Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Detta är enligt mig det mest prisvärda kortet i Sverige som passar i Louqe Ghost S1.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Tripple fan och 2 Slots.

6 Augusti i lager.

Själv orkade jag ej vänta och blev ett MSI Ventus 2070 Super istället.

500 kr lägre via Mindfactory och har en order på Ramminnen också så skickas tillsammans med dom annars tillkommer ytterligare fraktkostnad så när jag kan samfrakta är det värt det.

Fast det där kortet får väl inte plats? Har skrivit om detta lite längre upp i tråden:

Skrivet av Icte:

"The Ghost S1 has a maximum graphic cards support of:2.1-Slot: 144 (H) x 45 (W) x 305 (D) mm"

https://louqe.com/img/GhostS1_GPU_Compatibility.pdf

Card Dimensions 1.73" x 12.36" x 5.04"; Dual-Slot
https://www3.pny.com/geforce-rtx-2070-super-8gb-xlr8-gaming-o...

D.v.s. ca 128 (H) x 44 (W) x 314 (D) mm

Blir tyvärr lite för långt

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Detta är enligt mig det mest prisvärda kortet i Sverige som passar i Louqe Ghost S1.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Tripple fan och 2 Slots.

6 Augusti i lager.

Själv orkade jag ej vänta och blev ett MSI Ventus 2070 Super istället.

500 kr lägre via Mindfactory och har en order på Ramminnen också så skickas tillsammans med dom annars tillkommer ytterligare fraktkostnad så när jag kan samfrakta är det värt det.

Det kortet är för långt tyvärr. Se @Icte inlägg lite längre upp på sidan.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Fast det där kortet får väl inte plats? Har skrivit om detta lite längre upp i tråden:

Höjd (cm) 12,80
Bredd (cm) 4,39
Djup (cm) 31,39 cm enligt hemsidan

Edit: Elgiganten information fel.
@Icete

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Höjd (cm) 11,50
Bredd (cm) 3,50
Djup (cm) 31,39 cm enligt hemsidan

Edit: Elgiganten information fel.
@Icete

Japp, Elgiganten har nog tagit informationen för GPU:n med två fläktar istället för tre (första resultatet på Google när man googlar namnet).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Administrativ avgift

@kribol01: jag hade 2080ti versionen av kortet och det passade , därför bör även detta kort passa. Det är fel mått på elgigantens sida

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Kan flika in att av de kort jag testat är founders bäst på att få ut den varma luften ur lådan, den kylaren blåser verkligen ut luften uppåt. Med tanke på att det inte är så stor skillnad i prestanda mellan kort och FE är billigare i de flesta fall kan det ju vara något att överväga.

Permalänk
Medlem

@andra94: fast enligt EG hemsida passar det. På Pny officiella hemsida anges 314mm vilket är för långt.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@kribol01: jag hade 2080ti versionen av kortet och det passade , därför bör även detta kort passa. Det är fel mått på elgigantens sida

Är det detta kort du hade?
https://www.pny.com/RTX-2080-Ti-Overclocked-XLR8-Edition

PNY RTX 2080 Ti Gaming Overclocked Edition
Card Dimensions: 1.50” × 11.88” × 4.50”, Dual-Slot

Vilket motsvarar ca 114.3 (H) x 38.1 (W) x 301.8 (D) mm

vilket är inom specifikationerna för max GPU mått för Ghost S1 MKII:
144 (H) x 45 (W) x 305 (D) mm

PNY's RTX 2070 Super Gaming Overclocked Edition är lite längre:
128 (H) x 44 (W) x 314 (D) mm
https://www3.pny.com/geforce-rtx-2070-super-8gb-xlr8-gaming-o...

Visuell jämförelse:

PNY RTX 2080 Ti OC Edition
PNY RTX 2070 Super Gaming OC Edition
Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Så där!
Nu är jag tillbaka med en deliddad 8700K och ca 10c lägre temps. Skulle säkert kunna få ännu bättre, men jag vette tusan om jag vill handskas med flytande metall igen. Jag limmade iaf inte IHSen så är relativt enkelt att prova igen om jag vill.

Resultat

Nu är jag iaf i princip klar med min Ghost. Ska städa upp och ta lite finare bilder någon gång. På sikt ska jag försöka kolla efter någon värdig ersättare till mitt 1080 Ti FE. FE kylaren får hela chassit att bli en stekpanna, men med Nvidias grafikkortspriser idag kan det vara värt det kanske.

Eventuellt om jag hittar någon som säljer en NH-L12 så ska jag snappa upp en sån också.

Kanske köpa custom length kablar från https://www.pslatecustoms.com/, men det är relativt dyrt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Eventuellt om jag hittar någon som säljer en NH-L12 så ska jag snappa upp en sån också.

Du kan få köpa min, den är mycket sämre än Black Ridgen :p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du kan få köpa min, den är mycket sämre än Black Ridgen :p.

Har också en LH-12 liggandes sedan jag bytte upp mig till min Black Ridge

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du kan få köpa min, den är mycket sämre än Black Ridgen :p.

Skrivet av INCSlayer:

Har också en LH-12 liggandes sedan jag bytte upp mig till min Black Ridge

Jaja kanske skippar L12 när ni säger så men jag får dåliga vibbar av den, känns inte som bra kvalité. Min hade några böjda flänsar när jag packade upp den också. Får hoppas Noctua gör en kopia av den men med deras kvalité, det vore mysigt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jaja kanske skippar L12 när ni säger så men jag får dåliga vibbar av den, känns inte som bra kvalité. Min hade några böjda flänsar när jag packade upp den också. Får hoppas Noctua gör en kopia av den men med deras kvalité, det vore mysigt.

Sammantaget blir det en dyr kylare med två noctuafläktar men jag är supernöjd. Fick dessutom dremla lite men som sagt, slutresultatet är över förväntan. Kör max 50% fläkthastighet på en 1600X i stock och ramlar upp i 65 grader när den fått jobba i en halvtimma. Chassit är varmt som satan men den når max och jag upplever det som tyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för fläkt kombo på black ridgen? Kör du två slim @Alumax?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Vad kör ni för fläkt kombo på black ridgen? Kör du två slim @Alumax?

Jag kör 1 slim 120mm Noctua ovanpå, testade även med en 92mm under men det hjälpte inte mycket för kylningen men höjde ljudvolymen med ett irriterande mer högfrekvent ljud.

Permalänk
Medlem

Tänkte ställa frågan igen ifall det är så att nån som vet kanske bara sporadiskt följer tråden.

Har vi fått nån konkrekt kommunikation av Louqe angående framtida tillbehör. Dvs. de som listades som potentiella addons en gång i tiden. Eller har Louqe gått vidare och jobbar med annat i dagsläget och Ghost projektet är i stortsett dött? Jag tycker att hitta nån form av info via slack är svårt.

Och en följd fråga är det nån som kontaktat dem angående att köpå reservdelar? Jag slant till och böjda en sidoplåt så att den numera är jättesvår att sätta dit och har ingen lust att köpa en helt nytt chassi bara pga. av det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag kör 1 slim 120mm Noctua ovanpå, testade även med en 92mm under men det hjälpte inte mycket för kylningen men höjde ljudvolymen med ett irriterande mer högfrekvent ljud.

Alright samma här just nu på en 3700X. Kör även två fläktar i toppen. Efter lite spelande når den som max 74 grader.
Däremot började jag testa igår och det är varmt i luften för tillfället. Så förhoppningsvis ligger den runt 70 som max i normala förhållanden. Ska göra nya tester när det är lite svalare i luften så får jag se hur black ridgen är i jämförelse med mina nh-l12 tester.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Alright samma här just nu på en 3700X. Kör även två fläktar i toppen. Efter lite spelande når den som max 74 grader.
Däremot började jag testa igår och det är varmt i luften för tillfället. Så förhoppningsvis ligger den runt 70 som max i normala förhållanden. Ska göra nya tester när det är lite svalare i luften så får jag se hur black ridgen är i jämförelse med mina nh-l12 tester.

Jag har bara en fläkt i botten på utblås (låst till 50%) och jag hamnar kring 70 grader vid spelande nu på sommaren med min 3700X. Kanske att den går några grader högre ibland men oftast låg den på typ 68-70. Allt stock förutom att DOCP är på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Vad kör ni för fläkt kombo på black ridgen? Kör du två slim @Alumax?

En slim 92mm noctua under och en slim 120 över.

Skrivet av Aktsu:

Jag kör 1 slim 120mm Noctua ovanpå, testade även med en 92mm under men det hjälpte inte mycket för kylningen men höjde ljudvolymen med ett irriterande mer högfrekvent ljud.

Ja, instämmer på det mer högfrekventa ljudet men vid lägre fläkthastighet upplever jag det som obefintligt. Kan ju köra en LNA (Low Noise Adapter) på 92an om man inte får till det. Eliminerar ju dom allt för höga hastigheterna med fläkten.

Har inte testat utan men funkar det utan så är det ju klart bättre utan att behöva greja med en fläkt till.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Ja, instämmer på det mer högfrekventa ljudet men vid lägre fläkthastighet upplever jag det som obefintligt. Kan ju köra en LNA (Low Noise Adapter) på 92an om man inte får till det. Eliminerar ju dom allt för höga hastigheterna med fläkten.

Har inte testat utan men funkar det utan så är det ju klart bättre utan att behöva greja med en fläkt till.

Ja det går ju att lösa men när jag inte såg någon skillnad i temperatur så kändes det inte värt att joxa mer än att bara ta bort den. Ju färre saker och kablar desto bättre i ett litet chassi.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde lite snabba tester igår för att se om jag ska skaffa en tophat att ha fläktar i eller inte, och jag tror jag ska göra det.
Fick mer konsistenta resultat i Superposition när jag körde dubbla exhaust vilket tyder på att grafikkortet går svalare, och sen att inte hela lådan känns varm är ju största skillnaden.

Blir nog en M storlek så jag kan ha dessa Noctua NF-A12x25 fläktar jag redan har, så kommer de till användning.

Sen ska man även tänka på att det är närmare 30 c i rummet, blir roligare att testa temps när det blir kallare ute.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag gjorde lite snabba tester igår för att se om jag ska skaffa en tophat att ha fläktar i eller inte, och jag tror jag ska göra det.
Fick mer konsistenta resultat i Superposition när jag körde dubbla exhaust vilket tyder på att grafikkortet går svalare, och sen att inte hela lådan känns varm är ju största skillnaden.
https://lambdan.se/img/IMG_20190726_153206.jpg
https://lambdan.se/img/brave_2019-07-26_16-04-37.png

Blir nog en M storlek så jag kan ha dessa Noctua NF-A12x25 fläktar jag redan har, så kommer de till användning.

Sen ska man även tänka på att det är närmare 30 c i rummet, blir roligare att testa temps när det blir kallare ute.

Tack för testet!

Märkte du någon större skillnad i temperaturer på CPU:n samt moderkortet också? Ska nog också köra med utblås-fläktar men både i toppen och botten för att skapa ett negativt tryck och få in "kall" (30 grader inomhus) luft från sidorna.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@lambdan:
Du borde testa med bara en fläkt som utblås i botten också, kan vara så att du uppnår nästan samma resultat men slipper en ful top hat som gör chassit större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tack för testet!

Märkte du någon större skillnad i temperaturer på CPU:n samt moderkortet också? Ska nog också köra med utblås-fläktar men både i toppen och botten för att skapa ett negativt tryck och få in "kall" (30 grader inomhus) luft från sidorna.

Körde lite snabba tester här och nu med Cinebench och så här blev CPU Package:
Inga extra fläktar: max 70
Top dubbla exhaust: max 68
Top dubbla intake: max 69

Så nja inga dramatiska skillnader. Moderkorts temps noterade jag inte men gissar på att det hjälper med fläkt där.

Dock har jag läst om ett intressant "hack" man kan göra där man vänder upp o ner på hela chassit (byter plats på grillen och botten såklart) så power knappen hamnar uppåt, då slipper man PCI risern som är ivägen och blockerar ganska mycket luftflöde från under CPUn. Det var här jag läste om det: https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/bsijh7/air_cooling_wi...

Skrivet av Aktsu:

@lambdan:
Du borde testa med bara en fläkt som utblås i botten också, kan vara så att du uppnår nästan samma resultat men slipper en ful top hat som gör chassit större.

Skulle vilja testa det då jag såg det i en youtube film (tror det var Optimum Tech?) och han hade goda resultat, men enda low profile fläkten jag har sitter på black ridgen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Skulle vilja testa det då jag såg det i en youtube film (tror det var Optimum Tech?) och han hade goda resultat, men enda low profile fläkten jag har sitter på black ridgen.

Jag kör en vanlig NF-A12x25 där och har låst den på 50% upp till 75 grader (bästa jag kan göra i min UEFI). Är stor skillnad i luftflödet till GPU/CPU tycker jag, har inga problem utan top hats när jag kör så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Tänkte ställa frågan igen ifall det är så att nån som vet kanske bara sporadiskt följer tråden.

Har vi fått nån konkrekt kommunikation av Louqe angående framtida tillbehör. Dvs. de som listades som potentiella addons en gång i tiden. Eller har Louqe gått vidare och jobbar med annat i dagsläget och Ghost projektet är i stortsett dött? Jag tycker att hitta nån form av info via slack är svårt.

Och en följd fråga är det nån som kontaktat dem angående att köpå reservdelar? Jag slant till och böjda en sidoplåt så att den numera är jättesvår att sätta dit och har ingen lust att köpa en helt nytt chassi bara pga. av det.

https://i.imgur.com/rEMpY94.png

Louqe har som mål att fixa 3 addons innan året är slut och med deras optimistiska tidslinjer är frågan om dessa uppfylls.

Io tophat och Sidopaneler med glas är 2 jag vet om frågan är vad sista blir

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Tror mina nätaggskablar skulle åka in i den utan galler

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

@Aktsu: Tror mina nätaggskablar skulle åka in i den utan galler

Jag kör också ett SF600 och det är inga problem med lite vettig kabeldragning, jag la bara någon minut på att få det okej iaf. Kablarna är styva så när man väl byggt och kablarna inte ligger emot så är det inget som kan dras in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Körde lite snabba tester här och nu med Cinebench och så här blev CPU Package:
Inga extra fläktar: max 70
Top dubbla exhaust: max 68
Top dubbla intake: max 69

Så nja inga dramatiska skillnader. Moderkorts temps noterade jag inte men gissar på att det hjälper med fläkt där.

Dock har jag läst om ett intressant "hack" man kan göra där man vänder upp o ner på hela chassit (byter plats på grillen och botten såklart) så power knappen hamnar uppåt, då slipper man PCI risern som är ivägen och blockerar ganska mycket luftflöde från under CPUn. Det var här jag läste om det: https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/bsijh7/air_cooling_wi...

Skulle vilja testa det då jag såg det i en youtube film (tror det var Optimum Tech?) och han hade goda resultat, men enda low profile fläkten jag har sitter på black ridgen.

Bra med tester körde några jag med senaste vecka och kommer också köra en tophat. Då det var betydligt svalare vid spelsessioner.
Kör dessutom med en i botten utblås. Köpte galler på kjell o co för 49kr. Hade samma problem med alldeles för stela kablar som vägrade hålla sig borta från fläkten.

Cinebench20 med l12 utan några extra fläktar. Max 76.

Cinebench20 med l12 och botten fläkt utblås. Max 74

Cinebench20 med 2 utblås fläktar i top, l12 och botten utblås. Max 71,5.

Cinebench20 med 2 utblås fläktar i top, l12 med slimfan och botten utblås. Max 69,5.

Kommer köra tester med black ridgen också.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Byggde ihop ett system i lådan igår. 3700X med NH-L9x65. Den ligger och idlar runt 55-60 C men så fort man belastar lite lite så smäller den upp i 78-83 C. Kör dock Prime95 nu och då ligger den på 72 C, hänger inte med i svängarna alls, hur är det möjligt att starta Adobe Lightroom kör CPUn varmare än ett stresstest?

Känns som att den ligger på väldigt hög spänning men kan inte riktigt avgöra hur mycket som kan tilldelas att kylaren är för klen vs att många verkar ha problem med värme/märkliga spänningsnivåer (min tuggar på 1.45 - 1.5 V konstant).

Tankar? Behöver jag en bättre kylare, ex Black Ridge? Eller är det moderkortet som inte kan kontrollera strömförsörjningen till CPUn? Kör ett ASUS ROG STRIX X470-I GAMING.