Permalänk
Medlem

Mus med USB-c som erästter logitech mx518

Behöver tips på en mus som ersätter min gamla logitech mx518, jag använder den främst för bildbehandling och videoredigering.

Vill slippa att hålla på med adapter så behöver en för usb-c

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det kanske är passande att köra trådlöst för att slippa kabel helt och hållet. Kan varmt rekommendera MX Master 2S för produktivitet. Ska man däremot spela lite mer seriöst ska man kanske titta åt ett annat håll.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Jag tänker att det kanske är passande att köra trådlöst för att slippa kabel helt och hållet. Kan varmt rekommendera MX Master 2S för produktivitet. Ska man däremot spela lite mer seriöst ska man kanske titta åt ett annat håll.

Tack men går tyvärr fetbort pga av detta
"Anslut MX Master 2S till din dator med Mikro-USB-laddningssladden, "

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jan-banan:

Tack men går tyvärr fetbort pga av detta
"Anslut MX Master 2S till din dator med Mikro-USB-laddningssladden, "

USB-C kan du glömma hitta.

Trådlös då med batterier, G603, G305

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tror du kommer ha svårt att hitta det, allmänt ganska snålt om datorutrustning som använder USB C. Hade en väldigt liten adapter fungerat?
https://www.amazon.co.uk/nonda-Adapter-Smallest-Aluminum-Indi...

Bluetooth annars och kör trådlöst.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Tack men går tyvärr fetbort pga av detta
"Anslut MX Master 2S till din dator med Mikro-USB-laddningssladden, "

Du ansluter den via blåtand. Sen att du måste ladda den emellanåt är ju självklart. Batteritid enligt Logitech själva är "upp till 70 dagar från fulladdat".

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Tack men går tyvärr fetbort pga av detta
"Anslut MX Master 2S till din dator med Mikro-USB-laddningssladden, "

Kör själv med MX Master 2S och är supernöjd. Ett lätt alterantiv är ju att köpa till en micro-USB till USB-C kabel för laddningen när den behöver laddas. Typ en sådan här: https://www.teknikmagasinet.se/produkter/hemteknik/kablar-kon...

Permalänk
Medlem

Anledningen var att jag ville ha en utan adaptrar.
Micronusb är rena stenåldern.

Kan ha en trådlös men då ska den öddas via USB c.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Anledningen var att jag ville ha en utan adaptrar.
Micronusb är rena stenåldern.

Kan ha en trådlös men då ska den öddas via USB c.

Skickades från m.sweclockers.com

Stenålder o stenålder, kabeln räcker för 5V/2A du skall ladda musen kanske nån gång då och då. Inget annat kommer kabeln användas till.

GLHF med USB-C mus.

Jag rekommenderar stenåldersmusen Logitech G900, trådlös och grymt bra. Är supernöjd med min och kommer aldrig gå tillbaka till sladd igen.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3615866

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Googlade lite, finns faktist några möss med USB-C anslutning.

https://3dinsider.com/usb-c-mouses/

Inget jag skulle köpa, jag har aldrig hört talats om de märkena. Å andra sidan, så har jag uteslutande kört microsoft och logitech i 20 år så min referensbas är tämligen smal.

Permalänk
Medlem

Hittade den för lista också men verkar ju vara riktigt kina nonname. Som sagt vill ha en USBc mus om det är trådlös eller ej spelar ingen roll bara den går att ladda (samtidigt som man använder de. Via usb c ) vill ha me den när jag reser och slippa ha adaptrar då hela min workflow är usb c. Usb c kom för flera år sen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Hittade den för lista också men verkar ju vara riktigt kina nonname. Som sagt vill ha en USBc mus om det är trådlös eller ej spelar ingen roll bara den går att ladda (samtidigt som man använder de. Via usb c ) vill ha me den när jag reser och slippa ha adaptrar då hela min workflow är usb c. Usb c kom för flera år sen

Skickades från m.sweclockers.com

är ju dock typ inget som anammats på kringutrustning för datorer i större utsträckning än och är väl först förra året typ som telefoner nästan 100% gick över till usb-c iaf fram till 2017 kände iaf jag att micro usb var vanligare än usb-c.

sen angående möss/tangentbord (trådbundna) så brukar de väl i förstahand använda usb-a inte micro usb? iaf aldrig jag stött på en trådad mus med en micro usb kontakt i änden på kabeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag menade att micro isb är vanligt för laddning men helt rätt usb a är ju vanligast för möss.

Försöker byta allt till usb-c i hemmet....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@jan-banan: Ars rekommenderade Jelly Comb Slim Optical Wireless Mouse. Den är trådlös och har mottagare för både usb a och c som bådas får plats i musen. Vet inte hur bekväm jag hade varit med kulan istället för scrollhjul dock, men det kanske funkar jättebra. Vet inte om den är så lätt att hitta i Sverige.

Permalänk

det bästa är väl om du köper 2 usb-kablar och spliecar ihop dem så att du har en usb-a i ena änden och både usb-c och microusb i andra änden ska den endast vara för laddning från en elvårta i vägguttaget behöver du ju inte bry dig om att koppla datakablarna till bägge kontakterna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Stöd för IPv6 har ju funnits sedan 2004, jag antar därför att du totalvägrar IPv4 också då?

Skämt åt sido. Jag kan rekommendera Logitech G305, en trådlös mus som drivs med ett AA-batteri. Med prestandaläget räcker batteriet 4 månader och 9 månader med energisparläget, enligt deras rekommendationer.

Jag tycker att musen hackar lite i sistnämnda läget och kör uteslutande med prestandaläget. För mig räcker batteriet snarare 5-6 månader.

Och eftersom att det är AA slipper du en sladd helt. Det är ju ännu mer hipster än att vägra allt innan USB-C.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.