Datorbyggarguide: Hur man installerar en processorkylare på AMD:s sockel AM4

Permalänk
Melding Plague

Datorbyggarguide: Hur man installerar en processorkylare på AMD:s sockel AM4

I detta avsnitt går vi igenom hur man monterar AMD:s referenskylare Wraith Max och Wraith Spire samt eftermarknadskylaren Noctua NH-U12S på ett moderkort med sockeln AM4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweclockers:

Det finns ett flertal olika skolor kring hur man applicerar kylpasta, men den absolut enklaste, och den vi väljer att utföra här, är att trycka ut ett riskorn i mitten av processorn och låta kylaren trycka ut denna.

Det är viktigt att det är ett kokt riskorn och inte ett okokt. Ett okokt riskorn är hårt och kan förstöra processorn.

Permalänk
Medlem

Grym guide för att hjälpa nybyggare som mig

Permalänk
Medlem

Annars kan man titta på The Verge build guide 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Grymt!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Annars kan man titta på The Verge build guide 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk för det kan man inte, då de bygger med en intel cpu. Vill du att folk ska förstöra sina nya Ryzen-3000 CPUer eller.

Permalänk
Medlem

Ingenting har förändrats sedan 2003 annat än att AMD gick över från 2 till 4 hål för monteringsramen.
Det inebär att alla kylare som monteras i hakarna passar från socket 754, 939 och 940 som var dom första som kom ut 2003 och kylare från dessa passa hela vägen upp till AM4.

Själv kör jag en gammal 754 kylare på AM3 tex.

Det är rätt smidigt när man kan ta moderna AMD kylare och stoppa i gamla AMD burkar och vise versa.

17 år med kompatibilitet snart det är inte dåligt.

Själv har jag fortfarande ett 754 moderkort som fungerar för att testa AGP/PCI kort på och slängt alla möjliga AMD kylare på det genom åren.

Har en hög 939 mobos nu som lär få AM2 stock kylare då dessa klarar 125W TDP och var dom största stock kylarna AMD hade en lång tid och dom är nog rätt jämbördiga med moderna AMD stock kylare, kopparbas, dual heaptipes, 70mm fläkt etc.

Gillar AMD's clips lösning för det är snabbt och enkelt vid labbande och universal över alla generationer från 2003 och idiotsäkert och som sagt delar finns att köpa nytt och begagnat för tior istället för massa pengar om man ska ha en kylare för någon sockel som gjordes för en massa år sedan under kort tid kanske.

Permalänk
Medlem

En udda grej är att vissa high end X370 mobbos hade/har monteringshål även för AM3 kylare tex Crosshair Hero VI så att gamla kylare kunde monteras utan extra kit.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Mer sånt här, det främjar hobbyn på ett väldigt direkt vis för personer som kanske inte vågat ta de första egen stegen än. (y)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Skrivmaskin

@yestomtom: Det finns mer! Sedan sommaren 2017 finns en komplett guide för datorbyggen, som täcker alla steg och har monteringsanvisningar oavsett om det handlar om Ryzen Threadripper eller de konsumentinriktade processorerna från AMD och Intel.

För den som är intresserad av mer allmän hårdvarudiskussion, med frågor hämtade från en nybörjare, finns en rad videor om Gurras dumma frågor! Underhållande även för den med mer hårdvarukunskaper

Länk till datorbyggarguiden

Gurras dumma frågor om grafikkort
Gurras dumma frågor om datorchassin
Gurras dumma frågor om moderkort

Permalänk
Medlem

Idag ska jag montera min nya be quiet dark 4 från stock . Tror jag kör på rispastan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AMD kör vidare på hakvarianten minsann, aldrig hanterat AMD på senare tid så nu lärde jag mig något nytt.
Kommer ihåg Socket A cpuerna från AMD som skulle hakas fast och det fanns ingen IHS på dom, man fick nöja sig med 4 små kuddar så man inte drog av en bit kisel

Permalänk
Medlem

Blir nog inte en tydligare guide 👍