Uppgradera dator, behöver jag ominstallera Windows?

Permalänk

Uppgradera dator, behöver jag ominstallera Windows?

Förr i tiden behövde man alltid (well, jag gjorde det alltid iallafall ominstallera Windows om man bytte moderkort, CPU etc. Jag har dock nyligen hört folk som bytt dator och som bara stoppat i sin gamla hårddisk i den nya maskinen och det har fungerat direkt.
Jag sitter på en relativt gammal setup, skulle det gå att bara flytta hårddisken till en ny dator utan ominstallation? Jag går i uppgraderingstankar men att ominstallera Windows är ju inte jättekul med allt vad det innebär.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Vi kan inte garantera i förväg att det går lika bra/dåligt för dig. Olika delar mm.

Det blir en större ny dator känsla om man installerar om. Det är så sällan man köper nytt moderkort, CPU mm att man lika gärna kan passa på så det blir rent, nya versioner mm.

Sen kan datorn vara långsammare än den borde vara tills man installerat om. Vissa fel upptäcks inte direkt så felsökning blir jobbigare.

Det blir lättare om man i förväg förbereder sig i lugn och ro. Laddar ner nya versioner. Kollar att sin backup är uppdaterat. När man bestämt sig för vad man vill ha så kollar man tillverkarnas hemsidor efter drivrutiner, att bios verkligen klarar av CPU mm INNAN man köper.

Oavsett hur många program mm man har så är det bara några man använder varje dag. Resten väntar man med tills man behöver dom. Börja med det som går snabbt och fixa tex webbläsaren tidigt så du har underhållning medan resten fixas.

Permalänk
Medlem

Vilken version av Windows har du?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Förr i tiden behövde man alltid (well, jag gjorde det alltid iallafall ominstallera Windows om man bytte moderkort, CPU etc. Jag har dock nyligen hört folk som bytt dator och som bara stoppat i sin gamla hårddisk i den nya maskinen och det har fungerat direkt.
Jag sitter på en relativt gammal setup, skulle det gå att bara flytta hårddisken till en ny dator utan ominstallation? Jag går i uppgraderingstankar men att ominstallera Windows är ju inte jättekul med allt vad det innebär.

Det brukar fungera utan att installera om.
Om man "med fungera" menar att man kommer in i windows.
Jag rekar att alltid göra en ren installation vid byte av moderkort, eller när MS släpper en ny windows version.

Permalänk

Jag kör Windows 10.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002: Om du bestämmer dig för att göra detta utan att installera om win så gör följande för bästa möjliga resultat.

1. Först så sparar du naturligtvis allt du vill spara på c:
2. Avinstallera alla drivrutiner du kan i enhetshanteraren med internet av.
3. Avinstallera precis allt som har med den nuvarande hårdvaran att göra.
4. Gör så att datorn ska starta i felsäkert läge vid nästa omstart.
5. Stäng ned, byt hårdvara, starta upp i felsäkert läge.
6. Det är inte alltid det går, men om det går så installera drivrutiner till moderkortet när du är i felsäkert läge.
7. Starta om som vanligt med internet på.
8. Funkar det?

Nu har jag inte tagit med att du kan behöva aktivera ditt windows igen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.