Kör ni extra kylning på era M.2-diskar?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Har du en kylfläns som ligger mot SSD'n så ska du inte ha klisterlapp, nej. Då blir värmeöverföringen sämre än att köra helt utan kylläns. Men har du däremot ingen kylfläns så skall klisterlappen sitta på då den tunna kopparfilmen hjälper till att forsla bort lite värme.

När jag inte hade kylfläns så körde jag med klisterlapp, men tog bort den innan jag monterade EK-kylaren. Hade den fått sitta kvar så hade det blivit en isolator och temperaturerna hade förmodligen blivit ännu sämre än innan.

Jag har sett den videon. Och det han pratar om är ju galet låga temperaturer. Min 960 EVO som sitter i ett välventilerat chassi kommer inte i närheten av rumstemperatur vid Idle. Snittemperaturen för minnet är 37c, och 46c för controllern, så även med EK-kylaren ligger man långt över ambient. I videon får de det att låta som om det blir rumstemperatur av de här kylflänsarna men så är det ju inte alls överhuvudtaget.

Mins dekaler sitter kvar. 61 grader vid load på den varmaste disken, den andra har asus kylning. 57 med tejp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har du en kylfläns som ligger mot SSD'n så ska du inte ha klisterlapp, nej. Då blir värmeöverföringen sämre än att köra helt utan kylläns. Men har du däremot ingen kylfläns så skall klisterlappen sitta på då den tunna kopparfilmen hjälper till att forsla bort lite värme.

Nu är termisk resistans inte fullt så enkelt, och praktiska exempel visar på att man uppnår fullgod kylning genom att montera en kylfläns med termiskt konduktiv tejp över etiketten.

Permalänk

kör man utan kyl block så fungerar enheterna generellt men inte på optimal hastighet... Dvs ni får kanske full speed i 2 sekunder sen går resten av överföringen till/från M.2 enheten med snigelfart.

Permalänk
Medlem

Kör pad som kom med disken/moderkortet. Märker inte av någon throttle. Var längesedan jag gjorde ett benchmark dock.

Permalänk

Någon som testat? Känns ju bara som det kommer ta lite lägre för disken att bli varm. Får man inte bort värmen från vattnet spelar det ju ingen roll. Typ som man skulle köra utan rad i custom loop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Matsglobetrotter: Min enhet går inte över 70 grader förrän kanske 2-3min in i en benchmark,om inte ännu längre tid. Jag vågar därför argumentera att min disk inte hinner bli varm nog att throttla i dagligt bruk. Och den har ingen kylning på sig alls.

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Medlem

Tar upp en gammal tråd med kanske halvdum fråga;
Det sitter ju en ofta stora etiketter på varje m.2-disk, som effektivt hindrar kyllösningarna från att leda bort värme. Hur gör ni med dom när ni sätter på kylning på på diskarna?
Saken är ju den att det typ alltid står att garantin försvinner om man tar bort etiketten..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Tar upp en gammal tråd med kanske halvdum fråga;
Det sitter ju en ofta stora etiketter på varje m.2-disk, som effektivt hindrar kyllösningarna från att leda bort värme. Hur gör ni med dom när ni sätter på kylning på på diskarna?

Jag lät etiketterna vara kvar, de kan behövas vid eventuell garanti äranden.

Temperaturerna är fortfarande bra.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR