Måste jag fästa en ssd? Kan jag sätta den på min andra SSD?

Permalänk
Medlem

Måste jag fästa en ssd? Kan jag sätta den på min andra SSD?

Hej på er! Ska köpa en extra SSD då min gamla 250gb inte räcker till så mycket längre, den får bli enbart för små program och windows. Då jag på grund av extra lufttillströmning slängt ut mina hårddiskställningar är min fråga om jag helt enkelt kan lägga ssd:n i chassit utan att fästa den? Jag flyttar aldrig min dator. Alternativet är att fästa den med någon form av tejp eller dylikt. Nästa fråga: Kan jag sätta den nya ssd:n på den gamla? Har hört att de inte blir särskilt varma och att det bör vara lugnt men jag litar mer på det här forumet än slumpmässiga googlesökningar. Tacksam för svar!

MVH Alex

Permalänk
Avstängd

Jo, SSD:er rör sig inte alls då de inte har några rörliga delar så du kan sätta den varsomhelst där kabeln räcker egentligen. Sen borde inte värme vara ett problem heller men du kanske inte ska sätta den någonstans där det är jättevarmt. Personligen hade jag nog inte satt två stycken ihop på det sättet, men det borde inte vara något problem, annars kan du fästa den med buntband eller vad som helst. Jag körde länge med en SSD som låg helt löst i datorn ovanpå strömaggregatet utan några problem.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett SSD-bracket och fäste med buntband, funkar utmärkt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Är väl inte supersmart att fästa dem på varandra på grund av värme?

Permalänk
Medlem

Om du har en ledig m2 slot så varför inte köpa en sån, prisnivån är den samma.

Om du inte har en ledig m2 slot så jo du kan ha den att ligga löst om du vill. eller fästa den med dubbelsidig tejp egentligen var som hällst

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

Jag brukar sätta ihop mina ssd med två remsor med kardborreband, har kört så på flera byggen i flera år och det är inga problem. Blir väldigt kompakt och bra och man kan sätta dom där det passar i chassiet. Man kan ju försöka sätta dom så att det är lite luft som cirkulerar över diskarna och har själv aldrig haft problem med att de blir varma eller överhettar. Installerat ett otal samsung ssd diskar på detta sätt.

Permalänk
Medlem

Ok, vad bra! Jag ska se om jag hittar något bra ställe att fästa den på med buntband / tejp eller dylikt. Har ganska stort chassi (define r4) så det borde finnas plats.