Vattenfall lägger ner Smarta hem - ersätta med vad?

Permalänk
Medlem

Jag har just fått hem ett gäng wifiströmbrytare som jag köpt via Wish. Märket är Hyleton och modellen 314. Styckepriset ligger runt 125 kronor inklusive moms och tull. Inte såldes väl Vallenfalls pluggar för mindre än en femhundring styck? Tristast var leveranstiden från Kina, fem veckor.

Produkterna ger hursomhelst ett både robust och positivt intryck och de jag hittills kopplat in funkar fint. Till skillnad från Vattenfalls smartplug syns inte aktuell och historisk förbrukning i appen som heter Smart Life, men det spelar mindre roll för min del. Jag var ute efter att slå av och på el. Timerfunktioner finns.

Tyckte att Vattenfalls pluggar var allmänt tröga att installera och konfigurera om. De här är känns betydligt rappare. Och jodå, appen är helt okej, brytarna kan grupperas i rum osv. Google Home och Amazon Alexa stöds, men det har jag inte hunnit pröva.

//Per

Permalänk
Medlem
Skrivet av IT pensionär:

Hej alla besvikna användare av Vattenfalls smarta produkter.

Jag kan upplysa er att det finns en fristående utvecklare till dessa produkter som hjälpt Vattenfall att utveckla produkterna sedan 2012. Jag har pratat med Perific...

Lite mer "formell" information.

Notera dock: "... men befintlig hårdvara kommer inte kunna användas. Perific har ingen juridisk möjlighet att använda Vattenfalls utrustning, och företaget hänvisar istället till att den nya elektroniken kommer erbjuda bättre stabilitet och driftsäkerhet i samverkan med den nya molntjänsten."

Permalänk
Medlem

Ev räddning av EnergyWatch systemet

Permalänk
Medlem

Hej, kan tipsa om detta inlägget jag gjort åt automatiserar.se

https://www.automatiserar.se/bygg-en-egen-lasare-till-elmatar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har hittat ersättningsprodukter genom Perific Technologies, som någon tidigare i tråden redan nämnt är tillverkare och ansvariga för Energy watch systemet och alla andra vattenfall smarta hem produkter. Köpte deras trefasmätare som hittils funkat bra. Produkterna går dock under varumärket Enegic https://www.enegic.com

Permalänk
Medlem

Så nu några år senare finns det fortfarande inget sätt att använda mina "smart" plugs. Det här kommer jag inte glömma Vattenfall!

Bara kasta skiten.