Throwback Thursday – tio år sedan Microsofts Windows 7 lanserades

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Varför skulle Vista varit ett skämt? Har du gått på en av IT-världens mest seglivade myter månne?

Antagligen. Det intressanta är att titta på hur mycket av den funktionalitet och det utseende som introducerades med Vista ses som en självklar del av användarupplevelsen idag, då förstår man hur viktigt Vista var för att avsluta "W95-eran".

Permalänk
Hedersmedlem

Kör fortfarande Windows 7 på min primära dator. Tanken är dock att den ska ersättas inom kort.

Kör Windows 10 på jobbet och ett par andra datorer hemma. Kan inte påstå att jag älskar det men kan acceptera det i brist på vettigare alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Windows 7 var typ lika bra som XP, det gjorde vad det skulle och var lätt att hantera. Windows 10 gör vad det ska idag.

Nu på senare tid har jag börjat använda Linux som jag hellre kör än Windows 7 på övriga burkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Kör nytt så fort det kommer ut men det hindrar mig inte att prova tex installera Windows 7 på Ryzen och det för att man inte ska kunna göra det pga att Windows 7 inte har usb drivers till Windows 7,

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag hoppade på Windows 7-tåget i princip direkt. Vista ville man ju inte ta i med tång så hade haft XP innan dess. Jag stannade på 7:an tills Windows 10 kom, då jag var extremt missnöjd med "Modern UI" i Windows 8. Men jag tycker Windows 10 för min egen del fixat det som var fel med 8:an, så nu är jag nöjd och glad med Windows 10.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Kör W10 och har haft tur att i princip aldrig stött på något krångel. Gillade W7 också, men hatade Vista innan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande med mitt W7. Har haft planer på att fixa W10 men inte orkat.

Permalänk
Medlem

Det är nästan som att Microsoft kör med tick tock. Första versonen är dålig sen kommer en bra 95-98, vista-7, 8-10

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Det är nästan som att Microsoft kör med tick tock. Första versonen är dålig sen kommer en bra 95-98, vista-7, 8-10

Skickades från m.sweclockers.com

Du glömde Windows ME (sämsta skiten enligt mig) och Windows 2000

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tabbar jag ut förstorar den andra program. System filer blir korrupta som man får laga men det kan man tacka senaste uppdateringen för tydligen. Den hittar inte mina nätverks enheter har dock löst det genom att skriva in ip adressen. På win 7 dök dom upp själv. Mycket små fix och pill men minns inte allt nu på rak arm.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du att den förstorar andra program när du tabbar ut?

Ang nätverket, det roligaste är väl att "Share to homegroup" finns kvar som val, trots att funktionen inte existerar längre.

Skrivet av Xverminator:

Windows 7 var typ lika bra som XP, det gjorde vad det skulle och var lätt att hantera. Windows 10 gör vad det ska idag.

Nu på senare tid har jag börjat använda Linux som jag hellre kör än Windows 7 på övriga burkar.

Usch nej, XP var aldrig helt bra. Det vara bara minst skräp ett tag

Skrivet av AMD-FX:

Du glömde Windows ME (sämsta skiten enligt mig) och Windows 2000

Windows 2000 Pro är nog det bästa OS:et jag använt <3

Skrivet av eXeem:

Det är nästan som att Microsoft kör med tick tock. Första versonen är dålig sen kommer en bra 95-98, vista-7, 8-10

Skickades från m.sweclockers.com

Näe...
10 - bra
8.1 - bra
8.0 - okej
7 - bra
Vista - var dåligt först, blev bra sen
XP - meh
2000 - Awsum
ME - Dåligt

IMO iaf 😁

Permalänk
Medlem

Min högst anekdotiska upplevelse är att blåskärmarna blir färre med varje ny version av Windows jag använder. Ergo Windows 10 är bäst av de jag använt. (Skippade windows vista och windows 8).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Min högst anekdotiska upplevelse är att blåskärmarna blir färre med varje ny version av Windows jag använder. Ergo Windows 10 är bäst av de jag använt. (Skippade windows vista och windows 8).

Har du haft många med Windows 10? Jag har väl haft ett gäng men det har inte varit Windows 10's fel utan ostabil överklock. Kan inte direkt minnas att jag hade någon med tidigare versioner heller men det har kanske hänt med både windows 10 och andra men att man glömt av det, minnet är gott men kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kör Win 7 och kommer göra det åtminstone till supporten upphör.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Min högst anekdotiska upplevelse är att blåskärmarna blir färre med varje ny version av Windows jag använder. Ergo Windows 10 är bäst av de jag använt. (Skippade windows vista och windows 8).

Blåskärmar? har inte haft några på evigheter trots att jag kör Windows 7.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Hur menar du att den förstorar andra program när du tabbar ut?

Ang nätverket, det roligaste är väl att "Share to homegroup" finns kvar som val, trots att funktionen inte existerar längre.

Usch nej, XP var aldrig helt bra. Det vara bara minst skräp ett tag

Windows 2000 Pro är nog det bästa OS:et jag använt <3

Näe...
10 - bra
8.1 - bra
8.0 - okej
7 - bra
Vista - var dåligt först, blev bra sen
XP - meh
2000 - Awsum
ME - Dåligt

IMO iaf 😁

Ja Windows 2000 är Guld av alla OS:en MS gjort. Win ME allt var med storbokstäver på filerna. Vilken pina det var att se och väldigt ostabilt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Bästa systemet dom gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Hur menar du att den förstorar andra program när du tabbar ut?

Ang nätverket, det roligaste är väl att "Share to homegroup" finns kvar som val, trots att funktionen inte existerar längre.

Usch nej, XP var aldrig helt bra. Det vara bara minst skräp ett tag

Windows 2000 Pro är nog det bästa OS:et jag använt <3

Näe...
10 - bra
8.1 - bra
8.0 - okej
7 - bra
Vista - var dåligt först, blev bra sen
XP - meh
2000 - Awsum
ME - Dåligt

IMO iaf 😁

Ja den maximerar ett annat program, lätt fixat men irritations moment.

Xp var bra sen glömde du

Win98se - mycket bra
Win98 - bra
Win nt - bra men nästan inga spel fungerade
Win 3.11 - bra
Win 3 - ok
Win 1 - ok
Dos - 6.22(tror jag det hette) - nostalgi bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kan jag med win 8 uppgradera gratis till win 10? Försökte göra det men cd-key funkade inte enligt microsoft..

Permalänk
Avstängd

Jag är heeelt bortkommen varje gång jag ställs inför en dator med Windows Vista eller högre. Folk tror jag är en idiot. Jag har kört linux kanske 15 år nu, och sista versionen av win jag använt är XP. Jag virtualiserar fortfarande XP ibland när jag behöver kommunicera med mätinstrument som saknar linux-drivrutiner.

Btw, i bilden till artikeln står det "20 år"? Vad avser det? Felskrivet eller något annat?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

@MBY: tror det där har med att Sweclockers fyller 20 år i år.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av MBY:

Jag är heeelt bortkommen varje gång jag ställs inför en dator med Windows Vista eller högre. Folk tror jag är en idiot. Jag har kört linux kanske 15 år nu, och sista versionen av win jag använt är XP. Jag virtualiserar fortfarande XP ibland när jag behöver kommunicera med mätinstrument som saknar linux-drivrutiner.

Btw, i bilden till artikeln står det "20 år"? Vad avser det? Felskrivet eller något annat?

Märkningen "20 år" används för allt material som har med SweClockers 20-årsfirande att göra. Där är "Throwback Thursday" ett koncept som återkommer varje vecka, vilket också gäller "Gallerier vi minns". Här finns allt material kopplat till firandet!

Permalänk

Saknar 7an med själ och hjärta. Skulle fortfarande ha kört det om det inte vore för att mitt moderkort kom med en OEM licens till 8, och snål som man är. Ärligt talat så är 8 inte jättehemskt, släng på classic chell och det flyter på ganska bra. Kör 10 på laptopen dock, försökte köra 7 ett tag men det tog sådan förbannad tid med uppstart och annat, så provade 10 på kul bara, för att se om det går att använda nu. Och det flyter faktiskt på, efter att jag stängt av all förbannad data collection och avinstallerat Windows Store. Som OS är 10 helt OK, ogillar mer MS attityd och strategi för att få folk på 10, så de kan sälja all data.
Har egentligen inga klagomål där, blir kanske så att jag går över till 10 nästa gång jag installerar om på huvuddatorn, men inte säker än. Kommer iallafall sakna 7, det var det första OS jag hade på en dator som var riktigt min, för längre sedan. Får ta och slänga på det på någon dator, ifall saknaden blir alltför stark

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja den maximerar ett annat program, lätt fixat men irritations moment.

Xp var bra sen glömde du

Win98se - mycket bra
Win98 - bra
Win nt - bra men nästan inga spel fungerade
Win 3.11 - bra
Win 3 - ok
Win 1 - ok
Dos - 6.22(tror jag det hette) - nostalgi bra

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, du tabbar ju till ett annat program med alt+tab, så har väl funktionen alltid varit?
XP var lite meh, men inte direkt dåligt, åtminstone inte efter ett par servicepack.

Skrivet av TwentyØnePenguins:

Saknar 7an med själ och hjärta. Skulle fortfarande ha kört det om det inte vore för att mitt moderkort kom med en OEM licens till 8, och snål som man är. Ärligt talat så är 8 inte jättehemskt, släng på classic chell och det flyter på ganska bra. Kör 10 på laptopen dock, försökte köra 7 ett tag men det tog sådan förbannad tid med uppstart och annat, så provade 10 på kul bara, för att se om det går att använda nu. Och det flyter faktiskt på, efter att jag stängt av all förbannad data collection och avinstallerat Windows Store. Som OS är 10 helt OK, ogillar mer MS attityd och strategi för att få folk på 10, så de kan sälja all data.
Har egentligen inga klagomål där, blir kanske så att jag går över till 10 nästa gång jag installerar om på huvuddatorn, men inte säker än. Kommer iallafall sakna 7, det var det första OS jag hade på en dator som var riktigt min, för längre sedan. Får ta och slänga på det på någon dator, ifall saknaden blir alltför stark

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gillar tian, men hade hellre faktiskt sett att dom fortsatte på 7-konceptet.
Ang data så har dom alltid haft spioneri i Windows-versionerna (sen XP åtminstone) bara att dom är mer öppna med det nu, och kanske utökat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, du tabbar ju till ett annat program med alt+tab, så har väl funktionen alltid varit?
XP var lite meh, men inte direkt dåligt, åtminstone inte efter ett par servicepack.

Jag gillar tian, men hade hellre faktiskt sett att dom fortsatte på 7-konceptet.
Ang data så har dom alltid haft spioneri i Windows-versionerna (sen XP åtminstone) bara att dom är mer öppna med det nu, och kanske utökat det.

7an maximerade aldrig programmet till fullscreen med border.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Ja, du tabbar ju till ett annat program med alt+tab, så har väl funktionen alltid varit?
XP var lite meh, men inte direkt dåligt, åtminstone inte efter ett par servicepack.

Jag gillar tian, men hade hellre faktiskt sett att dom fortsatte på 7-konceptet.
Ang data så har dom alltid haft spioneri i Windows-versionerna (sen XP åtminstone) bara att dom är mer öppna med det nu, och kanske utökat det.

*världsbild rämnar*
Aj fan, där ser man på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Windows ME funkade skräp pga microsoft gjorde om drivrutinerna från kernelspace till userspace. Men detta memo fick ingen tillverkare.

ME var faktiskt helt ok, inte värre än 98 SE, på datorer som kom senare i ME's livcykel och då hade riktiga drivrutiner.
Men vid det laget hade MS redan gett upp på ME och var full fart in på XP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

7an maximerade aldrig programmet till fullscreen med border.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, du menar så. Det gör inte 10 för mig heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jaha, du menar så. Det gör inte 10 för mig heller.

Kanske bara det programmet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Föredetting

Installerade faktiskt Windows 7 häromkvällen på laptopen igen. Okej, det var för att jag behöver köra ett x86-OS på grund av kass mjukvara, kör dual boot med Windows 10 på den. Windows 7 är/var bra, men är inte speciellt missnöjd med Windows 10 heller.

Å andra sidan körde jag Vista utan att gnälla också.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meantek:

Installerade faktiskt Windows 7 häromkvällen på laptopen igen. Okej, det var för att jag behöver köra ett x86-OS på grund av kass mjukvara, kör dual boot med Windows 10 på den. Windows 7 är/var bra, men är inte speciellt missnöjd med Windows 10 heller.

Å andra sidan körde jag Vista utan att gnälla också.

Jag gnällde på Vista första gången jag körde det, när det var nytt, och gick tillbaka till XP. Sen fixade jag det igen knappt ett år senare och då använde jag det fram tills 7 släpptes