Köpråd speldator samt skärm, budget ca 25k

Permalänk

Köpråd speldator samt skärm, budget ca 25k

Tjena! Grafikkortet på min gamla dator har gett upp, och då alla komponenter ändå är minst 4-5 år gamla tänkte jag helt enkelt köpa nytt rubb & stubb. Där inkluderas även en ny skärm då jag sitter på en i sammanhanget antik pryl som är låst till 60 fps.

Jag kommer inte att montera datorn själv, och behöver därmed köpa delarna från ett ställe som kan sätta ihop burken åt mig. Såg att Webhallen har gratiskampanj på detta. Vidare har jag ingen vidare koll på vad som är är bra och prisvärt på dagens marknad och inte, så alla tips välkomnas tacksamt. Vad gäller skärm så har jag verkligen noll koll på vad jag ska satsa på, men oavsett vad jag skaffar kommer det vara en rejäl uppgradering från min nuvarande... Hade tänkt mig att dator + skärm skulle gå på runt 25k, någon tusenlapp hit och dit. Så här ser mitt hopplock ut för närvarande;

Ställer mig spontant tveksam till kostnaden för Windows. Går ju att hitta betydligt billigare på andra ställen, men hur påverkar det bygget om jag inte tar med det?

Hur som haver; viktigt för mig är att datorn är relativt tyst samt har en skaplig livslängd - man byter ju ogärna ut någon av de dyrare komponenterna de närmsta åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartsvan:

Tjena! Grafikkortet på min gamla dator har gett upp, och då alla komponenter ändå är minst 4-5 år gamla tänkte jag helt enkelt köpa nytt rubb & stubb. Där inkluderas även en ny skärm då jag sitter på en i sammanhanget antik pryl som är låst till 60 fps.

Jag kommer inte att montera datorn själv, och behöver därmed köpa delarna från ett ställe som kan sätta ihop burken åt mig. Såg att Webhallen har gratiskampanj på detta. Vidare har jag ingen vidare koll på vad som är är bra och prisvärt på dagens marknad och inte, så alla tips välkomnas tacksamt. Vad gäller skärm så har jag verkligen noll koll på vad jag ska satsa på, men oavsett vad jag skaffar kommer det vara en rejäl uppgradering från min nuvarande... Hade tänkt mig att dator + skärm skulle gå på runt 25k, någon tusenlapp hit och dit. Så här ser mitt hopplock ut för närvarande;

https://www.webhallen.com/api/cart-img/236123,303896,296373,275753,280212,291568,295226,283852,238450,289936,225158

Ställer mig spontant tveksam till kostnaden för Windows. Går ju att hitta betydligt billigare på andra ställen, men hur påverkar det bygget om jag inte tar med det?

Hur som haver; viktigt för mig är att datorn är relativt tyst samt har en skaplig livslängd - man byter ju ogärna ut någon av de dyrare komponenterna de närmsta åren.

Vad har du tänkt att använda datorn till? Om du ska spela, vilka spel? Om du ska arbeta med den, vilka program? Personligen tycker jag att det är aningen felbalanserat med en 9900k och ett 2070 super. Eventuellt att 2080 super är en bättre kombo men egentligen tror jag att 9700k hade räckt utomordentligt om du bara ska spela alternativt att du får ut mer av att köra en 37/900x om du ska arbeta med datorn också.
Gällande windows så hade jag skippat att köpa det från Webhallen utan plockat det via ebay eller dyl i efterhand. Förutsätter att du har laptop eller annan dator som du kan använda för att ladda ner installationsmedia till en USB-sticka från.

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Skrivet av BoilInBagRis:

Vad har du tänkt att använda datorn till? Om du ska spela, vilka spel? Om du ska arbeta med den, vilka program? Personligen tycker jag att det är aningen felbalanserat med en 9900k och ett 2070 super. Eventuellt att 2080 super är en bättre kombo men egentligen tror jag att 9700k hade räckt utomordentligt om du bara ska spela alternativt att du får ut mer av att köra en 37/900x om du ska arbeta med datorn också.
Gällande windows så hade jag skippat att köpa det från Webhallen utan plockat det via ebay eller dyl i efterhand. Förutsätter att du har laptop eller annan dator som du kan använda för att ladda ner installationsmedia till en USB-sticka från.

Den är till spel, därav "speldator" i rubriken. Vad gäller vilka så.. det mesta. Där inkluderas då förstås de mest krävande spelen. Ska fundera på processor/grafikkort, tack. Och ja, Windows lutar helt klart mot att jag skaffar på annat håll.

Permalänk
Medlem

Skippa 32gb ram, gå för 16gb. Du behöver bara mer om du använder tunga program eller inte orkar stänga ner flikar och program.
skaffa en nvme m.2 SSD för windows, 1TB, Men smartare är nog att bara skaffa en Sata m.2 SSD. prisvärt som fasen, då kan du kicka in 2TB, skippa hårddisken om du inte verkligen behöver det.
Byr skärm till versionen som har 1440p upplösning, det är värt det.

skaffa ett annat chassi, som är mycket mindre, ingen anledning att köpa så stort då man får samma prestanda med en fjärdedels storlek tex, ett stort mini itx chassi. Nxzt h200i tex.

Fundera om du bör byta till AMD, för att pressa ner priset, då kan du köpa kraftigare GPU istället. Och skippa AIO, köp luftkylare istället från Noctua. Billigare, tystare, pålitigare.

Permalänk

@Monarchy: Tack! Måste dra till jobbet nu så hinner inte följa upp tipsen nu, men ikväll så.

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

Skippa 32gb ram, gå för 16gb. Du behöver bara mer om du använder tunga program eller inte orkar stänga ner flikar och program.
skaffa en nvme m.2 SSD för windows, 1TB, Men smartare är nog att bara skaffa en Sata m.2 SSD. prisvärt som fasen, då kan du kicka in 2TB, skippa hårddisken om du inte verkligen behöver det.
Byr skärm till versionen som har 1440p upplösning, det är värt det.

skaffa ett annat chassi, som är mycket mindre, ingen anledning att köpa så stort då man får samma prestanda med en fjärdedels storlek tex, ett stort mini itx chassi. Nxzt h200i tex.

Fundera om du bör byta till AMD, för att pressa ner priset, då kan du köpa kraftigare GPU istället. Och skippa AIO, köp luftkylare istället från Noctua. Billigare, tystare, pålitigare.

Då ska vi se. Så här ser det ut nu efter att ha justerat efter dina rekommendationer;

Är grafikkortet och/eller skärmen rätt val?

Permalänk
Medlem

Grafikkort bör du i så fall välja ett 2080 Super såvida du inte hittar ett vanligt 2080 till kanonpris.
Nvidia släppte ju en ”super-modell” även av 2080 som presterar 4-9% bättre, men ska behålla samma prispunkt som den utgående vanliga 2080. Så leta ett 2080 nu ifall de rear ut dessa eller satsa på ett 2080 Super om du är uppe i de prisklasserna. Det är min rekommendation.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk

@Streamdog: Funderade på det men valde istället att byta ut 2080-kortet mot ett 2070 super. Inte riktigt lika bra men klart billigare och får ner totalkostnaden på 26k vilket ligger lite närmare prislappen jag hade tänkt mig.

Så, nu ser det ut såhär och jag börjar känna mig rätt nöjd. Ska sova på saken.

Permalänk

Moderkortet går inte in i det chassit (det är mini-ITX) och moderkortet är ATX-formfaktor.

Vill du ha samma utseende på chassit så behöver du gå upp minst på ett H500. Annars är Meshify C trevligt och relativt kompakt.

Och kylaren passar nog inte i ett H500 eftersom det klarar max 165 mm över moderkortet och D-15 är precis 165mm. I Meshify får det plats utan problem (max 172 mm).

Permalänk

@SuperDuperKillen: Tack. Bytte chassit mot det du föreslog, Meshify C. Tror jag börjar bli klar då!

Permalänk
Medlem

Har du fungerat på att dra till med en lite billigare dator och lägga mer på skärmen?

Datorn kommer ge dig jämförbar prestanda (R5 3600 är en riktigt bra spel-CPU för priset), medans skärmen är på en helt annan nivå jämfört med den du har valt. Oroa dig inte över 4k heller, den går enligt Laxpudding här utmärkt att köra i 1440p när i de spel där grafikkkortet inte orkar med 4k. Annars kanske ultrawide 1440p-skärm skulle kunna tilltala? HP har en 35" som är bra: Komplett: Omen X35 för 9490:-

+ Inet: Acer Nitro XV273K 8790:-
(finns som fyndvara för 8290:- med 2 DP-kablar istället för 1 HDMI 1 DP, kanske ett alternativ?)

Permalänk
Skrivet av svartsvan:

@SuperDuperKillen: Tack. Bytte chassit mot det du föreslog, Meshify C. Tror jag börjar bli klar då!

Klar och klar.
Tror inte att de monterar d15 pga att den väger för mycket.
Hade valt aorus moderkort för det har bättre VRM pro wifi för elite har dom inte vill jag minnas.
Du har en onödigt bra ssd som inte behövs för spel.
Lite av det som jag såg direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade nog valt en 3700 eller 3900 och ett bättre grafikkort. Är ju svårt att säga men jag gissar på att du får ut en längre livstid på grejerna då. 9900k är helt klart bättre för spel i 1080p men när man börjar gå upp i upplösning spelar det mindre roll och jag killgissar på att gå upp en nivå i gpu kommer hålla en extra generation medan 3700/3900 och 9900k kommer hålla lika länge. Men som sagt, detta är inte fakta utan killgissningar. Värt att fundera på dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Tack för tipsen! Har tagit en del till mig och ändrat en hel del. Bytte även skärm (några varnade för viss blacklight bleeding på denna, men det är inget som stör mig), men riktigt så dyra förslag som @Icecrystal kom med är jag inte villig att kompromissa mig fram till.

Är nöjd nu, förutsatt att inget är inkompatibelt. Dock lite oklar på vilka RAM-minnen man ska välja.

Permalänk
Skrivet av svartsvan:

Tack för tipsen! Har tagit en del till mig och ändrat en hel del. Bytte även skärm (några varnade för viss blacklight bleeding på denna, men det är inget som stör mig), men riktigt så dyra förslag som @Icecrystal kom med är jag inte villig att kompromissa mig fram till.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/236123,283852,225157,283558,228982,292378,302707,303305,303896,241284,290042,236943

Är nöjd nu, förutsatt att inget är inkompatibelt. Dock lite oklar på vilka RAM-minnen man ska välja.

Allt ser bra ut 👍

Skickades från m.sweclockers.com