Vilka jobb försvinner i framtiden?

Permalänk
Medlem

Vilka jobb försvinner i framtiden?

Vilka arbeten tror du att kommer försvinna i framtiden? Redan idag så ser vi hur butikspersonal samt receptionister ersätts med AI och kiosk enheter.

Så vilka arbeten kommer att finnas kvar i framtiden?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Tanken är väl att de flesta jobb ska gå att automatisera bort. Men i närtiden så tänker jag mig alla monotona jobb, framförallt de som kräver stora personalmängder. Chaufförer av alla slag lär ryka så fort självkörande bilar är något sånär driftsäkra. Redan idag levererar väl typ Dominos Pizza med självkörande bilar nånstans i USA?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Saker kommer och går, ett tag är självservice hett för att sedan nästan försvinna. Det är inget nytt där, servicejobb finns inte för att bara säljare, servitriser, receptionister o.s.v. kan göra dem.

Chaufförer gör ofta så mycket mer än att bara köra ett fordon, en förarlös brödbil kommer bara fungera så länge brödet inte ska upp på en hylla och vi är okej med att ingen plockar bort gammalt bröd och gör snyggt – det är ju den som kör brödbilen som idag plockar upp varorna och plockar bort gammalt bröd. En robot kommer inte kunna göra mycket mer än att köra ut en pall till en markerad plats på golvet, kommer inte vara kostnadseffektivt att gå längre än så.

Restauranger med beställningsskärmar har inte mindre personal, så det är inte så att dessa ersätter personalen och arbetstillfällen försvinner.

Tycker ämnet har begränsat diskussionsvärde, men hur som helst det finns redan andra trådar där det har diskuterats.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Saker kommer och går, ett tag är självservice hett för att sedan nästan försvinna. Det är inget nytt där, servicejobb finns inte för att bara säljare, servitriser, receptionister o.s.v. kan göra dem.

Chaufförer gör ofta så mycket mer än att bara köra ett fordon, en förarlös brödbil kommer bara fungera så länge brödet inte ska upp på en hylla och vi är okej med att ingen plockar bort gammalt bröd och gör snyggt – det är ju den som kör brödbilen som idag plockar upp varorna och plockar bort gammalt bröd. En robot kommer inte kunna göra mycket mer än att köra ut en pall till en markerad plats på golvet, kommer inte vara kostnadseffektivt att gå längre än så.

Restauranger med beställningsskärmar har inte mindre personal, så det är inte så att dessa ersätter personalen och arbetstillfällen försvinner.

Tycker ämnet har begränsat diskussionsvärde, men hur som helst det finns redan andra trådar där det har diskuterats.

Det där varierar lite mellan butiker och kan leverantören erbjuda ett lägre pris utan att tjänsten, packa upp bröd ingår lär butiker acceptera det då de redan har personal som packar upp varor. De flesta leveranserna kommer bara på pall eller vagn och dumpas på lastbryggan och sedan drar bilen igen och butikens egna personal sköter uppackning.

Hur som helst är den specifika typen av distribution antagligen relativt långt ner på listan över transporter att automatisera då det ställer höga krav på systemen. Du ska navigera en halvtung lastbil inne i väldigt trånga städer och sen ska du ha robusta system som tar hand om delleveranser och grejer. Det finns många andra transporter som kommer komma först.

Faktum är att Volvo redan har kommersialiserat autonoma transporter i två projekt. Ett är en kalkgruva i Norge där de kör sten från gruvan till en hamn några kilometer bort. De marknadsför det som förarstöd och det sitter fortfarande förare kvar bakom ratten. Fast förarna lär blir utslängda så fort regelverken tillåter men det kan Volvo inte säga högt.

Sen har vi Vera som ska börja köra i Göteborgs hamn snart. Det är en liten elektrisk helautonom plattform som helt saknar förarhytt. Den är designad för att flytta runt last inom begränsade områden så som hamnar, transportterminaler och så vidare. Den kommer rakt av ersätta ett gäng truckförare med en person i ett kontrolltorn.

Det finns mängder av transporter som sker inom begränsade områden som är "relativt lätta" att automatisera med dagens teknik och de är nog inte så långt borta att vi ser det heller. Steget efter det blir antagligen hubb-till-hubb-tranporter där lastbilar flyttar gods från en stor transporthubb som ligger vid en motorväg till en annan stor hubb som också ligger vid en motorväg. Skulle gissa på att vi kommer se en del platooning först här. Det är också lättare system att automatisera för de är mer förutsägbara. Det är inte lika många olika trafiksituationer att ta hänsyn till på en motorväg med exakt samma rutt hela tiden som i stadsmiljö.

Det finns ju även en del intressanta pilotprojekt med små autonoma busslinjer. Ericsson körde väl något i Kista, det är en på gång i Linköping och tror det ska komma en slinga på Lindholmen i Göteborg också. Det är små bussar med ett tiotal personer i som går relativt långsamt och sträckor på ett par kilometer. Inget som kommer slå ut stadsbussar eller taxi men en intressant ny transportlösning för transporter som är lite långa att gå men för korta för att ta bil för.

Men det lär nog dröja innan vi ser helt autonoma stadsbussar och taxi. Det är lite för krångligt och kräver väldigt mycket nya regelverk för att vi ska se det snart. Vad än herr Musk säger. Men de autonoma transportlösningarna som ersätter förare finns redan och de kommer bli fler, även om det kommer dröja innan de syns för allmänheten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga fondförvaltare, men å andra sidan lever säljaryrket kvar i all välmåga än idag. Det går visserligen inte längre nasare och säljer från dörr till dörr, och det börjar bli ovanligare med säljare som åker land och rike och säljer rostlösare och verktyg till industriverkstäder, men säljare av mer avancerade produkter och system lever i hög grad kvar, oftast med titeln säljingenjör eller liknande och med någon teknisk examen i bakfickan, B2B.

Även om rörelser på börsen blir mer och mer automatiserade och algoritmer hittar meningsfulla köp- och sälj mycket snabbare och bättre än människor kommer en duktig och vältalig fondförvaltare eller "privatrådgivare" (försäljare av dyra fonder) fortfarande att göra bra affärer. Annars hade alla redan haft 100% indexfonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Chaufförer gör ofta så mycket mer än att bara köra ett fordon, en förarlös brödbil kommer bara fungera så länge brödet inte ska upp på en hylla och vi är okej med att ingen plockar bort gammalt bröd och gör snyggt – det är ju den som kör brödbilen som idag plockar upp varorna och plockar bort gammalt bröd.

Detta visste jag inte. Så, t.ex. Pågens chaufförer kör runt till ICA-butiker och fyller på hyllorna etc? Kompisar som jobbat i ICA-butiker snackade ofta om hur tråkigt det var att komma in tidigt på morgonen för att fylla på hyllorna.

Även sett en del på det underbara programmet Ullared där Ola-Conny står år in och år ut i brödavdelningen och fyller på.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Servicebranscherna och modelljobb.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där varierar lite mellan butiker och kan leverantören erbjuda ett lägre pris utan att tjänsten, packa upp bröd ingår lär butiker acceptera det då de redan har personal som packar upp varor. De flesta leveranserna kommer bara på pall eller vagn och dumpas på lastbryggan och sedan drar bilen igen och butikens egna personal sköter uppackning.

Då har du inte tagit bort ett jobb bara gett det till någon annan. Sen varierar det inte så mycket, det är generellt "säljare" som kör lastbilarna med brödleveranserna, bagerierna tar tillbaka gammalt/osålt bröd i samma veva. Gör inte säljarna/chaufförerna detta så får ju butiken göra det. Ska brödförsäljningen automatiseras istället får man nog vänja sig vid att det bara dimper ner en pall på butiksgolvet och kunderna får nöja sig med det. Det kommer givetvis, men man ska inte ta för givet att det blir det vanligaste sättet bara för att man kan göra på det sättet. Hade självservice varit givet hade aldrig handelssektorn med alla dess jobb växt fram...

Tågtransporter kunde vi köra självkörande med elektromekaniska system, så utvecklingen är verkligen långsam och enstaka projekt eller baner säger inte mycket.

Skrivet av frong:

Detta visste jag inte. Så, t.ex. Pågens chaufförer kör runt till ICA-butiker och fyller på hyllorna etc? Kompisar som jobbat i ICA-butiker snackade ofta om hur tråkigt det var att komma in tidigt på morgonen för att fylla på hyllorna.

Även sett en del på det underbara programmet Ullared där Ola-Conny står år in och år ut i brödavdelningen och fyller på.

Pågen har egna säljare, det är dessa (och konkurrenter) du ser står och plockar i hyllorna normalt sett.

På Ullared är det ju Ola-conny som är (eller var) brödansvarig, och de säljer så pass mycket att det inte räcker med att chauffören gör det snyggt, men om de gör allt själva eller inte har jag ingen aning om. De har ju inte så mycket hyllor, så när t.ex. en "back" tar slut i en stapel med bröd måste de såklart till nästa lager med bröd och måste plocka själva. I andra butiker kanske aldrig butikspersonalen rör brödhyllorna, om inte säljaren kanske ber om hjälp eller liknande En vanlig butik har ju inget bröd på lagret, så de kan ju inte fylla på utan att säljaren kommer dit med ny leverans vilket som.

Permalänk
Medlem

Allt som har med ekonomi borde man kunna automatisera.
Samma sak med chefsjobb egentligen, att beslut fattas efter någon ai-modell.
Ja och sedan det mesta som har beskrivits innan då

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Långtradarförare kommer garanterat att försvinna. Att köra långa sträckor från A till B kommer AI är göra bättre i framtiden. AI blir inte trött, har snabbare reaktionsförmåga, får köra fler timmar i sträck, kan ha sensorer och "se" åt alla håll med mera.

Vad kostar en långtradarchaffis ett företag per år, 500kkr? En lastbil som körs med AI behöver tex inte heller semester, vila och sjukfrånvaro. I längden kommer det att bli billigare än att ha en förare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det mesta går att automatisera men frågan är om vi vill det.
Vill vi t.ex. ha en helt automatiserad HR avdelning där ett samtal rörande ett tjänstefel blir automatiserat?
Vill vi ha en automatiserad chef som sätter lön eller har utvecklingssamtal?
Vill vi ha en automatiserad kock på restaurangen?
Hur ser vi på poliser och rättsväsende, automatiserade domare och advokater?

Permalänk

Lagerarbete, de kan man redan se hos exempelvis Komplett och Amazon. Självkörande truckar, maskiner som plockar gods, maskiner som packar gods etc.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Långtradarförare kommer garanterat att försvinna. Att köra långa sträckor från A till B kommer AI är göra bättre i framtiden. AI blir inte trött, har snabbare reaktionsförmåga, får köra fler timmar i sträck, kan ha sensorer och "se" åt alla håll med mera.

Vad kostar en långtradarchaffis ett företag per år, 500kkr? En lastbil som körs med AI behöver tex inte heller semester, vila och sjukfrånvaro. I längden kommer det att bli billigare än att ha en förare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte att lastbilschaffisar kommer bli ersatta av självkörande lastbilar. Det finns för många oförutsägbara händelser som AI aldrig kommer kunna lösa, bara en sådan sak som dåliga väderförhållanden eller byggnadsarbeten. Att vara lastbilschaffis kommer nog mer bli ett bevakningsarbete i takt med att bilarna klarar av att sköta mer själva, men tror inte vi kommer se obemannade lastbilar på vägarna.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

@Bakgrund: Rullar reda obemannade lastbilar (utan förarplats) på allmänna vägar i Sverige, för närvarande är det väl bara fråga om att flytta varor från ett lager till ett annat dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Bakgrund: Rullar reda obemannade lastbilar (utan förarplats) på allmänna vägar i Sverige, för närvarande är det väl bara fråga om att flytta varor från ett lager till ett annat dock.

Intressant, vilka menar du då? Googlade lite snabbt och fick fram något om ett pilotprojekt de kalla för Einride. Är det den du syftar på? 300 meter enkel resa varav 100 meter är på allmän väg, med en maxhastighet på 5 km/h. Så säker är man på den tekniken https://www.nyteknik.se/fordon/varldspremiar-for-einride-en-s...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Då har du inte tagit bort ett jobb bara gett det till någon annan. Sen varierar det inte så mycket, det är generellt "säljare" som kör lastbilarna med brödleveranserna, bagerierna tar tillbaka gammalt/osålt bröd i samma veva. Gör inte säljarna/chaufförerna detta så får ju butiken göra det. Ska brödförsäljningen automatiseras istället får man nog vänja sig vid att det bara dimper ner en pall på butiksgolvet och kunderna får nöja sig med det. Det kommer givetvis, men man ska inte ta för givet att det blir det vanligaste sättet bara för att man kan göra på det sättet. Hade självservice varit givet hade aldrig handelssektorn med alla dess jobb växt fram...

Tågtransporter kunde vi köra självkörande med elektromekaniska system, så utvecklingen är verkligen långsam och enstaka projekt eller baner säger inte mycket.

Pågen har egna säljare, det är dessa (och konkurrenter) du ser står och plockar i hyllorna normalt sett.

Fast bröd är en enstaka vara av många och jag tror nog att Pågen kan ändra sin affärsmodell för att matcha alla andra varor som säljs i en livsmedelsbutik. För frukten och mjölken dimper ner på en pall i butiken och den hamnar på något magiskt vis på hyllorna. De enda varorna jag minns hade egen leverans på det sättet från när jag stod i butik ett kort tag var bröd som du nämner och visst godis. Resten fick butikens egna personal vackert lägga upp på hyllor. Så det är ingen stor förändring som kommer ske. Det är väl snarare lite udda att just Pågen har ett eget system som skiljer sig från alla andra. Vad jag minns sköttes även tidningarna av butikens personal och även där ska osålda exemplar skickas tillbaks till utgivarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bakgrund:

Tror inte att lastbilschaffisar kommer bli ersatta av självkörande lastbilar. Det finns för många oförutsägbara händelser som AI aldrig kommer kunna lösa, bara en sådan sak som dåliga väderförhållanden eller byggnadsarbeten. Att vara lastbilschaffis kommer nog mer bli ett bevakningsarbete i takt med att bilarna klarar av att sköta mer själva, men tror inte vi kommer se obemannade lastbilar på vägarna.

Vi kommer nog se platooning för en del tillämpningar inom en inte alltför avlägsen framtid. Alltså en långtradare med förare och sedan ett antal autonoma som följer efter precis bakom. Det löser många problem med full autonom körning i trafik samtidigt som du kan spara mycket pengar på förare. Men det lär bara bli relevant mellan större distributionscentraler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast bröd är en enstaka vara av många och jag tror nog att Pågen kan ändra sin affärsmodell för att matcha alla andra varor som säljs i en livsmedelsbutik. För frukten och mjölken dimper ner på en pall i butiken och den hamnar på något magiskt vis på hyllorna. De enda varorna jag minns hade egen leverans på det sättet från när jag stod i butik ett kort tag var bröd som du nämner och visst godis. Resten fick butikens egna personal vackert lägga upp på hyllor. Så det är ingen stor förändring som kommer ske. Det är väl snarare lite udda att just Pågen har ett eget system som skiljer sig från alla andra. Vad jag minns sköttes även tidningarna av butikens personal och även där ska osålda exemplar skickas tillbaks till utgivarna.

Polfärskt bröd gör samma sak för Polarbröd, Gillebagarn, Korvbrödsbagarn, Hägges, Hatting och Va'Gott. Fazer har också egna säljare/chaufförer. Det är inte något eget system alltså, utan så det ser ut när det gäller bröddistribution. Butiken betalar bara för brödet som säljs när de får leveranser på detta sättet. Pågen var det en annan person som tog upp. Hur som helst, vill folk ha brödet på hyllor så kommer vi ha anställda som plockar bröd, man tar inte nödvändigtvis bort arbetsuppgifter bara för att man kan.

Min lokala ICA-butik har säljare som kommer och fyller på bröd, lösviktsgodis och blommor.

Mindre butiker vet jag kan få kött på samma sätt, att säljaren/chauffören kommer och fyller på.

Permalänk

De flesta jobb inom industrin, montage osv.

Självkörande bilar aka lastbilschaufför och taxi tror jag dröjer minst 50 år.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Tror inte att lastbilschaffisar kommer bli ersatta av självkörande lastbilar. Det finns för många oförutsägbara händelser som AI aldrig kommer kunna lösa, bara en sådan sak som dåliga väderförhållanden eller byggnadsarbeten. Att vara lastbilschaffis kommer nog mer bli ett bevakningsarbete i takt med att bilarna klarar av att sköta mer själva, men tror inte vi kommer se obemannade lastbilar på vägarna.

Dåligt sikt och väder kan AI vara bättre på. Tänk tex IR-kameror och avståndsmätning med tex laser. Lägg till en reaktionsförmåga på några millisekunder på det.

Skrivet av SimpanDirr:

De flesta jobb inom industrin, montage osv.

Självkörande bilar aka lastbilschaufför och taxi tror jag dröjer minst 50 år.

50 år 😲

Tänk på all teknisk utveckling som har skett de senaste 50 åren och tänk 50 år framåt. Om 50 år är jag övertygad om att det är förbjudet att köra bil. AI gör det mycket säkrare än en människa.

Jag tror på 5-10 år tills flera lastbilsförare har bytts ut mot AI. Kika till exempel på denna med en Tesla som kör helt själv i trafik.
https://youtu.be/tlThdr3O5Qo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av twk:

Dåligt sikt och väder kan AI vara bättre på. Tänk tex IR-kameror och avståndsmätning med tex laser. Lägg till en reaktionsförmåga på några millisekunder på det.

50 år 😲

Tänk på all teknisk utveckling som har skett de senaste 50 åren och tänk 50 år framåt. Om 50 år är jag övertygad om att det är förbjudet att köra bil. AI gör det mycket säkrare än en människa.

Jag tror på 5-10 år tills flera lastbilsförare har bytts ut mot AI. Kika till exempel på denna med en Tesla som kör helt själv i trafik.
https://youtu.be/tlThdr3O5Qo

Skickades från m.sweclockers.com

En självkörande bil fungerar inte optimalt på buliga/trasiga vägar med dåliga vägstreck. Sen ska vi inte tala om islagret och smuts över sensorer på vintern. Fungerar säkert jättebra innanför tullarna i stockholm dock.

Har provat diverse bilar med lane assist, Tesla "självkörande" men så fort vägen blir lite dålig avaktiveras systemen. Trafiken i storstädar kommer som sagt kunna ersättas men på vissa många ställen utan markeringar osv (byggen exempelvis) kommer en chaufför behövas länge till.

Sen rent juridiskt är det en mardröm med självkörande bilar och hur vi ska programmera dom. Exempel: Om du inte kan undvika att köra på något av dessa alternativ vilket väljer du? 1. En flicka på 4 år 2. 4st pensionärer med rullator?

EDIT: Den vägen som är temporär och ändras hela tiden nu när vi bygger om en skola för att få fram barnen sista biten, jag kan ge dig 50k kontant om du tar dit en Tesla som löser det

Edit igen: Obs att jag är för självkörande chaufförer m.m pga mänskliga faktorn som trötthet tex. Men jag tror det är en lång bit kvar innan det fungerar utanför soliga kalifornien.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Översättare är man redan i färd med att ersätta inom större språk. AI gör grovjobbet som korrläses av människor. Inte skönlitteratur dock.

I Japan har något försäkringsbolag redan ersatt försäkringshandläggare med AI dvs. den som räknar fram hur mycket du ska betala i premie m.m.

Permalänk
Avstängd

Jag jobbar med automatisering av (lager-) truckar och den marknaden växer enormt, vi får tacka nej till merparten av de förfrågningar som kommer in för vi har helt enkelt inte tid. Således jobbar vi starkt mot en produktifiering så att det ska gå snabbare att rulla ut projekten med mindre arbete. För kunderna är det en bra affär, ofta tjänar de in investeringen på mindre än ett år, och en del tjänar lika mycket på minskade skador på gods, hyllor och truckar som de tjänar på att slippa betala löner. Sen tillkommer ju andra besparingar som att autotruckarna körs mycket mjukare och därför inte behöver alls så mycket service som manuella men också typ att man kan släcka lyset på lagret.

Så sammanfattningsvis: Satsa inte på en karriär som truckförare.

Automatiserade bilar, lastbilar och bussar ligger förstås längre bort men när det väl kommer så är det nog kört för de flesta taxichaufförer, bussförare och lastbilschaufförer. Kostnadsbesparingen är såpass stor att företagen inte kan undvika det ens om de ville.

Men detta är förstås inget nytt. Maskiner har ju tagit jobb sedan de kom liksom.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av SE_Larsson:

Lagerarbete, de kan man redan se hos exempelvis Komplett och Amazon. Självkörande truckar, maskiner som plockar gods, maskiner som packar gods etc.

Självkörande truckar har vi jobbat med i minst 10år Ärligt talat är det väldigt få typer av arbeten med truck som passar för det. Endast transport från exempelvis ett höglager-omlastningspunkt.

Tänk ompackning, uppackning, emballage som blir över... you name it, kommer aldrig funka.

Kvalificerad gissning är att mindre än 1% av antalet truckar är självkörande på stora företag med mer än hundra truckar. Mindre företag än så har det inte alls...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. Som redan påpekats, många former av transport, lagerarbete, montering, fabriksjobb, översättning/språkjobb, vägunderhåll etc.

2. AI kommer ersätta stora delar av den konventionella journalistkåren i tidningar. Utöver att vi konsumerar media annorlunda nu, tidningsbranschen till exempel har krympt mängder i över ett decennium, så gör bottar redan idag många journalisters arbete. Framför allt inom ekonomi, men de börjar också skriva andra artiklar. Bott-artiklar i ekonomi är förstås skit som bara har siffrorna i stort sett, men det är ungefär som TT funkar med en rehash av samma "data" med olika omskrivningar.

3. Jag skulle tro att matlagning i vissa restauranger också kan digitaliseras på sikt.

4. På det temat, servicejobb inom äldrevården kommer digitaliseras i hög grad. Omskrivits en del i media.

Permalänk
Medlem

@snajk: Det är nog ganska kört att vara taxichaufför idag också, många jobbar för slavlöner i det yrket. Taxi är lite poänglöst när det finns god kollektivtrafik också, och när det inte finns finns ju alternativet att hyra bil. Går inte att få vettig lön på att bara köra hem folk från krogen och fester

Skrivet av fesoj:

2. AI kommer ersätta stora delar av den konventionella journalistkåren i tidningar. Utöver att vi konsumerar media annorlunda nu, tidningsbranschen till exempel har krympt mängder i över ett decennium, så gör bottar redan idag många journalisters arbete. Framför allt inom ekonomi, men de börjar också skriva andra artiklar.

Tror nog de flesta som går över till att bli aggregationstjänster helt enkelt kommer behöva lägga ner. Avveckling kommer inte växa fram nya tjänster där, det blir mindre bevakning helt enkelt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Polfärskt bröd gör samma sak för Polarbröd, Gillebagarn, Korvbrödsbagarn, Hägges, Hatting och Va'Gott. Fazer har också egna säljare/chaufförer. Det är inte något eget system alltså, utan så det ser ut när det gäller bröddistribution. Butiken betalar bara för brödet som säljs när de får leveranser på detta sättet. Pågen var det en annan person som tog upp. Hur som helst, vill folk ha brödet på hyllor så kommer vi ha anställda som plockar bröd, man tar inte nödvändigtvis bort arbetsuppgifter bara för att man kan.

Min lokala ICA-butik har säljare som kommer och fyller på bröd, lösviktsgodis och blommor.

Mindre butiker vet jag kan få kött på samma sätt, att säljaren/chauffören kommer och fyller på.

Ok, och den affärsmodellen är såklart omöjlig att ändra och därför kommer det vara omöjligt att ha autonoma transporter för livsmedelsbutiker? Det är omöjligt att befintlig personal på plats tar över de uppgifterna som är identiska med deras befintliga arbetsuppgifter?

Nej man tar inte bort arbetsuppgifter bara för att man kan. Poängen med att ta bort en förare är att spara pengar på distributionssteget för Pågen.

Ser inte riktigt vad din poäng är här för av arbetsuppgifterna som brödbilsföraren utför är det själva transporten som kommer vara svår att automatisera bort. Resten är redan löst.

För den som är lite nyfiken angående ekonomin i att automatisera transporter så är en bra tumregel att lastbilen, bränslet och föraren står för en tredjedel var av den totala kostnaden så det finns rätt stora ekonomiska incitament att rationalisera bort föraren. Det är också en ekonomiskt hårt pressad bransch med låga marginaler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trigger:

Självkörande truckar har vi jobbat med i minst 10år Ärligt talat är det väldigt få typer av arbeten med truck som passar för det. Endast transport från exempelvis ett höglager-omlastningspunkt.

Tänk ompackning, uppackning, emballage som blir över... you name it, kommer aldrig funka.

Kvalificerad gissning är att mindre än 1% av antalet truckar är självkörande på stora företag med mer än hundra truckar. Mindre företag än så har det inte alls...

Jag jobbar faktiskt med ett projekt åt en stor livsmedelskedja, tänk typ Ica fast mycket större, som håller på att nästan helt automatisera deras distributionscentraler. Fortfarande är det en person som skär upp plasten på pallarna som kommer in och tar hand om den, men sen är det typ ingen inblandad, mer än kontrollfunktioner förstås, förrän lastbilschauffören ska lasta på bilen. Alltså depalletering, mellanlagring, packning av rullburar efter varje butiks layout och hantering av dessa rullburar sker helt automatiskt. Det har hänt mycket inom självkörande truckar de senaste tio åren.

En kort film om projektet, dock inte på svenska men ändå ganska intressant (för mig i alla fall ):

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

De flesta jobb inom industrin, montage osv.

Det har jag hört i 30år.
Vissa tjänster försvinner medans nya skapas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@snajk: Det är nog ganska kört att vara taxichaufför idag också, många jobbar för slavlöner i det yrket. Taxi är lite poänglöst när det finns god kollektivtrafik också, och när det inte finns finns ju alternativet att hyra bil. Går inte att få vettig lön på att bara köra hem folk från krogen och fester

Jo absolut, det är inget höjdarjobb att köra taxi eller för den delen buss eller lastbil, direkt. Men de är jobb och de kommer att försvinna.

Citat:

Tror nog de flesta som går över till att bli aggregationstjänster helt enkelt kommer behöva lägga ner. Avveckling kommer inte växa fram nya tjänster där, det blir mindre bevakning helt enkelt.

Det kan också gå åt helt motsatt håll förstås. Om allt mer av både tillverkning och service blir automatiserat så kommer vi att ha många fler personer som kan ägna sig åt den typen av yrken, i alla fall om vi får till någon form av distribution av pengarna så inte den stora merparten får bo på soptippar och leta mat bland skräpet liksom.