Permalänk

Köpa dator

Är i valet och kvalet att skaffa dator. Vet ej vad jag behöver lägga mig i för prisklass än.
Jag ska ha datorn till att spela lite spel och streama men varje gång jag frågar en butik visar dem upp en dator för 13.000 och jag känner att jag vill hellre ha en bra startdator som jag kan uppgradera när ekonomin tillåter det. Tack på förhand. ///Anders

Permalänk
Medlem

Bygger du själv? Behöver du ha med Windows?
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 549 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1660 6GB TUF Gaming OC (2 499 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Focus G (539 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI X470 Gaming Plus (1 490 kr hos NetOnNet)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (866 kr hos Komplett)
SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD (699 kr hos Inet)
PSU: Bitfenix Whisper M 650W (999 kr hos Inet)
Summa: 8 641 kr

Har fokuserat på uppgraderingsbarhet, detta med:
- Ett moderkort som skulle klara av en 3900X när du uppdaterat BIOSen. Den har även plats för 2st M2-slots (B450 Gaming Plus finns för 1200:- om du inte tycker att du behöver det).
- Ett nätagg som kommer stå sig i många år med en gedigen garanti och kvalité.

I övrigt så ger R5 2600 tillsammans med 16GB RAM och ett GTX1660 god prestanda i 1080p ett bra tag framöver.

Det jag inte har fokuserat på är ljudnivån, detta går dock att åtgärda:
- En större kylare till CPUn, typ Webhallen: Cryorig H5 Ultimate 399:- + Webhallen: Cryorig upgrade kit type A 9:-
- Ett tystare chassi, typ Inet: Corsair Carbide 275Q 890:-

Vill du ha mer prestanda så finns NetonNet: Sapphire Radeon RX Vega 56 för 3090:-

Permalänk
Medlem

@kvarntobben:

Prisnivå 10k:

Biosversion, se https://www.msi.com/Motherboard/support/B450M-MORTAR#support-...

Bytte moderkort från ASUS till ett MSI med bättre VRM (gamla paketet: https://komponentkoll.se/bygg/fkyXV/)
Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Bygger du själv? Behöver du ha med Windows?
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 549 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1660 6GB TUF Gaming OC (2 499 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Focus G (539 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI X470 Gaming Plus (1 490 kr hos NetOnNet)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (866 kr hos Komplett)
SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD (699 kr hos Inet)
PSU: Bitfenix Whisper M 650W (999 kr hos Inet)
Summa: 8 641 kr

Har fokuserat på uppgraderingsbarhet, detta med:
- Ett moderkort som skulle klara av en 3900X när du uppdaterat BIOSen. Den har även plats för 2st M2-slots (B450 Gaming Plus finns för 1200:- om du inte tycker att du behöver det).
- Ett nätagg som kommer stå sig i många år med en gedigen garanti och kvalité.

I övrigt så ger R5 2600 tillsammans med 16GB RAM och ett GTX1660 god prestanda i 1080p ett bra tag framöver.

Det jag inte har fokuserat på är ljudnivån, detta går dock att åtgärda:
- En större kylare till CPUn, typ Webhallen: Cryorig H5 Ultimate 399:- + Webhallen: Cryorig upgrade kit type A 9:-
- Ett tystare chassi, typ Inet: Corsair Carbide 275Q 890:-

Vill du ha mer prestanda så finns NetonNet: Sapphire Radeon RX Vega 56 för 3090:-

Jag vill gärna ha windows. Kan jag få win 10 att se ut som win 7 tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvarntobben:

Jag vill gärna ha windows. Kan jag få win 10 att se ut som win 7 tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.howtogeek.com/277448/how-to-make-windows-10-look-...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@kvarntobben: Vill du streama spelen som du spelar? I så fall så är det en tuff budget, beroende på vilka spel det är du ska spela. Hade gärna hört vilka spel du vill spela också.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Det går att få Windows att se ut som Windows 7 om du vill, men jag skulle snarare rekommendera dig att bara köra på Windows 10 som det är. Även om det känns ovant till en början så är det ett klart bättre operativsystem än Windows 7 var, och framtida Windows lär nog inte gå tillbaks till 7:ans design heller.

Som svar till de som givit förslag, så skulle jag säga att dom är för klena om du vill kunna streama och spela samtidigt.
Det beror ju lite på vad exakt för spel du spelar självklart också.
Kan inflika att de flesta större streamers använder två datorer till detta, ena till att spela på och den andra för att streama, med ett capture card i streamingdatorn så att dom kan streama bilden från de spel de spelar.
Detta för att kombinationen att spela krävande spel i högre inställningar, samt att streama i bra kvalité samtidigt är väldigt krävande.
Vill du både streama och spela på samma dator, i hyffsad kvalité på både spelet och streamen, så skulle jag inte rekommendera något under en i7a på intelsidan eller 3700x/3800x på AMD.

Min poäng är att det är svårt att få en dator som är både billig och kan spela spel samtidigt som man streamar i bra kvalité. Om din fokus istället är att kunna spela spel just nu, och framöver kunna uppgradera till att kunna streama samtidigt, så passar förslagen ovan bättre.

Det bästa vore dock om du kan säga mer exakt vart smärtgränsen går för din budget, så kan vi lättare plocka ihop exempel åt dig för att försöka få ihop det bästa du kan få just nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Detta för att kombinationen att spela krävande spel i högre inställningar, samt att streama i bra kvalité samtidigt är väldigt krävande.
Vill du både streama och spela på samma dator, i hyffsad kvalité på både spelet och streamen, så skulle jag inte rekommendera något under en i7a på intelsidan eller 3700x/3800x på AMD.

Fast budgeten kanske helt enkelt gör att man kompromissar med "krävande spel i högre inställningar". R5 2600 är helt klart en duglig spel och streaming-processor. Att lägga på 2500:- på CPUn här är lite för mycket. En 3700X passar i en 15k-dator.
Ett alternativ som fungerar alldeles utmärkt ändå är 2700X, den går för 800:- mindre än 3700X. Du slipper också problemen med att flasha BIOSen med en processor som inte sparkar igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Fast budgeten kanske helt enkelt gör att man kompromissar med "krävande spel i högre inställningar". R5 2600 är helt klart en duglig spel och streaming-processor. Att lägga på 2500:- på CPUn här är lite för mycket. En 3700X passar i en 15k-dator.
Ett alternativ som fungerar alldeles utmärkt ändå är 2700X, den går för 800:- mindre än 3700X. Du slipper också problemen med att flasha BIOSen med en processor som inte sparkar igång.

Nja, åter igen så beror det helt på. Vilken kvalité streamar du i? 1080/60fps? Vilket codec använder du? Vilken bitrate?
Sedan vilka spel? Kör du ms röj så är det ju inga problem, spelar du typ WoW t.ex. och streamar dina raids så kommer CPUn få jobba hårt.
Då vi inte vet exakt vilken maxbudget det handlar om, vilka spel han vill streama och i vilken kvalité så är det ju väldigt svårt att avgöra.

Jag säger inte att det är omöjligt. Streamar man i 720/30fps och kör mindre krävande spel och/eller ställer ner inställningarna ganska mycket så är det nog lungt. Jag ville mer varna om att resultatet kanske inte blir som han hade hoppats på om han inte har budgeten att nå upp till en viss minimumnivå.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Nja, åter igen så beror det helt på. Vilken kvalité streamar du i? 1080/60fps? Vilket codec använder du? Vilken bitrate?
Sedan vilka spel? Kör du ms röj så är det ju inga problem, spelar du typ WoW t.ex. och streamar dina raids så kommer CPUn få jobba hårt.
Då vi inte vet exakt vilken maxbudget det handlar om, vilka spel han vill streama och i vilken kvalité så är det ju väldigt svårt att avgöra.

Jag säger inte att det är omöjligt. Streamar man i 720/30fps och kör mindre krävande spel och/eller ställer ner inställningarna ganska mycket så är det nog lungt. Jag ville mer varna om att resultatet kanske inte blir som han hade hoppats på om han inte har budgeten att nå upp till en viss minimumnivå.

Och jag menar att man rättar mun efter magsäck. Vi vet att 13k är alldeles för mycket. 10k max? kanske, om ens det?

Permalänk
Skrivet av Deriveh:

@kvarntobben: Vill du streama spelen som du spelar? I så fall så är det en tuff budget, beroende på vilka spel det är du ska spela. Hade gärna hört vilka spel du vill spela också.

Det var mest world of tanks jag ville streama. Men efter inte haft någon bra dator på många år vet jag inte vad annat jag skulle vilja streama. Sen är grafik och programmering viktigt också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kvarntobben:

Det var mest world of tanks jag ville streama. Men efter inte haft någon bra dator på många år vet jag inte vad annat jag skulle vilja streama. Sen är grafik och programmering viktigt också.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kommer det sig att man behöver lägga så grymt mycket?

Permalänk

@Deriveh: Jag vill streama när jag skulpterar och målar.

Permalänk

@Icecrystal: jag har win 7 pro har jag för mig.

Permalänk

@abc80piggyback: medföljer det kylning till processorn när man köper en eller måste det köpas utöver processorn?

Permalänk

Testa o göra en dator. detta är vad jag kom fram till. Synpunkter?
Då jag inte byggt dator på 20 år + har mycket ändrats.
Såg ej om kylningen måste va samma som sockeln på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvarntobben:

Testa o göra en dator. detta är vad jag kom fram till. Synpunkter?
Då jag inte byggt dator på 20 år + har mycket ändrats.
Såg ej om kylningen måste va samma som sockeln på moderkortet.
https://komponentkoll.se/bild/EPpkH.png

Jag skulle INTE ta 1030 och jag skulle ta bort CPU kylare och istället använda kylare som kommer med ryzen 5 2600

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av kvarntobben:

@Icecrystal: jag har win 7 pro har jag för mig.

Skrivet av kvarntobben:

Testa o göra en dator. detta är vad jag kom fram till. Synpunkter?
Då jag inte byggt dator på 20 år + har mycket ändrats.
Såg ej om kylningen måste va samma som sockeln på moderkortet.
https://komponentkoll.se/bild/EPpkH.png

Här har du en dator som ger dig en värdig spelupplevelse för pengarna. Du kommer behöva uppgradera till windows 10, varken AMD eller intel tillverkare hårdvara som har stöd för windows 7.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@kvarntobben:

Nej den var inget vidare, helt ok budgetalternativ nedan, kan dock vara en bra ide ha lägga mer på ett nätagg om du i framtiden vill uppgradera till ett mer kraftfullt grafikkort.

Vettigt nätagg
https://komponentkoll.se/produkt/109878-seasonic-focus-gx-650...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av kvarntobben:

Hur kommer det sig att man behöver lägga så grymt mycket?

7000 kronor är väl inte så farligt mycket?!?

Skrivet av Icecrystal:

Ett alternativ som fungerar alldeles utmärkt ändå är 2700X

Otroligt bra val om man vill streama på en budget!

Skrivet av kvarntobben:

@abc80piggyback: medföljer det kylning till processorn när man köper en eller måste det köpas utöver processorn?

Skrivet av Vzano:

be quiet! Pure Rock CPU Kylare

@kvarntobben Medföljer en okej kylare. Köp annars denna:

Skrivet av Vzano:

RX 5500 XT

Nvidia Geforce grafikkort med deras nya NVENC encoder (GTX 1650 Super och uppåt) är mycket bättre för streaming än AMD Radeons grafikkort.
GTX 1650 Super lär dessutom räcka och är prisvärd nu från Komplett.

Skrivet av Vzano:

WD Blue SN500

69 kronor i frakt för WD Blue SN500 från Dustin. Lika bra att gå upp till Kingston A2000 som blir billigare om man räknar med frakt, som är gratis på Webhallen.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|