IT-avdelning har fortfarande Windows 7 - ingen fara

Permalänk
Medlem

IT-avdelning har fortfarande Windows 7 - ingen fara

Har en IT-avdelning som fortfarande har Windows 7 på några datorer, anställdas bärbara. Jag frågade om de inte tänkt uppgradera och sa att de inte var någon fara då det inte finns några fanns sårbarheter och ingen skillnad mot Windows 10. Jag känner mig tveksam men har inga bevis?

Permalänk
Inaktiv

postchefen?
hmm påstådda?
Är det windows 7 pro så uppdateras det väl iallafall detta året ut, eller det kanske finns en deadline inkommande?

Permalänk
Medlem

Än så länge är det ingen fara med att köra Windows 7.
Om (när!) det hittas några nya säkerhets problem efter att Microsoft slutat supporta Win7 (14:e Jan 2020), då kan det bli problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

postchefen?

Vanligt skrivproblem. Jag har samma. Ibland skiver jag bara helt fel motorcykel.

OnT, vi kör också på Win7 hos oss. Migreringen till Win10 har blivit försenad många gånger. Säkerhetsuppdateringar pushas fortfarande ut till Win7 dock.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Tveksam men utan bevis?

Bara så du vet, stora företag (några inom försvarssektorn) kör fortfarande Windows 7.

Permalänk
Inaktiv

@kokkojambo: Aha ok, trodde det var någon autostavning. Inget illa menat.

Permalänk

Huj vi har fortfarande kvar några gamla XP och 2003'or, XP är för det mesta vitlistade (nedlåsta mha mackaffe). Dösvårt att bli av med gammal dynga typ gamla inbrottslarmet tyvärr som fortfarande vaktar 2 hus men kanske 2020 om vi har tur

Sen gillar jag inte att dom snålade med nya filservrarna och köpte en mellanvariant (som går att skala upp men ändå :S), klart man köper den största enterprise/global varianten när man har 750 servrar (vm), 12500 datorer och 1000-3000 mobiler och plattor och om 3 år finns det mycket mer enheter som drar ännu mer ExaB lagringsutrymme och GB/s, efter 3 uppskalningar är totalkostnaden 50% högre för mellanvarianten än största varianten som kanske skulle stå vid sin första uppskalning, ibland tror jag snålheten bedrar visheten och det här är ett av tillfällena

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Finns nog ingen IT-avdelning som inte har någon form av migreringsprojekt i pipen.
Men på en direkt fråga till en IT-avdelning så hade jag nog svarat samma sak.
Dels för att lugna användaren men också för att uppgraderingar är förknippat med en hel del kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

postchefen?
hmm påstådda?
Är det windows 7 pro så uppdateras det väl iallafall detta året ut, eller det kanske finns en deadline inkommande?

har uppdaterat , haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Finns nog ingen IT-avdelning som inte har någon form av migreringsprojekt i pipen.
Men på en direkt fråga till en IT-avdelning så hade jag nog svarat samma sak.
Dels för att lugna användaren men också för att uppgraderingar är förknippat med en hel del kostnader.

Möjligt men känner mig mycket tveksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Har en IT-avdelning som fortfarande har Windows 7 på några datorer, anställdas bärbara. Jag frågade om de inte tänkt uppgradera och sa att de inte var någon fara då det inte finns några fanns sårbarheter och ingen skillnad mot Windows 10. Jag känner mig tveksam men har inga bevis?

Systembolaget har väl fortfarande win 8.1 på deras kassor och det verkar ju funka tror inte företag uppdaterar i takt med mjukvaran.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Enterprise versionen kanske har längre support?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Enterprise versionen kanske har längre support?

Inte per default. Det är någonting som måste förhandlas om. Sitter på en avdelning som är ansvarig för Microsoft-miljön, 15k anställda.
Att köpa till extended support for Windows 7 Skulle bli snordyrt för oss och då har vi redan ett bra avtal med MS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ingen fara, rätt och slätt. Windows 7 är fortfarande ett supporterat operativsystem för klienter.

Såvida dom hålls uppdaterade, rätt åtgärder är tagna för att adekvat låsa ner dem, stänga av SMB 1 osv så är det igen bokstavligt ingen fara.

När Windows 7 går EOL 14/1/2020 som tidigare påpekat är Windows 10 1709 den tidigaste versionen som fortfarande har support, för närvarande är 1703 den tidigaste versionen som har support om man räknar bort 1607 LTSC. Windows 10 1507, 1511 1607 är alla EOL, 1703 går EOL 8/10/2019.

Så Windows 7 är supporterat, Windows 10 1507,1511, 1607 är alla EOL, 1703 går EOL innan Windows 7.

Föråldrade Windows 10 versioner är mer stressande att uppgradera än Windows 7

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Windows 7 Enterprise och Education går "End-Of-Life" 14 januari 2020. Den stora säkerhetsrisken därefter är att det inte kommer några fler säkerhetsuppdateringar, så om några säkerhetshåll upptäcks i Windows 7 därefter så sitter man direkt på en ganska osäker klientplattform.

Lösningarna som många har kört tidigare när man inte har kunnat lämna ett gammalt operativsystem av kompabilitetsskäl är bland annat:

- Isolera enheterna med de gamla operativsystemet. På ett eget nät oftast ej åtkomligt utifrån.
- Köra Trend Micro virtual patching. Vilket täpper igen kända säkerhetshål. (finns säkert fler som gör samma sak)

Permalänk
Medlem

Är säkerhetshålen nog illa gör Microsoft uppdateringar iaf, se t.ex. https://support.microsoft.com/en-us/help/4500705/customer-gui...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Möjligt men känner mig mycket tveksam.

Du kanske kan hjälpa dom, lägg fram ditt case varför du tycker att ni ska ha Windows 10.
Ett av många problem IT-avdelningar brottas med är en passiv verksamhet när det gäller IT, det kanske finns behov du kan lyfta fram som hjälper IT-avdelningen.

Permalänk
Medlem

Det är kanske ingen fara, men visst är det skillnad. I Windows 10 har man stoppat in nya säkerhetsfunktioner som stoppar attacker (exploit mitigations).

Alltså man sitter inte bara och fixar buggar som man gjorde i Windows 7 och tar det hejsan hoppsan som det kommer, utan Microsoft jobbar proaktivt. I komplexa system finns det alltid buggar. Man vet statistiskt sett att buggarna finns i operativsystemet, man vet bara inte var alla är. Då kollar man ok, hur man kan förhindra att en bad guy som hittar någon av buggarna innan Microsoft gör det (zero-day) kan utnyttja den till en attack.

På det sättet är Windows 10 ett mer modernt operativsystem än Windows 7, alltså just ur säkerhetssynpunkt.

Obs, jag säger inte att Jan-banans it-avdelning ska migrera, jag bara svarar på frågan om det finns någon skillnad.