NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Redaktion
Praktikant ✹ ★
●

Tror jag aldrig har lyckats trÀffa in att se en SpaceX-launch live, sÄ var riktigt trevligt att se den pÄ tunnelbanan pÄ vÀg in till jobbet!

Slutar aldrig vara imponerad över hur de lyckas landa sidoraketerna med sÄdan precision, och det var trist att de inte fick full pott denna gÄng med center core-modulen ocksÄ.

PermalÀnk
●
Skrivet av cyklonen:

Nja, man brÀnner lÀngre pÄ mittsteget, och har mindre brÀnslemÀngd kvar för landning. Tror det blev för lite, eller sÄ var det nÄt annat som gick fel.

Jag tyckte steget landade hÄrt, bröts sönder och sen kom ett eldklot. Knappast nÄt att ÄteranvÀnda kvar...

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Aha, jag förstÄr. Det lÄter som en vettig förklaring, men som sagt sÄ fÄr vi se vad de sÀger efter utredningen.

Nu Àr den sista satelliten lossad för den hÀr gÄngen. Det var en lÄng uppskjutning, fast pÄ det stora hela har det varit vÀldigt lyckat. Jag brydde mig mest om LightSail 2, dÄ jag Àr medlem i Planetary Society, men man fortsÀtter att imponeras över vad SpaceX lyckas Ästadkomma. Om de fortsÀtter i den hÀr takten sÄ dröjer det nog inte lÀnge innan vi har en marskoloni.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kul trÄd.
Har hÄllit pÄ med astrofotografering en stor del av mitt liv.
Bjuder pÄ ett par bilder jag fÄtt pris för.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av micke7406:

Kul trÄd.
Har hÄllit pÄ med astrofotografering en stor del av mitt liv.
Bjuder pÄ ett par bilder jag fÄtt pris för.

http://forumbilder.se/I5NNI/14066283-10210915942362377-1372574660890926903-o.jpg

http://forumbilder.se/I5NNI/34959617434-0938ec0354-o.jpg

Andromeda Àr ett favoritobjekt hos mig. Du lyckades mycket bra

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Peter77:

Andromeda Àr ett favoritobjekt hos mig. Du lyckades mycket bra

Tack!
HÀr i sverige Àr det ganska svÄrt, Brukar hyra in mig pÄ ett Observatorium i spanien ( Almeria).

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Automatoaster:

SÄg det hÀr inlÀgget nu, jÀklar vad hÀftigt! Jag hÄller just nu pÄ att lÀsa om teleskop och de Àr riktigt hÀftiga saker, fastÀn principen Àr vÀldigt simpel. Vilken typ av teleskop kommer ELT att bli? Kommer den mÀta synligt ljus eller annan typ av strÄlning? Kan du berÀtta lite mer om dina arbetsuppgifter, eller Àr det hemligt?

Hej!
Du hittar svar pÄ dina frÄgor och mÄnga fler pÄ ELT-sidan pÄ ESO:
https://www.eso.org/public/teles-instr/elt/
Sen kan jag varmt rekommendera FAQn för ELT:
https://www.eso.org/public/about-eso/faq/faq-elt/

Faktiskt vÀldigt lite som Àr hemligt med ELT. Jag har ansvaret för mjukvaran till strömförsörjningssystemet till primÀrspegeln. PrimÀrspegeln (som har en diameter pÄ drygt 39 meter) bestÄr av 792-delsegment (dÀr varje delsegment Àr 1.4 meter bred). Det blir mycket yta att samla stjÀrnljus med Systemet jag jobbar med bygger pÄ ett hundratal PLCer som kontrollerar och övervakar strömförsörjningen.

Har precis pÄbörjat en serie med blogginlÀgg dÀr jag berÀttar lite om detta, Àven om det mest Àr specifikt Àr TwinCAT (realtidskÀrnan/utvecklingsmiljön för PLCerna som anvÀnds) jag gÄr igenom sÄ pratar jag lite om ELT ocksÄ. Första delen Àr postad och ligger hÀr:
https://alltwincat.com/2019/05/26/the-elt-and-the-twincat-aut...

Andra delen kommer i helgen.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

PermalÀnk
●
Skrivet av Automatoaster:

Nu pÄ tisdag den 25/6 fÄr ni stÀlla vÀckarklockan tidigt, för att mellan 05:00-05:30 svensk tid kommer LightSail 2, byggd av vÀlgörenhetsorganisationen Planetary Society, att skjutas upp i omloppsbana kring Jorden med hjÀlp av SpaceX Falcon Heavy. LightSail Àr ett projekt vars syfte Àr att driva framÄt utvecklingen av solsegel, som kanske kan revolutionera rymdresor i framtiden.

HÀr Àr en video som visar hur LightSail 2 Àr uppbyggd och Àr tÀnkt att fungera:
https://www.youtube.com/watch?v=-OmGvycgNCg

HÀr Àr den installerad och klar i lastutrymmet av Falcon Heavy:
https://planetary.s3.amazonaws.com/assets/images/spacecraft/2019/20190619_prox-1-lightsail-on-fh.png

HÀr Àr ocksÄ lite bakgrundshistoria bakom solsegel, frÄn dröm till verklighet:
https://planetary.s3.amazonaws.com/assets/images/charts-diagrams/2019/20190611_history-of-solar-sailing-ls2.png

Jag Àr sÄ spÀnd! Hoppas allt gÄr bra.

Uppdatering för LightSail:
Efter snart en mÄnad Àr det Àntligen dags att veckla ut solseglet för LightSail 2! Den befinner sig just nu i omloppsbana runt Jorden pÄ en höjd av ~700 km. Operatörerna har den senaste mÄnaden utfört noggranna tester och andra förberedelser för att sÀkerstÀlla att allt kommer att fungera som det ska. Nu ikvÀll efter kl 20:00 kommer hÀndelsen att livestreamas hÀr:

LightSail 2 har dessutom tagit nÄgra bilder pÄ vÄrt fantastiska hem:

PermalÀnk
●
Skrivet av Automatoaster:

Uppdatering för LightSail:
Efter snart en mÄnad Àr det Àntligen dags att veckla ut solseglet för LightSail 2! Den befinner sig just nu i omloppsbana runt Jorden pÄ en höjd av ~700 km. Operatörerna har den senaste mÄnaden utfört noggranna tester och andra förberedelser för att sÀkerstÀlla att allt kommer att fungera som det ska. Nu ikvÀll efter kl 20:00 kommer hÀndelsen att livestreamas hÀr:
https://www.youtube.com/watch?v=LxcsLSpFV4c

LightSail 2 har dessutom tagit nÄgra bilder pÄ vÄrt fantastiska hem:
https://www.sciencealert.com/images/2019-07/20190717_ls-2-mexico_f8401.jpg

https://www.sciencealert.com/images/2019-07/20190717_ls-2-earth-caribbean-sea_f8401.jpg

Tjohooo! Nu seglar vi pÄ solens hav.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Var lÀngesen man var aktiv i trÄden
IgÄr var det klart vÀder. BrÀnde av tvÄ widefield, ena centrerad pÄ Dubbelhopen och den andra pÄ M52, bara för att ha nÄgot att tracka pÄ.

Tog 18 bilder mot dubbelhopen och 15 mot M52 som Àr var ett lite tÀtare omrÄde.

Man ser tydligt de mörka stoftmolnen. Andromeda finns med pÄ bÄda bilderna ocksÄ.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●

Verkligen inget vidare observationsvÀder nere i SkÄne pÄ sistone :/

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●

Bjuder pÄ en enkelbild med Samsung S7 handhÄllen genom BST Starguider 5mm okular (160x) pÄ nya teleskopet, TS Optics 115mm triplet apo. Har tÀnkt anvÀnda det bÄde för visuella obs och för astrofoto.
TyvÀrr ger okularet lite laterala fÀrgfel som visar sig off axis, mer vanligt i mer vidvinkel okular pga linsernas sfÀriska form.

Tycker ÀndÄ teleskopet har en skÀrpa och klarhet som ligger ljusÄr före min Nexstar 102slt

Bilden visar bergsmassiven runt Mare Imbrium pÄ mÄnen. Dess andra största nedslagsplats enl wiki.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●

Hann komma ut och fota lite idag med nya apo:n. Hade sett framemot en lÄng kvÀll, dÄ det skulle vara klart, men prognosen Àndrade sig hastigt.
Hann klippa 11 bilder pÄ Orionnebulosan som sedan stackades. Trots det fÄ antalet bilder, blev det bÀttre Àn nÀr jag sköt 50 bilder pÄ samma objekt genom mitt förra teleskop.

Har börjat anvÀnda kalibreringsbilder ocksÄ. Darks, flats och bias. MisstÀnker starkt att de bidrog till att rensa bort brus och lyfta fram detaljerna, det fÄ antalet bilder till trots.

Satt inne och surade sen nÄgra timmar men lÀt grejerna stÄ uppstÀllda ute.
Kl 22 klarnade det mer och mer igen, sÄ sprang ut. Hann med lite Doublecluster, men bara 18 bilder tagna dÄ jag hade lite strul med fokus.
ÄndĂ„ trevligt att kunna fota lite igen. Köper snart hem en intervalometer. DĂ„ ska jag börja experimentera med lite lĂ€ngre slutartider Ă€n 30 sek.

//P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●

NÄgon som kan tipsa om bra program för att fÄ en tredimensionell överblick över vÄra nÀrmaste stjÀrnor? AlltsÄ till skillnad frÄn program dÀr man endast ser en stjÀrnhimmel, sÄ Àr jag ute efter ett program dÀr man tydligare kan bÄde stjÀrnornas riktning och avstÄnd frÄn jorden samtidigt.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Elektroman:

NÄgon som kan tipsa om bra program för att fÄ en tredimensionell överblick över vÄra nÀrmaste stjÀrnor? AlltsÄ till skillnad frÄn program dÀr man endast ser en stjÀrnhimmel, sÄ Àr jag ute efter ett program dÀr man tydligare kan bÄde stjÀrnornas riktning och avstÄnd frÄn jorden samtidigt.

Problemet med att fÄ en tredimensionell överblick Àr att avstÄnden blir sÄpass stora att du behöver "zooma ut" sÄpass lÄngt att man dels i praktiken tappar en av tre dimensioner, och dels att jorden blir osynlig (och solen en stjÀrna som vilken annan).
Men, nöjer man sig med med siffror och att ÀndÄ kunna "fÀrdas" till olika objekt, sÄ bör du kolla in Stellarium.

---

OnT; Den hÀr trÄden hade jag tydligen missat ... eller förtrÀngt ...
Har tyvÀrr inte mycket i fotovÀg att bidra med dÄ jag precis Àr i startgroparna. Köpte mig ett newtonteleskop i budgetsegmentet för nÄgon mÄnad sedan och har endast tagit enklare bilder med mobilkameran de tvÄ gÄnger det varit vÀder att ge sig ut. Köpte mig dock en kamera igÄr (DSLR för att det finns visst intresse att fotografera annat Àn bara natthimlen) vars infattningar bör anlÀnda under morgondagen, sÄ nu jÀklar ska det bara bli vÀder ocksÄ sÄ Äterkommer jag om nÄgra Är nÀr jag fÄtt upp skillsen!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Problemet med att fÄ en tredimensionell överblick Àr att avstÄnden blir sÄpass stora att du behöver "zooma ut" sÄpass lÄngt att man dels i praktiken tappar en av tre dimensioner, och dels att jorden blir osynlig (och solen en stjÀrna som vilken annan).

Det problemet gÄr att lösa rÀtt enkelt genom att illustrera avstÄnden frÄn en fixpunkt med vektorer.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Bor i VÀsterÄs nÄgorlunda centralt.
Har alltid drömt om att köpa ett fint teleskop och sitta pÄ balkongen och titta ut mot stjÀrnorna.

Är detta omöjligt eller finns det nĂ„gon rimlig chans att man kan se nĂ„got vĂ€rt?
Vad skulle ett rimligt teleskop kosta?

VÀldigt kul trÄd, bra jobbat!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Simoneriksson:

Bor i VÀsterÄs nÄgorlunda centralt.
Har alltid drömt om att köpa ett fint teleskop och sitta pÄ balkongen och titta ut mot stjÀrnorna.

Är detta omöjligt eller finns det nĂ„gon rimlig chans att man kan se nĂ„got vĂ€rt?
Vad skulle ett rimligt teleskop kosta?

VÀldigt kul trÄd, bra jobbat!

Visst kan du göra det. Problemet med att sitta inne i stan Àr först och frÀmst "light pollution". Det kan till viss del reduceras med hjÀlp av filter, men helt kommer du aldrig att komma ifrÄn det problemet.

Vad som Àr vÀrt att se Àr högst subjektivt. StjÀrnor (solen undantaget) kommer i stort sett alltid att vara punktobjekt, och det Àr av den enkla anledningen att de Àr sÄ jÀkla lÄngt borta. Mars, Jupiter och Saturnus kan man se detaljer (i olika ustrÀckning) med vÀldigt basic utrustning utan att fotografera. Venus kan man se, men Àr inte sÄ jÀtteexalterande att titta pÄ i lÀngden. MÄnen Àr inte heller att förakta. NÄgon enstaka nebulosa skulle man kanske kunna urskilja, men jag har svÄrt att tro att det blir mycket mer Àn "Äh, ett luddigt objekt".

Jag kan nog inte sjÀlv pÄstÄ att jag skulle tycka att det varit vÀrt ens kostnaden för ett budgetteleskop att sitta inne i stan utan att fotografera med filter, men samtidigt behöver du inte ta dig jÀttelÄngt utanför staden för att markant öka upplevelsen, nÄgot som inte sÀllan tarvar transportmöjligheter. Det var den frÀmsta anledningen till att jag skaffade mina prylar först nu - tillgÄngen till bil.

Vad ett rimligt teleskop kostar beror helt pÄ vad man anser vara en rimlig utrustning. Du kan fÄ ett helt okej newtonteleskop med allt du behöver för att komma igÄng redan frÄn nÄgra enstaka tusenlappar, men det Àr i stor utstrÀckning nÄgot av en materialsport, och du kan lÀgga ner bÄde tiotusentals och hundratusentals kronor och fortfarande fÄ ut mer av det. Men, lÄt dig inte avskrÀckas, Àven en budgetrigg kan ge mycket glÀdje. SÄ lÀnge du undviker "hobbex-/teknikmagasinet-nivÄn" pÄ prylar sÄ kommer du nog att bli nöjd nog att vara missnöjd och börja sukta efter nÀsta pryl ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Tagen med Nikon D5300 i primÀrfokus genom TS 115 triplet apo. Singelbild. Blev rÀtt fin, sÄpass att det Àr min nya bakgrund.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Peter77: Först av allt mycket bra inlÀgg. Jag har sett lite överallt att man kan köpa Teleskop hÀr och varstans. Men det Àr sÄ fruktansvÀrt "analogt" Vad behöver man om man vill slippa stÄ ute i iskylan och bara koppla ihop den med datorn inomhus och styra den lite lÀtt och fÄ in bilderna i realtid i datorn? Pratar vi astronomiska summor? Har du lÀnk till nÄgon bra butik? Mer information skulle uppskattas. Detta Àr "coolt".

PermalÀnk
Medlem
●

*duckar*

För ett annat avstÄndsperspektiv för oss som inte har Àgt annat Àn en kikare.. kan du tom t.ex fÄnga rymdstationen med den dÀr saken?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Ludde72:

*duckar*

För ett annat avstÄndsperspektiv för oss som inte har Àgt annat Àn en kikare.. kan du tom t.ex fÄnga rymdstationen med den dÀr saken?

Hej,

Jag har Ànnu inte försökt, dÄ jag Ànnu Àr rÀtt ny med min teleskopmontering, och jag har hört att ISS flyger över ganska fort
Men ja, det gÄr och det finns folk som fotograferat ISS genom sina teleskop

Mitt Àr inte sÀrskilt kraftfullt, det finns de med betydligt högre upplösningsförmÄga, vilket egentligen bara beror pÄ aperturen (ljusöppningen).

TÀnkte jag skulle ge det ett seriöst försök nÄgon gÄng att hitta ISS, dock har jag fÄtt uppfattningen att det verkar vara lÀttare med hand- "vevade" stativ, jag tror inte ISS finns i min databas ens. Men hade varit kul att se den

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Moderator
Forumledare ★
●

*trÄd rensad*

Har tagit bort ett litet sidospĂ„r som handlade om vad ”astronomi” och rymden innebĂ€r rent innehĂ„llsmĂ€ssigt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter pÄ hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök pÄ discord

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av dl380g7:

@Peter77: Först av allt mycket bra inlÀgg. Jag har sett lite överallt att man kan köpa Teleskop hÀr och varstans. Men det Àr sÄ fruktansvÀrt "analogt" Vad behöver man om man vill slippa stÄ ute i iskylan och bara koppla ihop den med datorn inomhus och styra den lite lÀtt och fÄ in bilderna i realtid i datorn? Pratar vi astronomiska summor? Har du lÀnk till nÄgon bra butik? Mer information skulle uppskattas. Detta Àr "coolt".

Ska försöka svara sÄ bra jag kan pÄ detta, sÄ fort jag hinner Blir senare under dagen (hoppas jag, jag Àr pappaledig med en snart tvÄÄrig dotter )

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●

Hej. Jag har precis fÄtt upp ett intresse av astronomi efter att alltid varit fascinerad utav stjÀrnhimlen.

Jag Har kikat lite pÄ en CELESTRON NEXSTAR 130 SLT GO-TO Men har en fundering kring fotograferingsbiten. Jag antar att det blir bÀttre och finare bilder med en systemkamera kopplad till den istÀllet för ens egna mobiltelefon? Och i sÄ fall har ni proffs nÄgot förslag eller tips pÄ en billigare men bra systemkamera för detta ÀndamÄl?

anledningen att jag inte vill slÀnga ut nÄgon större slant "vad det nu Àr" pÄ en kamera Àr för att jag kommer enbart anvÀnda den för detta och inget runtom troligtvis.

Trevlig trÄd för en som precis funnit ett nytt intresse
Tacksam för svar.

MVH / SplendidPerformance

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kan rekommendera lÀsa PopulÀr Astronomi.

Jag har kvar nÄgra av mina tidningar. Men nÄgra Àr fortfarande inplastade. pga tidsbrist.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Lorault:

Kan rekommendera lÀsa PopulÀr Astronomi.

Jag har kvar nÄgra av mina tidningar. Men nÄgra Àr fortfarande inplastade. pga tidsbrist.

https://i.imgur.com/QNfWYlN.jpg

KÀnner igen det dÀr med att tidningar ligger ouppackade. I mitt fall Àr förklaringen mestadels smÄbarn...

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av SplendidPerformance:

Hej. Jag har precis fÄtt upp ett intresse av astronomi efter att alltid varit fascinerad utav stjÀrnhimlen.

Jag Har kikat lite pÄ en CELESTRON NEXSTAR 130 SLT GO-TO Men har en fundering kring fotograferingsbiten. Jag antar att det blir bÀttre och finare bilder med en systemkamera kopplad till den istÀllet för ens egna mobiltelefon? Och i sÄ fall har ni proffs nÄgot förslag eller tips pÄ en billigare men bra systemkamera för detta ÀndamÄl?

anledningen att jag inte vill slÀnga ut nÄgon större slant "vad det nu Àr" pÄ en kamera Àr för att jag kommer enbart anvÀnda den för detta och inget runtom troligtvis.

Trevlig trÄd för en som precis funnit ett nytt intresse
Tacksam för svar.

MVH / SplendidPerformance

I stÀllet för systemkamera sÄ kan du köpa en CCD kamera.
Tex denna: https://astro.astrosweden.se/sv/articles/2.225.7002/the-imagi...
HĂ€r kan du se lite hur det kan se ut, : http://cyberspaceandtime.com/NqUlF_F6yBE.video+related

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Peter77:

Hej,

Jag har Ànnu inte försökt, dÄ jag Ànnu Àr rÀtt ny med min teleskopmontering, och jag har hört att ISS flyger över ganska fort
Men ja, det gÄr och det finns folk som fotograferat ISS genom sina teleskop

Mitt Àr inte sÀrskilt kraftfullt, det finns de med betydligt högre upplösningsförmÄga, vilket egentligen bara beror pÄ aperturen (ljusöppningen).

TÀnkte jag skulle ge det ett seriöst försök nÄgon gÄng att hitta ISS, dock har jag fÄtt uppfattningen att det verkar vara lÀttare med hand- "vevade" stativ, jag tror inte ISS finns i min databas ens. Men hade varit kul att se den

Det var inte svÄrt att hitta folk som försökt sig pÄ nej.. det mÄste du ju försöka dig pÄ assÄ, misstÀnker goosebumps-factor om du lyckas Àven om du inte kan se vad dem gör dÀr inne, bara att hallÄ, du kollar pÄ ISS, liksom..
Denna lÀnken hoppas jag underlÀttar https://spotthestation.nasa.gov/

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Ludde72:

Det var inte svÄrt att hitta folk som försökt sig pÄ nej.. det mÄste du ju försöka dig pÄ assÄ, misstÀnker goosebumps-factor om du lyckas Àven om du inte kan se vad dem gör dÀr inne, bara att hallÄ, du kollar pÄ ISS, liksom..
Denna lÀnken hoppas jag underlÀttar https://spotthestation.nasa.gov/

Tack för den lÀnken, det ska jag kolla in

Ja, det vore sjukt hÀftigt att se den live med sina egna ögon. UtifrÄn foton jag sett, sÄ bör man kunna se formen och solpanelerna ganska tydligt, och hur coolt vore inte det Se den och tÀnka att ombord finns det mÀnniskor som arbetar med olika experiment osv

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av SplendidPerformance:

Hej. Jag har precis fÄtt upp ett intresse av astronomi efter att alltid varit fascinerad utav stjÀrnhimlen.

Jag Har kikat lite pÄ en CELESTRON NEXSTAR 130 SLT GO-TO Men har en fundering kring fotograferingsbiten. Jag antar att det blir bÀttre och finare bilder med en systemkamera kopplad till den istÀllet för ens egna mobiltelefon? Och i sÄ fall har ni proffs nÄgot förslag eller tips pÄ en billigare men bra systemkamera för detta ÀndamÄl?

anledningen att jag inte vill slÀnga ut nÄgon större slant "vad det nu Àr" pÄ en kamera Àr för att jag kommer enbart anvÀnda den för detta och inget runtom troligtvis.

Trevlig trÄd för en som precis funnit ett nytt intresse
Tacksam för svar.

MVH / SplendidPerformance

Hej,

Systemkamera Àr ju helt klart en vÀg in, och en bra sÄdan i och med att systemkamera Àr nÄgot mÄnga redan har.
CCD kamera Àr mycket mera inriktat pÄ just astrofoto, en del Àr kylda vilket ger extremt lÄga brusnivÄer vilket möjliggör lÄnga exponeringar med vÀldigt rena bilder.

Dock skulle jag rÄda dig till systemkamera i första hand, dÄ det Àr lite enklare att jobba med och man kan fÄ vÀldigt bra resultat. En sÄdan kan du dessutom ha till vardagsfotografering sÄklart.

Jag Àr lite mer inne pÄ Nikon Àn Canon, dÄ jag tycker det verkar som att Canon generellt har lite mer brus. Tidigare körde nÀstan alla Canon, pga att det var den enda tillverkaren som stöddes av Backyard EOS, som Àr en kontrollprogramvara dÀr du kan styra slutartider, sÀtta upp intervallprogram, live view för knallskarp fokus osv.

Numera finns Backyard Nikon, som Àr samma fast för Nikon. SÄ det ska jag börja prova pÄ inom kort. Dock Àr det inte alla kameror som stöds ÀndÄ.

Jag började med en Nikon D3100, som tyvÀrr inte stöds av Backyard Nikon. Med andra ord gÄr den inte att koppla upp till datorn och styra allt dÀrifrÄn.
Varför man gÀrna vill kunna sÀtta upp exponeringsintervaller och styra allt frÄn datorn, Àr att skall man stÄ vid kameran och trycka pÄ knappen sÄ fÄr man skakningar.

Men till en början var det vad jag gjorde, och satte en utlösartimer pÄ 10 sek. RÀtt drygt att stÄ dÀr ute pÄ natten och trycka pÄ knappen, vÀnta, trycka pÄ knappen igen..;D
Men det funkade nÀr det var allt jag hade.

Nu har jag nyligen köpt en Nikon D5300. Efter mycket efterforskningar blev det den, pga vÀldigt lÄga brusnivÄer vid höga isovÀrden.
Den kom 2014 men fortfarande en vÀldigt bra kamera, med vinklingsbar skÀrm, vilket Àr en fördel nÀr teleskopet pekar uppÄt och du har kameran i andra Ànden, underlÀttar enormt för att kunna se skÀrmen om du kan vinkla den som du vill ha den.

Plus att den stöds av Backyard Nikon.

Vad mer finns att sÀga? Hmm, massvis
Nextstar 130 Àr nog okej, men skulle hellre slÄ till pÄ t.ex en Skywatcher 200pds, tuben gÄr pÄ runt 5000kr och det Àr ett bra telskop visuellt sÄvÀl som för foto. Det tristaste man kan göra Àr att köpa ett teleskop som Àr för begrÀnsat. Stativet som följer med 130 slt brukar inte vara nÄgon höjdare.
Till den en bra ekvatoriell montering, som följer jordens rotation. Att tÀnka pÄ om du skall fota Àr att det krÀvs en stadig montering. Med teleskop, kamera, eventuell guideteleskop och guidekamera, skall man helst inte ligga över 60% ca av monteringens maximala lastförmÄga. Men, det gÄr med enklare alt azimutala monteringar ocksÄ men du kan inte ta sÄ lÄnga exponeringar och det Àr inte optimalt.

Om du enbart vill fokusera pÄ foto sÄ skulle jag sÀga att en mindre apokromatisk refraktor Àr att rekommendera, men vill du Àven kunna observera Àr en stor reflektor bÀttre. Ju mer ljusöppning, desto mer visuell upplösningsförmÄga.

AngÄende fotografering, sÄ vill du ha sÄ höga isovÀrden som möjligt, utan att fÄ för mycket brus. Det hÀr Àr en svÄr balans och beror till stor den pÄ vilken kamera du har, hur högt du kan gÄ.

LÄnga exponeringar och högt iso (hög ljuskÀnslighet) vill man ha för att kunna fÄnga upp de ljussvaga detaljerna. Och lÀngre exponeringar möjliggör bra signalnivÄ i förhÄllande till bruset.

Sedan Àr det ocksÄ vanligt att man tar flera exponeringar. Kort man man vÀl sÀga att ju kortare slutartid du kan anvÀnda, desto fler exponeringar vill du ha. Detta gÀller för deep sky objekt. Dessa kan man sedan stacka i t.ex Deep sky stacker, för att fÄ en slutbild av den kombinerade mÀngden ljus, vilket ger en bild med mycket mer detaljer Àn om du tar bara en endaste exponering.

Skall du dÀremot fotografera mÄnen, tycker jag man fÄr bra resultat med en enda bild. Bilden pÄ mÄnen jag lade in igÄr Àr frÄn en enda exponering med ett isovÀrde pÄ 100, och en slutartid pÄ 1/125 sek om jag inte minns fel. Detta pga den Àr sÄpass ljusstark.

Detta blev vÀldigt mycket text, men det finns mycket att sÀga om Àmnet, och att hÄlla mig kort och koncis Àr inte alltid min starka sida

Det man kan sÀga Àr, att blir man "biten" av observation och fotografering, sÄ kan man plöja ner precs hur mycket pengar som helst!

HÀr kan du se vilka systemkameror (dslr kallas de i "branschen") som stöds av Backyard Nikon respektive Backyard EOS (canons variant).

https://www.tethertools.com/tethering-software/backyard/

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring