Inloggning på Bahnhofs 10 Gbps-router (Huawei HN8255WS)

Permalänk
Hedersmedlem

Inloggning på Bahnhofs 10 Gbps-router (Huawei HN8255WS)

Jag har nyligen fått Bahnhofs 10 Gbps-router (Huawei HN8255WS) och fått igång den så att jag har internet etc. Nu vill jag logga in på den för att t ex stänga av WiFi (ska ha Netgear Orbi i AP-läge) + att se lite vad för inställningar som finns.

Men ... i den medskickade manualen står att jag ska gå in på 192.168.1.1, använda "admin" och sen att lösenordet finns "på bahnhof.se/minasidor" eller på din beställningsbekräftelse.

Fast - jag har letat inne i mina sidor utan att hitta något och beställningsbekräftelsen jag fick när jag beställde denna var ett mail som helt sonika sa "Successfully ordered router.". Inget mer.

Är det någon annan här som har deras 10 Gbps-tjänst och som har beställt och fått denna och har lyckats logga in? Bahnhofs support är stängd just nu så ska annars ringa i morgon men nyfiken om jag bara är korkad och har missat något.

Det står förövrigt uppgifter för en användare på baksidan (username: user etc) men denna användare tycks inte kunna logga in.

Edit: såg visst att jag kunde stänga av WiFi via en knapp så det är iallafall något. Men vill ha kontroll över det som jag har i nätverket ...

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Testat med kundnummer?

Permalänk
Hedersmedlem

@Poptart: Bra tänkt - men tyvärr inte. Inser nu också att jag har lite problem med den. 10 Gbps funkar inte, lampan blinkade förut men nu är den släckt och den utgången ger ingen internet alls. undrar om jag lyckades f..a upp fiberpatchkabeln när jag flyttade den .... 1 Gbps funkar dock utmärkt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

@Poptart: Bra tänkt - men tyvärr inte. Inser nu också att jag har lite problem med den. 10 Gbps funkar inte, lampan blinkade förut men nu är den släckt och den utgången ger ingen internet alls. undrar om jag lyckades f..a upp fiberpatchkabeln när jag flyttade den .... 1 Gbps funkar dock utmärkt.

Anv och lösen brukar stå på dessa enheter på en liten lapp, kanske inte sitter någon sådan på din?
Ang fiberpatchen så har du antagligen inte haft sönder något, fiber har en tendens att antingen fungera eller inte fungera alls. Bryter du fiberkabeln får du garanterat ingen signal som går att använda. Fiber som inte är skalad är också otroligt mycket tåligare än man kan tro

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RasmusC:

Anv och lösen brukar stå på dessa enheter på en liten lapp, kanske inte sitter någon sådan på din?
Ang fiberpatchen så har du antagligen inte haft sönder något, fiber har en tendens att antingen fungera eller inte fungera alls. Bryter du fiberkabeln får du garanterat ingen signal som går att använda. Fiber som inte är skalad är också otroligt mycket tåligare än man kan tro

Det står info om en användare (user/lösenordet) på baksidan men den funkar inte. Och i den lilla manualen så står det att användaren ska vara "admin" (och lösen för "user" funkar inte) så det verkar vara fel. Nåväl, jag får prata med dom i morgon. Routern står inne i min dotters rum så kan inte gå in och pyssla för mkt nu. Lite irriterande att de är så otydliga med en sådan enkel sak tycker jag.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdaterar med lösningen. Det visar sig att Bahnhofs system/hemsida är .... inte helt hundra. Den trevlige kille i supporten sa att det borde finnas en hårdvaru-flik i "mina sidor" men de håller på uppgradera sidan så saker kan ibland "försvinna". I mitt fall så finns det en flik för "box" där de försöker sälja en 1 Gbps-router till mig :). Där ska visst lösen normalt finnas. Så han mailade mig det så jag kunde logga in och ändra.

Sen insåg jag att jag visst fick ut 10 Gbps, var fel på en adapter. Så i helgen så ska jag köra lite prestanda-tester.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

@Björn Endre: Dela med dig av resultaten, är avis!

Skulle du kunna mäta om du lyckas uppnå någon bufferbloat genom att köra ett test på dslreports.com eller på speedtest.net?

Kör själv 1000 Mbps Bahnhof kollektivt men då fastighetsnätet är i cat5e så kan vi inte beställa 10000 Mbps förrän vi dragit om fastighetsnätet..

Permalänk

Vilket var inloggningen

@Björn Endre: Hej, har samma problem, kan du ge mig inloggningen eller är det olika för varje kund?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IT-exbert:

@Björn Endre: Hej, har samma problem, kan du ge mig inloggningen eller är det olika för varje kund?

Hej - det ska vara unikt för varje kund. De hjälpte mig relativt snabbt dock. Jag tror dock jag lyckats låst mig ut från den :).
Har du alltså också deras 10 Gbps-router? Nyfiken om du har samma fel som jag - den har ett aktivt 5 GHz-nät trots det är avstängt i admin.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte heller någonstans användarnamn och lösen och det som står på routern funkar inte då det verkar vara standard. De verkar satt det i system att man ska behöva maila eller ringa in för att få tag på dessa uppgifter! :/

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, de verkar inte löst det än. Jag ser fortfarande ingen flik på Mina sidor för routern. Ring dom så hjälper dom dig direkt. För mig tog det 5 minuter så hade jag mail med inloggning (och sen kan man ändra självklart). Tycker det är dåligt att de inte har löst det än dock.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

@Björn Endre: Sitter i skrivande stund i telefon kö p.g.a detta problem..