Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Finns det någon ikon som tar en direkt till skrivbordet man kan ha framme nånstans i Ubuntu?

http://ubuntuhandbook.org/index.php/2018/10/add-show-desktop-...

det här funkade

Ah, jag tycker super+x funkar bra, finns möjligen scenarion när man vill ha knapp dock.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt:
Vad är "super" ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Windows knappen

Permalänk
Medlem

@llxt: haha
Lustigt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Linux Mint är bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Linux Mint är bäst

Kan du förklara ytterligare? Annars lite klent diskussionsunderlag relativt ditt inlägg. Vad är det meningen att vi ska svara?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Linux Mint är bäst

Skrivet av Dakkie:

Kan du förklara ytterligare? Annars lite klent diskussionsunderlag relativt ditt inlägg. Vad är det meningen att vi ska svara?

Han är helt ute och cycklar, Linux är den bästa distributionen.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Han är helt ute och cycklar, Linux är den bästa distributionen.

Finns många bra distar, börja själv med Ubuntu, men gick över till Mint när Ubuntu började med Unity, visst går att installera vilken miljö som helst, men skifta till Mint då det var bekvämt, testat på en 3-4 andra distar också, men ramlar tillbaka på Mint ändå efter ett tag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Sedan några år tillbaka kör jag Dualboot på min stationära dator (Win10+Manjaro Linux KDE).
På mina laptops kör jag Manjaro XFCE.

Är supernöjd.

Det enda som får mig att boota upp Windows är om jag skall lira ett Windowsexklusivt spel samt om något spel (t.ex. Dota 2) kräver nya drivrutiner för GPU efter en uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Sedan några år tillbaka kör jag Dualboot på min stationära dator (Win10+Manjaro Linux KDE).
På mina laptops kör jag Manjaro XFCE.

Är supernöjd.

Det enda som får mig att boota upp Windows är om jag skall lira ett Windowsexklusivt spel samt om något spel (t.ex. Dota 2) kräver nya drivrutiner för GPU efter en uppdatering.

Bootar du till BIOS eller UEFI och hur gjorde du med Secure Boot om det sistnämnda?

Går själv i tankarna att köra dual boot på min desktop med Win 10 + Arch och skulle isf helst ha Secure Boot påslaget, även om det kräver en del tweakande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk

@noMad17: Har för mig att jag stängde av Secure Boot. Jag kommer till GRUB när jag startar datorn och kan där välja om jag vill använda Manjaro eller Windows.

Permalänk
Medlem

Jag kör manjaro och Win10, stängde asv secure boot men kör uefi. Tror inte man lider så stor risk om man int ehar datorn står i ett allmänt utrymme där pleti och kleti kommer åt den.

Ubuntu klarar Secure boot.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

@noMad17: Har för mig att jag stängde av Secure Boot. Jag kommer till GRUB när jag startar datorn och kan där välja om jag vill använda Manjaro eller Windows.

Skrivet av Dax:

Jag kör manjaro och Win10, stängde asv secure boot men kör uefi. Tror inte man lider så stor risk om man int ehar datorn står i ett allmänt utrymme där pleti och kleti kommer åt den.

Ubuntu klarar Secure boot.

Secure Boot stod som "Enabled" men när jag grävde djupare visade det sig att det trots allt aldrig var påslaget. Därmed beslutade jag att det fick fortsätta vara av och installerade Arch precis som vanligt.
Så nu kör jag Arch + Win 10 med rEFInd som boot manager och det fungerar än så länge utan problem

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Haka inte upp er för mycket på Secure boot.
Så vida man inte har information i burken som potentiellt kan skapa katastrofer av bibliska mått om någon kommer åt det, eller datorn är en absolut vital/avgörande del i ett nätverk så är risken att få problem p.g.a att Secure boot avslaget absolut minimala.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mint

Skrivet av ggustavsson:

Finns många bra distar, börja själv med Ubuntu, men gick över till Mint när Ubuntu började med Unity, visst går att installera vilken miljö som helst, men skifta till Mint då det var bekvämt, testat på en 3-4 andra distar också, men ramlar tillbaka på Mint ändå efter ett tag.

Samma här har testat många (om inte alla Linux Distar) och kommer alltid tillbaka till Mint, beror nog på att jag är fortfarande lite "Windows skadat" jag gillar att har mycket på skrivbordet och vill jobba mycket med högerklick menyerna....

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

https://xenserver.org/ https://wiki.gentoo.org/wiki/Xen
Jag testade lite med gentoo, men mitt projekt har stannat av.

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni rekommendera om man vill ha ett så simpelt operativsystem som möjligt som fungerar till att spela CS och WoW?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Zer0x:

Vad skulle ni rekommendera om man vill ha ett så simpelt operativsystem som möjligt som fungerar till att spela CS och WoW?

WoW funkar väl bara i Windows. Så... windows?

Permalänk
Medlem

@huttala: Jag vet inte hur det är med oficiella klienten men jag har testat att köra på en privat TBC server och det fungerar klockrent i wine, dock har den versionen några år på nacken.
CS har väl native stöd på linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

WoW funkar väl bara i Windows. Så... windows?

nää de funkar i Linux också, å de är väldigt enkelt idag tack vare Lutris. --> https://lutris.net/

Wow
https://lutris.net/games/battlenet/
https://lutris.net/games/world-of-warcraft/

Battlefield V
https://lutris.net/games/battlefield-v/

Dock bara dessa två jag spelar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ojz0r:

@huttala: Jag vet inte hur det är med oficiella klienten men jag har testat att köra på en privat TBC server och det fungerar klockrent i wine, dock har den versionen några år på nacken.
CS har väl native stöd på linux?

Skrivet av WDac:

nää de funkar i Linux också, å de är väldigt enkelt idag tack vare Lutris. --> https://lutris.net/

Wow
https://lutris.net/games/battlenet/
https://lutris.net/games/world-of-warcraft/

Battlefield V
https://lutris.net/games/battlefield-v/

Dock bara dessa två jag spelar.

I stand corrected.
Men jag ser en rätt stor skillnad på funkar och funkar.
Är det inte native känns det ju som att det kan vara. Jag kan ju såklart ha fel om hur just WoW funkar i wine! Har inte testat själv så ska inte säga något om det.

CS funkar har ju dock en native klient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

I stand corrected.
Men jag ser en rätt stor skillnad på funkar och funkar.
Är det inte native känns det ju som att det kan vara. Jag kan ju såklart ha fel om hur just WoW funkar i wine! Har inte testat själv så ska inte säga något om det.

CS funkar har ju dock en native klient.

ja så klart, beror på vad har för förväntningar, men Native lär dröjja så länge folk fortsätter att köra Windows, då finns ingen anledning för spel utvecklarna att byta kodspråk för sina spel osv

men Linux idag är väldigt användarvänligt idag, jämfört med för 10år sedan så har det hänt väldigt mycket, och hänt sjukt mycket senaste 5 åren.

idag behöver man absolut inte vara "nörd" för att köra Linux. å tittar man på vardags grejer som inte innefattar spel, så finns allt i Webformat, tex Microsoft Office 365 som fungerar kanon, Linux har vettiga RDP prog´s så du kan remote:a Microsoft maskiner osv osv
de kommer mer å mer program till Linux som ersätter andra kända "Windows prog" men det är inte "back to back" till 100% ännu, men på god väg iaf

största "problemet" för mig som Linux användare, är att andra inte vågar använda Linux så mer mjukvara utvecklas med Linux i åtanke

men jag förstår att folk inte byter om de inte har intresset för det.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Vad skulle ni rekommendera om man vill ha ett så simpelt operativsystem som möjligt som fungerar till att spela CS och WoW?

Pop!_OS, baserat på Ubuntu.
Ubuntu, kommer ny version idag.

Ska testa Ubuntu 19.10 i helgen och Pop!_OS när dom släpper ny version baserat på Ubuntu 19.10.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Pop!_OS, baserat på Ubuntu.
Ubuntu, kommer ny version idag.

Ska testa Ubuntu 19.10 i helgen och Pop!_OS när dom släpper ny version baserat på Ubuntu 19.10.

Skickades från m.sweclockers.com

Fedora är också bra, men de mesta kommer ju till Ubuntu först tyvärr, så vill man ha tillgång till stort "bibliotek" så pop_os, annars Manjaro

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Fedora är också bra, men de mesta kommer ju till Ubuntu först tyvärr, så vill man ha tillgång till stort "bibliotek" så pop_os, annars Manjaro

Japp, Fedora är en bra distribution.
Vill man ligga i framkant, Arch Linux och då är det obligatoriskt att man måste tala om det för alla man pratar med 😉
Vill man dra nytta av Arch men vill ha en "enklare" dist, då är Manjaro ett utmärkt val.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Testar Linux på jobbet ibland. Vi har det på några NUCar bland annat.

Jag har mest testat Mint och KUbuntu på sistone, och jag gillar att Mint (default med Cinnamon) har många av Windows kortkommandon från start, vilket underlättar för operatörerna, men föredrar själv att köra KDE som fönsterhanterare så man kan konfigurera om utseende och annat mer detaljerat.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Japp, Fedora är en bra distribution.
Vill man ligga i framkant, Arch Linux och då är det obligatoriskt att man måste tala om det för alla man pratar med 😉
Vill man dra nytta av Arch men vill ha en "enklare" dist, då är Manjaro ett utmärkt val.

Skickades från m.sweclockers.com

hahaha äre så, obligatoriskt?

jag min personliga önskan är bara att få över användare till Linux oavsett Dist

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Testar Linux på jobbet ibland. Vi har det på några NUCar bland annat.

Jag har mest testat Mint och KUbuntu på sistone, och jag gillar att Mint (default med Cinnamon) har många av Windows kortkommandon från start, vilket underlättar för operatörerna, men föredrar själv att köra KDE som fönsterhanterare så man kan konfigurera om utseende och annat mer detaljerat.

Jag har själv fastnat för KDE Plasma 5 Och när man blivit varm i kläderna efter att distrohoppat ett tag, stannade jag på KDE Neon.
Bygger på Ubuntu LTS och senaste Plasma kommer kontinuerligt.
Har inte haft några problem med den disten på HTPCn, men jag kör mest Firefox och Steam

Skrivet av WDac:

hahaha äre så, obligatoriskt?

jag min personliga önskan är bara att få över användare till Linux oavsett Dist

Japp, kör man Arch måste omvärlden få veta
Det har mest blivit en grej när man läser nyheter om andra distar, så kommer det alltid nån i kommentarerna som kör Arch.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

ja du @Lembritt håller med, Arch Linux i all ära men Arch är inte precis första valet hos ftg, där eftersträvas ett välbeprövat os med välprövade pkt som ska rulla 24/7/365

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@llxt: haha
Lustigt

Det är egentligen mer lustigt att "Windows-knappen" är det vedertagna uttrycket då Super-tangenten har funnits i över 40 år, långt innan Microsoft Windows var en grej.

Skrivet av ggustavsson:

Finns många bra distar, börja själv med Ubuntu, men gick över till Mint när Ubuntu började med Unity, visst går att installera vilken miljö som helst, men skifta till Mint då det var bekvämt, testat på en 3-4 andra distar också, men ramlar tillbaka på Mint ändå efter ett tag.

Jag gillar det distade rockljudet mest själv.

Skrivet av Lembritt:

Japp, Fedora är en bra distribution.
Vill man ligga i framkant, Arch Linux och då är det obligatoriskt att man måste tala om det för alla man pratar med 😉
Vill man dra nytta av Arch men vill ha en "enklare" dist, då är Manjaro ett utmärkt val.
Skickades från m.sweclockers.com

Eller så kör man med Gentoo och får alla fördelar med Arch samtidigt som man slipper nackdelarna med Arch. Och man behöver inte heller berätta för alla vad man använder.

Skrivet av It-nisse:

ja du @Lembritt håller med, Arch Linux i all ära men Arch är inte precis första valet hos ftg, där eftersträvas ett välbeprövat os med välprövade pkt som ska rulla 24/7/365

Urban Dictionary ger förslagen "Fuck that guy" och alternativt " Fuck the government", men jag antar att du syftar på något annat med "ftg"?

Arch är faktiskt en rätt pålitlig Linuxdistribution, bara för att den har ett rullande släppschema behöver det inte innebära att den inte är att lita på. Men om den är ett klokt val för någon är ju väldigt individuelval för någon är ju väldigt individuellt.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.