Permalänk
Medlem

Byta ut Telias ADSL router?

Min nya flickvän har ett hus på 330 kvadrat. Hon har betalat av lånet på huset och har ganska låg hyra (dvs. har hon råd att behålla huset) men har blivit fattigpensionär. Därför har hon har absolut inte råd att dra in fiber. Jag bor i en hyresrätt på 120 kvadrat en bra bit bort. (Några städer bort) Vi båda gillar film och musik, och jag har något bättre "lön" än henne så jag kan sponsra med kanske en fin TV/Hemmabio om hon fyller år men inga 40-50 tkr för fiber. Jag har en stor PLEX server hemma. Hon har nu mobilt bredband från Telia med 2 GB. Jag har just nu 100/100 mbps men kan uppgradera till 1000/1000 max. Jag vill att hon ska kunna ta del av mina filmer på PLEX (ibland 4k/HEVC) för att se tillsammans, liksom Netflix och Tidal. Jag spenderar väldigt mycket tid här, och kan göra det då jag har hemmakontor (kan jobba på laptop) men vi kommer inte bli sambos.

Hon skulle behöva "fast bredband" men kan absolut inte dra in fiber. ADSL från Telia finns... och det på 60 mbits. Det är ungefär 200-300 kr mer än hennes nuvarande sticka. Hur ska jag kunna lösa detta? Jag köpte för flera år sedan en Asus ADSL router (DSL-68U) till en kompis som hade Telia i Skåne och där var det bara att koppla ur och returnera. När jag bodde i Stockholm för 2-3 år sedan hade min dåvarande sambo och jag fiber från Telia och då gick det ju att lösa med Asus router.

Kan man inte göra på något liknande sätt här? Kan man byta ut Telias skitrouter? Eller är det helt omöjligt? Finns det någon annan lösning om fiber är helt uteslutet? Där man kan streama 4k/HEVC rips från mig eller kolla på Netflix och dyl.?

Permalänk
Medlem

Finns VDSL2 (60 Mbit/s, telestation ett stenkast bort) så kör på det?

Varför skulle du inte vilja köra med Telias VDSL2-modem/router? Typ TG799vac är ju faktiskt bra. Vill man ha täckning på fler ställen så skaffa accesspunkter (eller kör en wifi-router i AP-läge) för detta.

Permalänk
Medlem

Om du vill titta på Netflix 4K så är ADSL 30 det minsta du kan ha.
Detta är ohemult dyrt då det kostar 439kr /Månad.
Att gå upp till Telia Mobil Obegränsat, med ett surfkort kostar 589+69=658
Så det är 219 kr dyrare vilket är vad ett 2G Mobil kostar.

Så det blir samma kostnad för ADSL 30 + Mobil 2G som ett Mobil obegränsat.
För mig så är nog Mobil obegränsat bra mycket bättre.

För att få ner kostnaderna kan man labba med Telias Familj abonnemang.
Kan ju lägga till en användare som delar på samma surfpott för 189 kr.
Så om ni vill slå ihop era mobil påsar kanske man kan hitta en bra lösning.
Om man har fast lina från Telia så betalar man för 30 men får obegränsat, 469 kr.

Finns ju några nackdelar med Telia Mobil Obegränsat:
- Efter 20 Gbyte nedladdat måste man skicka ett SMS för att få 5 Gbyte till. Netflix på högsta upplösning tar c:a 6 Gbyte/timme.
- Telias extra surfkort är begränsade till 100 Mbit/s.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om du vill titta på Netflix 4K så är ADSL 30 det minsta du kan ha.
Detta är ohemult dyrt då det kostar 439kr /Månad.
Att gå upp till Telia Mobil Obegränsat, med ett surfkort kostar 589+69=658
Så det är 219 kr dyrare vilket är vad ett 2G Mobil kostar.

Så det blir samma kostnad för ADSL 30 + Mobil 2G som ett Mobil obegränsat.
För mig så är nog Mobil obegränsat bra mycket bättre.

För att få ner kostnaderna kan man labba med Telias Familj abonnemang.
Kan ju lägga till en användare som delar på samma surfpott för 189 kr.
Så om ni vill slå ihop era mobil påsar kanske man kan hitta en bra lösning.
Om man har fast lina från Telia så betalar man för 30 men får obegränsat, 469 kr.

Finns ju några nackdelar med Telia Mobil Obegränsat:
- Efter 20 Gbyte nedladdat måste man skicka ett SMS för att få 5 Gbyte till. Netflix på högsta upplösning tar c:a 6 Gbyte/timme.
- Telias extra surfkort är begränsade till 100 Mbit/s.

Bryr du dig om priset, så varför skulle du då köra Telias mobilabonnemang? Kan du inte få VDSL så har Telia "Telia bredband via mobilnätet" som är obegränsat för 499 kr/m. Vill du ha 2-5 GB data och lite samtal/sms till telefon så kostar det 95-100 kr/m. "Bredband 60" (efter första 12 månaderna) plus mobilabonnemang bör inte bli mer än 589 kr/m alltså.

TS skulle kunna betala startavgiften på 399 kr så får tanten "Bredband 60" för 349 kr i månaden i tolv månader och kan därefter säga upp abonnemanget. Antar att TS menar att hon har mobilt bredband med 20 GB data idag.

Permalänk
Medlem

Tack, jag fick precis de svaren jag önskade. Bra att bolla lite med hjälpsamma människor ibland...

Skrivet av Petterk:

Finns VDSL2 (60 Mbit/s, telestation ett stenkast bort) så kör på det?

Varför skulle du inte vilja köra med Telias VDSL2-modem/router? Typ TG799vac är ju faktiskt bra. Vill man ha täckning på fler ställen så skaffa accesspunkter (eller kör en wifi-router i AP-läge) för detta.

Jag har nog fastnat i tänket att routrar från Telia "flaskar". Jag har så fruktansvärt dåliga erfarenheter av Telia framförallt vad gäller kundservice... så fort jag hör "Telia" så tänker jag... ahhaaa "Felia". Nej, just det "Telia" heter det. Så var det ju gällande Telia routern när jag bodde i Stockholm. Då var det bättre att köra på en Asus router om man hade spatiösa krav. Men i det här fallet är det ju annorlunda då det är 60 Gbps och inte 100/100 eller 1000/1000 det är snack om. Skaffar ett par Asus routrar i AP-läge.

Skrivet av Petterk:

TS skulle kunna betala startavgiften på 399 kr så får tanten "Bredband 60" för 349 kr i månaden i tolv månader och kan därefter säga upp abonnemanget. Antar att TS menar att hon har mobilt bredband med 20 GB data idag.

Ja, det stämmer. Jag menade att hon har mobilt bredband. Men jag tror att hon har 2-3 GB och inte 20 GB data. Hon hävdar det i af. Jag har dock inte kollat upp det på egen hand... vi beställer Bredband 60 (vi kan få Bredband 60 enl. Telia). Jag betalar gladeligen mellanskillnaden, det är inga jättesummor och jag jobbar härifrån ganska mycket (webbdesign/affiliate) bortsett från att vi vill kolla på TV tillsammans framförallt mot hösten och vintern. Så det blir en utmärkt uppgradering.