Permalänk
Medlem

Köpa nu eller vänta?

Okej, nu behöver jag lite hjälp!
Ska jag vänta på Nvidia och hoppas att de släpper något bättre detta år, eller skall jag slå till och bygga nytt redan nu.
Bifogat ser ni vad jag har just nu, känner att det är dags för en uppgradering. Koller på 2080 serien, men vet inte om jag skall köpa 2080, 2080 super eller 2080 ti ... ja det finns ju några stycken nu.

Så, är mest ute efter lite råd från er, är det dags att uppgradera? eller ska jag vänta?
Förutom spel håller jag på en del med fotoredigering(ja som så många andra dessa dar).

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12679855

Detta är ngt jag påbörjat, men har inte lagt till ngt ramminne eller processorkylare då jag inte hittat ngt prisvärt hos inet ännu(i lager).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subbio:

http://i65.tinypic.com/kajn9z.jpg

Okej, nu behöver jag lite hjälp!
Ska jag vänta på Nvidia och hoppas att de släpper något bättre detta år, eller skall jag slå till och bygga nytt redan nu.
Bifogat ser ni vad jag har just nu, känner att det är dags för en uppgradering. Koller på 2080 serien, men vet inte om jag skall köpa 2080, 2080 super eller 2080 ti ... ja det finns ju några stycken nu.

Så, är mest ute efter lite råd från er, är det dags att uppgradera? eller ska jag vänta?
Förutom spel håller jag på en del med fotoredigering(ja som så många andra dessa dar).

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12679855https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12679855

Detta är ngt jag påbörjat, men har inte lagt till ngt ramminne eller processorkylare då jag inte hittat ngt prisvärt hos inet ännu(i lager).

Du kan nog vara rätt lugn över nVidia, det här året har jag sjukt svårt att tro att de kommer med något bättre än deras nya "super" serie.

Edit: Av dina två paket hade jag själv köpt det översta utan större tvekan.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Hej det här hade jag rekommenderat dig ett 980 är för svagt i dagens läge om man vill att det ska räcka lite!

https://www.inet.se/datorbygge/b1093163/datorbygge

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tror nog att den första korgen är din nuvarande setup? För jag kan då inte tro att komplett säljer nya 980Ti i dagens läge

Gällande processorn (3800X) så dels är det ingen större skillnad mellan den och 3700X men den sistnämnda är lite billigare. Sen kan man nöja sig med ett X470 moderkort istället då dessa är billigare och är kompatibla med Ryzen 3 (efter uppdaterad BIOS, såklart). Men vill man absolut ha Pcie 4.0 så kör på!

Nätagget behöver du nog inte köpa nytt? Om du inte upplever problem med ditt nuvarande dvs. Har haft samma som ditt nuvarande i 5+ år och tror ditt håller minst lika länge till

Nvidias senaste super-kort kan man väll tycka vart allt annat än super så jag hade väl rekommenderat ett 2080 med biffigare eftermarknadskylare för en liknande peng och liknande prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha väntat tills att B450/X470-moderkorten stödjer Ryzen 3000-serien direkt ifrån fabrik, vilket t.ex. MSIs MAX-verisoner kommer att göra. X570-moderkorten är för dyra i dagsläget och din processor står sig helt ok i dagsläget ändå. Det du kan uppgradera idag är något i den här stilen:

Lista från Komponentkoll

Grafikkort: MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS OC (6 090 kr hos Komplett)
SSD: Corsair Force MP510 (1 759 kr hos Komplett)
Summa: 7 849 kr

Grafikkortet kan du avvakta med tills att RX5700XT har släppts med en tredjepartskylare, det kommer prestera bra jämfört med RTX2070 och vara billigare. RTX2070 är fortfarande snabbare, finns i dagsläget och ligger på en ok prislapp (därav lade jag till det i listan).

RAM kan du uppgradera om du vill. 2666Mhz är lite långsamt nu, så det kan vara värt det om du kan sälja dina gamla stickor för en ok peng.

Permalänk
Medlem

Tack för allas svar!

Tror kanske jag var lite otydlig, ja precis den översta bilden är det som sitter i idag(har utökat med lite mer lagring bara)
De delarna kommer jag att skänka bort så inget som kommer säljas eller flyttas över till den nya burken

Kommer inte behöva någon mekanisk disk, då jag kommer kika efter en m.2 disk för operativ sedan 2ssd för spel/ program (de har jag egentligen inga funderingar över)

Så vill då försöka att framtidssäkra mig något genom att iaf köpa ett 2080, sedan om det blir super eller inte vet jag dock inte just nu.
2080 TI känns inte alls prisvärt därför jag inte väljer det just nu, utan köper då hellre nytt när 30 serien kommer(om det nu kommer heta så).

Väljer Nvidia då jag just nu har två predator skärmar, en 32" 3440x1440 100hz,vilket jag spelar på. Sedan en 32" 4k 60hz som båda stödjer G-sync, dumt att inte försöka nyttja det.

Därför jag även väljer x570 som moderkort också, försöka tänka framåt lite.

Vet inte om jag fick ut fel vibbar att jag försökte snåla in på något, men var mer ute efter ideer/ förslag eller om det helt enkelt är dumt att lägga slantarna på 2080 Super och ist köpa ett vanligt 2080 för att klocka upp det

Ngn som har input angående farten på minnen? Vad jag har läst så är 3600 det man skall satsa på när det kommer till Rysen och just 3800x, men hur stor skillnad är det mot 3200? Dum fråga kanske =P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subbio:

Tack för allas svar!

Tror kanske jag var lite otydlig, ja precis den översta bilden är det som sitter i idag(har utökat med lite mer lagring bara)
De delarna kommer jag att skänka bort så inget som kommer säljas eller flyttas över till den nya burken

Kommer inte behöva någon mekanisk disk, då jag kommer kika efter en m.2 disk för operativ sedan 2ssd för spel/ program (de har jag egentligen inga funderingar över)

Så vill då försöka att framtidssäkra mig något genom att iaf köpa ett 2080, sedan om det blir super eller inte vet jag dock inte just nu.
2080 TI känns inte alls prisvärt därför jag inte väljer det just nu, utan köper då hellre nytt när 30 serien kommer(om det nu kommer heta så).

Väljer Nvidia då jag just nu har två predator skärmar, en 32" 3440x1440 100hz,vilket jag spelar på. Sedan en 32" 4k 60hz som båda stödjer G-sync, dumt att inte försöka nyttja det.

Därför jag även väljer x570 som moderkort också, försöka tänka framåt lite.

Vet inte om jag fick ut fel vibbar att jag försökte snåla in på något, men var mer ute efter ideer/ förslag eller om det helt enkelt är dumt att lägga slantarna på 2080 Super och ist köpa ett vanligt 2080 för att klocka upp det

Ngn som har input angående farten på minnen? Vad jag har läst så är 3600 det man skall satsa på när det kommer till Rysen och just 3800x, men hur stor skillnad är det mot 3200? Dum fråga kanske =P

Tror det var runt 2-3% mellan 3200 Mhz och 3600 Mhz i spel som drar nytta av det

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subbio:

Tack för allas svar!

Tror kanske jag var lite otydlig, ja precis den översta bilden är det som sitter i idag(har utökat med lite mer lagring bara)
De delarna kommer jag att skänka bort så inget som kommer säljas eller flyttas över till den nya burken

Kommer inte behöva någon mekanisk disk, då jag kommer kika efter en m.2 disk för operativ sedan 2ssd för spel/ program (de har jag egentligen inga funderingar över)

Så vill då försöka att framtidssäkra mig något genom att iaf köpa ett 2080, sedan om det blir super eller inte vet jag dock inte just nu.
2080 TI känns inte alls prisvärt därför jag inte väljer det just nu, utan köper då hellre nytt när 30 serien kommer(om det nu kommer heta så).

Väljer Nvidia då jag just nu har två predator skärmar, en 32" 3440x1440 100hz,vilket jag spelar på. Sedan en 32" 4k 60hz som båda stödjer G-sync, dumt att inte försöka nyttja det.

Därför jag även väljer x570 som moderkort också, försöka tänka framåt lite.

Vet inte om jag fick ut fel vibbar att jag försökte snåla in på något, men var mer ute efter ideer/ förslag eller om det helt enkelt är dumt att lägga slantarna på 2080 Super och ist köpa ett vanligt 2080 för att klocka upp det

Ngn som har input angående farten på minnen? Vad jag har läst så är 3600 det man skall satsa på när det kommer till Rysen och just 3800x, men hur stor skillnad är det mot 3200? Dum fråga kanske =P

Om du vill köpa nytt i 3000-serien så tycker jag inte att du ska lägga 10k nu. Köp ett 2070 super istället, det är inte så långt ifrån 2080 och du kan få det för 6000. Annars börjar ju 2080TI på 12k.

Om man snabbt kollar på Swec's prestandatest så är det ungefär samma skillnad 2070 super -> 2080 super som 2080 super till 2080TI så 2080 på 10k ligger lite högt. Hittar du ett 2080 super för 8k så är det rätt bra dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subbio:

Tack för allas svar!

Tror kanske jag var lite otydlig, ja precis den översta bilden är det som sitter i idag(har utökat med lite mer lagring bara)
De delarna kommer jag att skänka bort så inget som kommer säljas eller flyttas över till den nya burken

Kommer inte behöva någon mekanisk disk, då jag kommer kika efter en m.2 disk för operativ sedan 2ssd för spel/ program (de har jag egentligen inga funderingar över)

Så vill då försöka att framtidssäkra mig något genom att iaf köpa ett 2080, sedan om det blir super eller inte vet jag dock inte just nu.
2080 TI känns inte alls prisvärt därför jag inte väljer det just nu, utan köper då hellre nytt när 30 serien kommer(om det nu kommer heta så).

Väljer Nvidia då jag just nu har två predator skärmar, en 32" 3440x1440 100hz,vilket jag spelar på. Sedan en 32" 4k 60hz som båda stödjer G-sync, dumt att inte försöka nyttja det.

Därför jag även väljer x570 som moderkort också, försöka tänka framåt lite.

Vet inte om jag fick ut fel vibbar att jag försökte snåla in på något, men var mer ute efter ideer/ förslag eller om det helt enkelt är dumt att lägga slantarna på 2080 Super och ist köpa ett vanligt 2080 för att klocka upp det

Ngn som har input angående farten på minnen? Vad jag har läst så är 3600 det man skall satsa på när det kommer till Rysen och just 3800x, men hur stor skillnad är det mot 3200? Dum fråga kanske =P

Jag skulle fortfarande gå på ett RTX2070 Super, de ligger så nära i prestanda att det inte är värt den extra tusenlappen. Lite kommentaren om bygget här under:
- Grafikkortet finns inte i lager. MSI RTX2070 Super Ventus gör dock det, för samma pris. Ta det om du inte orkar vänta (den här har dock en större kylare).
- Moderkortet kommer med en hyfsad RGB AIO-kylare, om du nöjer dig med den så är deras kort med mest prisvärda av X570-korten: MSI: Ryzen 3000-promo
- 3600MHz RAM är inte värt det idag. Speciellt inte med tanke på att de flesta RAM-stickorna som inte kostar skjortan är 3600MHz CL18.

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 3700X (3 890 kr hos Komplett)
Grafikkort: PNY Geforce RTX 2070 Super XLR8 OC (6 099 kr hos Elgiganten)
Chassi: NZXT H500 (779 kr hos Power)
Moderkort: MSI MPG X570 GAMING EDGE WIFI (2 590 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (999 kr hos Inet)
SSD: Corsair Force MP510 (1 759 kr hos Komplett)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Gold (1 049 kr hos Inet)
Summa: 17 165 kr