Wolfenstein: Youngblood blir utan ray tracing vid lansering

Permalänk
Medlem

Synd, jag fick med detta spelet när jag precis köpte mitt RTX 2070 Super och såg fram emot att äntligen se ray tracing med mina egna ögon. Har inte heller något annat spel som stödjer RTX... Hoppas det inte dröjer allt för länge innan det läggs till.

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: RTX är en funktion i spelet, precis som alla de exempel jag gav i mitt förra svar. Vi vill inte ha spel där de klistar på extrafunktioner i efterhand, utan vi vill ha spel som kommer kompletta. Det får vara nog nu med utgivare som släpper halvfärdiga spel till fullpris och hoppas på att patcha in det i efterhand. Men du vill kanske köpa en bil där elhissarna, AC:n och dimstrålkastarna kanske installeras i framtiden? Fast du betalat för att få allt?

Ja, jag håller med att DLC är extra material, men RTX är en grundfunktion. Speciellt när Nvidia inkluderar spelet som ett RTX-capable spel, men kommer utan RTX... Då är det bättre att utgivarna håller på spelet till RTX är färdigimplementerat, så kan de också fixa alla halv miljoner 0-day-buggar som de så ofta missar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@Dr.Mabuse: RTX är en funktion i spelet, precis som alla de exempel jag gav i mitt förra svar. Vi vill inte ha spel där de klistar på extrafunktioner i efterhand, utan vi vill ha spel som kommer kompletta. Det får vara nog nu med utgivare som släpper halvfärdiga spel till fullpris och hoppas på att patcha in det i efterhand. Men du vill kanske köpa en bil där elhissarna, AC:n och dimstrålkastarna kanske installeras i framtiden? Fast du betalat för att få allt?

Ja, jag håller med att DLC är extra material, men RTX är en grundfunktion. Speciellt när Nvidia inkluderar spelet som ett RTX-capable spel, men kommer utan RTX... Då är det bättre att utgivarna håller på spelet till RTX är färdigimplementerat, så kan de också fixa alla halv miljoner 0-day-buggar som de så ofta missar...

Spel tillverkarna vill ha in sina pengar helst igår så det kommer inte hända.
inte förrns det har blivit vanligt med Ray Tracing kapabla maskiner iallafall.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@Dr.Mabuse: RTX är en funktion i spelet, precis som alla de exempel jag gav i mitt förra svar. Vi vill inte ha spel där de klistar på extrafunktioner i efterhand, utan vi vill ha spel som kommer kompletta. Det får vara nog nu med utgivare som släpper halvfärdiga spel till fullpris och hoppas på att patcha in det i efterhand. Men du vill kanske köpa en bil där elhissarna, AC:n och dimstrålkastarna kanske installeras i framtiden? Fast du betalat för att få allt?

Ja, jag håller med att DLC är extra material, men RTX är en grundfunktion. Speciellt när Nvidia inkluderar spelet som ett RTX-capable spel, men kommer utan RTX... Då är det bättre att utgivarna håller på spelet till RTX är färdigimplementerat, så kan de också fixa alla halv miljoner 0-day-buggar som de så ofta missar...

"-RTX är en grundfunktion." njaaa... det är väl att ta i för du lär ju kunna spela spelet även utan.
RTX är däremot en extrafunktion som kan aktiveras om man har rätt grafikkort.
Lite som de andra tekniker som funnits under åren som gått, PhysX, 3D Vision m.fl.
Tror ju inte att dem med "fel" grafikkort nödvändigtvis vill vänta på att den handfulla skaran med "rätt" grafikkort skall få stöd för RTX och därmed försena release-datumet.

Jag håller däremot helt med dig att det är enormt klumpigt att i så fall bundla ett spel med ett kort där man basunerar ut att RTX är dragplåstret och sedan missar man att implementrera det lagom till release. Och jag köper absolut att man då är besviken p.g.a oseriöst intryck.
En vild gissning är ju att det handlar om en hel del RTX-tuning som inte visat upp såpass bra siffror ännu att man är nöjd på den fronten.
nVidia fattar ju självklart att RTX fått ett svalt mottagande så därav får de säkert dra hela lasset i mål för de studios som satsat på tekniken om det nu skall bli något av det.
Med tiden lär RTX mogna men de gör säkert detta för att hinna få lite vind i seglen också, ännu en dåligt presterande titel med RTX skulle bara försämra läget.

-Fast tiden då spel kommer "kompletta" från butikshyllorna är sedan länge förbi. Annat var det på 90-talet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@krigelkorren: Ja du kan ju också spela spelet utan riktigt ljud och bara pressa ut blippar till den interna högtalaren, men ändå så vore ju folk sura om de inte fick fullt ljud direkt, eller att då vissa funktioner saknades :). Man ska aldrig ursäkta företag som försöker kränga en ofärdig produkt, det är så vi har fått mikrotransaktioner och trasiga spel som inte fixas förrän månader eller t.om år efteråt... Physx t.ex är ju en integrerad del i fysikmotorn numera, men du kanske vill tillbaka till static ragdolls som förr? Tror folk hade reagerat då. 3D-Vision var ju en gimmick, men så vitt jag minns så levererades aldrig denna funktion i efterhand utan kom antingen med spelet eller inte alls. Och med tanke på att det ligger i Nvidias, och många spelares, intresse att raytracing slår ordentligt så vore det bra om de inte förpassade funktionen till en "kanske sen om vi orkar"-funktion. Jag kan ursäkta det i Battlefield One t.ex då det var så pass nytt och de faktiskt lade på funktionen i efterhand, men inte idag när RTX-korten funnits ute snart i ett år...

Jag vill se raytracing slå rejält och vara en grundbult i spelet, inte vara en sidofunktion som de lappar på i efterhand. Ska bli intressant med just Control bl.a som faktiskt utvecklat spelet med det direkt i grunden. Och 4A Games lyckades ju implementera det direkt i Metro: Exodus... och bra dessutom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@krigelkorren: Ja du kan ju också spela spelet utan riktigt ljud och bara pressa ut blippar till den interna högtalaren, men ändå så vore ju folk sura om de inte fick fullt ljud direkt, eller att då vissa funktioner saknades :). Man ska aldrig ursäkta företag som försöker kränga en ofärdig produkt, det är så vi har fått mikrotransaktioner och trasiga spel som inte fixas förrän månader eller t.om år efteråt... Physx t.ex är ju en integrerad del i fysikmotorn numera, men du kanske vill tillbaka till static ragdolls som förr? Tror folk hade reagerat då. 3D-Vision var ju en gimmick, men så vitt jag minns så levererades aldrig denna funktion i efterhand utan kom antingen med spelet eller inte alls. Och med tanke på att det ligger i Nvidias, och många spelares, intresse att raytracing slår ordentligt så vore det bra om de inte förpassade funktionen till en "kanske sen om vi orkar"-funktion. Jag kan ursäkta det i Battlefield One t.ex då det var så pass nytt och de faktiskt lade på funktionen i efterhand, men inte idag när RTX-korten funnits ute snart i ett år...

Jag vill se raytracing slå rejält och vara en grundbult i spelet, inte vara en sidofunktion som de lappar på i efterhand. Ska bli intressant med just Control bl.a som faktiskt utvecklat spelet med det direkt i grunden. Och 4A Games lyckades ju implementera det direkt i Metro: Exodus... och bra dessutom!

Jag tror att just p.g.a. att RTX stödet kan vänta till efter lansering så är den inte, av ID Software, ansedd att vara såpass fundamental som du kanske anser.
Ofärdig produkt är det väl inte riktigt frågan om här, utan den råkar sakna ett stöd för en teknik som du verkar värdera högre än möjligheten att kunna spela spelet vid release.

Det är nog högst individuellt då det kräver ett kort som kan hantera det (bra) också.
Så om det skall vara "fundamentalt" i sammanhanget lär det ta sin tid att utveckla, att bara smäcka på RTX utan optimering brukar ju inte gå särskilt bra av tidigare fall att döma.
De kräsna lär ändå bli besvikna om RTX inte presterar och tillför något mer än snyggare ljussättning med bildspelsprestanda.
"Fudamentalt" är väl lite som när AMD-folket väntade på Vulkan för DOOM 2016, helt plötsligt presterade spelet bra även på mid-rangekort, men det kom inte dag 1 utan senare, via en patch när de i efterhand hunnit fixa till tekniken, och det blev ju rätt bra också.
RTX kanske också kan bli en gamechanger som når ut till mainstream, om de får tid på sig att utveckla och optimera den.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Inget spel som jag skulle vilja lägga ned tid på i vilket fall, så spelar mindre roll för mig.