Irriterande Windowsfenomen!

Permalänk
Medlem

Irriterande Windowsfenomen!

Hej!

Jag råkar ut för en intressant sak varje gång windows 10 uppdateras. Det är nämligen så att efter uppdateringens installation så går datorn in i en bluescreen-loop.
Denna loop kommer jag lätt ur genom att gå in i bios. Jag behöver inte pilla på någonting, utan bara starta upp via bios en gång, och problemet försvinner tills nästa uppdatering.

Detta har gjort mig nyfiken om andra också får problem, och i sådanna fall av vilken sort, när Microsofts lilla bebis ska sättas i arbete i era burkar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Det enda problem jag har med 1806 är att efter en ominstallation (Gör det titt som tätt när jag testar andra saker), så går inställningar in i loop när jag ska sätta bakgrundsbild för inloggningsskärmen. När jag stänger ner fönstret och öppnar igen så är buggen borta tillsvidare.

Det är verkligen den enda buggen / problemet jag har, vilket på nästan alla sätt och vis är ett icke problem. Jag förstår verkligen inte vad en del gör med sina W10 maskiner som råkar ut för ena system-breaking problemet efter det andra. Har aldrig haft större besvär med W10. Jag hade gått vidare till 1904 men eftersom sandlådan som är det enda jag är intresserad av i den versionen inte vill starta, så avvaktar jag ett tag till.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Fullt förståeligt att du håller kvar i 1806.
Brukar själv avvakta åtminstånde 3 månader innan jag uppdaterar programvara och dylikt för att minimera ”barnsjukdomar”.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Avstängd

Hemma har jag inga som helst problem med Windows faktiskt, 1903 är stabilt för mig. På jobbet däremot men det har ju att göra med all skit som IT trycker på en, tunga viruskollar som går igång mitt på arbetsdagen och söker igenom kodmappar, påtvingade programinstallationer just när man behöver jobba som hårdast (nej tack, jag vill inte ha acrobat reader för den suger och webbläsaren klarar pdf:er), konstiga grupp-policys som gör att det tar en kvart att starta osv. osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Hej!

Jag råkar ut för en intressant sak varje gång windows 10 uppdateras. Det är nämligen så att efter uppdateringens installation så går datorn in i en bluescreen-loop.
Denna loop kommer jag lätt ur genom att gå in i bios. Jag behöver inte pilla på någonting, utan bara starta upp via bios en gång, och problemet försvinner tills nästa uppdatering.

Detta har gjort mig nyfiken om andra också får problem, och i sådanna fall av vilken sort, när Microsofts lilla bebis ska sättas i arbete i era burkar.

Det fenomenet har jag varit med om: När jag satt med en windows installation från föregående system. Så jag hoppas verkligen du kollat din hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Datorn 15" fick 1903 av sig självt och snabb och enkel uppdatering utan andra problem än stänga av telemetry o likn i O&O Shutup.

Gamla fd resedatorn 11" och numera reserv, tvungen att uppdatera från 1709 till 1803 och sedan med uppdateringsassisten två försök innan lyckades till 1903. Fungerar annars ok men långsamt med svag processor o HDD.

Surfplattan 8" hittills tre försök med uppdateringsassistenten att uppdatera från 1809 till 1903 utan att lyckas.

Jobbigt och tidsödande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Det fenomenet har jag varit med om: När jag satt med en windows installation från föregående system. Så jag hoppas verkligen du kollat din hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Hårdvaran har jag inte hittat några problem med.
Finner dock inte att problemet är jättestörande, så jag ids inte pilla för mycket.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Hårdvaran har jag inte hittat några problem med.
Finner dock inte att problemet är jättestörande, så jag ids inte pilla för mycket.

Ahh okeej. Själv är jag en sådan människa att det finns inga problem förrän man testat alla lösningar 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Ahh okeej. Själv är jag en sådan människa att det finns inga problem förrän man testat alla lösningar 😀

Skickades från m.sweclockers.com

När jag bara behöver öppna bios kanske en gång i månaden utan att ens behöva pilla så får saken bero 😊

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk

Har precis fått bukt med fokusstödet eller nästan iallafall men tidigare blev jag irriterad på alla distraherande "vad har hänt sedan sist" sidopopuper.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

ogillar att windows för evigt inte fattar att den inte skall byta fokus från ett fönster som man redan skriver i. T.ex. skriver i word, startar outlook o fortsätter att skriva i Word - men helt plötsligt så fjongar Windows upp Outlook som aktivt fönster, fast jag skriver i ett annat fönster.

OSX har fattat att man inte vill ha det så

// LZ

Permalänk
Medlem

Har väldigt lite problem med windows nuförtiden, men jag pillar så lite som möjligt på den datorn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Inställningarna för om och hur länge Windows ska vänta med att installera uppdateringar har rymt. De finns i registret och fungerar, men alternativen i kontrollpanelen är väck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Inställningarna för om och hur länge Windows ska vänta med att installera uppdateringar har rymt. De finns i registret och fungerar, men alternativen i kontrollpanelen är väck.

Microsoft kanske har tagit bort det med vilje, för att så få som nöjligt ska pilla med uppdateringsfrekvensen 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Kul att se att mer än hundra personer har röstat än så länge. Tycker att resultatet är oerhört intressant, så fortsätt rösta! 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD