The Witcher, serie på Netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det lustiga med att klaga på detta och skylla på PK och SJWs innebär väl att man själv är SJW fast möjligen lite omvänt? Man fokuserar på det man anser att andra sidan inte borde fokusera på

Nu börjar det glida OT, men att man vill expandera sin kundbas lär väl inte vara speciellt underligt? Märker man att man kan locka nya kunder och samtidigt plocka poäng som socialt ansvarstagande så lär det vara rätt självklart att man gör det. Skulle tro att de som faktiskt väljer att bojkotta Battelfield 5 för att det finns kvinnor med är en extremt liten del. Däremot lär det finnas en hel del högljudda personer som upprörs över detta, men gissningsvis så är det inte personer som skulle spelat Battlefield ö.h.t. Att vissa högljutt beklagar sig över kvinnor i stridsspel innebär inte att man säljer mindre, gissningsvis är det tvärt om.

Nu vill jag absolut inte peka finger och komma i någon personlig konflikt. Men det är synd att de flesta människor inte kan se ”varningssignalerna” eller vad man nu vill kalla det innan det är för sent. Förutse vilken väg som vi just nu befinner sig på och vart denna vägen leder till för mål.

I dagsläget är det inget STORT problem, men jag ser hur trenderna utvecklas. Hur man sakna men säkert pushar gränserna hela tiden. Det är synd att det ALLTID måste ske en olycka eller någon stor katastrof innan man lägger kraft och uppmärksammar problemen och gör något åt dem. 911 kapningen, bilolyckor utan nackstöd, WW2... ni vet vad jag menar.

Om vi nu fortsätter att fokusera på filmer och spel som exempel och använder samma logik du advokerar för. Svarta män och kvinnor som befinner sig i Queen Elisabeth I hov och har högt uppsatta roller inom hovet är acceptabelt i den relativt nya filmen ”Mary Queen of Scots”. Då undrar jag hur det hade funkat att vita människor spelade slavarna i ”12 Years a Slave”? Det skall inte spela någon roll, eller hur? Storyn är ju kvar och man behöver ju inte hålla sig till historien i modern underhållning?

Vad tror du det hade blivit för uppror om filmer hade missrepresenterat något så historiskt som detta? Men drottning Elisabeth av England och hennes hov, det är ingen som bryr sig.

Hyckleri med andra ord är vad som får mig att gå igång, att veta hur one-sided och undergiven denna utveckling är. Hur vi åsidosätter vår egna kultur och historia i förmån av främmande sådana. Är inte det viktigt att bevara båda parterna likvärdigt?

Edit: Helt enkelt, tillverka bra och kvalitativa filmer med logik och realism (om filmen baseras på någon form av verklighet), då kommer pengarna falla in i kassan precis som vanligt. För all del, jag vill se mer av Mellanöstern eller Afrika för det tycker jag är spännande om det representeras rätt. Då vill jag endast ha skådisar från mellanöstern. Tillverka nytt innehåll istället för att basera filmer från vår historia och förvränga dem till något helt ologiskt. Kan vi inte bara hylla ”diversity” och vart vi befinner oss idag genom att respektera att alla är olika istället för att behöva nästan skämmas eller gömma vita människor i underhållning.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Skrivet av anon236072:

Tror se flesta skulle säga att italienare och folk från södra Frankrike är ”vita”. Någon från Europa ser förmodligen skillnad, men någon från t.ex. östra Asien ser nog ingen större skillnad. Vilket gör det ännu viktigare att ha en uppsättning skådespelare som speglar detta bra! Få med subtila detaljer liksom!

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag kan hålla med till viss del att smådetaljer är viktiga.
Med risk för att låta alldeles för analytisk. Är det inte så att fantasy och fiction speglar samtiden? I takt med att vårt samhälle förändras så kommer smådetaljerna i skildringar göra samma sak. Det är som flera påpekat kanske ett sätt att få en bredare publik, vilket leder till ekonomiska faktorer. Men jag tycker även att det är en faktor av tillhörighet och representation. Jag tänker att det skulle vara märkligt att inte se integration i skildringar om det sker i vårt samhälle. Då får jag en känsla av att samhället inte har kommit någonstans.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk

Hahaha att blanda in logik och realism i en tråd som handlar om fantasy och fiction får nog Dostojevskij att vrida sig i graven.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur de gör med dialogerna, läser "The Last Wish" nu och det är en del riktigt långa och invecklade monologer. Boken är nog mest dialoger. Enda jämförbara är Eddingsböcker, vad jag läst, vad avser andelen dialog.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Nu vill jag absolut inte peka finger och komma i någon personlig konflikt. Men det är synd att de flesta människor inte kan se ”varningssignalerna” eller vad man nu vill kalla det innan det är för sent. Förutse vilken väg som vi just nu befinner sig på och vart denna vägen leder till för mål.

I dagsläget är det inget STORT problem, men jag ser hur trenderna utvecklas. Hur man sakna men säkert pushar gränserna hela tiden. Det är synd att det ALLTID måste ske en olycka eller någon stor katastrof innan man lägger kraft och uppmärksammar problemen och gör något åt dem. 911 kapningen, bilolyckor utan nackstöd, WW2... ni vet vad jag menar.

Om vi nu fortsätter att fokusera på filmer och spel som exempel och använder samma logik du advokerar för. Svarta män och kvinnor som befinner sig i Queen Elisabeth I hov och har högt uppsatta roller inom hovet är acceptabelt i den relativt nya filmen ”Mary Queen of Scots”. Då undrar jag hur det hade funkat att vita människor spelade slavarna i ”12 Years a Slave”? Det skall inte spela någon roll, eller hur? Storyn är ju kvar och man behöver ju inte hålla sig till historien i modern underhållning?

Vad tror du det hade blivit för uppror om filmer hade missrepresenterat något så historiskt som detta? Men drottning Elisabeth av England och hennes hov, det är ingen som bryr sig.

Hyckleri med andra ord är vad som får mig att gå igång, att veta hur one-sided och undergiven denna utveckling är. Hur vi åsidosätter vår egna kultur och historia i förmån av främmande sådana. Är inte det viktigt att bevara båda parterna likvärdigt?

Edit: Helt enkelt, tillverka bra och kvalitativa filmer med logik och realism (om filmen baseras på någon form av verklighet), då kommer pengarna falla in i kassan precis som vanligt. För all del, jag vill se mer av Mellanöstern eller Afrika för det tycker jag är spännande om det representeras rätt. Då vill jag endast ha skådisar från mellanöstern. Tillverka nytt innehåll istället för att basera filmer från vår historia och förvränga dem till något helt ologiskt. Kan vi inte bara hylla ”diversity” och vart vi befinner oss idag genom att respektera att alla är olika istället för att behöva nästan skämmas eller gömma vita människor i underhållning.

Skilj på historiska personer/skildringar av historiska personer och fiction.
De castade Hermoine i Harry Potter som svart. So what? Det är en fiktiv person till att börja med och man kan ta sig konstnärliga friheter. Samt att författaren till serien är OK med det. Ändå är folk på internet rasande. Vem ska man lyssna på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Skilj på historiska personer/skildringar av historiska personer och fiction.
De castade Hermoine i Harry Potter som svart. So what? Det är en fiktiv person till att börja med och man kan ta sig konstnärliga friheter. Samt att författaren till serien är OK med det. Ändå är folk på internet rasande. Vem ska man lyssna på?

Jag misstänker att du inte är helt insatt i vad som diskuteras här. Så jag sammanfattar detta för dig.

1. Harry Potter och Hermoine som svart är inget jag stör mig på. Det "passar in" eftersom filmen som du säger är fiktivt samt att den utspelar sig i modern tid.

2. Gällande The Witcher är jag besviken att den medeltida (fanns inga svarta människor i öst under 1300-talet) slaviska grunden är borttagen då serier måste vara PK numera. Nu utspelar sig serien i någon västerländsk värld med modern etnicitetblandning, fortfarande under medeltiden. I princip hade det blivit ett jävla liv ifall serien endast hade vita castmembers.

3. Om du läser igenom de exempel jag gav kritiserar jag endast den utveckling vi ser, där filmer som baserar sig på europeisk historia blir så förvrängd för att ännu en gång vara PK och då enligt min mening dödar hela den historiska aspekten som dessa filmer mjölkar pengar från. Då är det bättre att tillverka filmer som utspelar sig i modern tid om.

Se mitt tidigare exempel "Mary Queen of Scots" och föreställd dig om man bytte ut några svarta skådespelare till vita slavar i "12 Years a Slave". Principen är ju detsamma, eller hur? Undra vilket liv vi hade hört då om man sabbade något så historiskt som detta. Det skulle jag störa mig på.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Jag misstänker att du inte är helt insatt i vad som diskuteras här. Så jag sammanfattar detta för dig.

1. Harry Potter och Hermoine som svart är inget jag stör mig på. Det "passar in" eftersom filmen som du säger är fiktivt samt att den utspelar sig i modern tid.

2. Gällande The Witcher är jag besviken att den medeltida (fanns inga svarta människor i öst under 1300-talet) slaviska grunden är borttagen då serier måste vara PK numera. Nu utspelar sig serien i någon västerländsk värld med modern etnicitetblandning, fortfarande under medeltiden. I princip hade det blivit ett jävla liv ifall serien endast hade vita castmembers.

3. Om du läser igenom de exempel jag gav kritiserar jag endast den utveckling vi ser, där filmer som baserar sig på europeisk historia blir så förvrängd för att ännu en gång vara PK och då enligt min mening dödar hela den historiska aspekten som dessa filmer mjölkar pengar från. Då är det bättre att tillverka filmer som utspelar sig i modern tid om.

Se mitt tidigare exempel "Mary Queen of Scots" och föreställd dig om man bytte ut några svarta skådespelare till vita slavar i "12 Years a Slave". Principen är ju detsamma, eller hur? Undra vilket liv vi hade hört då om man sabbade något så historiskt som detta. Det skulle jag störa mig på.

2. Så magi är lättare att förklara och acceptera än att andra nationaliteter än "Polacker" fanns i polen. Genghis Khan invaderade polen på 1200 talet. Romarna hade bosättningar hela vägen upp i skottland. Vikingarna hälsade på nere i turkiet och inte så länge sedan hittades en ring med ordet Alah på i en grav från 800 talet.

Folk stannade inte innanför sina landsgränser ens på den tiden.

3. och jag tror att det skulle vara ett riktigt grymt statement om de skulle göra om 12 years a slave med svarta ägare och vita slavar. Visst skulle vissa klaga, det görs det alltid, men jag tror att det skulle mottas på ett bra sätt som ett "nu kan de vita få identifiera sig med hur vi svarta behandlades".
och se punkt 2, europas historia är inte kritvit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

3. och jag tror att det skulle vara ett riktigt grymt statement om de skulle göra om 12 years a slave med svarta ägare och vita slavar. Visst skulle vissa klaga, det görs det alltid, men jag tror att det skulle mottas på ett bra sätt som ett "nu kan de vita få identifiera sig med hur vi svarta behandlades".

Eh, va?

Finns gott om exempel på marknader där man handlat med vita slavar, varför skulle man ta en film som utspelar sig i USA där det framför allt handlade om svarta slavar och casta vita skådespelare? Vore det inte bättre att göra en ny film som utspelar sig där handel med vita slavar skedde i verkligheten?

Hahaha.

Skrivet av HenrikM:

"nu kan de vita få identifiera sig med hur vi svarta behandlades".

Vita är inte exkluderade från slaveri, som du verkar tro.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

2. Så magi är lättare att förklara och acceptera än att andra nationaliteter än "Polacker" fanns i polen. Genghis Khan invaderade polen på 1200 talet. Romarna hade bosättningar hela vägen upp i skottland. Vikingarna hälsade på nere i turkiet och inte så länge sedan hittades en ring med ordet Alah på i en grav från 800 talet.

Folk stannade inte innanför sina landsgränser ens på den tiden.

3. och jag tror att det skulle vara ett riktigt grymt statement om de skulle göra om 12 years a slave med svarta ägare och vita slavar. Visst skulle vissa klaga, det görs det alltid, men jag tror att det skulle mottas på ett bra sätt som ett "nu kan de vita få identifiera sig med hur vi svarta behandlades".
och se punkt 2, europas historia är inte kritvit.

Mongolerna kom aldrig längre in än början på Ukraina, Vitryssland och en del av moderna Hungarien. Det är därför man kan se mindre spår av detta bland den ryska befolkningen.

Polen har dock ingen sådan blandning. Det är framför allt ”vita” som mixats runt.

Med din logik kan vi då konstatera att Skotland är befolkat av rommare, turkiet befolkas av scandinavier och polen är full av mongoler. Det är så filmer numera castar sina roller. Med undantag för vita ”såklart”.

Bara för att någon armé passerat igenom i ett visst antal år kan man inte ersätta en urbefolkning på flera miljoner människor. Det krävs betydligt mer än så. De som stannade kvar blev så småningom assimilerade i urbefolkningen.

Det är alltid snack om den lilla promillen, undantag i extremt sällsynta fall som då skall uppmärksammas och förvränga historien. Vi gör allt vi kan för att förändra vårt moderna samhälle. Vi ska nu också förvränga vår historia, fakta i denna process.

Exempel: En man levde att bli 100 år på 1300-talet. Då levde säkert de flesta lika länge...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

@Arnzeal: After sacking Kiev,[22] Batu Khan sent a smaller group of troops to Poland, destroying Lublin and defeating an inferior Polish army. Other elements—not part of the main Mongol force—saw difficulty near the Polish-Galich border.

Bara ett exempel på att Gengish kahns arme inte stannade i ungern.

Men visst, håll fast vid din tro att hela europa var vitt hela tiden och folk aldrig någonsin reste någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

@Stealthalicious: After sacking Kiev,[22] Batu Khan sent a smaller group of troops to Poland, destroying Lublin and defeating an inferior Polish army. Other elements—not part of the main Mongol force—saw difficulty near the Polish-Galich border.

Bara ett exempel på att Gengish kahns arme inte stannade i ungern.

Men visst, håll fast vid din tro att hela europa var vitt hela tiden och folk aldrig någonsin reste någonstans.

Och du kan hålla fast vid din tro att ett besök av en främmande armé under en kort period, som bara kom för att plundra betyder att hela Polen var och därmed också är full av mongoler efter nästan 1000 år senare.

Herregud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Skrivet av Arnzeal:

Det är alltid snack om den lilla promillen, undantag i extremt sällsynta fall som då skall uppmärksammas och förvränga historien. Vi gör allt vi kan för att förändra vårt moderna samhälle. Vi ska nu också förvränga vår historia, fakta i denna process.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller inte med dig eftersom:
1) Det är fortfarande fiction/fantasy och inte dokumenterad historia.
2) Jag tycker det är lite småsint att störa sig på någon individs eventuella malplacerade skådespelarroll och blanda in en PK-struktur i det hela. Jag är inget fan av PK heller, men jag respekterar en skildring som vill visa en representation av samhället.

Om vi däremot ska snacka om att förvränga historia på ett generellt plan, så har vår home-boy Jesus blivit rätt så förvrängd det senaste millenniet.
Edit: Varning för spoiler

THAT BOY AINT WHITE

Dold text
Skrivet av Arnzeal:

Och du kan hålla fast vid din tro att ett besök av en främmande armé under en kort period, som bara kom för att plundra betyder att hela Polen var och därmed också är full av mongoler efter nästan 1000 år senare
Skickades från m.sweclockers.com

Du ser inte lite väl mycket svart på vitt nu? Ni har ju trotsallt bara en diskussion.
Du vet mycket väl att han inte tror det, så varför väljer du att tolka på det viset?

Skrivet av Arnzeal:

Herregud.
Skickades från m.sweclockers.com

Härskartekniken kan du ta och begrava tillsammans med stridsyxan du verkar vilja ha framme. Den bidrar aldrig till något bra.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Jag håller inte med dig eftersom:
1) Det är fortfarande fiction/fantasy och inte dokumenterad historia.
2) Jag tycker det är lite småsint att störa sig på någon individs eventuella malplacerade skådespelarroll och blanda in en PK-struktur i det hela. Jag är inget fan av PK heller, men jag respekterar en skildring som vill visa en representation av samhället.

Om vi däremot ska snacka om att förvränga historia på ett generellt plan, så har vår home-boy Jesus blivit rätt så förvrängd det senaste millenniet.
Edit: Varning för spoiler

THAT BOY AINT WHITE

Dold text

Du ser inte lite väl mycket svart på vitt nu? Ni har ju trotsallt bara en diskussion.
Du vet mycket väl att han inte tror det, så varför väljer du att tolka på det viset?

Härskartekniken kan du ta och begrava tillsammans med stridsyxan du verkar vilja ha framme. Den bidrar aldrig till något bra.

1 & 2: Visst, det är fantasy. Men de använder europeisk medeltidshistoria, liksom så många andra produktioner för att mjölka så mycket som möjligt. Använda detta som deras major salespoint for locka till sig tittare/kunder. Det är med andra ord falsk marknadsföring. Hade detta inte varit en politisk fråga hade detta uppmärksammats av konsumentverket och andra nationers motsvarighet för att undersökas. The Witcher är inte ett sådant exempel, MEN de baserar sig på böcker och spel som har haft en viss struktur folk förväntar sig serien också skall följa. Därav mjölkar serien på böckernas och spelens success, även fast serien blir en helt annan typ av produkt, for better or worse.

3: Du kan kalla det småsint, men om du kikar lite mellan raderna är syftet att endast att höja ribban med exakt samma principer så att man kan bilda sig en förståelse om hur ”konstigt” basargumentet är.

En solid grund kan man expandera hur långt som möjligt, en annan sådan får precis samma reaktion som du, vilket betyder att grunden med största sannolikhet är felaktig.

4. Håll koll på vem som började byta ton i samtalet istället för att hålla sig till en neutral debatt-ton. Hacka på någon annan istället för dra något simpelt ord till något mer än vad det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Och du kan hålla fast vid din tro att ett besök av en främmande armé under en kort period, som bara kom för att plundra betyder att hela Polen var och därmed också är full av mongoler efter nästan 1000 år senare.

Herregud.

Skickades från m.sweclockers.com

Att ni/vi fortfarande orkar försöka argumentera med Henrik. Imponerande.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Arnzeal:

1 & 2: Visst, det är fantasy. Men de använder europeisk medeltidshistoria, liksom så många andra produktioner för att mjölka så mycket som möjligt. Använda detta som deras major salespoint for locka till sig tittare/kunder. Det är med andra ord falsk marknadsföring. Hade detta inte varit en politisk fråga hade detta uppmärksammats av konsumentverket och andra nationers motsvarighet för att undersökas. The Witcher är inte ett sådant exempel, MEN de baserar sig på böcker och spel som har haft en viss struktur folk förväntar sig serien också skall följa. Därav mjölkar serien på böckernas och spelens success, även fast serien blir en helt annan typ av produkt, for better or worse.

3: Du kan kalla det småsint, men om du kikar lite mellan raderna är syftet att endast att höja ribban med exakt samma principer så att man kan bilda sig en förståelse om hur ”konstigt” basargumentet är.

En solid grund kan man expandera hur långt som möjligt, en annan sådan får precis samma reaktion som du, vilket betyder att grunden med största sannolikhet är felaktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker det känns lite för cyniskt att tolka det hela som att det bara är ett sätt för att håva in mer kosing från ett koncept. Om serien visar sig vara prutt, så skulle jag isf kunna acceptera att det bara var ett sätt att mjölka, alltså 2020-vi. Men att sitta redan nu och tänka på detta vis är väl varken rättvist till skaparna eller sig själv som tittare?
Sen tycker jag det är kul att fler kan identifiera sig in i witcher-världen, eftersom jag själv har haft så mycket glädje av det.

Northen realms är ju ur ett geografiskt perspektiv den slaviska kulturen, ja, men vi vet ju inte hur stort Nilfgaardian egentligen är? Vi vet bara att det kommer söderifrån och då har jag tolkat världen som Europa och söder mot ekvatorn och vidare. Är det en felaktig grund, som jag har föreställt mig tycker du?
Med det sagt så har spelet redan introducerat landet Ofir, söder i Nilfgaardian, där vår kära Runewright kommer ifrån. And that boy aint white.
Så jag förstår inte riktigt varför detta är en sån stor grej i politiska och ekonomiska frågor?
Jag tänker vara övertygad om att serien kommer bli legit tills jag har upplevt den faktiska serien istället för att störa mig på smådetaljer.
Speciellt eftersom att jag tycker dessa detaljer faktiskt fungerar rent geografiskt och det faktum att människan har rest runt i världen även på medeltiden.
Vi accepterar ju magi och drakar för gudarnas skull så varför är en mörkhyad häxa så orimligt?

Skrivet av Arnzeal:

4. Håll koll på vem som började byta ton i samtalet istället för att hålla sig till en neutral debatt-ton. Hacka på någon annan istället för dra något simpelt ord till något mer än vad det är.
Skickades från m.sweclockers.com

Vad hade detta simpla ord för syfte menar du då?

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Skrivet av frong:

Att ni/vi fortfarande orkar försöka argumentera med Henrik. Imponerande.

Det är faktiskt imponerande eftersom han har ju rätt!

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Jag tycker det känns lite för cyniskt att tolka det hela som att det bara är ett sätt för att håva in mer kosing från ett koncept. Om serien visar sig vara prutt, så skulle jag isf kunna acceptera att det bara var ett sätt att mjölka, alltså 2020-vi. Men att sitta redan nu och tänka på detta vis är väl varken rättvist till skaparna eller sig själv som tittare?
Sen tycker jag det är kul att fler kan identifiera sig in i witcher-världen, eftersom jag själv har haft så mycket glädje av det.

Northen realms är ju ur ett geografiskt perspektiv den slaviska kulturen, ja, men vi vet ju inte hur stort Nilfgaardian egentligen är? Vi vet bara att det kommer söderifrån och då har jag tolkat världen som Europa och söder mot ekvatorn och vidare. Är det en felaktig grund, som jag har föreställt mig tycker du?
Med det sagt så har spelet redan introducerat landet Ofir, söder i Nilfgaardian, där vår kära Runewright kommer ifrån. And that boy aint white.
Så jag förstår inte riktigt varför detta är en sån stor grej i politiska och ekonomiska frågor?
Jag tänker vara övertygad om att serien kommer bli legit tills jag har upplevt den faktiska serien istället för att störa mig på smådetaljer.
Speciellt eftersom att jag tycker dessa detaljer faktiskt fungerar rent geografiskt och det faktum att människan har rest runt i världen även på medeltiden.
Vi accepterar ju magi och drakar för gudarnas skull så varför är en mörkhyad häxa så orimligt?

Vad hade detta simpla ord för syfte menar du då?

Det är inte ett cyniskt perspektiv jag har på världen, utan en realistisk vy. Även om du befinner dig på andra sidan debatten så är jag övertygad om att även du inser hur underhållningsbranschen framför allt fokuserar på att tjäna så mycket som möjligt, oavsett hur kontroversiellt det kan bli. I sin tur stöttas de av alla ”celebs” och ”influencers” för att få ”influera” kunderna till att konsumera.

Sedan gällande Nilfgaard och Oefir har du helt rätt, ju längre ner man kommer på kartan detså mörkare blir folk. Casting från dessa områden får se ut precis så mörka de vill, då det PASSAR in med tanke på deras backstory.

Du säger själv att the Northern Realms är baserade på slaviska nationer och därmed befolkning. Yennifer kommer från Aedirn, född därifrån. Aedirn i sin tur är ett kungarike av the northern realms tillsammans med Redania osv. Därmed hade det PASSAT om Yennifer castat som en slavisk person.

Varför bröt man detta etablerade mönster då? Det MÅSTE vara externa faktorer som då påverkat detta beslut. Och vad mer kan påverka detta än att vara PK och därmed blanda in politik i underhållning istället för att hålla dessa isär. Med andra ord, pushas den politiska agendan i många underhållningsartiklar (vi får vänta och se hur det blir med The Witcher) och detta börjar nudda propaganda.

Detta är vad jag stör mig på personligen. Inte att personer är mörkare än andra, utan hur man tydligt kan se de manipulationer som görs i bakgrunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vita är inte exkluderade från slaveri, som du verkar tro.

Har för mig det star I Bibeln att man får ha trälar som ej är från sitt eget land, antar att Norge och Danmark går bra
Nu hoppas jag ingen följer den boken slaviskt iaf

Fråga mig inte vart det står kommer inte ihåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Det är inte ett cyniskt perspektiv jag har på världen, utan en realistisk vy. Även om du befinner dig på andra sidan debatten så är jag övertygad om att även du inser hur underhållningsbranschen framför allt fokuserar på att tjäna så mycket som möjligt, oavsett hur kontroversiellt det kan bli. I sin tur stöttas de av alla ”celebs” och ”influencers” för att få ”influera” kunderna till att konsumera.

Sedan gällande Nilfgaard och Oefir har du helt rätt, ju längre ner man kommer på kartan detså mörkare blir folk. Casting från dessa områden får se ut precis så mörka de vill, då det PASSAR in med tanke på deras backstory.

Du säger själv att the Northern Realms är baserade på slaviska nationer och därmed befolkning. Yennifer kommer från Aedirn, född därifrån. Aedirn i sin tur är ett kungarike av the northern realms tillsammans med Redania osv. Därmed hade det PASSAT om Yennifer castat som en slavisk person.

Varför bröt man detta etablerade mönster då? Det MÅSTE vara externa faktorer som då påverkat detta beslut. Och vad mer kan påverka detta än att vara PK och därmed blanda in politik i underhållning istället för att hålla dessa isär. Med andra ord, pushas den politiska agendan i många underhållningsartiklar (vi får vänta och se hur det blir med The Witcher) och detta börjar nudda propaganda.

Detta är vad jag stör mig på personligen. Inte att personer är mörkare än andra, utan hur man tydligt kan se de manipulationer som görs i bakgrunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Men nu är vi där igen. Bara för att man försöker bryta ett mönster så betyder det inte att man är PK. Det betyder bara att man har en annan syn på saker och ting.. En artistisk tolkning helt enkelt. Framförallt i ett medium som faktiskt lämnar ganska stora delar öppen för tolkningar. Så kanske borde ställa sig frågan...... är det ens egna bild av Witcheruniversumet som får sig en törn här? Om det är fallet så kan ju inte folk klandra skaparna för att de vill ge sin egen bild bakom det eftersom även de har en bild över sagda universum. Politik i underhållning är ju väldigt sent att klanka ned på. Framförallt när politik har influerat underhållning i tusentals år. Och nej det är inte mindre ironiskt att se folk gå i taket idag bara för att det handlar om Witcher. Inte heller är det uppenbart att folk inte vet vad propaganda är för något. För den som påstår att detta skulle vara propaganda gör sig bara en själv en otjänst eftersom det bara bevisar att denne inte behärskar definitionen av ordet.

Ett annat argument som är ganska roligt är folks jämförelse mellan dagens Polen, historiska Polen och Witcheruniversumet.. som att det skulle på något sätt spegla sagda universum ordagrant.. vilket det inte gör. Witcher må bygga på myter från Polen men det betyder inte i sig själv att "Världen" är Polen eftersom den jord som existerar i sagda universum inte på något sätt är proportionerlig till den riktiga jorden. Med andra ord.. det är en fiktiv händelse, om fiktiva personer vars karaktäristiska drag så som hudfärg och härkomst är nästan icke existerande i ursprungsmaterialet. Så det enda detta konstanta gnäll om "PK" gör är att bevisa att folk kanske borde ta och läsa på innan de yttrar sig.

Om folk ändå ska envisas med att kasta epitet som "PK" här så får de gärna ge belägg för att en sådan agenda existerar. För empiri i all ära men i detta fallet verkar folk bara skrika får så fort de ser ull.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Relik 📜

https://www.fz.se/artikel/280928

17 december? Kan det vara så?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tyckte ändå trailern såg bra ut. Riktigt bra på sina ställen! Är försiktigt hoppfull för att det här blir bra nu

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Epic:

Jag tyckte ändå trailern såg bra ut. Riktigt bra på sina ställen! Är försiktigt hoppfull för att det här blir bra nu

Kanske ska peta in den ordentligt med, ja!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Epic:

Jag tyckte ändå trailern såg bra ut. Riktigt bra på sina ställen! Är försiktigt hoppfull för att det här blir bra nu

Enig, detta ser riktigt lovande ut.

De verkar vara trogna böckerna vilket också är väldigt kul att se.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut!

'I love you too, dad'

Dold text
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Och du kan hålla fast vid din tro att ett besök av en främmande armé under en kort period, som bara kom för att plundra betyder att hela Polen var och därmed också är full av mongoler efter nästan 1000 år senare.

Herregud.

Skickades från m.sweclockers.com

Var skrevs detta? I nuläget ser det mest ut som en halmgubbe så visa gärna var detta hävdades.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Var skrevs detta? I nuläget ser det mest ut som en halmgubbe så visa gärna var detta hävdades.

Ingen idé att försöka argumentera med dem. De har intalat sig att dels. Witchervärlden skulle leva efter samma regler, när det kommer till demokratisk berikning, som våran värld och dels. har de intalat sig att medeltidens östeuropa var etniskt homogen.. vilket är så långt ifrån sanningen man kan komma.

On Topic. Trailern känns välgjord och förhoppningsvis blir serien hyfsat bra. Tvivlar att det blir något mästerverk men antagligen fullt sevärd.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

blir nog att titta på den, den 20 dec