The Witcher, serie på Netflix

Permalänk

Mjo 'petitesser', samma personer ifråga som bagelliserar i tråden hade inte haft några problem om den kommande filmadaptionen av klassikern Röde Orm hade haft en Bantu i huvudrollen.

Visa signatur

AsRock z87 Extreme3 ATX, Samsung SSD 120GB, 3TB Toshiba HDD, 16GB Crucial 1600Mhz, MSI Radeon 7950 Twin Frozr,
i5 4670K, be quiet! 680W 80+ Gold Modulär, Fractal Design R4,

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur SJW's gapade om hur det saknades svarta karaktärer i spelen så är det givetvis för att blidka som Netflix slänger in en svart Fringilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

Ja, skådespelerskan ser halvt ut som ett barn vilket är den raka motsattsen mot vad Yennefer ska utstråla.

Det verkar som de försöker göra en ung Yennefer, som i början är lite vanskapt. Något som förvisso blir rätt konstigt när Ciri är med och ser ut att vara nära Yen i ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Men hur kommer det då sig att asiater är underrepresenterade, alltid, sällsynta i västerländsk media. Medans MENA nästan alltid är representerade? Bara kika på reklam, nästan alltid bmwf

Är det för att asiater inte bryr sig?

Hur kommer det sig att nästan varenda reklamsnutt innehåller en etnisk svensk? För det kan ju inte vara så att reklam speglar det samhälle man riktar in sig på? Du vet.. för att sälja till en större grupp människor?

Skrivet av Freddyboy:

Mjo 'petitesser', samma personer ifråga som bagelliserar i tråden hade inte haft några problem om den kommande filmadaptionen av klassikern Röde Orm hade haft en Bantu i huvudrollen.

Suck. Vi säger så.

Skrivet av DasIch:

Det verkar som de försöker göra en ung Yennefer, som i början är lite vanskapt. Något som förvisso blir rätt konstigt när Ciri är med och ser ut att vara nära Yen i ålder.

I böckerna så ändrar Yen sitt yttre med hjälp av magi. Geralt spekulerar att hon antagligen är över 100 år och puckelrygg ursprungligen. Ciri mer eller mindre tvingar igenom sina förändringar genom farliga experiment. Ungefär som Geralt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

I böckerna så ändrar Yen sitt yttre med hjälp av magi. Geralt spekulerar att hon antagligen är över 100 år och puckelrygg ursprungligen. Ciri mer eller mindre tvingar igenom sina förändringar genom farliga experiment. Ungefär som Geralt.

Ja, och Yen är mycket äldre än Ciri (ungefär 80 år äldre) så det blir hyfsat konstigt om tv-serien vill visa en unga Yen samtidigt som Ciri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, och Yen är mycket äldre än Ciri (ungefär 80 år äldre) så det blir hyfsat konstigt om tv-serien vill visa en unga Yen samtidigt som Ciri.

Men i böckerna så ser de jämngamla ut. Det är själva poängen. Yens utseende är artiificiellt via magi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men i böckerna så ser de jämngamla ut. Det är själva poängen. Yens utseende är artiificiellt via magi.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag vet. Vad vi ser i trailern är dock Derp-Yen som förvandlas till Hottie(-ish)-Yen. Om det är samtidigt som Ciri existerar blir det konstigt. Och intrycket jag får av trailern är att klippen hör till samma story.

Permalänk
Medlem

Game Of Thrones - Witcher edition. Nu med blond snubbe istället för tjej. Blir det full frontal nudity också så är vi hemma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Hur kommer det sig att nästan varenda reklamsnutt innehåller en etnisk svensk? För det kan ju inte vara så att reklam speglar det samhälle man riktar in sig på? Du vet.. för att sälja till en större grupp människor?

Jag tror inte du alls vet vad jag menade.
För Svensk reklam är någon med mörk hy, alltid en man, med en typiskt nordisk kvinna. I ett förhållande av något slag.
Bara kika på lejonkungen på filmstaden, du kommer bli bombarderad av det innan filmen. Eller Svensk TV, eller Youtube reklam eller vart som helst. Världen över, fast bara i norra Europa och USA/Kanada. (Det är ju trotsallt, hela världen)

Grejjen är att vi extremt sällan ser asiater överhuvudtaget i västerländsk media, men vi ser alltid Mena.
När jag säger media så menar jag: Film, serier, reklam, blasktv, spel.

Sällan, myyyyycket sällan, en ljushyad man och nordisk kvinna. Eller en mörkhyad kvinna och en ljus man, för vi alla vet ju, "All Straight White Men are evil" är ju pluggen de senaste 3 åren.

Permalänk
Medlem

Har inte läst böckerna. Gillade inte spelen och det mesta Netflix producerat har jag inte tyckt om. Känner bara till en av skådisarna. Har alltså väldigt låga förväntningar. Tror inte det här blir något bra. Hoppas på överraskning.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Jo, jag vet. Vad vi ser i trailern är dock Derp-Yen som förvandlas till Hottie(-ish)-Yen. Om det är samtidigt som Ciri existerar blir det konstigt. Och intrycket jag får av trailern är att klippen hör till samma story.

Det finns inget som säger att trailern har en linjär tidslinje, det kan mycket väl vara återberättande från olika personers tidigare liv. Tämligen vanligt i både böcker och tv/film.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Älskar det faktum att de som skriker PK indirekt menar att personen ifråga inte vunnit rollen på gammal hederlig väg. Alltså genom att faktiskt förtjäna sin plats.

Det enda som verkar vara PK här är att folk skriker PK för att de inte klarar av att se en mörk kvinna i en roll som de förutsatt skulle innehålla en ljushyad kvinna trots att böckerna inte en sekund nämnt hudfärg. Skrattretande.

Böckerna baseras på myter från den slaviska kulturen. Fanns inte en enda mörkhyad person i t.ex. Polen på den tiden som myterna kommer ifrån, så varför ens nämna hudfärg?
Jag förstår att folk tycker det är SJW skit. Hur tror du folk hade reagerat om Wakanda hade haft massa vita, asiater och araber? Hade sett skit ut! Inte för att det är skit att va vit eller asiat eller något annat, men för att det inte passar in i historien. Varför inte bara göra en bra serie som ser ut som myterna faktiskt beskriver istället för att kvotera in folk av alla olika hudfärger etc?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Böckerna baseras på myter från den slaviska kulturen. Fanns inte en enda mörkhyad person i t.ex. Polen på den tiden som myterna kommer ifrån, så varför ens nämna hudfärg?
Jag förstår att folk tycker det är SJW skit. Hur tror du folk hade reagerat om Wakanda hade haft massa vita, asiater och araber? Hade sett skit ut! Inte för att det är skit att va vit eller asiat eller något annat, men för att det inte passar in i historien. Varför inte bara göra en bra serie som ser ut som myterna faktiskt beskriver istället för att kvotera in folk av alla olika hudfärger etc?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ju ett underligt argument. Böckerna införlivar myter i sitt mythos men landet i sig är inte Polen så det argumentet håller ju inte. Att kalla det SJW är dessutom ett typiskt argument för någon som inte klarar av att tänka utanför det parametrar som man själv intalat sig. Wakanda är dessutom beskrivet som ett Afrikanskt land i mitten av Afrika. Witcher utspelar sig dock inte i Polen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Det var ju ett underligt argument. Böckerna införlivar myter i sitt mythos men landet i sig är inte Polen så det argumentet håller ju inte. Att kalla det SJW är dessutom ett typiskt argument för någon som inte klarar av att tänka utanför det parametrar som man själv intalat sig. Wakanda är dessutom beskrivet som ett Afrikanskt land i mitten av Afrika. Witcher utspelar sig dock inte i Polen.

Myter innehåller alltid folk som ser ut som de som bor där myterna uppkommer. Eller om någon inte ser ut som befolkningen där myten uppstår så beskrivs utseendet väldigt noga för det undantaget.
Du verkar dock va helt inställd på att vägra acceptera att folk kan bli trötta på att man tvingar in folk som inte ser ut som böckerna och myterna beskriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Myter innehåller alltid folk som ser ut som de som bor där myterna uppkommer. Eller om någon inte ser ut som befolkningen där myten uppstår så beskrivs utseendet väldigt noga för det undantaget.
Du verkar dock va helt inställd på att vägra acceptera att folk kan bli trötta på att man tvingar in folk som inte ser ut som böckerna och myterna beskriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Det är snarare så att jag tycker att det är barnsligt. Så fort en mörkhyad människa väljs så ska de gå i taket trots att deras åsikter inte stöds i ursprungskällan. Man kan ju ställa samma påstående till dessa där de vägrar acceptera vissa artistiska friheter bara för att de själva inte klarar av att tänka.

Strunt som "SJW", "PK" etc. är bara tecken på att just detta. Nej nu lämnar jag denna diskussion eftersom folk verkar vilja bli kränkta för struntsaker oberoende om dessa struntsaker stöds av böckerna eller inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tyckte det såg lite för mjäkigt ut.
Spoiler.
Geralt är ju inte direkt nykläckt. Så hade velat haft mer Vitt i håret pga det steg han gick i genom och överlevde. I trailern ser det ut som han har tagit några potions så kan bli intressant, men som vanligt med dessa serier, så tar jag det med salt. Man kan ju alltid bli positivt överraskad.
Första spelets intro.
https://www.youtube.com/watch?v=NZcsNE6wCHI&ab_channel=Klamca...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Nej. Det är snarare så att jag tycker att det är barnsligt. Så fort en mörkhyad människa väljs så ska de gå i taket trots att deras åsikter inte stöds i ursprungskällan. Man kan ju ställa samma påstående till dessa där de vägrar acceptera vissa artistiska friheter bara för att de själva inte klarar av att tänka.

Strunt som "SJW", "PK" etc. är bara tecken på att just detta. Nej nu lämnar jag denna diskussion eftersom folk verkar vilja bli kränkta för struntsaker oberoende om dessa struntsaker stöds av böckerna eller inte.

Det är inte pga att en mörkhyad får en roll, det är för att när en person får en roll som denne inte passar för rent estetiskt endast pga att alla ska va inkluderade i allt. Ett annat exempel är Midgård i Marvel filmerna. Av någon anledning så kände de sig tvungna att ha med skådespelare med asiatiskt och afrikanskt ursprung också trots att det är gammal nordisk mytologi. Spelar ingen större roll men det är helt ologiskt och kan endast beskrivas som något de gör pga ideologi och/eller för att sälja mer i fler regioner.

Så ännu en gång: Det är inte pga en viss speciell hudfärg som folk reagerar, det är för att skådespelarna som väljs inte är representativa för historien/myten som berättas och endast valts pga PK/SJW åsikter eller att maximera inkomster i så många regioner som möjligt.
Det hade varit lika löjligt om en afrikansk myt filmatiserades och man av någon anledning hade med massa likbleka svenskar bara för att kunna sälja bättre i Sverige. Respekt för folket vars myter återberättas saknas.

Permalänk

Jag har läst tre böcker och spelat alla spelen, samt häng jävligt mycket tid på witcher wiki.
Jag har alltid tolkat the Northen Realms som länderna kring Östersjön och ju mer söder på kartan man kommer, desto närmare "ekvatorn" kommer man. Fringilla kommer ju från Toussaint och Toussaint ligger i syd, alltså närmare "ekvatorn". Är det inte då rimligt att Fringilla får olivfärgad hud?
Vid närmare eftertanke... att hon är vit är ju faktiskt KISHTI.
Jag tycker respekten försvann när CD Projekt gjorde henne vit. "DID THEY JUST ASSUME HER COLOUR?"

Angående serien så gillar jag att ha så låga förväntningar som möjligt. Man har ju en föreställningsvärld om böckerna och den är snarlik den värld jag har om spelen. Risken, att den tredje föreställningsvärlden jag kommer få om serien, är att den kanske inte alls stämmer överens med mina tidigare föreställningsvärldar. Så då gäller det att vara försiktig.

Men jag börjar vurma för Cavill som Geralt ändå. Och den enda anledningen är att Cavill tror jag kan vara lite charmigt smug, precis på samma sätt som vi alla älskar Geralt för.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Jag har läst tre böcker och spelat alla spelen, samt häng jävligt mycket tid på witcher wiki.
Jag har alltid tolkat the Northen Realms som länderna kring Östersjön och ju mer söder på kartan man kommer, desto närmare "ekvatorn" kommer man. Fringilla kommer ju från Toussaint och Toussaint ligger i syd, alltså närmare "ekvatorn". Är det inte då rimligt att Fringilla får olivfärgad hud?
Vid närmare eftertanke... att hon är vit är ju faktiskt KISHTI.
Jag tycker respekten försvann när CD Projekt gjorde henne vit. "DID THEY JUST ASSUME HER COLOUR?"

Toussaint är att jämföra med Italien och södra Frankrike.

Permalänk
Medlem

För er som inte riktigt har koll på vad detta med hur karaktärers hudfärg kan skapa sådan uppståndelse så tänkte jag ge er några exempel.
Jag skiter själv i hur det blir i denna serien. Den står eller faller inte på hur dom ser ut osv.

Nick Fury.
Nick Fury dök först upp i Marvel serierna 1963. Han var då väldigt vit.

Det kom ett nytt Marvel universum för ett antal år sedan och där var Nick Fury också vit.
However..han dog. Han hade en son (tadaa) Som inte var vit. Han råkade med heta Nick Fury. (Duh)
Han lyckades även få en skada på ena ögat precis som far sin.

Det kan således vara den som är med i avengers filmerna. So far so good.

Kingpin.
Kingpin är vitare än den vitaste snö och har alltid varit.

När Daredevil blev till film (Den med Ben Affleck) så trollade dom lite grand. eh..

Jonny storm- Fantastic Four.
Jonny storm har alltid varit vit i alla serier oavsett vilket påhittat universum det utspelas i.

Det gjordes en film om Fantastic Four och det var dags att trolla lite igen.

Om ni letar så hittar ni många fler exempel.
Rätt eller fel, det lämnar jag över till er.
Men här har ni en del i varför det reageras som det görs.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ovanstående post är ju ett prima exempel på hur man kan få en tråd att helt spåra ur. För övrigt är de som "reagerar" exakt samma personer som alltid "reagerar" när sådana här ämnen tas upp, dvs den lilla högljudda minoriteten.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Kul om Nick Fury skulle spelas av en vit i nästa Avengers-film. Undrar vad det skulle få för reaktioner 🤯
Tycker annars inte etnicitet spelar så stor roll för just dom karaktärer du radade upp nu.
Finn betydligt värre exempel.
Gerard Butler och Nikolaj Coster-Waldau i God of Egypt. Idris Elba som Heimdall. Idris Elba (Igen! Världens vitaste svarta man) som Roland Deschain i The Dark Tower.
Det är dom värsta white och black washningarna jag känner till.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är kul att underhållningsbranschen expanderar deras utbud på så sätt att de kan nå en större demografi och fånga intresset av en bredare kundgrupp inom väst. Nya hjältar som Black Panther eller filmer som ”12 Years a Slave” till exempel.

MEN, jag ifrågasätter varför man tar och ersätter europeiska historier och böcker som skall bli film till att pusha den politiska agendan. Istället för att tillverkare filmer som är trogna till vad dem vill representera så tillverkas dessa med någon perfekt make-believe värld.

Skapa nytt innehåll istället för ersätta gamla klassiker. Var är alla filmer baserat på Afrika? Mellanöstern? Asien? Det finns så mycket content att hämta samtidigt som man tillverkar en film trogen till vad den baseras på.

I The Witchers fall känner jag absolut noll slavisk känsla från trailen vilket både böckerna och spelen baserats på. Casting för serien bryter också detta mönster ännu mer. Underhållning som baseras på slavisk kultur är inte mainstreamed vilket gör det otroligt intressant för mig då det är väldigt främmande. Istället blir det någon make-believe värld med 0 realistisk grund för vad serien skall baseras på.

Hade en film tillverkats om Cyberpunk 2077, hade en ”diverse” cast funkat utmärkt då det faktiskt har en realistisk grund...

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Jag tycker det är kul att underhållningsbranschen expanderar deras utbud på så sätt att de kan nå en större demografi och fånga intresset av en bredare kundgrupp inom väst. Nya hjältar som Black Panther eller filmer som ”12 Years a Slave” till exempel.

MEN, jag ifrågasätter varför man tar och ersätter europeiska historier och böcker som skall bli film till att pusha den politiska agendan. Istället för att tillverkare filmer som är trogna till vad dem vill representera så tillverkas dessa med någon perfekt make-believe värld.

Skapa nytt innehåll istället för ersätta gamla klassiker. Var är alla filmer baserat på Afrika? Mellanöstern? Asien? Det finns så mycket content att hämta samtidigt som man tillverkar en film trogen till vad den baseras på.

I The Witchers fall känner jag absolut noll slavisk känsla från trailen vilket både böckerna och spelen baserats på. Casting för serien bryter också detta mönster ännu mer. Underhållning som baseras på slavisk kultur är inte mainstreamed vilket gör det otroligt intressant för mig då det är väldigt främmande. Istället blir det någon make-believe värld med 0 realistisk grund för vad serien skall baseras på.

Hade en film tillverkats om Cyberpunk 2077, hade en ”diverse” cast funkat utmärkt då det faktiskt har en realistisk grund...

Skulle tro att det rent krasst är ekonomiska faktorer bakom. Tillverkarna har förstått att det är lönsamt att kunna nå så stora demografiska grupper som möjligt, så länge det inte blir några större brott mot bakomliggande story så är det antagligen bara positivt rent ekonomiskt. Eventuella politiska poänger skulle jag tro är rent sekundära och skulle nog få stryka på foten om det påverkade intäkterna negativt.

Skulle man börja ändra i rent historiska filmer/serier skulle jag förstå om folk stör sig, när det gäller fiktiva personer i en fiktiv värld så känns det mer som att man söker saker att störa sig på. Vad jag förstått på diskussionen här i tråden verkar det vara klart tveksamt om det ens klargörs vilken hudfärg karaktärerna har, det lär inte direkt vara ovanligt att filmer/serier plockar en bra historia och justerar kontext och/eller karaktärer på ett mer eller mindre uppenbara sätt.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Toussaint är att jämföra med Italien och södra Frankrike.

Ja men exakt! Them people aint white.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Skulle tro att det rent krasst är ekonomiska faktorer bakom. Tillverkarna har förstått att det är lönsamt att kunna nå så stora demografiska grupper som möjligt, så länge det inte blir några större brott mot bakomliggande story så är det antagligen bara positivt rent ekonomiskt. Eventuella politiska poänger skulle jag tro är rent sekundära och skulle nog få stryka på foten om det påverkade intäkterna negativt.

Skulle man börja ändra i rent historiska filmer/serier skulle jag förstå om folk stör sig, när det gäller fiktiva personer i en fiktiv värld så känns det mer som att man söker saker att störa sig på. Vad jag förstått på diskussionen här i tråden verkar det vara klart tveksamt om det ens klargörs vilken hudfärg karaktärerna har, det lär inte direkt vara ovanligt att filmer/serier plockar en bra historia och justerar kontext och/eller karaktärer på ett mer eller mindre uppenbara sätt.

Jag förstår din poäng, men det börjar kännas som att allt fler & fler filmer och numera spel börjar pusha gränserna. Senaste ”skandalen” vilket var Battlefield 5. Sakta men säkert rör man sig i fel riktning där det inte längre endast är fiktiva projekt som ändras. Filmerna och spelen är inte längre oskyldiga, man kan inte längre helt fokusera sig på story and logik utan fokus ligger på att vara PK och tillfredställa SJWs. Detta i sin tur bidrar till produkter med lägre kvalité.

Sedan när det kommer till den ekonomiska delen börjar det kännas som att allt fler börjar störa sig på denna förändring och därmed bojkottar produkterna. Ännu en gång Battlefield 5 vars kunder i kraftig majoritet är vita män. Den klassiska modellen är att framför allt anpassa produkterna till den största kundgruppen och därmed den största inkomstkällan. Dock är detta inte längre aktuellt, utan man fokuserar på ”minoriteter” istället.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RakatKadaver:

Ja men exakt! Them people aint white.

Tror se flesta skulle säga att italienare och folk från södra Frankrike är ”vita”. Någon från Europa ser förmodligen skillnad, men någon från t.ex. östra Asien ser nog ingen större skillnad. Vilket gör det ännu viktigare att ha en uppsättning skådespelare som speglar detta bra! Få med subtila detaljer liksom!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arnzeal:

Jag tycker det är kul att underhållningsbranschen expanderar deras utbud på så sätt att de kan nå en större demografi och fånga intresset av en bredare kundgrupp inom väst. Nya hjältar som Black Panther eller filmer som ”12 Years a Slave” till exempel.

MEN, jag ifrågasätter varför man tar och ersätter europeiska historier och böcker som skall bli film till att pusha den politiska agendan. Istället för att tillverkare filmer som är trogna till vad dem vill representera så tillverkas dessa med någon perfekt make-believe värld.

Skapa nytt innehåll istället för ersätta gamla klassiker. Var är alla filmer baserat på Afrika? Mellanöstern? Asien? Det finns så mycket content att hämta samtidigt som man tillverkar en film trogen till vad den baseras på.

I The Witchers fall känner jag absolut noll slavisk känsla från trailen vilket både böckerna och spelen baserats på. Casting för serien bryter också detta mönster ännu mer. Underhållning som baseras på slavisk kultur är inte mainstreamed vilket gör det otroligt intressant för mig då det är väldigt främmande. Istället blir det någon make-believe värld med 0 realistisk grund för vad serien skall baseras på.

Hade en film tillverkats om Cyberpunk 2077, hade en ”diverse” cast funkat utmärkt då det faktiskt har en realistisk grund...

Håller med till 100%!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Jag förstår din poäng, men det börjar kännas som att allt fler & fler filmer och numera spel börjar pusha gränserna. Senaste ”skandalen” vilket var Battlefield 5. Sakta men säkert rör man sig i fel riktning där det inte längre endast är fiktiva projekt som ändras. Filmerna och spelen är inte längre oskyldiga, man kan inte längre helt fokusera sig på story and logik utan fokus ligger på att vara PK och tillfredställa SJWs. Detta i sin tur bidrar till produkter med lägre kvalité.

Sedan när det kommer till den ekonomiska delen börjar det kännas som att allt fler börjar störa sig på denna förändring och därmed bojkottar produkterna. Ännu en gång Battlefield 5 vars kunder i kraftig majoritet är vita män. Den klassiska modellen är att framför allt anpassa produkterna till den största kundgruppen och därmed den största inkomstkällan. Dock är detta inte längre aktuellt, utan man fokuserar på ”minoriteter” istället.

Det lustiga med att klaga på detta och skylla på PK och SJWs innebär väl att man själv är SJW fast möjligen lite omvänt? Man fokuserar på det man anser att andra sidan inte borde fokusera på

Nu börjar det glida OT, men att man vill expandera sin kundbas lär väl inte vara speciellt underligt? Märker man att man kan locka nya kunder och samtidigt plocka poäng som socialt ansvarstagande så lär det vara rätt självklart att man gör det. Skulle tro att de som faktiskt väljer att bojkotta Battelfield 5 för att det finns kvinnor med är en extremt liten del. Däremot lär det finnas en hel del högljudda personer som upprörs över detta, men gissningsvis så är det inte personer som skulle spelat Battlefield ö.h.t. Att vissa högljutt beklagar sig över kvinnor i stridsspel innebär inte att man säljer mindre, gissningsvis är det tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Ovanstående post är ju ett prima exempel på hur man kan få en tråd att helt spåra ur. För övrigt är de som "reagerar" exakt samma personer som alltid "reagerar" när sådana här ämnen tas upp, dvs den lilla högljudda minoriteten.

Spårar ut = Ger relevanta exempel för den pågående diskussionen.

Intressant.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA