Throwback Thursday – tio år sedan Microsofts Windows 7 lanserades

Permalänk
Melding Plague

Throwback Thursday – tio år sedan Microsofts Windows 7 lanserades

Det vankas digital tårta när Microsofts seglivade operativsystem Windows 7 fyller tio år. Vad minns du av Windows 7, kanske använder du fortfarande operativsystemet dagligen?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Windows 7 x64 fortfarande. Såg att 20% använde Win 7. Ovanligt många

Edit:
Stod nog fel förut. Är bara 9% nu

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Windows 7 x64 fortfarande. Såg att 20% använde Win 7. Ovanligt många

Missade du att W10 var gratis?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Missade du att W10 var gratis?

Har inte missat nåt. Har Windows 10 någonstans

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Missade du att W10 var gratis?

Man kan fortfarande uppgradera till windows 10 så det "är" fortfarande gratis

Permalänk
Medlem

Det känns inte så gammalt. Kör windows 10 på speldatorn och linux på de andra men windows 7 var klart ett av de bättre windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag körde xp fram till windows 7 lanseringen. Vista var ett skämt.

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Jag kör win10 på min laptop... det är den jag använder mest. och jag kör win7 på min storlåda (min gamla dator) som nu är en server/nas

Permalänk
Medlem

Ett tips i omröstning skulle vara: Vilket operativsystem uppskattar du istället för "primära dator"? Många datorer levereras helt enkelt med Windows 10.

Permalänk
Medlem

Tog mig ett par år att gå över till win10. Men nu efter en hel del debloat och konfig så är jag helnöjd. Det enda jag inte gillar är de massiva uppdateringspaketen. Gillade att kunna välja och vraka i Win7.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Kanske en kontroversiell åsikt men jag tycker Windows 10 är otroligt bra. Har haft väldigt lite problem med det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Win 7 var guld, kände mig mer tvungen att dra över till W10 pga bättre stöd för diverse mjukvara och funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lambdan: Inte alls, håller med. För mig behövs det lite handpåläggning (Start-menyn egentligen) så är det klart. Windows 7 körde jag på min huvuddator till tidigt i somras men av bekvämlighetsanledningar.

Permalänk
Medlem

Bytte för ett par veckor sedan. Saknar 7an. Win10 verkar lite buggigt. Men det är väll som med alla halvfärdiga spel som släpps nuförtiden. Win 10 earlyaccess efter varje stor uppdatering som alltid verkar strula.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bytte för ett par veckor sedan. Saknar 7an. Win10 verkar lite buggigt. Men det är väll som med alla halvfärdiga spel som släpps nuförtiden. Win 10 earlyaccess efter varje stor uppdatering som alltid verkar strula.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka buggar har du stött på?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

tror jag har nått 50/50 nu
4½ datorer med win7
4½ datorer med win10

½ Är en win7 dator som uppgraderades till win10 i första gratis svängen men sen nedgraderas igen till win7 eftersom det var för mycket problem med drivrutinerna. Så den kör win7 med en win10 licens

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@lambdan: Inte alls, håller med. För mig behövs det lite handpåläggning (Start-menyn egentligen) så är det klart. Windows 7 körde jag på min huvuddator till tidigt i somras men av bekvämlighetsanledningar.

Jo Classic Start kör jag också förstås.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Tog mig ett par år att gå över till win10. Men nu efter en hel del debloat och konfig så är jag helnöjd. Det enda jag inte gillar är de massiva uppdateringspaketen. Gillade att kunna välja och vraka i Win7.

Skickades från m.sweclockers.com

För att hindra så kan du använda Destroy Windows Spy https://www.majorgeeks.com/files/details/destroy_windows_10_s...
För att ladda ner det du vill ha så kan du köra WUMT (Windows Update MiniTool)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Windows 7 var riktigt bra, men jag körde Vista (som har fått oförskämt dåligt rykte) från släppet 2006 fram till 2011 innan jag tyckte att det var dags att uppgradera. När det var dags för ny dator för två år sen blev det GNU/Linux istället för den spionprogramvara som Windows 10 hade gått och blivit.

Trodde jag fortfarande skulle behöva vissa Windowsspecifika program, så har en VM med Windows 7 men det var månader sedan jag startade den sist...

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Windows 7 var det bästa OS:et någonsin, för användare med tangentbord och mus. Med Win10 så kom alla rutor och helt meningslös luft mellan det mesta, för att användare med olika touch-enheter skulle kunna nyttja det.

MS försökte förtvivlat få folk som kör Windows att också göra det på sina telefoner, och hoppades då på igenkänningsfaktorn. Detta fick alla vi som kör tangentbord och mus lida för.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vilka buggar har du stött på?

Tabbar jag ut förstorar den andra program. System filer blir korrupta som man får laga men det kan man tacka senaste uppdateringen för tydligen. Den hittar inte mina nätverks enheter har dock löst det genom att skriva in ip adressen. På win 7 dök dom upp själv. Mycket små fix och pill men minns inte allt nu på rak arm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag använder Windows 8.1 med startisback så man slipper det där jäkla menysystemet med appar. Önskar att jag hade gått tillbaka till Windows 7 istället men nu har jag har denna datorn i 5 år så spelar ingen roll, W10 skulle jag inte få för mig att röra utan plasthandskar på mig.

Permalänk
Medlem

Windows 10 fyller 4 år om 4 dagar. På min avdelning hoppade vi på tåget ganska direkt (YOLO) så nu efter nästan 4 års användande så känns tian självklar på något vis. Har inte varit med om något större strul under denna period men skönt att operativsystemet successivt har frångått Metro-gränssnittet. Idag tycker jag nog även att standard-startmenyn går att anpassa tillräckligt bra.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

jippihi

Underbart, världens bästa Operativ!
Sitter fortfarande i en gammal Carbon Sony flipflop som jag precis startade upp efter 18 månaders dvala, efter lite gratis uppdateringar funkar den som en klocka.
Försök göra samma med en äcklig kall aluminumhäck utan "backspace" knapp

Permalänk
Medlem

Älskar Win7 mest pga GUIt. Snyggt och trevligt att använda. Var ju också bättre än XP generellt sett. Men även Win7 precis som Win10 har ju en hel del personlighetssvårigheter. Finns program som ser ut som att de är från äldre os och vissa grejer är bara en enda röra.
Win7 är inte lika påträngande. Har inaktiverat message center, autouppdateringar plus mer i W10. W10 kan heller inte alltid uppdateras om man har viss programvara installerad pga inkompatibilitet. Finns inte äns ett alternativ att uppdatera. Om man läser mellan raderna när man försöker uppdatera så är det (avinstallera skiten eller F U) som gäller.

Kör för tillfället enbart Start10, men kommer även installera WindowBlinds snart igen och köra Win7 tema.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Jag körde xp fram till windows 7 lanseringen. Vista var ett skämt.

Varför skulle Vista varit ett skämt? Har du gått på en av IT-världens mest seglivade myter månne?

Permalänk
Medlem

Jag gillade XP, det var innan MS införde DRM och annat.
Busenkelt att montera en disk från en trasig dator och rädda data.
Med W7 och framåt går det inte
Det är därför har jag en dator med XP ståene i garderoben

Är inte de senare versionerna av Win7 same same som Win10?
Jag vill minnas jag läst/hört att allt MS stoppat in i Win10 har de även knökat in i Win7 som uppdateringar
Så både Win7 och Win10 kartlägger dig...

Permalänk
Medlem

Windows 7 a.k.a. Windows Vista SP3. Körde Vista x64 vid release på ny hårdvara, fungerade problemfritt. Hemläxan om att baka in så mycket stöd som möjligt för äldre prylar gjordes dock av Microsoft efter lärdomarna från Vista-releasen.

Gick över till Windows 10 vid release, aldrig haft ett mer problemfritt Windows. Det gäller även alla de datorer jag uppgraderat eller installerat Windows 10 på.

Permalänk
Medlem

Använder tyvärr W10..

Orkade inte ladda ner extra drivrutiner för att kunna installera W7 när jag köpte ny dator förra året så det fick bli W10 istället och ångrar mig fortfarande men latheten i mig orkar inte fixa så W7 går att installera.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Gratulerar, Jag bytte då massa små nyheter och funktioner med tiden fått W10 till att kännas bättre för mig.

Hemmaservern kör fortfarande windows 7.. den står ju mest bara där o samlar filer så kommer ju inte orka byta förrän något går sönder

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition