DDR4-minne fortsätter att sjunka i pris – kostar runt 60 kronor per gigabyte

Permalänk
Melding Plague

DDR4-minne fortsätter att sjunka i pris – kostar runt 60 kronor per gigabyte

Den skakiga marknaden för DDR4-minne har sedan en tid tillbaka hållit kursen mot lägre prisnivåer och nu har köp av primärminne återigen blivit mer plånboksvänligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Senaste trenden är väl ändå att priserna stigit och är fortsatt påväg upp. Tycker mig sett den trenden de senaste två veckorna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

hur påverkar detta högpresterande minnen egentligen? vi här sitter ju inte och klickar på billigast först och tar billigaste 2133mhz minnet med riktigt slappa latsenser direkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

hur påverkar detta högpresterande minnen egentligen? vi här sitter ju inte och klickar på billigast först och tar billigaste 2133mhz minnet med riktigt slappa latsenser direkt.

Klart vi gör. mhz hit o dit gör inte stor skillnad. Köper man en billig dator med jättelångsamma minnen kombinerat med en OK grafikkort så får man 70% av prestandan för 30% av priset. Allt annat är bara dumt, så vida man inte tävlar och/eller använder datorn till annat.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aka_The_Barf:

hur påverkar detta högpresterande minnen egentligen? vi här sitter ju inte och klickar på billigast först och tar billigaste 2133mhz minnet med riktigt slappa latsenser direkt.

Som exempel så köpte jag mina 16Gb Corsair Vengeance Pro RGB 3200Mhz för 2300kr 25/09-18. Fick dock tillbaka mellanskillnaden av Inet då dom gick ner till typ 1799:- under Black Friday (tack igen, @Inet). Idag får man dessa minnen för halva priset för inte ens ett år sedan.

(EDIT: Dessa minnen klarar 3400Mhz@CL14 utan större problem också om man pillar lite. Känner folk som skrämt upp dom i 3600Mhz också.)

Absolut billigaste 16Gb kitten med 3200Mhz Inet har inne kostar idag 999kr. Så skulle till 100% kunna säga att priserna fortsätter nedåt även för högpresterande minnen faktiskt.

Skrivet av anon15480:

Klart vi gör. mhz hit o dit gör inte stor skillnad. Köper man en billig dator med jättelångsamma minnen kombinerat med en OK grafikkort så får man 70% av prestandan för 30% av priset. Allt annat är bara dumt, så vida man inte tävlar och/eller använder datorn till annat.

Ehh... what?
Varför skulle man spara typ 100-200kr genom att köpa 2133-2400Mhz minnen över 3200Mhz minnen i dagsläget?
Det är enorm skillnad att gå från t.ex. 2133Mhz till 3200Mhz oavsett användningsområde (spel, foto/video redigering, 3D-modellering).

Det är bara dumsnålt att inte köpa minst 3200Mhz i dagens läge.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Varför skulle man spara typ 100-200kr genom att köpa 2133-2400Mhz minnen över 3200Mhz minnen i dagsläget?
Det är enorm skillnad att gå från t.ex. 2133Mhz till 3200Mhz oavsett användningsområde (spel, foto/video redigering, 3D-modellering).

Det är bara dumsnålt att inte köpa minst 3200Mhz i dagens läge.

Håller helt med dig om det gäller ens battlestation som står framför DXRacern. Gäller det HTPCn till sovrummet väljer jag ramstickan som är billigast.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Klart vi gör. mhz hit o dit gör inte stor skillnad. Köper man en billig dator med jättelångsamma minnen kombinerat med en OK grafikkort så får man 70% av prestandan för 30% av priset. Allt annat är bara dumt, så vida man inte tävlar och/eller använder datorn till annat.

Att köpa vettigt RAM är rätt bra investerat idag. För det kostar inte många 100kr extra, och du får 10% mer prestanda för struntsumma. Sen självklart ska du inte köpa dyraste prestanda RAMet, utan titta på prisvärt 3000-ish Mhz så får du faktiskt bra prestanda för pengarna. Och vill du sen uppgradera CPU/GPU, har du inte RAM som flaskhals...

Det är nämligen inte 2133 i sig som är problemet, utan latensen på detta RAM. Ofta har du 2133 CL14-16 som i bästa fall är strax över 13.1ns latens. 3000 CL16 som ofta är rätt prisvärt ger dig, ca 10.67ns, eller ca 23% lägre latens. Och just latens är varför många tittar ens på en Intel CPU... för latensen ger prestanda. Så du bokstavligt talat kastar prestandan i toan, med dåligt RAM.

Mitt råd är, sikta på runt 10ns-11nm för prisvärt, och 9-10ns för lite mer prestanda.
Hur räknar du ut det?
Använd formeln: 2000 / DDRfrekvensen * Cas Latensen, det ger dig svaret i nano sekunder, och lägre är bättre.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Schnitz:

Håller helt med dig om det gäller ens battlestation som står framför DXRacern. Gäller det HTPCn till sovrummet väljer jag ramstickan som är billigast.

Både ja och nej på denna fronten, förstår att man kanske inte behöver kraften om det enda man gör är att kolla film eller serier på sin HTPC (sovrum som vardagsrum) och inte ersätter sin spelkonsol med en PC.

Men det jag ifrågasätter många på den fronten är varför man inte bara skaffar en Chromecast eller Android-box/AppleTV i sådana lägen - Blir både billigare och samtidigt smidigare

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Snusfri

Blir ju nästan sugen på att uppgradera till 64GB nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Håller helt med dig om det gäller ens battlestation som står framför DXRacern. Gäller det HTPCn till sovrummet väljer jag ramstickan som är billigast.

Du säger det, men de 100-200kr tjänar du lätt igen när du ska sälja dem igen.
Och skulle du vilja ha dem flyttade till ny maskin, blir de som sagt inte flaskhals.

För DDR3 2133 (prestanda RAM) säljer du lätt idag. Men 1333Mhz är svårare... till vettigt pris.
Och DDR4 blir ju samma sak där köper du 2133 kan du lika gärna köpa beg nu. Och de bättre 3200+ kommer sälja för mer. De sämre modulerna tappar ju allt värde sekunden du kommer hem.

Så titta på totala värdet, inte bara på en prislapp som ser lite lägre ut, utan kolla vad du får för pengarna.

Permalänk
Medlem

Har kikat runt lite på minnen till ett framtida 3900X-bygge. Hur vet man vilket minne som passar? Jag funderar på att uppgradera till ett MSI X570 Ace och en 3900X. Skulle vilja köpa 2x16GB i 3600 MHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Att köpa vettigt RAM är rätt bra investerat idag. För det kostar inte många 100kr extra, och du får 10% mer prestanda för struntsumma. Sen självklart ska du inte köpa dyraste prestanda RAMet, utan titta på prisvärt 3000-ish Mhz så får du faktiskt bra prestanda för pengarna. Och vill du sen uppgradera CPU/GPU, har du inte RAM som flaskhals...

Det är nämligen inte 2133 i sig som är problemet, utan latensen på detta RAM. Ofta har du 2133 CL14-16 som i bästa fall är strax över 13.1ns latens. 3000 CL16 som ofta är rätt prisvärt ger dig, ca 10.67ns, eller ca 23% lägre latens. Och just latens är varför många tittar ens på en Intel CPU... för latensen ger prestanda. Så du bokstavligt talat kastar prestandan i toan, med dåligt RAM.

Mitt råd är, sikta på runt 10ns-11nm för prisvärt, och 9-10ns för lite mer prestanda.
Hur räknar du ut det?
Använd formeln: 2000 / DDRfrekvensen * Cas Latensen, det ger dig svaret i nano sekunder, och lägre är bättre.

Problemet är väl också att dom där extra 100 kronorna inte låter mycket, men många bygger nog en komplett dator, och med det resonemanget så blir det lätt också "jamen lägg på 200 kronor mer på cpu och du får 10% extra prestanda", "köp ett värre nätaggregat för 300 kronor extra och det blir tystare..." Ja du kanske förstår dom där extra 100 kronorna blir fort 1000 lappar.
Men jag förstår att dom som känner dom har råd och är entusiaster tvekar inte på nånting dyrare, men jag tror dom flesta mer genomsnittliga datoranvändarna inte tänker så.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Inaktiv

Vad gör frekvensen på ramminnet, hur ofta / snabbt man tar in information?
Dual channel = Frekvensen*2 = Dubblering av bandbredden?

Permalänk
Medlem

Borde vara något konkurrensbrott enligt EU. Prisdumpning är inte okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Problemet är väl också att dom där extra 100 kronorna inte låter mycket, men många bygger nog en komplett dator, och med det resonemanget så blir det lätt också "jamen lägg på 200 kronor mer på cpu och du får 10% extra prestanda", "köp ett värre nätaggregat för 300 kronor extra och det blir tystare..." Ja du kanske förstår dom där extra 100 kronorna blir fort 1000 lappar.
Men jag förstår att dom som känner dom har råd och är entusiaster tvekar inte på nånting dyrare, men jag tror dom flesta mer genomsnittliga datoranvändarna inte tänker så.

Jo och som jag sa i ett annan ovan svar bör man tänka lite på vad sakerna är värde i nästa behov också.
Folk som snålköper gör ofta den missen pga okunskap, och det slutar med att det kostar mer när de sen ska uppgradera än det gjort från början. Så dessa sparade 100kr blir snabbt 1000-lappar i ny utgift när du behöver uppgradera.

Förstår din poäng dock, men du kan hellre ta billigare disk eller CPU, än att köpa dyrare CPU och sen är ditt RAM flaskhals ändå. Och är det 100-lappen du tittar på... ta begagnat. Finns en hel del 2666/3000 DDR4 RAM på denna marknad från de som köpte bättre ram förr och säljer det nu för att köpa nytt.

Min åsikt var i stil med, köp inte 2133 RAM *nytt*, utan köp då hellre begagnat, även om det är 2133 beg. För om du verkligen vill snåla på pengarna, varför betala dyrt för dåligt RAM? Det är verkligen dum-köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Borde vara något konkurrensbrott enligt EU. Prisdumpning är inte okej.

Nej det är bara marknaden som fungerar som den ska för en gångs skull. Tillgången är större än efterfrågan = lägre priser.

Permalänk
Medlem

Det går lite som en berg o-dalbana genom att se prishistoriken.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Detta var inte goda nyheter för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Säg inte att du nyligen har köpt upp stora mängder ddr4-minnen som du tänkt kränga med förtjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Nej det är bara marknaden som fungerar som den ska för en gångs skull. Tillgången är större än efterfrågan = lägre priser.

Vart kan jag hitta manualen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Har kikat runt lite på minnen till ett framtida 3900X-bygge. Hur vet man vilket minne som passar? Jag funderar på att uppgradera till ett MSI X570 Ace och en 3900X. Skulle vilja köpa 2x16GB i 3600 MHz.

Du kollar på tillverkarens QVL (qualified vendor list) och väljer lämpligast ett kit som finns med där, eller som har samma minneskretsar som nåt snarlikt. För ACE-kortet kan du kika här:
https://www.msi.com/Motherboard/support/MEG-X570-ACE
- klicka Compatibility till vänster
- klicka Memory by RX-3X00 uppe till höger för memory QVL för Ryzen 3000.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Sweclockers.com - för två dagar sen : "Priset för DRAM-kretsar har stigit med över 20 procent i juli 2019"

Sweclockers.com - idag 14:16 : "DDR4-minne fortsätter att sjunka i pris – kostar runt 60 kronor per gigabyte"

Samma artikelförfattare. xD

Permalänk
Medlem

Nej, RAM-minnena har precis vänt uppåt i pristrenden, 3000C15 & 32000C16 (2x8GB) gick precis upp med 100:- vardera i måndags. Vi får se om det här blir en tillfällig sak (25:e är löningsdag för många den här veckan) eller om trenden vänder.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av employed:

Sweclockers.com - för två dagar sen : "Priset för DRAM-kretsar har stigit med över 20 procent i juli 2019"

Sweclockers.com - idag 14:16 : "DDR4-minne fortsätter att sjunka i pris – kostar runt 60 kronor per gigabyte"

Samma artikelförfattare. xD

Korrekt, men viktigt att tänka på är att DRAM-kretsarna under juli månad höjts med 20 procent. De minnen som finns ute i butikerna är alltså inte tillverkade av de dyrare kretsarna. Eftersom tillgången tidigare under året varit större än efterfrågan syns resultatet på produkterna. Om prisnivåerna för DRAM-kretsar däremot fortsätter att stiga kommer detta rimligtvis också avspeglas på DDR4-minnen framöver.

Permalänk
Medlem

Ser ut att priserna är på väg ner igen enligt prisjakt. Va över 2000 kr ett tag. Samma minnen ligger nu på 1766 kr (från samma företag jag tänkte köpa av dvs)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

hur påverkar detta högpresterande minnen egentligen? vi här sitter ju inte och klickar på billigast först och tar billigaste 2133mhz minnet med riktigt slappa latsenser direkt.

Jag köpte riktigt billiga LPX minnen 2x8gb 2133mhz här om dagen och jag kör dom utan problem i 2666mhz i CL12 med ca. 20 minuters fifflande och testande och det duger bra åt mig.

Permalänk
Medlem

Har 16 GB som egentligen alltid varit tillräckligt men om det ska vara såhär och priserna dessutom är påväg åt andra hållet är det ju nästan så man måste dubblera...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Hjälpsam

Köpläge! vi ligger nog nära ett minimum nu.

Skall jag slå till på 4 st sådan här?
Vilket trevligt i-landsproblem.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3768689

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Köpläge! vi ligger nog nära ett minimum nu.

Skall jag slå till på 4 st sådan här?
Vilket trevligt i-landsproblem.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3768689

Ja precis.. Jag sitter och våndas över samma sak här, fast tittar mest på 2666-varianten:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3883282

Har inget behov idag men tänkte man kanske skulle passa på inför kommande Threadripper-bygge till vintern. Frågan är hur smart det är att köpa minnen redan nu. 32GB-moduler är ju på ingång också och de kanske får 16GB-stickorna att falla ännu mer..? Decisions, decisions..

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

Tycker det är på tiden för en Sweclockers sommardator 2019. Låga RAM-priser och nytt på både CPU samt GPU-sidan.

Permalänk

Jag köpte 32GB DDR4 ram från tyska amazon i förrgår för 1500kr inkl. frakt. Behöver egentligen inte 32gb ram men...om de inte behövs så kan jag sälja dom på nästa pristopp....kanske. Var 2400mhz minnen som kunde överklockas till ~2660 utan plus på volt, även om minnes mhzen påverkade mkt lite senast jag kollade.

Men börjar jag utveckla på min stationära hemdator så kommer jag lätt använda över 16GB (flera visual studio instanser, plus massa flikar o andra program). Lätt. Min stationära på jobbet fick ofta slut på minne med 16G (utveckling).