Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Det är helt ofarligt om man lyssnar på guiden och vi fick i oss 10 microsievert vilket motsvarar en röntgenbild hos tandläkaren. Har ni några frågor svarar jag gärna på dem

If you say so...

Nej, fantastiska bilder du! Har velat åka dit i mer än ett decennium, men det har fortfarande inte kommit till skott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappySatan:

If you say so...

https://i.imgur.com/pdAKWkR.jpg

Nej, fantastiska bilder du! Har velat åka dit i mer än ett decennium, men det har fortfarande inte kommit till skott.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte en helt galen idé med att ta en ChernobylClockers-tur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

If you say so...

https://i.imgur.com/pdAKWkR.jpg

Nej, fantastiska bilder du! Har velat åka dit i mer än ett decennium, men det har fortfarande inte kommit till skott.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha skrattade faktiskt högt.

Passa på att åka dit, man vet aldrig hur de kommer förändra möjligheten att åka!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon5930:

Inte en helt galen idé med att ta en ChernobylClockers-tur?

Låter ren ut sagt som en ”strålande” idé

@pelegrino Sjukt bra bilder och en väldigt intressant läsning! Man tackar och bugar 🍾

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelegrino:

Haha skrattade faktiskt högt.

Passa på att åka dit, man vet aldrig hur de kommer förändra möjligheten att åka!

Tanken som slår mig, speciellt när du nämnde platser man inte längre får besöka, och då specifikt i närheten av och i byggnader som stått och förfallit sedan 1986. Golvet i kulturcentret såg ut att kunna ge vika och att inte få se insidan av byggnaderna måste ändå ta bort mycket av upplevelsen kan jag tänka mig.

Känns som risken lär vara större att skadas av att något faller över en än själva strålningen, iallafall på de officiellt tillåtna platser man kan besöka där.

Skrivet av NordhNet:

Låter ren ut sagt som en ”strålande” idé

@pelegrino Sjukt bra bilder och en väldigt intressant läsning! Man tackar och bugar 🍾

Hahaha!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Det producerar inte men det drivs till rivning som jag förstått det, förvaring etc

Nä, reaktorerna är avstängda. Men det skapas ju fortfarande sönderfallsvärme i bränslet, så det måste fortfarande övervakas och kanske kylas. Jag vet inte, men jag antar att bränslet är uttaget och ligger i en spent fuel pool eller liknande.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Good read! Fina bilder!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

själv åker jag dit om en månad

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Inaktiv

Verkar som trådskaparen hamnade i den klassiska turistfällan att fotografera trasiga utplacerade dockor och sängar. Dom är bra på marketing där nere. Har själv varit sugen på att åka ned med har inget intresse av ett guidat turistjippo.

Vill man se hur det ser ut "på riktigt" får man leta upp bloggare som smyger dit på natten utanför guidade turer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Verkar som trådskaparen hamnade i den klassiska turistfällan att fotografera trasiga utplacerade dockor och sängar. Dom är bra på marketing där nere. Har själv varit sugen på att åka ned med har inget intresse av ett guidat turistjippo.

Vill man se hur det ser ut "på riktigt" får man leta upp bloggare som smyger dit på natten utanför guidade turer.

Håller inte riktigt med. Självklart är dockorna utplacerade för att skapa bättre bilder och eftersom bilder är en av sakerna jag vill ha så är jag helt okej med det. Du ser alldeles för negativt på det, det är verkligen inte ett "turistjippo".

Vill även påpeka att det dina "bloggare" gör är högst olagligt, farligt och straffbart och är sådant beteende som förstör för alla oss andra som väljer att uppskatta det på ett lagligt sätt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Har alltid velat åka ner och kollat, så varje gång man får se bilder och läsa om folk som gjort blir man bara mer taggad att göra det. Men jag hade velat tagit en foto tur så det hade varit lättare att ta bilder. Men kan tänka mig att man bör åka snart innan det blir mer restriktioner på vad man får göra. Något jag verkligen måste göra snart, tack för kul läsning, blir så avundsjuk.

Permalänk

Snygga bilder och trevlig läsning!
Finns det någon hemsida för gudien/rundvandringen som man kan läsa lite mer om och hur det fungerar osv

Måste man boka sånt långt i förväg?

Permalänk
Skrivet av Tekoppar:

Har alltid velat åka ner och kollat, så varje gång man får se bilder och läsa om folk som gjort blir man bara mer taggad att göra det. Men jag hade velat tagit en foto tur så det hade varit lättare att ta bilder. Men kan tänka mig att man bör åka snart innan det blir mer restriktioner på vad man får göra. Något jag verkligen måste göra snart, tack för kul läsning, blir så avundsjuk.

Ser att du också bor i Mora Kanske planera en tripp tsm

Permalänk
Medlem

De har ju plagierat simhallen från PUBG rakt av!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_J_90:

Snygga bilder och trevlig läsning!
Finns det någon hemsida för gudien/rundvandringen som man kan läsa lite mer om och hur det fungerar osv

Måste man boka sånt långt i förväg?

Minst 5-6 dagar i förväg så de hinner fixa till de dokument som de behöver visa upp vid de olika kontrollerna utanför zonerna. Se även till att ha ett giltigt pass och var noga med att fylla i rätt nummer när de väl skickar ett formulär till dig efter att du bokat in dig på en av de guidade turerna.

Utöver detta så behövs egentligen inget annat - bara att boka flyg samt hotell i Kiev

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Är det viktigt ha bra fysik och god kondition för att besöka Tjernobyl?
Jag skulle tycka det vore väldigt intressant men kan tyvärr inte gå några längre sträckor
och svårt att gå i trappor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

Är det viktigt ha bra fysik och god kondition för att besöka Tjernobyl?
Jag skulle tycka det vore väldigt intressant men kan tyvärr inte gå några längre sträckor
och svårt att gå i trappor?

Pripyat är mer eller mindre en skog med stigar nu för tiden. Vi fick gå igenom staden i ca 1-2h men det var en massa stopp på vägen. Väldigt få trappor (enbart inomhus men detta är inget måste då guiden väntade utanför). Utöver detta är det en massa resande med minibussen med stopp här och där.

Du kan ju alltid skicka en fråga till Chernobylwel.com om detta - de har väldigt bra kundservice och kan säkert hjälpa till med att fixa en speciell tur med så få/inga trappor och lite kortare sträckor (de erbjuder bland annat privata turer också, kostar lite mer men är man 5-10 pers så är det ett helt OK pris).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Johan_J_90: Hade inte haft något emot det, men tyvärr så är det ingenting jag kan göra i år.

Permalänk
Medlem

Wow! Man blir ju extremt sugen på att åka dit.
Det har jag visserligen varit en väldigt lång tid, eller iaf sen man började spela spel som innehöll monster muterade från radioaktivitet

Tack för fina bilder och för att du ökade på mitt sug att besöka denna plats

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"