Nätaggregat gör ljud endast när datorn är avstängd

Permalänk
Medlem

Nätaggregat gör ljud endast när datorn är avstängd

Mitt Corsair RM750x är knäpptyst, förutom när jag stänger av datorn. Då börjar ett väldigt lågt "el-ljud", ett slags surrande (inte fläkt). Man behöver vara nära med örat för att kunna höra det.
Alltså, när man kopplar in nätaggregatet till uttaget i väggen och slår på det, börjar det låta. Men så fort man startar datorn så slutar det. Detta gäller även om nätaggregatet inte är kopplat till datorn, det låter så fort det är inkopplat till väggen och påslaget.
Är detta normalt eller något som någon känner igen?
Mitt gamla Corsair tx750 å andra sidan, är helt knäpptyst när datorn är av men börjar låta när jag slår på datorn (fläktljud).

Permalänk
Medlem

En sak du kan testa, hur sjukt det än kommer låta... Vänd på kontakten i eluttaget i väggen. Det kan faktiskt hjälpa, det är absolut inte säkert att det hjälper dock.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

@walkiii: Jag testade, men tyvärr gjorde det ingen skillnad. Men hade varit nice om det varit så enkelt

Permalänk
Medlem

Är helt normalt, testa att lägga valfri mobilladdare (som inte laddar någon mobil) mot örat precis efter du kopplat ur den ur väggen så kommer du höra ett surrande också.
Vid belastning så måste den switcha smycket snabbare för att hålla jämn spänning och då går det inte att höra.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

@ponanmsi: Tack för betryggande svar. Men är det inte märkligt att mitt andra nätverksaggregat är helt tyst, eller åtminstome mycket mycket tystare, när datorn är avstängd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sju:

@ponanmsi: Tack för betryggande svar. Men är det inte märkligt att mitt andra nätverksaggregat är helt tyst, eller åtminstome mycket mycket tystare, när datorn är avstängd?

Antagligen är det bara byggt med andra komponenter som jobbar i annan frekvens som inte hörs.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

@sju: Har nätagget alltid haft EL ljud eller började den låta en dag?

Om du vill kan du testa några saker.

Testa byta strömkabeln som går till eluttaget
Testa andra eluttag i huset
Om du använder grenuttag mm så testar du koppla direkt eluttaget
Ta bort och sätt tillbaka kablarna och glöm inte andra änden av kablarna.

Permalänk
Medlem

I bland kan det också bero på vilka enheter som är inkopplade, speciellt USB som kan få ström när datorn är avstängt. Vissa grejer kan man stänga av i BIOS/UEFI. Vissa komponenter fungerar mindre bra ihop och det är inte säkert att ett nytt agg skulle hjälpa, och det är inte säkert att felet uppstår om man vill göra RMA.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Ja, nätagget lät så ny från början. Har faktiskt prövat med olika kablar, men det låter alltid förutom när det ger ström till datorn

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Även om jag inte kopplar nätagget till datorn så låter det. Det är bara tyst om jag kör datorn, eller om nätagget är avslaget