Facebook får böter på 47 miljarder kronor för felaktig hantering kring användardata

Permalänk
Melding Plague

Facebook får böter på 47 miljarder kronor för felaktig hantering kring användardata

I fjol framkom att Cambridge Analytica olovligen använt data från Facebook-användare för marknadsföring. Nu tilldelas Facebook en bot på 5 miljarder USD för hanteringen av situationen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Billigt!

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Har ingen förtroende för facebook alls, det var ballt för typ 10 års sen men har inte använt det sen dess. För övrigt är boten små pengar för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Vinsten för Q2 ligger på 16,9 miljarder USD"

Stämmer verkligen detta? Är det inte omsättningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

"Vinsten för Q2 ligger på 16,9 miljarder USD"

Stämmer verkligen detta? Är det inte omsättningen?

Du blandar inte ihop USD och SEK nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Du blandar inte ihop USD och SEK nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag citerade bara nyheten. Och ja, det ser ut som det är fel i nyheten, enligt källan så gäller den siffran "revenue", dvs omsättning och inte vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Exakt, som någon sa igår, om företagets aktie stiger (vilket FB gjorde) när bötesbeloppet blir känt så är summan för liten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kirigoe:

Exakt, som någon sa igår, om företagets aktie stiger (vilket FB gjorde) när bötesbeloppet blir känt så är summan för liten.

Näää den sjunker så folk kan köpa på sig. Aktiernas värde ökas inte enbart av resultat. Inte ens till största del av resultatet.

Permalänk
Inaktiv

Alla nyheter kring Facebooks hantering av användardata skadar varumärket mer än en bot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag citerade bara nyheten. Och ja, det ser ut som det är fel i nyheten, enligt källan så gäller den siffran "revenue", dvs omsättning och inte vinst.

🤦‍♂️ Är så trött så jag såg inte att du hade citat tecknen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av sKRUVARN:

Jag citerade bara nyheten. Och ja, det ser ut som det är fel i nyheten, enligt källan så gäller den siffran "revenue", dvs omsättning och inte vinst.

Det ska vara inkomst omsättning och inte vinst! Jag utgick från att SVT:s artikel om saken var korrekt, men som du nämner anges "revenue" som 16,9 miljarder USD för Q2. Nu är det korrigerat och SVT-källan är ersatt.

Om du stöter på fel i artiklar får du gärna använda rättelse-funktionen, så går det mycket snabbare för oss att upptäcka

Permalänk

Vill man (?) veta mer så kan man med fördel titta på The Great Hack på Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Om du stöter på fel i artiklar får du gärna använda rättelse-funktionen, så går det mycket snabbare för oss att upptäcka

Stöder detta, det är allt för många som inte vet var rättelse knappen sitter, istället använder man sig av kommentars tråden som oftast.

Beklagar att jag avviker från topic men jag känner att det är värt att lägga lite vikt på just detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Önskar de kunde sluta dalta med böter för sådana här saker, fängelsestraff i minst 5 år för VD, Vice VD, styrelse och det kanske skulle förändra något.

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig använt Facebook eller någon annan "social" plattform. Jag har varit intresserad av att skaffa det vid något tillfälle men det har aldrig blivit av - kanske klokt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag har aldrig använt Facebook eller någon annan "social" plattform. Jag har varit intresserad av att skaffa det vid något tillfälle men det har aldrig blivit av - kanske klokt.

Jag stängde av mitt facebook för några år sedan, har inte ångrat mig en sekund.
Du missar ingenting.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Musikälskare

Bra affär för FB

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Flyktingpolitik, u-landsbidrag o.l. diskussioner hör ej hemma här.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

De fina med alla stora sociala kartläggare som facebook är att de har skuggprofiler även för folk som inte själva är användare. Så man behöver inte ens vara medlem för att bli kartlagd.
"För deras säkerhets skull" eller hur de nu var...

Väldigt illa att de inte tar i med boten. En bot som inte är kännbar blir ju bara ett slag i luften.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnyR3:

Har ingen förtroende för facebook alls, det var ballt för typ 10 års sen men har inte använt det sen dess. För övrigt är boten små pengar för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Känner tonåringar som skyr det som pesten - "Det är ju bara en massa läskiga pensionärer där". Tydligen är det Instagram och till viss del andra sociala medier som "gäller". Själv har jag inte använt några av dem. Det får räcka med att vara nörd på Sweclockers.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Facebook begår ett brott, blir dömda för det och får betala böter MEN går ur rättegången med vinst och aktien ökade.
Trodde att brott inte skulle löna sig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av korvOlle:

Jag har aldrig använt Facebook eller någon annan "social" plattform. Jag har varit intresserad av att skaffa det vid något tillfälle men det har aldrig blivit av - kanske klokt.

Ett sweclockerskonto har du så helt utan social media är du kanske inte :).

Kanske en ovan tanke för en och annan. Men i grund och botten är väl sociala medier en digital mötesplats där man kan skapa koto, ha en profil , dela innehåll och och diskutera ämnen.

Passar rätt bra för forumdelen här såväl som för Youtube :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

tl;dr

Det har dom lätt råd med...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Vart går bötes-pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Vart går bötes-pengarna?

Visa signatur

i7 7700K | Gigabyte Z270 | 16gb DDR4 | GTX1070 | Samsung EVO 960 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Exakt, som någon sa igår, om företagets aktie stiger (vilket FB gjorde) när bötesbeloppet blir känt så är summan för liten.

Skulle snarare tro att spekulanterna trodde att bötesbeloppet skulle vara större. Mindre böter än väntat = aktien går upp.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Vart går bötes-pengarna?

Exakt vad jag kom in för att kommentera
Hoppas till facebooks användare 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Exakt vad jag kom in för att kommentera
Hoppas till facebooks användare 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du ha pengar av facebook så får du stämma dem.

Pengarna går till USA:s kassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnyR3:

Har ingen förtroende för facebook alls, det var ballt för typ 10 års sen men har inte använt det sen dess. För övrigt är boten små pengar för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte småpengar men det har varit klart länge att boten ska komma samt vad den troligen skulle landa på så FB har förberett sig länge, sedan är det lite synd att artikeln inte tar upp allt annat som krävdes med beslutet med översyn, nya regler etc

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Det ska vara inkomst omsättning och inte vinst! Jag utgick från att SVT:s artikel om saken var korrekt, men som du nämner anges "revenue" som 16,9 miljarder USD för Q2. Nu är det korrigerat och SVT-källan är ersatt.

Om du stöter på fel i artiklar får du gärna använda rättelse-funktionen, så går det mycket snabbare för oss att upptäcka

Skrivet av Burks:

Stöder detta, det är allt för många som inte vet var rättelse knappen sitter, istället använder man sig av kommentars tråden som oftast.

Beklagar att jag avviker från topic men jag känner att det är värt att lägga lite vikt på just detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror dom flesta här vet det. Det är vad jag tror. Och jag tror att det är lite som "varför ska jag ta livet av mig, när jag inte får höra snacket efteråt" Om ni fattar vad jag menar. Rättelse-funktionen är guld.

Skrivet av korvOlle:

Jag har aldrig använt Facebook eller någon annan "social" plattform. Jag har varit intresserad av att skaffa det vid något tillfälle men det har aldrig blivit av - kanske klokt.

Skrivet av DeFeCT79:

Jag stängde av mitt facebook för några år sedan, har inte ångrat mig en sekund.
Du missar ingenting.

Nu är det ju faktiskt så att man kan använda F B på olika vis.

Man behöver inte ha typ 567 vänner o släktingar...

Finns en massa sköna grupper; efter eget behag------> Ardunio Sverige, Nikon Camera Users, Google Home, bla bla bla ......etc etc ja ni fattar.

F b är inte enbart skit!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]