Test: Ryzen 9 3900X och Core i9-9900K i överklockat läge

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Vet inte om du är ett troll eller du inte kan läsa staplar.

Frågan borde du kanske ställa dig själv? 60% mer beräknimgskraft i cinebench och blender är det likaså totalkross.

Eller du kanske bryr dig om några futtiga fps hit och dit i 1280x720 gaming?? Vem tusan nu som spelar spel i den upplösningen. Det var ju lägre än det man game'ade i för 20 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Frågan borde du kanske ställa dig själv? 60% mer beräknimgskraft i cinebench och blender är det likaså totalkross.

Eller du kanske bryr dig om några futtiga fps hit och dit i 1280x720 gaming?? Vem tusan nu som spelar spel i den upplösningen. Det var ju lägre än det man game'ade i för 20 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Att köra tester i 720p är ju lika relevant som CB eller köra Blender på CPU. Det är ju ingen som gör det till vardags, eller vad menade du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mill:

Att köra tester i 720p är ju lika relevant som CB eller köra Blender på CPU. Det är ju ingen som gör det till vardags, eller vad menade du?

Jo det är folk som använder blender till vardags och cinebench är ett testprogram för prestanda. Dessa två visar vad processorn går för medans spelresultaten i princip är helt ointressanta.

Att man sänker upplösningen till otroligt låga 720/1080 är för att det alltid är grafikkortet som flaskar och det blir omöjligt att se någom prestandaskillnad. Har i princip varit så sedan geforce 1 kom ut med T&L. Den pyttelilla skillnaden blir helt omärkbar vare sig i den upplösningen eller om man drar upp grafiken till 4k.

Ska du bara spela spel så köp en billigare cpu och lägg mellanskillnaden på grafikkort. Behöver du en kraftig processor är det AMD den solklara vinnaren med hästlängder i det här testet där intel blev totalt förnedrade. Kanske inte helt oväntat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår folk inte att när det kommer ännu kraftfullare grafikkort så kommer gapet mellan amd och intel sticka iväg även i högre upplösningar, det är därför vi har test i 720p, det visar även en inblick i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tveksamt. Skulle spel vara optimerade för 12-kärnor så skulle Intel bli krossade av 3900X.
Nyare spel kommer förmodligen vara det, men Intel har säkerligen något nytt på lut som de skall släppa och kommer förmodligen att fortsätta ha tronen.

Men 3900X kommer garanterat vara en bättre cpu för spel än en 9900K inom ett par år (Då har väl många iofs bytt upp sig redan)

Detdär är ofta ett argument man hör folk nämna och jag hoppas ju det blir så men det behöver inte nödvändigtvis ske så snabb förändring bara för att folk får mer och mer kärnor pga idagsläget t.ex. är situationen:

- Ökad komplexitet i spelkoden gör att de tar mer tid att utveckla, mer risk för buggar osv. (lönsamt?)
- Svårt i spel att utnyttja de olika kärnorna på ett vettigt sätt
- Lönsamt främst för AAA-titlar som har extra resurerna

Men det som talar för då att läget kan förändras snabbt är ju t.ex. spelkonsoller som blir mera "PC-lik" i hårdvaran och arkitekturen såsom PS5 verkar ju få till grund en AMD baserad arkitektur väldigt lik PC vilket också leder till enklare PC portningar och när konsollerna börjar också ha många kärnor så blir det iallafall vanligare att speltillverkarna sätter mera tid att optimera för flera kärnor. En annan grej är väl kanske om Microsoft bakar in olika DirectX multitrådade APIer som gör jobbet färdigt åt utvecklarna vilket är den bästa vägen, även om du som spelutvecklare av en helt egen spelmotor kan säkert optimera ett spel för multithreading mera effektivt, så vore ju det riktigt bra att man kan utnyttja färdigt generella multitrådade kodsnuttar för olika delar i DirectX. Ska vi säga om t.ex. Epic Games eller Dice kunde få typ 40% boost utav 10 kärnor så vore det ju ändå väldigt bra om dessa multithreadade DirectX instruktioner redan gav en 20-25% boost t.ex. som är gratis att använda färdigt som sådan, det skulle nog bidra med den snabbaste växten av mera multithreaded spel.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Som väntat sitter Intel på kiseltronen fortfarande medan AMD knäböjer framför.

Men det kanske inte varar för evigt.

I multitrådat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jo det är folk som använder blender till vardags och cinebench är ett testprogram för prestanda. Dessa två visar vad processorn går för medans spelresultaten i princip är helt ointressanta.

Att man sänker upplösningen till otroligt låga 720/1080 är för att det alltid är grafikkortet som flaskar och det blir omöjligt att se någom prestandaskillnad. Har i princip varit så sedan geforce 1 kom ut med T&L. Den pyttelilla skillnaden blir helt omärkbar vare sig i den upplösningen eller om man drar upp grafiken till 4k.

Ska du bara spela spel så köp en billigare cpu och lägg mellanskillnaden på grafikkort. Behöver du en kraftig processor är det AMD den solklara vinnaren med hästlängder i det här testet där intel blev totalt förnedrade. Kanske inte helt oväntat.

Skickades från m.sweclockers.com

Folk använder absolut Blender till vardags, MEN du kör det ju på GPU när du renderar om du är smart, inte på CPU, det är mycket snabbare att köra det på grafikkortet även om du har en fläskig CPU med en massa kärnor. Så Blender i det här fallet är i princip ett lika syntetiskt test som CB eller som att köra spel i 720p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Frågan borde du kanske ställa dig själv? 60% mer beräknimgskraft i cinebench och blender är det likaså totalkross.

Eller du kanske bryr dig om några futtiga fps hit och dit i 1280x720 gaming?? Vem tusan nu som spelar spel i den upplösningen. Det var ju lägre än det man game'ade i för 20 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, frågan jag ställer mig, vad får jag ut av ett CB-resultat? Gå runt och skryta om det?
Blender och liknande program körs med fördel via GPU:n.

Det som i detta fallet för mig och många andra hemmaanvändare så är spel den tyngsta lassen. Och i det fallet är 9900k ett starkare kort även om 3900x vinner i många syntetiska tester, som används obefintligt i verkliga livet.

Om det skulle ta mig 10 sekunder längre att öppna en zip-fil en gång om året är det inte hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

I multitrådat ?

Inte så brydd i det om man är en Gamer. Blendern har man i köksskåpet som jag brukar säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vi skippar det här med trollanklagelser till höger och vänster, ok?
Det är fritt fram att diskutera men då på en lite högre nivå, tack

Jag tror att det ligger till som så här, att vissa känner ett starkt behov av att rättfärdiga sitt eget köp av; dator, gpu eller cpu. Kanske skulle det krävas att man angav i sin profil vilken typ man föredrar; grön och blå o/e röd (som är inom både gpu & cpu), samt att man sen kan filtrera bort den kategori/färg vars kommentarer man INTE vill ta del av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Jag tror att det ligger till som så här, att vissa känner ett starkt behov av att rättfärdiga sitt eget köp av; dator, gpu eller cpu. Kanske skulle det krävas att man angav i sin profil vilken typ man föredrar; grön och blå o/e röd (som är inom både gpu & cpu), samt att man sen kan filtrera bort den kategori/färg vars kommentarer man INTE vill ta del av.

Skickades från m.sweclockers.com

haha, nja. nog bättre man inte tar illa upp av folks åsikter
om vilken cpu/gpu som är bäst och istället försöker lista
ut vilken som är bäst för en själv.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

haha, nja. nog bättre man inte tar illa upp av folks åsikter
om vilken cpu/gpu som är bäst och istället försöker lista
ut vilken som är bäst för en själv.

Jo så är det säkert, mitt förslag var väl inte så allvarligt menat, dessutom så krävs det väl någon typ av neutral flagga - för open minded. Jag tror dock att det kan ligga en viss sanning i min teori

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Förstår folk inte att när det kommer ännu kraftfullare grafikkort så kommer gapet mellan amd och intel sticka iväg även i högre upplösningar, det är därför vi har test i 720p, det visar även en inblick i framtiden.

Behöver inte vara fallet. Beror helt på upplösning. Om nu inte GPU fronten revolutioneras så kommer det nog inte bli så att 9900K eller 3900X kommer att hålla tillbaka GPU:er något nämnvärt (I 1080P och högre) förrän dessa två CPU:er är antika. 720P används enkom för att göra en teoretisk poäng och ska inte tolkas som att det även gäller högre upplösningar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

synd om Intel, dyrare, varmare och sämre.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Behöver inte vara fallet. Beror helt på upplösning. Om nu inte GPU fronten revolutioneras så kommer det nog inte bli så att 9900K eller 3900X kommer att hålla tillbaka GPU:er något nämnvärt (I 1080P och högre) förrän dessa två CPU:er är antika. 720P används enkom för att göra en teoretisk poäng och ska inte tolkas som att det även gäller högre upplösningar.

Det är för att du träffar på en flaskhals vid namn gpu redan vid full HD. Vi kan väl ta diskussionen igen om två år och vi haft 3080 ti samt 5850 xt ett tag..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

det är väl tvärt om ?

9900k 5489kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4946022
3900x billigaste i lager 6399kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5139825

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

det är väl tvärt om ?

9900k 5489kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4946022
3900x billigaste i lager 6399kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5139825

Ingen kan säga att 3900X är en billig spelprocessor, den kostar, men är grym för andra saker också.

3700X presterar ungefär likadant i spel och är över 2000Kr billigare, 3600 presterar inte mycket sämre och är 1500Kr till billigare. Där pratar vi prisvärda spelprocessorer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det är för att du träffar på en flaskhals vid namn gpu redan vid full HD. Vi kan väl ta diskussionen igen om två år och vi haft 3080 ti samt 5850 xt ett tag..

Skickades från m.sweclockers.com

Korrekt. Vilket var min poäng. Däremot så tvivlar jag att 3080Ti eler 5850 XT kommer att kunna ändra i vilken upplösning som CPUn börjar flaska.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Korrekt. Vilket var min poäng. Däremot så tvivlar jag att 3080Ti eler 5850 XT kommer att kunna ändra i vilken upplösning som CPUn börjar flaska.

Tvivla på..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Haha, snacka om cherrypicking. 3900x hade högre average i ett spel, bättre minimum i fyra utav tjugo som visades i videon! Då ska även tilläggas att man får hålla koll på vilka utav spelen det gäller, så man vet om man ska köra SMT eller inte..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

det är väl tvärt om ?

9900k 5489kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4946022
3900x billigaste i lager 6399kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5139825

9900k billigast 5489kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4946022
3900x billigast 5890kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5139825

Försöker du förvränga bilden med meningen?
Billigaste 3900x ÄR 5890kr, sen att den inte finns i lager och man får vänta någon vecka, det är helt annan femm.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Ja, frågan jag ställer mig, vad får jag ut av ett CB-resultat? Gå runt och skryta om det?
Blender och liknande program körs med fördel via GPU:n.

Det som i detta fallet för mig och många andra hemmaanvändare så är spel den tyngsta lassen. Och i det fallet är 9900k ett starkare kort även om 3900x vinner i många syntetiska tester, som används obefintligt i verkliga livet.

Om det skulle ta mig 10 sekunder längre att öppna en zip-fil en gång om året är det inte hela världen.

Varför är du då här inne och spanar efter processor performance? Snacka om slöseri på tid.

Vill man ha den snabbaste processorn så krossar amd intels varrian punkt slut. Vill man ha den prisvärdaste processorn för att lägga slantarna på GPU är det fortfaramde en billigare amd varriant som gäller.

Att påstå att intel spöar amd är så korkat att jag skulle bli avstängd om jag yttrade vad jag tänker om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Varför är du då här inne och spanar efter processor performance? Snacka om slöseri på tid.

Vill man ha den snabbaste processorn så krossar amd intels varrian punkt slut. Vill man ha den prisvärdaste processorn för att lägga slantarna på GPU är det fortfaramde en billigare amd varriant som gäller.

Att påstå att intel spöar amd är så korkat att jag skulle bli avstängd om jag yttrade vad jag tänker om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Slutsats:
Vill du ha en processor som är överlägsen(?) i vissa nisch-laster så köp 3900x.

Vill du ha det snabbaste för vanliga laster, spel, surf, Photoshop etc så väljer du med fördel 9900k.

Lägg också märke till att 3900x är "fabriksöverklockad" (maxad) och om du klockar 9900k till 5ghz+ så presterar den ännu bättre.

Med detta sagt så är Amds serie fin, men tyvärr dragits med mycket problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Slutsats:
Vill du ha en processor som är överlägsen(?) i vissa nisch-laster så köp 3900x.

Vill du ha det snabbaste för vanliga laster, spel, surf, Photoshop etc så väljer du med fördel 9900k.

Lägg också märke till att 3900x är "fabriksöverklockad" (maxad) och om du klockar 9900k till 5ghz+ så presterar den ännu bättre.

Med detta sagt så är Amds serie fin, men tyvärr dragits med mycket problem.

Vadå nischlaster?? Vad tusan babblar du om? Allt som kräver en kraftig cpu har som regel bra stöd för multicore processorer och kommer alla kärnorna till användning fulöständigt krossar amd intel.

Om det är något som är en nischlast så vore det väl just den 5%iga vinsten man får vid 1080 gaming. Och den är så liten i så enormt höga fps att inte ens en proffsgamer som lever pä att spela spel lär bry sig eller märka skillnad.

De program som inte klarar att utnyttja flertalet kärnor är som regel inga tunga program i behov av datorkraft. Surfa hemsidor har funkat fint i 20 år sen när köper man en värsting processor för att surfa på hemsidor?!

Vi har förstått det. Allt du behöver en dator till för är att spela spel. Köp en billig högt klockad amd cpu och lägg överskotts pengarna på redbull och cola så lär du få en miljon fps på din 1920x1080 skärm. Lycka till med fragsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vadå nischlaster?? Vad tusan babblar du om? Allt som kräver en kraftig cpu har som regel bra stöd för multicore processorer och kommer alla kärnorna till användning fulöständigt krossar amd intel.

Om det är något som är en nischlast så vore det väl just den 5%iga vinsten man får vid 1080 gaming. Och den är så liten i så enormt höga fps att inte ens en proffsgamer som lever pä att spela spel lär bry sig eller märka skillnad.

De program som inte klarar att utnyttja flertalet kärnor är som regel inga tunga program i behov av datorkraft. Surfa hemsidor har funkat fint i 20 år sen när köper man en värsting processor för att surfa på hemsidor?!

Vi har förstått det. Allt du behöver en dator till för är att spela spel. Köp en billig högt klockad amd cpu och lägg överskotts pengarna på redbull och cola så lär du få en miljon fps på din 1920x1080 skärm. Lycka till med fragsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi vänder på frågan.

Vad vinner en hemmaanvändare på att välja en 3900x framför en 9900k?
Nämn en sak som jag skulle dra fördel av 3900x alla kärnor, utan möjligtvis streaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vi vänder på frågan.

Vad vinner en hemmaanvändare på att välja en 3900x framför en 9900k?
Nämn en sak som jag skulle dra fördel av 3900x alla kärnor, utan möjligtvis streaming.

Allmän annan multitasking, om vi nu ska bortse streaming som annars blir paradgren för 3900X.
Ett par YouTube-videos, något excelldokument, något spel som uppdateras i bakgrunden samtidigt som man lirar något spel med en polare på discord.

Tycker att något sådant test hade varit roligt att se med lite olika processorer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

9900k billigast 5489kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4946022
3900x billigast 5890kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5139825

Försöker du förvränga bilden med meningen?
Billigaste 3900x ÄR 5890kr, sen att den inte finns i lager och man får vänta någon vecka, det är helt annan femm.

Man brukar alltid kolla på billigaste i lager för där finns det någon som är redo att sälja produkten till det priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Man brukar alltid kolla på billigaste i lager för där finns det någon som är redo att sälja produkten till det priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Brukar man? Tror det är individuellt. Jag köpte min efter priset och inväntar mitt paket i mitten av nästa månad. Jag vill inte betala mer än nödvändigt för mina prylar 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Brukar man? Tror det är individuellt. Jag köpte min efter priset och inväntar mitt paket i mitten av nästa månad. Jag vill inte betala mer än nödvändigt för mina prylar 😁

Dom har ingen skyldighet att sälja till det priset. Det kan lika väl vara för att locka kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Frågan borde du kanske ställa dig själv? 60% mer beräknimgskraft i cinebench och blender är det likaså totalkross.

Eller du kanske bryr dig om några futtiga fps hit och dit i 1280x720 gaming?? Vem tusan nu som spelar spel i den upplösningen. Det var ju lägre än det man game'ade i för 20 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis samma tugg som vi hört vid bägge tidigare Ryzen lanseringar.

Och hur ser det ut idag?

Ja vi kan ju kolla på senaste Digital foundry testet:

Assasins Creed Odyssey: 1% 5% 9700K 58.1 62.8 2700X 41.9 52 Battlefield 5: 1% 5% 9700K 76.9 95.1 2700X 55.8 74.7 Farcry 5: 1% 5% 9700K 76.9 95.4 2700X 70.1 74.6 Crysis 3: 1% 5% 9700K 72.7 86 2700X 59.1 74.3 Metro Exodus: 1% 5% 9700K 81.7 90.1 2700X 59.4 66.3 Kingdom Come Deliverance: 1% 5% 9700K 36.2 41.1 2700X 23.7 27.3 Witcher 3: 1% 5% 9700K 78.7 105.4 2700X 36.4 69.4

Vill du gissa upplösningen för dessa siffror? Samtliga är från 1440p! Och det är inte några fjuttiga skillnader, utan siffrorna är rätt nära det rätt stora prestandaövertaget intel faktiskt hade över Zen+ i dessa laster. Vi visste hur "teoretiskt" mycket snabbare Intel var, men ändå är det en massa folk som försöker sopa det under mattan som obetydligt. Skulle själv valt en Ryzen idag, för skillnaderna ovan är rejält minskade, men den här diskussion om att prestandaskillnader helt plötsligt är irrelevanta börjar bli rejält tröttsam.