Permalänk
Medlem

Min första AMD processor

Hej! Bytte min intel burk mot amd igår, kommer jag uppleva stor skillnad i prestanda tror ni? (har inte hunnit prova än)

Min gamla:

i5 6400
R9 390 8gb
8gb ram
128 gb ssd

Bytte till:

Ryzen 2600x
Asus RTX 2060 6gb oc
16 gb 3200mzh ram
crucial 1tb ssd
2 tb Hdd

gav en liten slant mellan.

Har en 1440p 165hz skärm, kommer man kunna lira nyare titlar på high settings?
Och tänkte även försöka streama lite, men det känns som att processorn borde klara av det utan att det laggar i spel samtidigt.

Samt, har ett sånt här moderkort https://www.webhallen.com/se/product/288865-ASUS-TUF-B450M-PL...

kan jag uppgradera till andra ryzen prollar utan att köpa nytt modekort?

Och slutligen, använder stock kylaren till cpu:n, kan man överklocka med den, eller måste man köpa nått bättre?

Permalänk
Medlem

En Riktigt bra bas.
Samt ja, du kan ha alla dagens Ryzen 3000.,

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, du kommer uppleva en betydande skillnad, inte bara p.g.a. den snabbare processorn utan även det betydligt snabbare grafikkortet, och mer minne.

Du bör definitivt kunna klara att spela spel i 1440p high, men dock inte i 165 fps. Har du G-sync eller FreeSync på skärmen bör du slå på det.

Med en annan kylare än stockkylaren kan du överklocka lite mer, frågan är om det är värt pengarna för den lilla skillnaden.

Ja du kan uppgradera till en Ryzen 3000-CPU om du vill. Frågan är om det är värt.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Jag har g-sync aktiverat. ok, men kan man dra upp den lite grann med stock kylaren alls? inte för att det kanske gör nån stor skillnad. Tack för svar

Tyckte ändå att mitt R9 390 hängde på bra, men det kanske har hänt mycket med grafikkorten på några år

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsnneffs:

@pv2b: Jag har g-sync aktiverat. ok, men kan man dra upp den lite grann med stock kylaren alls? inte för att det kanske gör nån stor skillnad. Tack för svar

Tyckte ändå att mitt R9 390 hängde på bra, men det kanske har hänt mycket med grafikkorten på några år

Frågan är om du behöver dra upp den något? Grabben sitter med stockkylaren i ett mITX chassi och den boostar rätt så bra faktiskt, han sitter med ett GTX1070 och lirar bra. Men vist lite kanske man vill dra upp den, men då är det nog så att man får byta kylaren, du kanske kan lägga den på 4GHz konstant men kolla då tempsen så att den inte blir att gå för varmt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jsnneffs:

@pv2b: Jag har g-sync aktiverat. ok, men kan man dra upp den lite grann med stock kylaren alls? inte för att det kanske gör nån stor skillnad. Tack för svar

Tyckte ändå att mitt R9 390 hängde på bra, men det kanske har hänt mycket med grafikkorten på några år

En 2600X vinner du inte supermycket på att OC:a. Den är redan rätt högt klockad out of the box, så OC-marginalerna är rätt små. Därför jag skrev att det inte lönar sig om du inte redan har en bättre kylare.

Med ett RTX 2060 kommer det dessutom fortfarande i de flesta spel vara din GPU som är flaskhalsen.

Permalänk
Skrivet av jsnneffs:

Hej! Bytte min intel burk mot amd igår, kommer jag uppleva stor skillnad i prestanda tror ni? (har inte hunnit prova än)

Min gamla:

i5 6400
R9 390 8gb
8gb ram
128 gb ssd

Bytte till:

Ryzen 2600x
Asus RTX 2060 6gb oc
16 gb 3200mzh ram
crucial 1tb ssd
2 tb Hdd

gav en liten slant mellan.

Har en 1440p 165hz skärm, kommer man kunna lira nyare titlar på high settings?
Och tänkte även försöka streama lite, men det känns som att processorn borde klara av det utan att det laggar i spel samtidigt.

Samt, har ett sånt här moderkort https://www.webhallen.com/se/product/288865-ASUS-TUF-B450M-PL...

kan jag uppgradera till andra ryzen prollar utan att köpa nytt modekort?

Och slutligen, använder stock kylaren till cpu:n, kan man överklocka med den, eller måste man köpa nått bättre?

Jag har samma grejer som dig, ryzen 2600 och ett rtx 2060 oc, jag är grymt nöjd, verkligen bang för the buck

Jag kör noctua nh-u12s kylare, klockat till 4ghz, 40c vid idle och 70c vid full load

Du lär uppleva en stor skillnad

Jag skulle säga att du kan köra det mesta 1440p men battle Royal spel borde köras i 1080p för att maxa fpsen

Bra köp! Du kommer vara nöjd ett tag jag har redan börjat spara till nästa upgrade av min dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ziltharon: kul att höra! Jag har i performance iklickat i power inställningarna. Då ska den väl ligga på max hela tiden va? Eller är det bättre att köra balanserat?

Vad blir nästa upgrade då? Ryzen 3900? 😊

Permalänk
Medlem

Spelar dock mycket CSGO.. för säger alla att Intel är bättre. Men fpsen borde väl inte ligga under 250-300 iallafall? 😊

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag gav 3500:- i mellabskillnad. Kändes helt ok.

Permalänk
Skrivet av jsnneffs:

@ziltharon: kul att höra! Jag har i performance iklickat i power inställningarna. Då ska den väl ligga på max hela tiden va? Eller är det bättre att köra balanserat?

Man får mickla lite där, är det ryzen master du tänker på?Jag kör balanced och har jag ändrat minimum processor power till 5-10% under advanced power settings, det är väl det jag gjort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jsnneffs:

@ziltharon: kul att höra! Jag har i performance iklickat i power inställningarna. Då ska den väl ligga på max hela tiden va? Eller är det bättre att köra balanserat?

Vad blir nästa upgrade då? Ryzen 3900? 😊

Det får vi se beror på hur länge grejerna håller en bra nivå, idag blir den nya wolfenstein förresten, release idag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ziltharon: Tänkte på dom vanliga instälningarna i Windows. Men man kanske inte ska röra något där

Permalänk
Medlem

Gratulerar jsnneffs!
AMDs Ryzen CPUer har inbyggda funktioner som gör att man inte behöver överklocka
Ta en titt på SweCs tester av 2700X/2600X,
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Om du vill köpa något till din nya dator råder jag dig att ta en titt på en ny CPU-kylare.
Temperatur är en faktor som påverkar de inbyggda funktionerna, ju svarale CPU, desto större chans att CPU klockar upp sig högre.
I testerna med 3900X/3700X har SweC gjort tester med olika kylare,
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...
Resultaten är inget man tappar hakan över, men kul att se att val av CPU-kylare har en viss påverkan.

Permalänk
Skrivet av jsnneffs:

@ziltharon: Tänkte på dom vanliga instälningarna i Windows. Men man kanske inte ska röra något där

Jag kör ryzen balanced det funkar fint, du kan ändra under advanced power settings dock så den drar mindre ström vid lite load, finns på Youtube, kommer inte ihåg exakt var man ändrar det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ziltharon: okej, tack för svar

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom: Trevlig läsning, inser nu att det behövs nog ingen överklockning. Då dom pressat dom så mycket ur lådan redan.

Permalänk
Medlem

Ja, du lär märka skillnad. T.ex är ditt nya 2060 är ungefär 80% snabbare än ditt 390 i Sweclockers prestandaindex.

2600x bör även den prestera en hel del bättre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: att det skiljer så mycket från ett 1060, det överraskade mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsnneffs:

@ziltharon: kul att höra! Jag har i performance iklickat i power inställningarna. Då ska den väl ligga på max hela tiden va? Eller är det bättre att köra balanserat?

Vad blir nästa upgrade då? Ryzen 3900? 😊

Windows balanserade plan
Aktivera PBO
Dynamisk undervolt för processorn
Tighta till RAM-timings

GlHf

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: tack, ska googla f ram hur man gör det!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jsnneffs:

Kan tillägga att jag gav 3500:- i mellabskillnad. Kändes helt ok.

Det är mer än helt OK skulle jag säga! Skulle t.o.m. säga att 3500 kr i mellanskillnad för det här lyftet på alla fronter är en riktigt bra deal för dig. Får gratulera till den nya datorn.

Permalänk
Medlem

@pv2b: då hade jag rätt känsla tusen tack!