Wolfenstein: Youngblood blir utan ray tracing vid lansering

Permalänk
Melding Plague

Wolfenstein: Youngblood blir utan ray tracing vid lansering

Lanseringen av den 80-talsosande avstickaren Wolfenstein: Youngblood har tidigarelagts för PC/Windows. I samma veva meddelar utvecklaren att ray tracing-stödet läggs till senare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oväntat, hur många sitter ens på kort som kan använda RT tillfredsställande? 2% av spelarbasen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Bättre att det kommer senare än att släppa ngt som inte fungerar så bra vid release.

Permalänk
Medlem

Underligt med tanke på att spelet kommer med när man köper ett RTX-kort ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Så ytterligare ett spel som släpps ofärdigt... lär väl bli vanligare med detta också. "Sorry, the audio is incomplete and will be released at a later date". Om Nvidia ska in och manuellt peta i varje spel som ska ha RTX-stöd så kommer det ta väldigt lång tid innan spelen blir färdiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Så ytterligare ett spel som släpps ofärdigt... lär väl bli vanligare med detta också. "Sorry, the audio is incomplete and will be released at a later date". Om Nvidia ska in och manuellt peta i varje spel som ska ha RTX-stöd så kommer det ta väldigt lång tid innan spelen blir färdiga...

Jag har läst flera gånger att Nvidias ingenjörer alltid är med och hjälper till att implementera saker som hör till deras egen teknik t.ex Gameworks, men det kanske inte är sant?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre att bygga en standard?
Varför ska alla drivrutiner modifierad efter spel
Varför måste den skrivas specifikt efter ett grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Vore det inte bättre att bygga en standard?
Varför ska alla drivrutiner modifierad efter spel
Varför måste den skrivas specifikt efter ett grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en standard, DXR i DX12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Det finns en standard, DXR i DX12.

Directx 11 är ju också en standard. Aldrig att Nvidia och AMD sitter och filar på drivrutiner till varenda spel som finns, men ändå fungerar dom.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Oväntat, hur många sitter ens på kort som kan använda RT tillfredsställande? 2% av spelarbasen?

Skickades från m.sweclockers.com

Även 2% är nog högt gissat, kanske 2% av de på swec, skulle gissa betydligt lägre % totalt så det lär inte vara en prioritering vid launch.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Även 2% är nog högt gissat, kanske 2% av de på swec, skulle gissa betydligt lägre % totalt så det lär inte vara en prioritering vid launch.

Enligt steam survey:
2080Ti: 0.41%
2080: 0.73%
2070: 1.06%
2060: 0.82%
= 3.02%. Steam survey kanske inte är det bästa mätverktyget (men finns det något bättre?) och vi vet inte hur prestandan kommer se ut men det är åtminstone 3% som kan använda RT som ställt upp i undersökningen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Enligt steam survey:
2080Ti: 0.41%
2080: 0.73%
2070: 1.06%
2060: 0.82%
= 3.02%. Steam survey kanske inte är det bästa mätverktyget (men finns det något bättre?) och vi vet inte hur prestandan kommer se ut men det är åtminstone 3% som kan använda RT som ställt upp i undersökningen.

Oj det var faktiskt mycket högre än jag trodde, iofs många år sedan det faktiskt kom något nytt och när 1060 är vanligaste så jämnare internationellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Orisons:

Oväntat, hur många sitter ens på kort som kan använda RT tillfredsställande? 2% av spelarbasen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det förhållandet har vi ju alltid haft när det kommer till ny teknik. Samma när tesselering kom. Grafikkorten som klarar av det måste ju komma först. När AMD väl släpper sin variant så kommer det nog ta fart på riktigt. Problemet idag är ju att prestandand inte är där riktigt. Vilket ofta är fallet med första generationen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Enligt steam survey:
2080Ti: 0.41%
2080: 0.73%
2070: 1.06%
2060: 0.82%
= 3.02%. Steam survey kanske inte är det bästa mätverktyget (men finns det något bättre?) och vi vet inte hur prestandan kommer se ut men det är åtminstone 3% som kan använda RT som ställt upp i undersökningen.

Men kan man säga att 2070 och 2060 kan använda RT tillfredsställande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Men kan man säga att 2070 och 2060 kan använda RT tillfredsställande?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte hur prestandan kommer bli i Wolfenstein men du kanske har koll på det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Yeay Ray tracking och förlora 50% av dina fps på högsta rt, 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag vet inte hur prestandan kommer bli i Wolfenstein men du kanske har koll på det?

Nej såklart inte, men finns det något som talar för att det kommer att bli signifikant annorlunda än andra speltitlar som har det? Men naturligtvis har du rätt i att jag inte kan veta innan det är släppt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Vore det inte bättre att bygga en standard?
Varför ska alla drivrutiner modifierad efter spel
Varför måste den skrivas specifikt efter ett grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

DirectX och DXR är "standard", sedan har ju nVidia sitt lager optimerad för sin hårdvara (RT kärnor) och AMD kommer att ha sitt. Jag är inte så insatt i drivrutinsdelen men AMD och nVidia går in och filar på drivrutiner/profiler för i princip varje spel. Tydligen finns det prestanda att hämta genom att göra spel/motorspecifika optimeringar samt fixa buggar som orsakar artefakter. En spelprofil kan ange bättre presterande inställningar för just detta spel. Assassins Creed Odyssey som exempel hackar som attan om man tvingar negativt detaljnivåförhållande (texturfiltrering) som annars är rekommenderat av nVidia om man kör hög texturfiltreringskalitet. Annat kan vara att man minskar djupet/precisionen på nån buffer (speciellt för äldre spel) eller optimerar nån code path som är flaskhals.

Jag hade hoppats på (och önskat) att drivrutiner var så pass slimmade att de bara gör det de skall göra, och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Directx 11 är ju också en standard. Aldrig att Nvidia och AMD sitter och filar på drivrutiner till varenda spel som finns, men ändå fungerar dom.

Varför måste nvidia göra optimeringar för alla spel?

Kolla changelogen så ser du

https://us.download.nvidia.com/Windows/418.81/418.81-win10-wi...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Varför måste nvidia göra optimeringar för alla spel?

Kolla changelogen så ser du

https://us.download.nvidia.com/Windows/418.81/418.81-win10-wi...

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt var ska jag kolla?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Så ytterligare ett spel som släpps ofärdigt...

Avsaknad av en grafikinställning som minst 97% av spelarbasen ändå aldrig kan nyttja gör inte SPELET ofullständigt.

Skrivet av ClintBeastwood:

Enligt steam survey:
2080Ti: 0.41%
2080: 0.73%
2070: 1.06%
2060: 0.82%
= 3.02%. Steam survey kanske inte är det bästa mätverktyget (men finns det något bättre?) och vi vet inte hur prestandan kommer se ut men det är åtminstone 3% som kan använda RT som ställt upp i undersökningen.

Young Blood släpps på Steam så det är nog det bästa verktyget vi har ändå.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Avsaknad av en grafikinställning som minst 97% av spelarbasen ändå aldrig kan nyttja gör inte SPELET ofullständigt.

"Avsaknad av en DLC som minst 97% av spelarbasen ändå aldrig kommer köpa gör inte SPELET ofullständigt."

Se hur fel det där blev? Klart RTX var tänkt att vara med i spelet, annars hade inte Nvidia suttit och petat i det nu. Det är ju inte så att de under kafferasten efter release-mötet bestämt sig för att ha med RTX och mailat iväg källkoden till Nvidia... detta är ju planerat att finnas för spelet och borde därför vara med i från början, färdigt och fungerande. Det är en sak att fortsätta utveckla content till spelet och släppa det som expan.... sorry, DLC, och en att släppa grundfunktioner i spelet som påverkar hur teknik fungerar i spelet.

Jag vill ha ett tekniskt komplett spel, punkt. Med alla funktioner som det skall stödja, eller ska de lappa på ultrawide-stöd sen? Oj, spelet stödjer bara en kärna, äh vi lappar på det sen. Hoppsan, stödjer bara stereoljud men vissa vill ha sorround, vi fixar det, sen. Save-funktion? Nah, om vi orkar. 4K-stöd? Glöm det....

RTX är ett så pass stort teknikskifte i grafik att de borde ha med det direkt och inte som en eftertanke, får det hela kännas som att Nvidia inte tar RTX på allvar. Och om en mindre studio som gjorde Metro Exodus kunde släppas direkt med RTX så borde de kunna släppa detta med det också.

Permalänk
Medlem

Japp, då blir det allt bojkott! Det här är som när Epic mutar speltillverkare så att de blir exklusiva, säkert så att AMD mutade dem så att det inte blev någon raytracing i spelet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

"Avsaknad av en DLC som minst 97% av spelarbasen ändå aldrig kommer köpa gör inte SPELET ofullständigt."

Se hur fel det där blev? Klart RTX var tänkt att vara med i spelet, annars hade inte Nvidia suttit och petat i det nu. Det är ju inte så att de under kafferasten efter release-mötet bestämt sig för att ha med RTX och mailat iväg källkoden till Nvidia... detta är ju planerat att finnas för spelet och borde därför vara med i från början, färdigt och fungerande. Det är en sak att fortsätta utveckla content till spelet och släppa det som expan.... sorry, DLC, och en att släppa grundfunktioner i spelet som påverkar hur teknik fungerar i spelet.

Jag vill ha ett tekniskt komplett spel, punkt. Med alla funktioner som det skall stödja, eller ska de lappa på ultrawide-stöd sen? Oj, spelet stödjer bara en kärna, äh vi lappar på det sen. Hoppsan, stödjer bara stereoljud men vissa vill ha sorround, vi fixar det, sen. Save-funktion? Nah, om vi orkar. 4K-stöd? Glöm det....

RTX är ett så pass stort teknikskifte i grafik att de borde ha med det direkt och inte som en eftertanke, får det hela kännas som att Nvidia inte tar RTX på allvar. Och om en mindre studio som gjorde Metro Exodus kunde släppas direkt med RTX så borde de kunna släppa detta med det också.

Ja, jag ser att det blev helt fel med din analogi vilket kanske beror det på vad vi väger in i ordet "spelet"?
En DLC är att betrakta som en expansion som tillför nytt material, inte en buggfix eller val av API. Att kunna slå på RTX eller inte förändrar inte spelmekaniken - SPELET är detsamma oavsett om det använder, t.ex., Vulkan eller OpenGL för du har fortfarande möjligheten att spela och fullfölja hela kampanjer obehindrat. Det är inget som undanhålls.

Jag hade säkerligen hållit med dig om förhållande varit det omvända där 97% har RTXs-töd i sina GPU:er. Då hade det utan tvekan ansetts vara standard. Med max 3% spelarbas och säkerligen ännu färre som faktisk köper spelet är det inte rimligt att förvänta sig stöd för ny teknik från dag 1. Att skjuta på lanseringen är inte heller ekonomiskt försvarbart för en så ynka andel presumtiva spelare. Men det är en annan aspekt av det hela.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tänk på att Steam Survey är mycket bristfälligt. Den räknar nämligen samma GPU flera ggr på ställen där många profiler används tex Internet/spelcaféer världen över (särskilt vanligt i Kina). Så varje gång någon loggar in på sin Steam så blir kortet räknat på nytt. Dessa brukar i mycket hög utsträckning ha higher end från Nvidia installerade vilket ger en skev bild av hur många som använder Nvidias kort och då särskilt de dyrare varianterna. I verkligheten har AMD drygt 20% av marknaden men om man ska tro Steam så är det bara 10% drygt pga sådana här effekter. Det finns även brister på vilka och hur ofta vissa genomför dessa Surveys. RayTraycing baserat på RT kärnor kanske blir en historisk parentes som väldigt få spel fick detta då nästa generations konsoler som släpps nästa år kommer ha stöd för AMD's variant. Kan bli så att nästan hela spelbranschen riktar sig mot den standarden istället. Förövrigt så är det svårmotiverat att använda RayTraycing i dagsläget med tanke på hur mycket prestanda man förlorar i förhållande till mängden ögongodis.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

RayTraycing baserat på RT kärnor kanske blir en historisk parentes som väldigt få spel fick detta då nästa generations konsoler som släpps nästa år kommer ha stöd för AMD's variant. Kan bli så att nästan hela spelbranschen riktar sig mot den standarden istället. Förövrigt så är det svårmotiverat att använda RayTraycing i dagsläget med tanke på hur mycket prestanda man förlorar i förhållande till mängden ögongodis.

standarden har väl redan blivit satt med Microsoft DirectX Raytracing API (DXR)?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Tänk på att Steam Survey är mycket bristfälligt. Den räknar nämligen samma GPU flera ggr på ställen där många profiler används tex Internet/spelcaféer världen över (särskilt vanligt i Kina). Så varje gång någon loggar in på sin Steam så blir kortet räknat på nytt. Dessa brukar i mycket hög utsträckning ha higher end från Nvidia installerade vilket ger en skev bild av hur många som använder Nvidias kort och då särskilt de dyrare varianterna. I verkligheten har AMD drygt 20% av marknaden men om man ska tro Steam så är det bara 10% drygt pga sådana här effekter. Det finns även brister på vilka och hur ofta vissa genomför dessa Surveys. RayTraycing baserat på RT kärnor kanske blir en historisk parentes som väldigt få spel fick detta då nästa generations konsoler som släpps nästa år kommer ha stöd för AMD's variant. Kan bli så att nästan hela spelbranschen riktar sig mot den standarden istället. Förövrigt så är det svårmotiverat att använda RayTraycing i dagsläget med tanke på hur mycket prestanda man förlorar i förhållande till mängden ögongodis.

Nvidia släppte ju t.om ett specifikt 1060 för den asiatiska marknaden så att dessa oftast sitter på high end från Nvidia ställer jag mig tveksam till.
https://www.sweclockers.com/nyhet/24973-nvidia-lanserar-gefor...

Citat:

Produkten är riktad mot den asiatiska marknaden, där internetcaféer väntas ta dem i bruk för att driva Playerunknown's Battlegrounds, som blivit mycket populärt i bland annat Kina.

Edit:
Att kortet skulle bli räknat varje gång någon loggar in på sin steam är ju helt fel. Man får en slumpad förfrågan om man vill ställa upp i undersökningen eller inte. Jag har fått förfrågan om jag vill ställa upp 2-3 gånger på lika många år..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Tänk på att Steam Survey är mycket bristfälligt. Den räknar nämligen samma GPU flera ggr på ställen där många profiler används tex Internet/spelcaféer världen över (särskilt vanligt i Kina). Så varje gång någon loggar in på sin Steam så blir kortet räknat på nytt. Dessa brukar i mycket hög utsträckning ha higher end från Nvidia installerade vilket ger en skev bild av hur många som använder Nvidias kort och då särskilt de dyrare varianterna. I verkligheten har AMD drygt 20% av marknaden men om man ska tro Steam så är det bara 10% drygt pga sådana här effekter. Det finns även brister på vilka och hur ofta vissa genomför dessa Surveys. RayTraycing baserat på RT kärnor kanske blir en historisk parentes som väldigt få spel fick detta då nästa generations konsoler som släpps nästa år kommer ha stöd för AMD's variant. Kan bli så att nästan hela spelbranschen riktar sig mot den standarden istället. Förövrigt så är det svårmotiverat att använda RayTraycing i dagsläget med tanke på hur mycket prestanda man förlorar i förhållande till mängden ögongodis.

Det därstämmer inte alls, de räknas inte automatiskt, du får upp ett formulär ibland att fylla i manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Det därstämmer inte alls, de räknas inte automatiskt, du får upp ett formulär ibland att fylla i manuellt.

Så att ingen missförstår: man får godkänna själv men datorns specifikationer fångas upp automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Så att ingen missförstår: man får godkänna själv men datorns specifikationer fångas upp automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah jo så är det, var lite snabb där! Lite upprörd efter alla fake news ang A$ap Who? Rocky