå skulle behöva byta säg nätagg om den inte klarar av att driva med OC inte kollat ström förbrukningen ordentligt på frugans dator därav att jag kände att det kanske är värt att uppgradera till nyare moderkort + processor inklusive GPU då DDR4 är på väg neråt. Iofs har ni du ju rätt att blir en rätt kraftig preformance boost när det kommer till att bara uppgradera GPU, men osäker på om 2700k börjar bli lite för gammal för nykommna titlar.

För tänker hittar jag moderkort + processor och GPU för hyffsat pris vilket verkar vara svårt på andrahandsmarknaden så kan jag ju bara köpa ett nytt nätagg, för låda har jag redan inklusive kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaackee:

men osäker på om 2700k börjar bli lite för gammal för nykommna titlar.

Så länge du håller dig till 1080p, så kommer den hålla en bra tag till med rätt GPU. Begagnad 580 eller 1060 ger rätt bra prestanda för pengarna, själv har jag ett 1070ti som bara är liite overkill.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"