WD Duo 20TB Missljud

Permalänk

WD Duo 20TB Missljud

Köpte ovanstående externa hårddisk på WD's hemsida, var kampanj till mkt bra pris.

Allt fungerar bra förutom en sak. När disken inte används, så gör den ett ljud var 3 sekund typ. Detta hörs igenom hörlurar och eftersom jag har TV i samma rum hör man även disken vid filmtittande. Detta gör ju att jag måste dra ut usb kabeln konstant. Har stängt av "sleep/vilotimer" både i windows och i WD´s egna "WD Drive utilites", men problemet kvarstår.

Skickade tillbaka min första disk, då WD´s tekniker påstod att disken var defekt baserat på ljudet. Fick min utbytes disk i fredags, men den har exakt samma irriterande ljud. I övrigt fungerar ju disken perfekt och inga felkoder, kört alla enhetstest som alla är bra.

Westerndigital20tb.wav

Den innehåller 2st WD RED 10TB diskar, inte white. Brukar WD RED låta såhär internt också?

Finns något kreativt sätt att ljuddämpa en extern disk?

Vad orsakar ljudet? Nån hårddisk expert?

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem

Det där är ju inte acceptabelt tycker jag. Jag har ingen erfarenhet av WD 10TB Red dock, däremot 4 och 6TB och de är tysta.

Det låter ju som att den söker konstant på disken eller nåt sånt, alternativt nån mysko vibration men det verkar långsökt då ljudet är rytmiskt i karaktär. Vibrationsmissljud är ju i regel oregelbundna.

Gör en felanmälan till till WD och skicka med ljudfilen du la upp här, så får de klura lite. Nämn också att du precis fått den utbytt p.g.a. exakt samma problem så kanske de tar det på lite större allvar? Hoppas iaf.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Skrivet av osgorth:

Det där är ju inte acceptabelt tycker jag. Jag har ingen erfarenhet av WD 10TB Red dock, däremot 4 och 6TB och de är tysta.

Det låter ju som att den söker konstant på disken eller nåt sånt, alternativt nån mysko vibration men det verkar långsökt då ljudet är rytmiskt i karaktär. Vibrationsmissljud är ju i regel oregelbundna.

Gör en felanmälan till till WD och skicka med ljudfilen du la upp här, så får de klura lite. Nämn också att du precis fått den utbytt p.g.a. exakt samma problem så kanske de tar det på lite större allvar? Hoppas iaf.

Tack för svaret. Ljudfilen är ifrån första disken, men det låter exakt likadant nu.

Har kontaktat dom redan o ska skicka ljudklipp igen... får la se vad som händer.
Tycker det är lite konstigt på en disk för över 5000kr med såna kvalitetsproblem.

Mmm, håller med. Vibrationer är helt andra ljud o brukar försvinna om man håller i kabinettet lite tex. Sen att en disk låter lite när den söker och vibrerar lite har man förståelse för. Men återkommande missljud utan anledning som hörs i rummet är inget kul

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem

Du är inte den första som har problem med WD-RED:s stordiskar i avseende ljud.

Det finns trådar innan på forumet för typ halvår sedan (eller om det var längre tillbaka) om samma sak som också har klagomål med just WD-RED >= 6 TB storlek och oönskade ljud - och egentligen ingen lösning på det då också utbytes-enheterna också låter likadant. söker man utländska forum så finns klagomål om detta också där.

Med andra ord - skall man inte ha diskarna i redan innan bullrig serverum utan i en bostad eller media-rum där tystnaden är viktig, så kanske man skall välja något annat än just WD-RED diskar med tanke på de rapporterade ljudmässiga problemen...

*lyssnat*

Skumt beteende IMHO - precis som att den kör en spårtiming/termisk kalibrering upprepande och aldrig blir nöjd...

Permalänk
Medlem

Märkligt dock. Jag har 5st 4TB WD Red sedan många år tillbaka i en NAS, och de är riktigt tysta. Troligtvis den tystaste disk jag ägt, och det har passerat rätt många genom åren. Även 6:an är helt okej, hade 2st i en arbetsstation tidigare, märkte sällan av dem.
Jämfört med mina 10TB Ironwolf som jag kör nu är Red 4TB att betrakta som ljudlös, hehe. Ironwolf är däremot väldigt mycket snabbare, så there's that.

Men som sagt: det ljud som TS' diskar presterar är knappast "vanlig användning". Det känns högst onaturligt för en HD att låta sådär kontinuerligt. Frågan är ju också hur diskarna mår om de håller på sådär i ett par månader/år ..

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Det är då och nu - från 6TB-diskar och uppåt verkar hela kartan ha ritats om - Seagate förbättrat sig mycket och är på samman nivå som HGST ungefär och HGST inte riktigt hålla samma kvalitet som tidigare deras 4TB och Toshiba som en frisk uppstickare om man ser på Blackblazes felutfall, och dom 6TB WD-RED som finns kvar där har en dyster felutfall gentemot konkurrenterna.