Ny speldator. Är denna prisvärd?

Permalänk
Medlem

Ny speldator. Är denna prisvärd?

Sitter och kikar på speldator och behöver lite hjälp.

Hittade denna..

https://www.komplett.se/product/11472/datorer/komplett-pc/kom...

Är nedsatt 7000 någon vecka till. Är det ett prisvärt paket? Är egentligen lite över tänkt budget. Något man hade kunnat byta ut? Behöver man 32 GB RAM för i stort sätt uteslutande gaming? Någon kunnig som orkat ta sig tid att svänga in på sidan/länken och kolla igenom komponenterna och ge lite feedback. All hjälp uppskattas. Tack!

Permalänk
Medlem

Skriv gärna vad du tänkt ha den till så är det lättare att hjälpa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 5800x3d | Predator xb3 |

Permalänk
Medlem

16GB ram räcker för spel.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@Dabswe: I stort sätt uteslutande till gaming (plus ev. en del streaming). Spelar mycket Battlefield, Crysis och liknande. Sonen spelar mycket Fortnite.

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Känns så. Tack. Inga jättepengar att spara på att köra 16 GB i stället ser jag men kan lägga dom pengarna på ett nätverkskort i stället.

Permalänk
Medlem

Ska man ha de övriga komponenterna i det paketet är det lite dumsnålt att bara ha 16GB ram. Vad mer än spela i 4k ultra settings ska du göra med datorn? Edit: jag är lite långsam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mn8o:

Sitter och kikar på speldator och behöver lite hjälp.

Hittade denna..

https://www.komplett.se/product/11472/datorer/komplett-pc/kom...

Är nedsatt 7000 någon vecka till. Är det ett prisvärt paket? Är egentligen lite över tänkt budget. Något man hade kunnat byta ut? Behöver man 32 GB RAM för i stort sätt uteslutande gaming? Någon kunnig som orkat ta sig tid att svänga in på sidan/länken och kolla igenom komponenterna och ge lite feedback. All hjälp uppskattas. Tack!

Absolut inte.
Du kan välja delarna själv och få den både billigare och bättre.

https://komponentkoll.se/bygg/LVQkQ/

3600 Mhz ram istället för 2666 Mhz
2TB M.2 SSD (Kontra rutten 960GB 2.5" SSD)
8TB Lagring (Kontra 1 TB hos komplett)
Bättre kylning.

Kör man på liknande komponenter som komplett kommer du ned mot 25k.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Om du köper delarna löst så kostar det ungefär lika mycket. Ca 30300:- fick jag det till och det var inklusive Windows 10 för 1299:-, så för dem där extra ~700 kronorna så undviker du att behöva bygga ihop datorn själv och installera mjukvara. Plus extra garanti.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

@Decster: Du menar löst hos Komplett? Vad menar du med "så för dem där extra ~700 kronorna så undviker du att behöva bygga ihop datorn själv och installera mjukvara. Plus extra garanti." Sorry men är lite seg kanske :/

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Tack. Önskar dock köpa datorn ihopsatt.

Permalänk
Medlem

RTX 2080Ti är det värsta du kan köpa idag så går att spara in på grafikkortet och uppgradera senare.

La bara till 1 TB m2 Disk beror på hur du använder datorn men klarar mig själv enkelt med detta.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12683131

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12683123

Edit_ La till ett budget alternativ överst också

Själv valt Geforce RTX 2070 Super, tycker detta ger mest för pengarna idag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Mitt förslag mot länkad TS produkt.

+ Bättre CPU kylare
+ Bättre chassi samt luftflöde (3x140mm kvalitetsfläktar).
+ Bättre PSU
+ Snabbare minnen
+ Bättre lagringsenhet
+ Ljuddämpat chassi

- Du får montera vattenkylare själv (i toppen).

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12683188

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Vad du en gör Välj ej Oem Licens från Inet data.

Windows 10 Home Svensk på Usb eller E-Licens är ej bundet till moderkortet.

Räcker att man byter moderkort på Rma så måste man köpa en till Windows nyckel har redan haft Rma på ett moderkort och nu har jag byggt en ny dator och slipper köpa om Windows 10 igen.

Så mycket mer värt det enligt mig.
@mn8o

Full versioner
https://www.inet.se/kategori/883/fullversion

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Tack för svaren! Varför "RTX 2080Ti är det värsta du kan köpa idag.." ? Du tänker prisvärdhet eller? Prestanda kontra pris jämfört med annat?

Permalänk
Medlem

@SE_Larsson: Tack. Såg bra ut tycker jag. Ursäkta min okunnighet men.. "Du får montera vattenkylare själv (i toppen)." ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mn8o:

@Jonas79: Tack för svaren! Varför "RTX 2080Ti är det värsta du kan köpa idag.." ? Du tänker prisvärdhet eller? Prestanda kontra pris jämfört med annat?

Prestanda vs Priset så klart.

Vill man ha det värsta så köper man 2080Ti så klart.

Skulle inte själv valt EVGA Black edition då dom går enormt varma och lider av Coilwhine som är ett irriterande tjutande ljud därav att jag valde bästa versionen av Pallit kortet som går svalt och är fabriks överklockat

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Skulle köpt en dator baserad runt Ryzen 7 3700x, 16gb 3600mhz ram (amd ryzen certifierade) och en X570 bräda och sen skulle jag inte köpt något bättre än ett 2070 super eller liknande i dagsläget med prissättningen på grafikkort och hellre lagt mer pengar på kvalitetsnätagg och SSD's och bytt grafikkort om sådär 2-3 år när mer hästar krävs

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

9900k då ska du ha aorus moderkort pga bättre VRM.
Aorus elite eller aorus pro wifi.
Ändra det i jonas kundvagn så serdet bra ut.
Bygg den hos webhallen också för att sebom det blir billigare.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Skulle köpt en dator baserad runt Ryzen 7 3700x, 16gb 3600mhz ram (amd ryzen certifierade) och en X570 bräda och sen skulle jag inte köpt något bättre än ett 2070 super eller liknande i dagsläget med prissättningen på grafikkort och hellre lagt mer pengar på kvalitetsnätagg och SSD's och bytt grafikkort om sådär 2-3 år när mer hästar krävs

Hahaha det där är precis mitt bygge idag.

3700x, X570, 16 GB 3600 CL16 Trident Z, 2070 Super MSI Ventus 2.
@Oliver91

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Finns billigare gpu och psu.
Släng inte pengar på windows kostar bara 50 kr att köpa på annat håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Vad du en gör Välj ej Oem Licens från Inet data.

Windows 10 Home Svensk på Usb eller E-Licens är ej bundet till moderkortet.

Räcker att man byter moderkort på Rma så måste man köpa en till Windows nyckel har redan haft Rma på ett moderkort och nu har jag byggt en ny dator och slipper köpa om Windows 10 igen.

Så mycket mer värt det enligt mig.
@mn8o

Full versioner
https://www.inet.se/kategori/883/fullversion

Vi installerar endast OEM-versioner av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Vi installerar endast OEM-versioner av Windows.

Stoppa i en Usb sticka och installera från denna via att använda rekommenderade och next på alla alternativ borde dom flesta klara.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Stoppa i en Usb sticka och installera från denna via att använda rekommenderade och next på alla alternativ borde dom flesta klara.

Att flytta en Windows licens till en annan dator borde de flesta klara.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av mn8o:

@Decster: Du menar löst hos Komplett? Vad menar du med "så för dem där extra ~700 kronorna så undviker du att behöva bygga ihop datorn själv och installera mjukvara. Plus extra garanti." Sorry men är lite seg kanske :/

3 års inskicksgaranti

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Tack för inputen! Om man hade begränsat sig till webhallen, har du möjlighet att lista alternativ på det dom inte har? Tack!

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Ah, ja precis. Då är ja med. Tack.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Ja, tänkte att det var så du menade, så klart. Tack

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Tack. Hade du haft möjlighet att visa "ett bygge" på en sådan? Gärna från webhallen. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mn8o:

@SE_Larsson: Tack. Såg bra ut tycker jag. Ursäkta min okunnighet men.. "Du får montera vattenkylare själv (i toppen)." ?

Förstod inte denna heller påstår han att Blocket till den slutna Vattenkylningen väger ca 750 gram eller mer och kan leda till fraktskador.

@mn8o

"Viktigt att tänka på:

Följande delar behöver finnas med i ordern för att vi ska kunna montera datorn:
Datorlåda
Nätaggregat
Moderkort
Processor
Minnen
Luftkylare tyngre än ~ 750 gram monterar vi inte p.g.a. risk för fraktskador.
Vi installerar endast OEM-versioner av Windows.
Vi genomför inte installationer av extra grafikkortskylning, sleeving och custom loops.
24 h efter att din beställning bekräftats kan inga ytterligare ändringar göras.
Leveranstiden är upp till 10 vardagar efter att ordern är komplett och komponenterna finns på webblagret.
Köper du kylning till din processor så kommer original CPU-kylaren inte att medfölja.
Eventuella kartonger till dina produkter som du valt till din PC kommer inte följa med. Endast manualer, överblivet kablage, skruvar och smådelar från monteringen medföljer.
Minneshastigheter vid montering:
Om du väljer minnen med högre hastighet än den rekommenderade för din plattform kommer vi välja en passande minnesprofil om det finns att tillgå, annars levereras datorn med standardhastigheter.
Standardhastigheter för de olika plattformarna:
Intel 1151 v2 med 8:e eller 9:e generationens CPU max 2666MHz
Intel 2066 max 2666MHz
AMD Ryzen max 2667MHz 1st gen, max 2933 MHz 2nd gen
AMD Ryzen Threadripper max 2667MHz 1st gen, max 2933MHz 2nd gen
Vi hänvisar till moderkortets QVL-lista för att se vilka minnen som är kompatibla med respektive moderkort."

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.