Datorn startar om efter installation av drivrutin oönskat

Permalänk
Medlem

Datorn startar om efter installation av drivrutin oönskat

Har nyss byggt ihop min dator och allt verkade ha gått felfritt fram tills jag ska installera Windows... Efter jag installerat alla nödvändiga drivrutiner så startar datorn bara om och om. Direkt efter jag installerat drivrutinerna så stängs den av och startar om

Den tar mig till troubleshoot och att inte Windows kunde läsas in korrekt.

Det jag testat för återgärda
*bocka av så datorn inte kan starta om automatiskt
*formaterat en yttrligare gång.

Permalänk
Medlem

Har du gjort någon överklockning innan ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lady:

Har du gjort någon överklockning innan ?

Nej har inte rört några inställningar. Även kollat att alla temps är okej

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kontrollera även så att du inte har några böjda pinnar på moderkortet(cpu socket).

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Avstängd

vad för delar har du i datorn ? kollat så att hdd/ssd är inställt på achi osv ?
Kolla även så att cpu inte överhettar du kan se temp i bios på cpu.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Vad händer ifall du installerar linux / kör live installation?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

vad för delar har du i datorn ? kollat så att hdd/ssd är inställt på achi osv ?
Kolla även så att cpu inte överhettar du kan se temp i bios på cpu.

I9 9900k
2080 rtx
Z390a
750w
Ssd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrjoint:

Har nyss byggt ihop min dator och allt verkade ha gått felfritt fram tills jag ska installera Windows... Efter jag installerat alla nödvändiga drivrutiner så startar datorn bara om och om. Direkt efter jag installerat drivrutinerna så stängs den av och startar om

Den tar mig till troubleshoot och att inte Windows kunde läsas in korrekt.

Det jag testat för återgärda
*bocka av så datorn inte kan starta om automatiskt
*formaterat en yttrligare gång.

100kr till den som löser mitt problem och är pedagogisk. Skicka swish nummer privat, efter jag bekräftat att du löst mitt problem

Har du uppdaterat bios?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lady:

Vad händer ifall du installerar linux / kör live installation?

Inte testat, och förstår inte heller var du menar. Jag har Windows 10 äkta programvara på en skiva

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Har du uppdaterat bios?

Nej det har jag inte testat, kan det ha en sammankoppling?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrjoint:

I9 9900k
2080 rtx
Z390a
750w
Ssd

Skickades från m.sweclockers.com

bara för att ine vara sån, men kolla alla kablar samt om du har X.M.P profil aktiverat. testa stäng av det.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk

Finns väl några orsaker jag kommer på:
- Windows har installerats med bios inställt på IDE, som sedan bytts övert ill AHCI av någon anledning. Kanske vid biosuppdatering. (eller vice versa)
- Fel på hårddisk
- Vet inte vad du har för moderkort, men ibland måste drivare installeras för hårddisk på äldre. Blir det fel, funkar det inte
- RAM är defekt, eller fel inställt

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Du har inte windows installerat på en annan disk? Så den tar MBR från den disken?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Finns väl några orsaker jag kommer på:
- Windows har installerats med bios inställt på IDE, som sedan bytts övert ill AHCI av någon anledning. Kanske vid biosuppdatering. (eller vice versa)
- Fel på hårddisk
- Vet inte vad du har för moderkort, men ibland måste drivare installeras för hårddisk på äldre. Blir det fel, funkar det inte
- RAM är defekt, eller fel inställt

Vad tycker du jag ska testa steg för steg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Du har inte windows installerat på en annan disk? Så den tar MBR från den disken?

Jag har bara en ssd disk på 500gb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du kan kör dina ram stickor en och en i en annan dator och kör Memtest64. Se till att XMP är avstängt i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Om du kan kör dina ram stickor en och en i en annan dator och kör Memtest64. Se till att XMP är avstängt i bios.

Hur kommer det sig att ramen skulle påverkas efter jag installerat Windows drivrutiner? borde inte datorn stängas av innan jag ens installerat drivrutinerna om ramen hade varit knasiga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrjoint:

Nej det har jag inte testat, kan det ha en sammankoppling?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara det absolut, tanka hem och prova.
Kolla nuvarande i bios och sen kollar du moderkortstillverkarens hemsida, om det finns ett par nya behöver du inte ta senaste.
Jag brukar ta något äldre och sen kolla vad folk har skrivit om uppdateringen, speciellt om de är stabila eller inte.
På hemsidan står det oftast varför de har släppts, stöd för nya funktioner, prestanda, stabilitet, buggar osv.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

@mrjoint:
Tanka ner win10 från Microsoft, lägg på usb sticka.
Installera från usb.
Ta bort alla partioner och skapa en ny när du kommit till det steget. Ta bort alla.

Njut av din nya dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@mrjoint:
Tanka ner win10 från Microsoft, lägg på usb sticka.
Installera från usb.
Ta bort alla partioner och skapa en ny när du kommit till det steget. Ta bort alla.

Njut av din nya dator!

Utveckla det sista du skrev!! Ju fortare får du pengarna om du har rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En vild gissning är ju att någon drivrutin kanske gör någon slags "auto-tuning" eftersom den ballar ur just efter installation av dem.
Du har inte provat att installera drivrutin för drivrutin för att se om det kan vara någon av dem som rör till det?

Själv skulle jag provat, helst med ett nytt nedladdat media av den senaste Windows 10 versionen på USB-sticka, då mycket kan ha förändrats från den version du har på skivan. Precis som @milkab föreslog.

Sedan installerar du enbart Windows 10, ansluter till Internet (ev. om det krävs även installera närverkskortets drivrutiner), låt Windows ladda ner alla uppdateringar, starta om datorn och se om den fortfarande rullar fint efter det. I så fall är Windows OK.
Sedan ev. laddat ner nya versioner av drivrutinerna från tillverkarnas hemsidor för de komponenter du har.

Installera drivrutinerna en efter en, gör en omstart efter varje installation eller förändring så att du vet vilken av drivrutinerna det är som smäller.
Starta upp Windows 10 i felsäkertläge (om det smäller vill säga) rulla tillbaka den felande drivrutinen och undvik att installera just den. Kanske någon äldre eller kommande version fungerar bättre just som läget är nu.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

En vild gissning är ju att någon drivrutin kanske gör någon slags "auto-tuning" eftersom den ballar ur just efter installation av dem.
Du har inte provat att installera drivrutin för drivrutin för att se om det kan vara någon av dem som rör till det?

Själv skulle jag provat, helst med ett nytt nedladdat media av den senaste Windows 10 versionen på USB-sticka, då mycket kan ha förändrats från den version du har på skivan.

Sedan installerar du enbart Windows 10, ansluter till Internet (ev. om det krävs även installera närverkskortets drivrutiner), låt Windows ladda ner alla uppdateringar, starta om datorn och se om den fortfarande rullar fint efter det. I så fall är Windows OK.
Sedan ev. laddat ner nya versioner av drivrutinerna från tillverkarnas hemsidor för de komponenter du har.

Installera drivrutinerna en efter en, gör en omstart efter varje installation eller förändring så att du vet vilken av drivrutinerna det är som smäller.
Starta upp Windows 10 i felsäkertläge (om det smäller vill säga) rulla tillbaka den felande drivrutinen och undvik att installera just den. Kanske någon äldre eller kommande version fungerar bättre just som läget är nu.

Tack för ett utförligt svar!! Det lät väldigt bra med felsökning av att ta en drivrutin i taget. Ska testa och ladda ner Windows på usb sticka och strunta i skivan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrjoint:

Utveckla det sista du skrev!! Ju fortare får du pengarna om du har rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Under installationen kommer du till ett steg där alla diskar är listade. Samt alla partioner.
Där ska du markera alla partioner (en och en) och sedan välja "ta bort" eller radera.
När du gjort det på alla så kommer du endast ha 1 rad, unallocated space.
Då väljer du den ochtrycker på New... Därefter väljer du partioner och fortsätter installationen.

Observera att jag förutsatt att du endast har en disk utan något viktigt på den.

Permalänk

@mrjoint:

  1. Kolla BIOS så den står inställd på AHCI

  2. Kör en (1) RAM-sticka

  3. Se över versionen på windows. Är det SENASTE win 10? Om inte, skaffa det

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@mrjoint:

  1. Kolla BIOS så den står inställd på AHCI

  2. Kör en (1) RAM-sticka

  3. Se över versionen på windows. Är det SENASTE win 10? Om inte, skaffa det

Försök guida mig vart i bios jag ska kolla ifall den är inställd på rätt. Vet hur man tar sig in i bios, men inte vart jag ska titta efter angående AHCI

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Innan du installerar Windows så se till att du har senaste BIOS, ställ in "Optimized default" i BIOS och ställt in "AHCI" också. Koppla ur alla HDD/SSD utom den du ska installera Windows på.

Kör sedan en ren installation av Windows och uppdatera Windows helt. När du bekräftat att allt fungerar som det ska, att det fungerar att starta om utan krångel, då installerar du drivrutin #1 (moderkortet med största sannolikhet), startar om och säkerställer att allt fungerar och du inte får något krångel när du startar om. Sedan kör du drivrutin #2 och upprepar med en drivrutin i taget tills du får problem.

Permalänk
Medlem

Detta skulle jag prova istället för manuell installation.

Windows refresh

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Koppla ur rtx 2080 och testa om samma fel uppstår.

Permalänk
Medlem

@mrjoint:
Anledningen är att utesluta att det är driv fel och inte hårdvarufel.
Genom att exempelvis ladda ner ubuntu så har du möjlighet att testa det dvs. live, innan du installerar systemet.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk

Jag tror det är nätagg. Vad är det för tillverkare?

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED