Microsoft visar Xbox-baserade servrar för strömmade speltjänsten Project Xcloud

Permalänk
Melding Plague

Microsoft visar Xbox-baserade servrar för strömmade speltjänsten Project Xcloud

Speltjänsten Project Xcloud rullar igång i oktober 2019. Nu lättar bolaget på locket och visar hårdvaran som ska ta plats i serverhallarna, där varje chassi ska fyllas med Xbox One S-konsoler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men va? För någon som är helt oinsatt låter det ju helt surrealistiskt att de bästa de kan göra är att slänga in konsoller i skåpen. Man hade förväntat sig betydligt mer potent hårdvara som kan köra flertalet sessioner samtidigt och kanske prestera bättre i framtiden. Men som sagt då är man oinsatt också.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

@aToria:
Antar att det är pga att spelen redan är optimerade för just den hårdvaran, samt att jag förutsätter att varje spelare får en dedikerad konsol för sin session.

Däremot så får vi se vad som händer ifall det blir överbelastat, har man dedikerad serverhårdvara med nån form av skalning och virtualisering så kan man anpassa efterfrågan, men om varje spelare får en konsols hårdvara så kan det nog skita sig ifall de tar slut.

Återstår att se hur de löser det!

Permalänk
Medlem

Satan vad stora datahallar dom måste ha om alla ska få plats. Räcker ju att 100k vill spela för att det ska gå många rack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Väldigt otippat med fysiska konsoler i datacenter.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Men va? För någon som är helt oinsatt låter det ju helt surrealistiskt att de bästa de kan göra är att slänga in konsoller i skåpen. Man hade förväntat sig betydligt mer potent hårdvara som kan köra flertalet sessioner samtidigt och kanske prestera bättre i framtiden. Men som sagt då är man oinsatt också.

Ja, det låter lite som en labb-lösning. Men man kan tänka sig att Microsoft testar konceptet nu och att generation 2 av detta blir baserad på specialbyggd hårdvara.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Men va? För någon som är helt oinsatt låter det ju helt surrealistiskt att de bästa de kan göra är att slänga in konsoller i skåpen. Man hade förväntat sig betydligt mer potent hårdvara som kan köra flertalet sessioner samtidigt och kanske prestera bättre i framtiden. Men som sagt då är man oinsatt också.

Skulle gissa på att dom tycker att hela konceptet att leverera på distans är nog med nya parametrar. Att då samtidigt blanda in en ny hårdvara som felkälla blev nog lite för mycket.

Som någon annan sa så är det nog enklare att göra detta i kommande generation.

Förmodligen så har dom nog rätt prispressad tillverkning, och med kommande generation konsol på ingång 2020 så kan det ju vara så att efterfrågan på currentgen konsoler sjunkit samtidigt som dom ändå har kapacitet i produktionslinorna.

Permalänk
Medlem

Låter inte så effektivt. Skillnad om det var en server som kan köra 10 virtuella maskiner eller nått men en xbox per användare det blir ju samma problem som andra som försökt med samma haft.

Sen är jag skeptisk till att inte äga spelen själv. Jag var nyligen av med mitt steamkonto och steam ville först inte tro att jag var jag så såg ut som jag blev av med 15 år av spel. Men till slut löste det sig efter några dagar. Det fick mig dock att tänka att GOG som är DRM fritt är mer säkert men säkrast är fysiska skivor men det är bara konsol som har och frågan är hur länge till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv

Gissar på att de har ett lågt pris på Xbox One S i sin befintliga produktionspipeline och att det är mycket billigare att trycka in en massa konsoler i racks & kyla skiten än att göra någon sorts virtualisering.

Permalänk
Avstängd

Jaguarprocessorn kan ju inte utföra jobbet så bra som server?

Eller jag kan ha fel.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cdx873v:

Satan vad stora datahallar dom måste ha om alla ska få plats. Räcker ju att 100k vill spela för att det ska gå många rack.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det nånting Microsoft inte lider brist på så är det väl serverhallar. Jag vill inte ens tänka på hur stort Azure är.

Men ja lite otippat, men samtidigt kanske Microsoft kan bygga miljoner av dessa på väldigt kort tid till extremt pressade priser, så varför inte.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Är det nånting Microsoft inte lider brist på så är det väl serverhallar. Jag vill inte ens tänka på hur stort Azure är.

Men ja lite otippat, men samtidigt kanske Microsoft kan bygga miljoner av dessa på väldigt kort tid till extremt pressade priser, så varför inte.

Även om vi bortser från det uppenbara (växande skrotberg, ineffektiv daterad lösning o.s.v.) så är det fortfarande en gåta varför MS pr-avdelning tyckte det var en kul idé att skylta med att deras framtida servrar kommer bestå av rackade lågpriskonsoler från 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Även om vi bortser från det uppenbara (växande skrotberg, ineffektiv daterad lösning o.s.v.) så är det fortfarande en gåta varför MS pr-avdelning tyckte det var en kul idé att skylta med att deras framtida servrar kommer bestå av rackade lågpriskonsoler från 2016.

Visserligen, men detta handlar ju bara om just Xcloud, inte Azure.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det ger 168 konsoller per fullt rack. Det låter vare sig platseffektivt eller ekonomiskt försvarbart, så jag är väldigt skeptisk.

Utöver det kan man verkligen ifrågasätta hur intressant det är att löpande betala pengar för att få strömma 30fps-spel som man inte äger, på en över 3 år gammal konsoll? Jag ser ärligt talat inte lockelsen alls och förstår inte hur de ska få mer än en handfull nyfikna kunder den första månaden eller så. Hela konceptet känns DOA.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aToria:

Men va? För någon som är helt oinsatt låter det ju helt surrealistiskt att de bästa de kan göra är att slänga in konsoller i skåpen. Man hade förväntat sig betydligt mer potent hårdvara som kan köra flertalet sessioner samtidigt och kanske prestera bättre i framtiden. Men som sagt då är man oinsatt också.

Personligen gissar jag på att maskinerna bara låg på hyllorna samt så är hårdvaran redan optimerad. Alltid bäst med dedikerad hårdvara!
Se ut miljösynpunkt. Bättre att de kommer till användning än att de köper helt nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Känns så skumt.
Att dag 1 begränsa sig till samma hårdvara man redan har, ösa in dem i rack, 8 spelare per rack.... Hade ej väntat mig detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det ger 168 konsoller per fullt rack. Det låter vare sig platseffektivt eller ekonomiskt försvarbart, så jag är väldigt skeptisk.

Utöver det kan man verkligen ifrågasätta hur intressant det är att löpande betala pengar för att få strömma 30fps-spel som man inte äger, på en över 3 år gammal konsoll? Jag ser ärligt talat inte lockelsen alls och förstår inte hur de ska få mer än en handfull nyfikna kunder den första månaden eller så. Hela konceptet känns DOA.

De som kan tänka sig att strömma spel är väl de med allra lägst krav. Och så länge de får bra svarstider så kan google nog få problem att konkurrera. Finns betydligt mer spel till microsofts plattform.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De som kan tänka sig att strömma spel är väl de med allra lägst krav. Och så länge de får bra svarstider så kan google nog få problem att konkurrera. Finns betydligt mer spel till microsofts plattform.

MS har ju dessutom inte sagt så mycket om tjänsten, det kanske blir det som alla trodde och ville att Stadia skulle vara, alltså typ Netflix för spel, så du får spela alla Xbox One spel hur mycket du vill för en fast månadssumma, utan att köpa något. Det skulle väl vara rätt lämpligt nu när de lanserar Xbox Two och försäljningen av One-spel ändå kommer att sjunka som en sten, så utgivarna ger fördelaktiga avtal.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Detta måste vara energimässigt sämst. Självklart ska sådant här byggas på så ny hårdvara som möjligt p g a energieffektivitet.

// Mod bort, observera att vi inte tillåter meme-bilder i forumet. //Dinoman

Rätta mig gärna om jag har fel.

Off topic memebild raderad
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Detta måste vara energimässigt sämst. Självklart ska sådant här byggas på så ny hårdvara som möjligt p g a energieffektivitet.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Är det bättre att utveckla och bygga 10 000 nya bilar som är 5% effektivare än de gamla än att köra med de som redan är tillverkade? Att använda redan tillverkade grejer är ju en rätt bra grej sett till miljön men även sett till kostnad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Speltjänsten Project Xcloud rullar igång i oktober 2019. Nu lättar bolaget på locket och visar hårdvaran som ska ta plats i serverhallarna, där varje chassi ska fyllas med Xbox One S-konsoler.

Läs hela artikeln här

Hur tänkte de här?
Är det inte nästa år som en ny generation konsoller släpps?
Kommer man att kunna köra "Next Gen" spel på rackade XB1S:er?
Det tror jag inte.
Skall de då porta "Next Gen" spelen?
Inte heller sannolikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det bättre att utveckla och bygga 10 000 nya bilar som är 5% effektivare än de gamla än att köra med de som redan är tillverkade? Att använda redan tillverkade grejer är ju en rätt bra grej sett till miljön men även sett till kostnad.

Eftersom dom redan byggs så förstår jag dig. Måhända att du har helt rätt.
Men all annan hårdvara som redan existerar då?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Eftersom dom redan byggs så förstår jag dig. Måhända att du har helt rätt.
Men all annan hårdvara som redan existerar då?

Beror ju självklart på hur stor skillnaden i effektivitet är och hur länge de väntas användas innan de byts ut snart kommer ju en ny generation av konsolerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hur tänkte de här?
Är det inte nästa år som en ny generation konsoller släpps?
Kommer man att kunna köra "Next Gen" spel på rackade XB1S:er?
Det tror jag inte.
Skall de då porta "Next Gen" spelen?
Inte heller sannolikt

Server-varianten av Scarlet (nästa xbox) har det redan gått rykten om så den kommer tids nog men givetvis säger/visar de inget om det nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Känns så skumt.
Att dag 1 begränsa sig till samma hårdvara man redan har, ösa in dem i rack, 8 spelare per rack.... Hade ej väntat mig detta.

Om vi tänker de har 52u rack. Nätverk kanske tar 4u. Chassit såg ut att vara 2u. Det innebär 192st klienter per rack. Så inte så illa ändå
168 om de använder de vanliga 42-45u

Blir intressant hur allt skalas. Nog möjligt att använda mer hårdvara än ett moderkort tillhandahåller om man knackar det bra. Som vanliga moln tänker jag. Bara annan hårdvara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Tänker på energiförbrukningen. Lär inte bli så energieffektivt.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Tänker på energiförbrukningen. Lär inte bli så energieffektivt.

Drar mindre än Google Stadia iaf...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I en snar framtid nära dig:

Epic Games Streaming har köpt rättigheterna till ett kommande succéspel. Men du har tyvärr abonnemang hos Microsoft Xcloud, så det är kört.

Det kommer bli härligt för gamers.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superapan:

I en snar framtid nära dig:

Epic Games Streaming har köpt rättigheterna till ett kommande succéspel. Men du har tyvärr abonnemang hos Microsoft Xcloud, så det är kört.

Det kommer bli härligt för gamers.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar som det nu blivit med alla film/serie tjänster. Tror inte ett dugg på dessa tjänster.. Men jag som elektriker och nätverksinstallatör skrattar hela vägen till banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jaguarprocessorn kan ju inte utföra jobbet så bra som server?

Eller jag kan ha fel.

Hur ska du rendera spelet i en virtuell server? Du behöver grafikkärnor för detta, är virtuella grafikkort lösningen enligt dig?

Skickades från m.sweclockers.com